Vanha foorumi

Takaisin

Loogisia mokia

Yleinen RuneQuest-keskustelu
Olorin 22. maaliskuuta 2005 kello 20.55
Kirjoittaja Viesti
Olorin linkki 22. maaliskuuta 2005 kello 20.55
Olorin 22. maaliskuuta 2005 kello 20.55 linkki Tulipa mieleeni kun tuossa viime viikolla Omenakujasta vedin tuon Panttilainaamo hässäkän porukalle, niin sen hampaan piilottaminen. Miksi Grinle ei voi viedä sitä sinne kellariin? :-o Hahmot nimittäin tuota ehdottivat ja minun piti siihen sitten jotain sössöttää ettei voi ottaa sitä riskiä että paviaanit tunkeutuisivat kellariin ja häiritsisivät seremoniaa. Eli onko tuossa mitään järkeä että kirjassa ei ole otettu huomioon sitä että Gringle tosiaan voisi itse pitää hampaan. Oletteko törmänneet muihin vastaaviin?
Guzmo linkki 25. maaliskuuta 2005 kello 7.44
Guzmo 25. maaliskuuta 2005 kello 7.44 linkki Valmisseikkailujen ratkaisut jättävät välillä pahoja porsaanreikiä juonikuvioonsa. Miksei muu kylä/klaani suojaa Gringlen taloa? Todennäköisesti Gringle jakaa saamaansa vaurautta klaanille, joka tällöin on kiinnostunut suojelemaan myös hänen mökkiänsä. Ei siinä parit paviaanit riehu kun huscarlit ryntäävät jo rajalla otusten kimppuun wyterin herättäminä. Hauska seikkailu se silti on. Sopivan suoraviivainen uusille pelaajille ja Gloranthan esittelyyn.
Marcus Maximus linkki 25. maaliskuuta 2005 kello 12.51
Marcus Maximus 25. maaliskuuta 2005 kello 12.51 linkki [i:9b2bac7cfa]Sopivan suoraviivainen uusille pelaajille ja Gloranthan esittelyyn.[/i:9b2bac7cfa] Paitsi että se ei sovi Gloranthan esittelyyn, koska sillä ei ole juuri mitään tekemistä nyky-Gloranthan kanssa. 0]
Guzmo linkki 26. maaliskuuta 2005 kello 21.55
Guzmo 26. maaliskuuta 2005 kello 21.55 linkki [quote:b9728559d6="Marcus Maximus"] Paitsi että se ei sovi Gloranthan esittelyyn, koska sillä ei ole juuri mitään tekemistä nyky-Gloranthan kanssa. 0][/quote:b9728559d6] Klaaniyhteisön kuvauksessa epäonnistuttu täysin, mutta Gloranthassa on älykkäitä paviaaneja (ne karvaisat roistot!) sekä peikkoja. Että ei ihan täysin väärin. Sekä skenun kannessa ankka varsijousen kanssa. Eeppistä! ;)
Marcus Maximus linkki 28. maaliskuuta 2005 kello 10.50
Marcus Maximus 28. maaliskuuta 2005 kello 10.50 linkki Suosittelen siis sittenkin [i:132d966632]Omenakujaa[/i:132d966632] Gloranthan esittelyyn. Ken sitä sietää alkuunkaan, väistämättä rakastaa kaikkea muuta Gloranthassa, ja sen puoleen kaikkialla muuallakin. Se on niinkuin kynnyskysymys -- jos kyseinen myrkky menee alas, niin kaiken muun on määritelmällisesti oltava nannaa. If you like this, you'll love the rest!
