Vanha foorumi

Takaisin

Pari kysymystä mekaniikasta.

HeroQuestin säännöt
jaxen 14. helmikuuta 2005 kello 8.56
Kirjoittaja Viesti
jaxen linkki 14. helmikuuta 2005 kello 8.56
jaxen 14. helmikuuta 2005 kello 8.56 linkki Ostin taannoin HQ:n, mutta elonkiireiden takia se sai jäädä vähksi aikaa syrjään. Nyt olen päässyt sinuiksi sääntöjen kanssa, mutta tässä olisi pari kysymystä: Mikä on heiton target number, jos sinulla on 2(tässä mestaruus riimu)? 2 vai 20? Jokainen hahmo ottaa magiaa. Onko kaikki common magickia käsittelevä tieto yhdellä palstalla kirjan alussa? Jos ja kun hahmolla on sopiva atribuutti vihollista vastaan ja hän saa heittää 'final actionin' ja onnistuu, jatkuuko konflikti, jos hänen AP:nsä riittävät?` Nämä saattavat olla typeriä kysymyksiä, mutta HQ:n säännöt eivät ole sieltä jäsennellyimmästä päästä.
newsalor linkki 14. helmikuuta 2005 kello 10.08
newsalor 14. helmikuuta 2005 kello 10.08 linkki [quote:d5abf842ed="jaxen"]Nämä saattavat olla typeriä kysymyksiä, mutta HQ:n säännöt eivät ole sieltä jäsennellyimmästä päästä.[/quote:d5abf842ed] Ei ole olemassakaan typeriä kysymyksiä. Jos vaan tulee mieleen jotain muuta, niin kysy ihmeessä. [quote:d5abf842ed="jaxen"]Mikä on heiton target number, jos sinulla on 2(tässä mestaruus riimu)? 2 vai 20?[/quote:d5abf842ed] Jos taito on 2W, niin target number on todellakin 2. TN nousee siinä sitten taidon kasvaessa, kunnes se 20:n jälkeen taas tippuu yhteen. (1W2, TN siis 1) Vaikka 1W taidossa on huonompi TN, niin sillähän ei ole väliä, koska onnistumisen taso kasvaa yhdellä. Siispä 1 on kriittinen ja vastustajan onnistumisen astetta lasketaan yhdellä, 2-19 ovat onnistumisia ja 20:kin on pelkkä epäonnistuminen. Siis näin, jos vastustajalla on yksi mestaruus vähemmän. [quote:d5abf842ed="jaxen"]Jokainen hahmo ottaa magiaa. Onko kaikki common magickia käsittelevä tieto yhdellä palstalla kirjan alussa?[/quote:d5abf842ed] Kylläpä se näin taitaa olla. Kirjassa on kuitenkin aika hyvä hakemisto, jos muistin väärin. Common Magic on kuitenkin tosi yksinkertaista, joten minusta tuntuu, että sihen olisi enempää kannattanutkaan sivuja uhrata. Tärkeintä on muistaa, että CM todellakin sopii vain augmentointiin. Sitä ei siis voi suoraa käyttää esim. parantamiseen, mutta sillä voi kyllä augmentoida ensiapua tai jotain vastaavaa. Kiinnostaisiko sinua tietää enemmän siitä, mitä CM Gloranthassa on, miten se ilmenee ja miten se sopii kulttuureihin vai mietityttävätkö itse säännöt sinua? [quote:d5abf842ed="jaxen"]Jos ja kun hahmolla on sopiva atribuutti vihollista vastaan ja hän saa heittää 'final actionin' ja onnistuu, jatkuuko konflikti, jos hänen AP:nsä riittävät?[/quote:d5abf842ed] Final Actionin jälkeen konflikti ei voi käsittääkseni sääntöjen mukaan jatkua, mutta tietenkin PJ saa tulkita tilannetta, jos niin tuntuu. Periaatteessa se häviö pitäisi kuvailla niin, että hahmo on ulkona tilanteesta. FA on kuitenkin aikamoinen riski. Suosittelisin enemmän sitä, että pelaaja tyytyy suosiola häviämään, koska häviäminen ei tässä pelissä kaada maailmaa toisin kuin monissa muissa peleissä. Onhan se toki sankarillista viimeisillä voimillaan tuikata miekka sen vihollisen mahaan, mutta IMO pelaajille tulisi viestiä, että niin ei ole pakko tehdä.
jaxen linkki 14. helmikuuta 2005 kello 10.23
jaxen 14. helmikuuta 2005 kello 10.23 linkki Kiitos nopeasta vastauksesta. [quote:a6839c86ed="newsalor"] Kylläpä se näin taitaa olla. Kirjassa on kuitenkin aika hyvä hakemisto, jos muistin väärin. Common Magic on kuitenkin tosi yksinkertaista, joten minusta tuntuu, että sihen olisi enempää kannattanutkaan sivuja uhrata. Tärkeintä on muistaa, että CM todellakin sopii vain augmentointiin. Sitä ei siis voi suoraa käyttää esim. parantamiseen, mutta sillä voi kyllä augmentoida ensiapua tai jotain vastaavaa. Kiinnostaisiko sinua tietää enemmän siitä, mitä CM Gloranthassa on, miten se ilmenee ja miten se sopii kulttuureihin vai mietityttävätkö itse säännöt