Vanha foorumi

Takaisin

Onko Cthulhu kutsunut?

Roolipelikeskustelu
Fourfinger 15. syyskuuta 2004 kello 18.02
Kirjoittaja Viesti
Fourfinger linkki 15. syyskuuta 2004 kello 18.02
Fourfinger 15. syyskuuta 2004 kello 18.02 linkki Ajattelin pistää vireille keskustelun CoC:sta, koska tarvitsisin vähän tietoja ja kokemuksia tästä kauhuroolipelistä, koska aion ruveta peluuttamaan CoC:tä. Ensinmäiseksi haluaisin tietää, onko Call of Cthulhun sääntöjä suomeksi? Toiseksi, minkälaisia peli/peluuttamiskokemuksia? Ja muutenkin kaikkea tärkeää ja vähemmän tärkeää tietoa tästä pelistä..
Chividal linkki 15. syyskuuta 2004 kello 19.15
Chividal 15. syyskuuta 2004 kello 19.15 linkki Cthulhun kutsu on ainakin olemassa suomenkielisenäkin versiona. Toinen juttu on, että saako sitä vielä kaupasta :-? Fantasiapelien nettisivulta en ainakaan osannut osua silmään. Cthulhun kutsussa on lähes sama sääntömekaniikka kuin RQ:ssa, eli vanhalle runkkarille säännöt menevät kuin porsas veräjästä. Tärkein osuus Cthulhussa on [size=18:cf3cb492c7][color=red:cf3cb492c7]tunnelma[/color:cf3cb492c7][/size:cf3cb492c7]. Mielestäni aluksi tulisi pelata ihan normaalia 1900-luvun alkua. Sitten pikkuhiljaa lisätä peliin vihjauksia okkultismista kuitenkin niin, että eihän kukaan siihen oikeasti siinä vaiheessa usko. Jossain vaiheessa alkaa jo lähipiirissä tapahtua outoja, mutta edelleenkään mitään todisteita mistään yliluonnollisesta ei ole. Sitten kun jännitystä alkaa olla jo mukavasti, niin sellainen elokuvista tuttu säikähdys, jossa aiheuttaja onkin joku ihan tavallinen kissa tms. on niin klise, että se on pakko käyttää. Jossakin vaiheessa sitten ensimmäinen zombie kehiin niin pelaajat huutaa lasit särki ja hahmot juoksevat pakoon minkä kerkeävät. Pidemmälle kampanjalle tuo on tietysti vasta alkua. Sitten kun mielenterveyspisteet alkavat laskea ja hahmo joutuu jo hoitamaan mielenterveyttään niin voi lisätä taas pökköä pesään. Muu maailma pyörii tietysti aivan tuon tietämättömänä pinnan alla tapahtuvista asioista. Voipa valveutunut hahmokin alkaa jo epäillä omaa ajatusmaailmaansa. Kerrassaan loistava peli. :-o :wink:
KingofSartar linkki 15. syyskuuta 2004 kello 19.55
KingofSartar 15. syyskuuta 2004 kello 19.55 linkki Cthulhun kutsu tosiaan löytyy suomalaisena Pro Gamesin julkaisuna, joten en tiedä löytyykö enää hyllystä. Säännöt samat kuin RQssa, jotkut ominaisuuden tosin nimetty eri tavalla. Opusta voi kokeilla löytää huuto-netistä tms. Omat kokemukset pelauttamisesta olivat hieman ristiriitaisia. Idea ja peli itsessään ovat loistavia mutta omassa toteutuksessani oli hieman ongelmia, eniten päästä 1920 -luvun tunnelmaan. Vaikeinta oli miettiä miten ihmiset oikeasti elivät. Leffoista tietysti oli jonkin verran hyötyä mutta kuitenkin vain rajallisesti. Lisäksi koska peli perustuu paljon tutkimiselle ja ennakkotapahtumille niin vaati paljon työtä kirjoittaa ja miettiä tapahtumia. Itse loppuhuipennus ei välttämättä sitten olekaan niin iso asia, periaatteessa hahmot joko kuolevat, tulevat hulluiksi tai selviävät. Itse asiassa viimeisin kampanjani taisi päättyä juuri tähän tilanteeseen. Yksi pelaajista kuoli, yksi uhrasi itsensä sulkeakseen portaalin, yksi tuli hulluksi ja yksi selvisi suhteellisen ehjänä. Klassinen lopetus siis. Sandy Petersen vertasi pelitapahtumia muistaakseni sipuliin, aina löytyy uusi kerros vanhan alta. Lovecraftin lukeminen auttaa kovasti juonen hahmottelussa ja niistäkin paistaa tunnelma lävitse. Jos peliin saa oikean tunnelman on Cthulhu ehdottomasti parhaita pelejä.