Spinosar linkki 28. maaliskuuta 2005 kello 16.47
Spinosar 28. maaliskuuta 2005 kello 16.47 linkki Monipuolista katsantoa peräänkuuluttaen haluaisin huomauttaa, että jos Omenakujan juonikuvion ja järkeilyn välillä on ristiriitaisuuksia, niin se tarkoittaa vasta sitä, että jommassa kummassa on jotain, mikä ei toimi yhteen toisen kanssa (tai molemmissa). [i:4217ed46d6]Mutta kumpi ompi oikeassa, kumpi väärässä ja missä on mokattu?[/i:4217ed46d6] Uskaltaisin puolustaa Omenakuja-tuotetta siinä mielessä, että jos olettaa siinä esiintyvien hahmojen toimivan järjettömästi, ensisilmäyksellä suorastaan typerästi, niin tekee itse siinä päätelmän, jonka looginen kantavuus on kyseenalainen. [i:4217ed46d6]Gringle ei esimerkiksi vaikuta hahmolta, joka olisi järin järkeä tai tolkkua tai edes käytännön tajua vailla. [/i:4217ed46d6] Päinvastoin - juoni äijä! Todennäköisempää kuin, että hahmojen toiminta olisi epäloogista on se, että logiikka heidän toimiensa ja motiiviensa taustalla on eri, kuin minkä ensiarvaamalta olettaisi tai päällepäin näkyy. Luulenpa, että Galenin oletus, että Gringle voisi pitää hampaan itse on väärä, jostain syystä, jota Omenakuja ei paljasta. [size=9:4217ed46d6]Siis sen lisäksi, että skenaario esitetyssä muodossa ei ehkä silloin ylipäänsä toteutuisi.[/size:4217ed46d6] [i:4217ed46d6]Omenakujan puute on siis se, että se ei tuo riittävästi ilmi, mitä nuo taustalla olevat vaikuttimet mahdollisesti ovat. [/i:4217ed46d6] Glorantha-teoksille tämä ei ole mitenkään epätyypillistä. Näin ollen Marcus osunee suosituksissaan jonnin verran oikeaan. Gloranthassa hilskaa puhuvia nokturnaalisia paviaaneja! Ei ole mitenkään kättelyssä selviö ja mistä sellainen johtuu, ja mitä sekin Omenakujan asukeille tarkoittaa. (sic) Nämä näkökulmat täytyy paviaanihammastutkijan itse itselleen selvittää. Gringlen toimien logiikka on kuitenkin kaikin päin kurantimpaa kamaa Gloranthassa kuin sinun tai minun ulkopuoliset arviointimme. Siispä parahin Galen, loogisen mokan teit Sinä. [quote:4217ed46d6] Hahmot nimittäin tuota ehdottivat ja minun piti siihen sitten jotain sössöttää ettei voi ottaa sitä riskiä että paviaanit tunkeutuisivat kellariin ja häiritsisivät seremoniaa. [/quote:4217ed46d6] [size=9:4217ed46d6]Väärä vastaus! Eikös? [/size:4217ed46d6] Pelaajasi höynäyttivät Sinun tekemään sen.
Harak linkki 21. kesäkuuta 2006 kello 14.15
Harak 21. kesäkuuta 2006 kello 14.15 linkki Yleensä seikkailun sisältö ja idea löytyvät tälläisissä tapauksissa ostetusta kirjasta. Ja pelinjohtaja kanavoi Gloranthaa pelaajille. Niin eikö silloin kirjan pitäisi kertoa Pj:lle hahmojen vaikuttimet, jotta tämä "kanavointi" onnistuu? On se outoa, kun itse hahmo, tai koko maailma eivät tiedä, mikä on Gringlen selvästi epäloogiselta tuntuva vaikutin. Eivät hänen vaikuttimensa voi olla aineettomia ja massattomia antimateria möykkyjä, koska silloin vaikutteiden paljastuessa tapahtuisi hirveä sulautuminen ja räjähdys. Kaaoksella on myös yleensä sama vaikutus uhreihinsa. Voimmeko siis päätellä, että Gringle on kaoottinen, vaikka kirja väittää, ettei hän ole? Tilanne on yhtä vaikea käsittää, kuin kahden Ajan törmäyksestä syntyvät vaikutukset. Pohdintojeni lopuksi en anna myöntymystäni kummallekaan osapuolelle, koska on vain yksi monijakoinen osapuoli. Eli koko homma on täysi pizza. Siinäpä se, PIZZA!