sinua? [/quote:a6839c86ed] Eli Sharpen Sword nostaa hetkeksi miekkailutaitoja ja heal Wounds antaa pari pistettä lisää parannukseen. Käsittääkseni CM poikkeaa alueittain? Lunarien ja Heortlingien tai peikkojen magia on erilaista. Ymmärsinkö myös oikein, että kulteissa tulevat magian keywordit saa toiminnaltaan tulkita oman mielensä mukaan? Jumaluudet ja kultit ovat vähän epämääräisiä peruskirjassa. Minua kiinnostaisi eritoten Lohikäärmesolan jumaluudet (Orlanth jne.) Mikä opus antaisi niistä parhaan kuvan? Ja lopuksi; onko paksu uudelleenjulkaisu Gloranthan Classics III: Cult Compendium käyttökelpoinen suoraan HQ:ssa?
newsalor linkki 14. helmikuuta 2005 kello 11.46
newsalor 14. helmikuuta 2005 kello 11.46 linkki [quote:0cdcc6b29e="jaxen"]Eli Sharpen Sword nostaa hetkeksi miekkailutaitoja ja heal Wounds antaa pari pistettä lisää parannukseen.[/quote:0cdcc6b29e] Juurikin näin. Tosin Sharpen Sword voisi ehkä auttaa myös viidakon läpi tunkeutumisessa. [quote:0cdcc6b29e="jaxen"]Käsittääkseni CM poikkeaa alueittain? Lunarien ja Heortlingien tai peikkojen magia on erilaista.[/quote:0cdcc6b29e] Kyllä. [quote:0cdcc6b29e="jaxen"]Ymmärsinkö myös oikein, että kulteissa tulevat magian keywordit saa toiminnaltaan tulkita oman mielensä mukaan?[/quote:0cdcc6b29e] Juu. Eli yleisesti ottaen kaikki kyvyt tekevät sitä, mitä ne kuulostaisivat tekevän. Siispä Tree-cutting niminen jumalteko (feat) auttaisi kaatamaan puita, silla voisi myös pelkällä magian voimalla pätkiä puita kappaleiksi ja jos siltä tuntuu, niin se toimii haltioitakin vastaan, koska nämä ovat kasveja. :) Itse efektien kuvaileminen jää PJ:n ja pelaajien hartioille. Siispä minusta esim. tuon jumalteko voisi Orlanthin magiana olla vaikka sellainen, että hahmo katkoo jumalansa tavoin salamalla puut tai sitten se voisi olla sellainen, että hahmo loistaa jumalvaloa ja jokainen hutkaisu kaataa kolme puuta. Improvisoikaa ja tulkitkaa mielenne mukaan. Toki sitten sen palvotun olennon myyttien ja luonteen tunteminen auttaa improvisoimaan. [quote:0cdcc6b29e="jaxen"]Jumaluudet ja kultit ovat vähän epämääräisiä peruskirjassa. Minua kiinnostaisi eritoten Lohikäärmesolan jumaluudet (Orlanth jne.) Mikä opus antaisi niistä parhaan kuvan?[/quote:0cdcc6b29e] [url=http://www.glorantha.com/products/1301.html]Thunder Rebels[/url] ja [url=http://www.glorantha.com/products/1310.html]Storm Tribe[/url] ovat korvaamattomia, mikäli Orlanth ja muut Sartarin jumaluuden kiinnostavat. [quote:0cdcc6b29e="jaxen"]Ja lopuksi; onko paksu uudelleenjulkaisu Gloranthan Classics III: Cult Compendium käyttökelpoinen suoraan HQ:ssa?[/quote:0cdcc6b29e] Ei oikeastaan. Vaikka kirjasessa voi olla mielenkiintoista taustamateriaalia, niin kaikki tieto on oikeastaan saatavilla päivitettynä, uudistettuna ja uudemmille säännöille sovitettuna. En suosittelisi Cult Compediumia HQ:n pelaajille. Se kirja on nimenomaan hyödyllinen RuneQuestin pelaajille.
jaxen linkki 14. helmikuuta 2005 kello 17.10
jaxen 14. helmikuuta 2005 kello 17.10 linkki Kiitokset. Thunder Rebels haettu ja työn alla.
jaxen linkki 21. helmikuuta 2005 kello 11.50
jaxen 21. helmikuuta 2005 kello 11.50 linkki Asensin taas koneelle King Of Dragon Passin verestääkseni fiiliksiä Gloranthasta. Thunder Rebels kirjan kanssa tämä aukeaakin huomattavasti paremmin. Tapahtumat ja ongelmat ovat hauskan arkisia, mutta silti elämää suurempia.
jaxen linkki 11. toukokuuta 2005 kello 20.07
jaxen 11. toukokuuta 2005 kello 20.07 linkki Noniin, ensimmäinen peli takana. Itse pidin systeemistä, toivottavasti myös pelaajatkin pitivät. :-D Yllättävää oli, ettei peli päässyt yhtä rintamaiden maatilalla tarshilaisten roistojen kanssa käytyä tappelua pidemmälle. Kolme tuntia meni viisi vs. viisi taisteluun. Osasyynä oli tietysti systeemin tuntemattomuus, mutta kyllä tuollaisessa kerronnallisessa tyylissä menee taisteluissa yllättävän kauan. Ensi kerralla jatkuu kolmenkymmenen naudan myyntimatka kohti Storlockia ja muita haasteita.