Assath linkki 16. syyskuuta 2004 kello 9.39
Assath 16. syyskuuta 2004 kello 9.39 linkki Kauhu on mielestäni kenties vaativin roolipeligenre, jossa en voi sanoa itse kertaakaan kunnolla onnistuneeni. On varsin helppoa tunkea seikkailut täyteen ties mitä Yog-Soggotheja ja ulottuvuuksien välisiä laahustajia, mutta nämä eivät tyypillistä pelaajaa juuri hätkäytä. Ainakin omasta mielestäni kauhussa on kuitenkin ajatus luoda, jos ei suorastaan pelkoa, niin ainakin levottomutta pelaajien mieliin. [quote:3f8f9a2993="Chividal"]Tärkein osuus Cthulhussa on [size=18:3f8f9a2993][color=red:3f8f9a2993]tunnelma[/color:3f8f9a2993][/size:3f8f9a2993]. Mielestäni aluksi tulisi pelata ihan normaalia 1900-luvun alkua. Sitten pikkuhiljaa lisätä peliin vihjauksia okkultismista kuitenkin niin, että eihän kukaan siihen oikeasti siinä vaiheessa usko. Jossain vaiheessa alkaa jo lähipiirissä tapahtua outoja, mutta edelleenkään mitään todisteita mistään yliluonnollisesta ei ole. Sitten kun jännitystä alkaa olla jo mukavasti, niin sellainen elokuvista tuttu säikähdys, jossa aiheuttaja onkin joku ihan tavallinen kissa tms. on niin klise, että se on pakko käyttää. Jossakin vaiheessa sitten ensimmäinen zombie kehiin niin pelaajat huutaa lasit särki ja hahmot juoksevat pakoon minkä kerkeävät.[/quote:3f8f9a2993] Hyviä neuvoja. Itse asiassa homma voisi hyvin toimia parhaiten, jos aluksi ei edes paljasta pelaajille, että ollaan pelaamassa kauhua vaan selittää vain kiven kovaan, että kyseessä on esim. dekkarikamppanja. Ctulhun suurin ongelma on se, että melkein kaikki pelaajat ovat suunnilleen selvillä sen perus asetelmasta (suuret muinaiset on niinku pahoja, mutta tällä hetkellä unessa) ja monet mekaniikasta paremminkin. Tanan esim. suunnitteli taktiikan, jolla Cthulhusta selvittiin käyttämällä paria "kutitushirviötä" (tarkka nimi on unohtunut). Voin myös itse lisätä pari juttua joita ei pidä tehdä: -älä missään nimessä käytä valmis seikkailujen hirviö ja seikkailu tahtia, pelaajat turtuu parissa seikkailussa (jaa tänäänkö on sitten Azahoth vuorossa...) -Revi ne suurien muinaisten statit irti sieltä kirjasta ja vaikka polta ne rituaalisesti. Suurten muinaisten on tarkoitus olla isoja, mystisiä ja kauheita. Ei numero kasoja. -Älä paljasta tilanteista tai olioista liikaa. Pitkäkään kuvaus jostain sammakkodemonista ei juuri säväytä, jos se on liian tarkka. Epätietoisuus ja epävarmuus ne ainakin kunnon kauhufilmeissä tunnelman synnyttävät. Ja mitä kannattaa tehdä: -keskustele pelaajien kanssa tunnelmasta ennen peliä. Vitsit ja nokkelat kokkapuheet vesittävät pelottavan tunnelman vielä paljon nopeammin kuin minkään muun tunnelman. -Olisi hyvä pelata muutenkin tunnelmallisessa ja hämärässä paikassa. -Harkitse erillaisten muidenkin tehokeinojen käyttämistä, esim. kaverini kertoi käyttäneensä nimenomaan Ctulhussa pöydän alle sijoitettua rämisevää herätyskelloa, jonka hän oli säätänyt edeltä käsin soimaan oikeaan aikaan.
Tanan linkki 16. syyskuuta 2004 kello 13.28
Tanan 16. syyskuuta 2004 kello 13.28 linkki [quote:d5479d7dd8="Assath"]Tanan esim. suunnitteli taktiikan, jolla Chtulhusta selvittiin käyttämällä paria "kutitushirviötä" (tarkka nimi on unohtunut). [/quote:d5479d7dd8] Kyseessä taitavat olla yöluihut (eng. Nightgauntit). Seuraavat "faktat" tulevat ulkomuistista. Yöluihujen hyvät puolet: - Kutsuttavia ja komennettavia olentoja. Eivät omaa isoja aivoja tai suurempaa maailmanvalloitussuunnitelmaa. - Ei muita hyökkäyksiä kuin kutitushyökkäys, eli jos summonointi tulee naamalle niin ei haittaa hirveästi. Saadaan kirjaimellisesti vain hyvät naurut. - Suhteellisen inhmillisen näköisiä, 1/1D3 SAN. Eli jahka niihin tottuu, niin eivät ole hullumpaa kahvipöytäseuraa. - Siivet, joilla saadaan hitaat muinaiset kiinni. Jos yöluihun kutitushyökkäys osuu, uhri heittää KUN heiton. Onnistuessaan hän nauraa vain yhden kierroksen, muutoin enemmän. Mikään panssari ei auta, koska yöluihut osaavat kutittaa juuri oikeista paikoista. Suuren muinaisen voittamiseen menee siis 4-5 yöluihua, riippuen siitä mistä suunnasta sen kimppuun pääsee hyökkäämään. Olen aina miettinyt miten ko. olennot selvittävät lajin sisäiset riidat, kun kellään ei ole fyysistä yliotetta toisesta ja ainoa rangaistus on kutittamatta jättäminen....