Bellad linkki 21. kesäkuuta 2006 kello 14.34
Bellad 21. kesäkuuta 2006 kello 14.34 linkki ... on kyllä jo miljoona vuotta, kun tuon seikkailun olen viimeksi pelauttanut, ja silloinkin puhtaasti ulkomuistista, kun olen sen kerran aikaisemmin pelauttanut ihan opuksesta... ... mutta se että pelaajat eivät tiedä kellarista mitään, taisi olla melko tärkeä juttu siinä teoksessa... jos nyt yhtään muistan.. Mutta grinlen motiiveista. Kuvitellaan, että olet gringle, ja haluat hoitaa seremonioinnin ilman häiriötä, mutta tiedät että kapiset ajattelevat elukat tietää sinulla olevan heidän esineen. Ehkäpä jopa maagisin keinoin tietävät sen... No kuitenkin, kylä ei sinua auta, koska olet ollut heitä kohtaan rahaa kiskova, ja pihi muutenkin. Talosi on täynnä aarteita, joita useimmilla PH:illakaan ole koskaan ollut, joten kyläläisten apuun tuskin voi luottaa eikä heitä auta sisällekään päästää, kun varkaiksi heti alkavat. PH on ainut ratkaisu, mutta miksei viedä kapinetta kellariin..? Hammas on itsessään melko turha ja arvoton siihen nähden mitä omistat, joten sillä ei sinällään ole väliä, menetätkö sen vai et. PH:t kun joutuvat puolustamaan esinettä, he ehkä harkitsevat tarkemmin tekemisensä, kuin jos heidän vain pitäisi estää apinoiden sisälle pääsy. Ja jos apinat tulevat sisälle, ja tappavat PHT, niin he mahdollisesti löytävät piakkoin etsimänsä, jolloin poistuvat suuremmitta varasteluitta, kun pelkäävät että lisäapua on tulossa. Näin ollen minimoit tappiot jopa pahimmassa tapauksessa. Ja lopuksi ihan lyhyt neuvo PJ:lle, jos et tiedä jotain, niin hymyile salavihkaisesti ja totea "siinäpä vasta arvoitusta kerrakseen", ja jos joku oikeasti alkaa sitä selvittämään, niin sinulla on runsaasti aikaa miettiä se itse valmiiksi. Ja jos on valmisseikakilu kyseessä, niin selailet sattumanvaraiselle sivulle, luet hetken, selailet eri suuntaan, ja tälläin hetki, ja sitten toteat "joo tässä... " ja hyvällä näyttelyllä saat ihan riittävästi aikaa keksiä koko jutun itse, ja se uppoaa 100% pelaajiin, kun se kerran lukee valmisseikkailuopuksessa.
Tanan linkki 22. kesäkuuta 2006 kello 9.47
Tanan 22. kesäkuuta 2006 kello 9.47 linkki Mahtava ketju! Olen joskus selaillut em. teoksen läpi, joten en pahemmin muista yksityiskohtia. Tässä kuitenkin pari ideaa: - Koko kylä on verenhimoisten paviaanien hyökkäyksen kohteena. Kaikki kynnelle kykenevät, rohkeat miehet ja vingalaiset pyrkivät kohtaamaan pavinaanilaumat kylänsä ulkopuolella suojellakseen perheitään. On siis selvää, että Gringen kaltainen ahne paskiainen ja hänen arveluttavat kätyrinsä (PH:t) eivät ole siellä, vaan puolustamassa Gringen omaisuutta (ja kenties hyvin maksavien naapureiden myös huom.). PH:t voi laittaa tiukkaan tilanteeseen kertomalla kuinka pikimusta urospaviaani on kaapannut kauniin neitokaisen jne... - Lunareiden kouluttama paviaanien eliittiyksikkö on maagisten apuneuvojen ja viekkauden avulla onnistunut harhauttamaan fyrdiä. Joukon johtaja on voimakas shamaani/lunarpapitar, joka aloittaa (doktriinien mukaisesti) (kolmivaiheisen sotilasoperaationsa) riivaamalla Gringen sairaus- ja hulluushengillä... - Pelaajien suojeleva hammas on pelkkä kopio tyhmien paviaanien harhauttamiseksi. Oikea hammas on turvassa kellarissa. PH:den tehtävänä on harhauttaa paviaanit luulemaan, että heidän hallussaan oleva hammas on oikea. PH:t taistelevat taatusti paljon uskottavammin, jos heille ei tätä kerrota. Palkkaakaan ei tarvitse maksaa, jos puolustuksen jättää tarkoituksella vajavaiseksi. - Gringe oli ajatellut kiskovansa hampaasta sievoisen summan paviaaneilta. Paviaanit eivät olleet valmiit maksamaan tätä hintaa ja päättävät kaapata sen itselleen.