Fourfinger linkki 16. syyskuuta 2004 kello 15.10
Fourfinger 16. syyskuuta 2004 kello 15.10 linkki Call of Cthulhu:ssa pelaajan elinajanodote on kuulemma aika pieni, koska sanoinkuvaamattomien kauhujen edessä polla hajoaa. :) Kertokaapa te, jotka tiedätte niin mitä nämä Sanity-pisteet oikein on?
Chividal linkki 16. syyskuuta 2004 kello 15.41
Chividal 16. syyskuuta 2004 kello 15.41 linkki Sanity- eli mielenterveyspisteet kuvaavat yksinkertaisesti hahamon mielenterveyttä. Muistaakseni nollaan pisteeseen ajautuessa hahmo on täysin toimintakyvytön ja jonkinlaisessa psykoosissa. Tietysti psykoottisia oireita alkaa tulemaan jo paljon aiemminkin. Mielenterveyspisteet laskettin jotenkin hahmon VOI-ominaisuudesta eli RQ-termein mahdista. Ne laskevat sitten esim. kun kohtaa näitä hirviöitä ja nousee esim. karkoittaessa (banish) hirviöitä tai hahmon käydessä psykoterapiassa :) Tietty pj:n kannattaa käyttää mielenterveyspisteitä paljon monipuolisemmin, esim. jotain tiettyjä asioita lukiessa voi mielenterveys järkkyä tai selvitessä pitkästä seikkailusta mielenterveys voi olla kouliintunut paremmaksi. Mahtavaa on, jos pelaajat itse ottavat mielenterveyspisteet ja niiden muutokset huomioon roolipelatessaan hahmoaan.
Fourfinger linkki 16. syyskuuta 2004 kello 17.26
Fourfinger 16. syyskuuta 2004 kello 17.26 linkki Jos psykoterapia ei auta.. onko pimahtanut hahmo yhtä kuin kuollut: ELi voiko hullulla hahmolla pelata?
Assath linkki 16. syyskuuta 2004 kello 20.02
Assath 16. syyskuuta 2004 kello 20.02 linkki [quote:1986e1c3af="Fourfinger"]Jos psykoterapia ei auta.. onko pimahtanut hahmo yhtä kuin kuollut: ELi voiko hullulla hahmolla pelata?[/quote:1986e1c3af] Kyllä se taisi olla menetetty tapaus noin sääntöjen puitteissa, mutta pj:hän nämä päätökset viimekädessä tekee. Tananin toiseen maailmansotaan sijoittuneessa Ctulhu kamppanjassa saimme muuten käsiimme ajassamatkustus laitteen. Sen ainut huono puoli oli, että ajassa matkustaminen horjutti mielenterveyttä ja että ennemmin tai myöhemmin perään lähti vihainen Tindalosin hauva. Kamppanjan hauskimpia kohtauksia oli kun liian loitsujen heittämisen seurauksena yksi ryhmämme jäsen koki henkisen romahduksen. Pistimme hänet kahdeksi vuodeksi psykoterapiaan ja siirryimme ajassa hetkeen jona hän oletettavasti pääsi pois laitoksesta. Mies parka oli juuri astellut ulos mielisairaalan portista, lopultakin vakuuttuneena siitä että oli vain kuvitellut kaiken, kun me ilmestyimme esiin tyhjästä ja nappasimme hänet mukaamme.
Chividal linkki 17. syyskuuta 2004 kello 10.06
Chividal 17. syyskuuta 2004 kello 10.06 linkki [quote:b32c5e2b40]Tananin toiseen maailmansotaan sijoittuneessa Ctulhu kamppanjassa[/quote:b32c5e2b40] Cthulhuhan voisi ehkä paremminkin sopia muuten ensimmäiseen maailmansotaan. Jos joku on nähnyt elokuvan nimeltä Deathwatch, niin jotakin siihen suuntaan esim. Leffa on kyllä muuten ihan paska.
Fourfinger linkki 17. syyskuuta 2004 kello 13.58
Fourfinger 17. syyskuuta 2004 kello 13.58 linkki Chividal: [i:0f4a58cf7f]Cthulhuhan voisi ehkä paremminkin sopia muuten ensimmäiseen maailmansotaan. Jos joku on nähnyt elokuvan nimeltä Deathwatch, niin jotakin siihen suuntaan esim. Leffa on kyllä muuten ihan paska.[/i:0f4a58cf7f] Myös pimeään keskiaikaan sijoitettu kampanja olisi varmaankin mielenkiintoinen kun oli ne noitavainotkin..