Vanha foorumi

Takaisin

Miten valmiiksi luotte hahmot?

Roolipelikeskustelu
Assath 2. syyskuuta 2004 kello 17.53
Kirjoittaja Viesti
Assath linkki 2. syyskuuta 2004 kello 17.53
Assath 2. syyskuuta 2004 kello 17.53 linkki Jotkut tykkäävät päättää tarkalleen, millainen hahmo on luonteeltaan ja taustaltaan jo ennen ensimmäistä peliä, toiset taas jättävät mielellään "aukkoja" hahmoon ja täyttävät niitä sitten kamppanjan edetessä. Miten pitkälti luotte hahmot valmiiksi, ennen ensimmäisen seikkailun alkua? Itse pyrin aikanaan kirjottamaan hahmon kokonaan valmiiksi, mutta nykyisin olen jättänyt hahmosta enemmän ja enemmän auki. Teen joskus hahmoon radikaalejakin muutoksia pelin edetessä, erityisesti ensimmäisten seikkailujen aikana. Tuomas
Vesa linkki 3. syyskuuta 2004 kello 9.15
Vesa 3. syyskuuta 2004 kello 9.15 linkki Minulla tuppaa yleensä jäämään hahmot melko aukinaisiksi, mutta pelin edetessä pelaajat pelaavat hahmojaan omalla tyylillään ja hyvä pelaajahan pyrkii tekemään hahmostaan aivan erilaisen kuin itse luonteeltaan on. Eli annan pelaajille vapauden pelata hahmojaan melko vapaasti.
Garrik linkki 3. syyskuuta 2004 kello 11.27
Garrik 3. syyskuuta 2004 kello 11.27 linkki Se, kuinka valmiita hahmot ovat, riippuu aika paljon metapelillisistä seikoista. Jos päätämme pelata peliä kaikkien pelaajien tuntemassa maailmassa, on kaikilla hyvät valmiudet luoda maailmaan sopivia, pitkän taustatarinan omaavia hahmoja. Lisäksi tällaisten temaattisten kampanjoiden tapauksessa hahmoja myös esipelataan melkoisesti. Silloin hahmoista tulee yleensä varsin valmiita. Toisinaan taas pelaamme enemmän ex tempore -meiningillä, jolloin pelaajat eivät yleensä kovin selkeästi tiedä, minkä tyylistä peli tulee olemaan. Silloin on hyvä jättää hahmot sillä tavalla auki, että niitä voi kasvattaa juonen ja maailman kanssa samaa tahtia. Tällöin hahmot kasvavat myös "taaksepäin", eli he esim. muistavat tapahtumia, joilla on merkitystä pelisession teeman kannalta, mutta joita ei ole mitenkään määritelty ennen sessiota. -ILe
Anonymous linkki 12. syyskuuta 2004 kello 22.33
Anonymous 12. syyskuuta 2004 kello 22.33 linkki [quote:8c73013246="Assath"]Jotkut tykkäävät päättää tarkalleen, millainen hahmo on luonteeltaan ja taustaltaan jo ennen ensimmäistä peliä, toiset taas jättävät mielellään "aukkoja" hahmoon ja täyttävät niitä sitten kamppanjan edetessä. Miten pitkälti luotte hahmot valmiiksi, ennen ensimmäisen seikkailun alkua?[/quote:8c73013246] Aika pitkälle luon valmiiksi: perhetaustat, ideologiat, menneisyyden vaikutus psyykkeen kehittymiseen, omaisuuden ja tässä olen jopa onnistunut menemään yli. PJ:n kanssa kun tehtiin hahmolomake, niin samalla PJ kertoi paljonko on alku varallisuus, Minä laskin ja merkkasin kirjallisena etukäteen rahan käyttö kohteet ja näytin PJ:lle...hän totesi että "OK" ja minä luikin paikalta vähin äänin, koska ajattelin että kyseessä on tilapäinen mielenhäiriö :lol: Myös kuolleiden hahmojen omaisuuden olen onnistunut itselleni järkkäämään näin... Minä: käykö että seureeva hahmoni on tuon kuolleen hahmon serkku? PJ: no joo Minä: mitenkäs sen entisen hahmon omaisuudelle nyt käy kun tässä vanhassa lomakkeessa lukee, että hänellä ei ollut muita sukulaisia? Pj: Hmmm...hyvä kysymys! Minä: pystynkös minä ne perimään? PJ: no ilmeisesti PAM!! omakotitalo tuli :P
Waylander linkki 15. syyskuuta 2004 kello 13.10
Waylander 15. syyskuuta 2004 kello 13.10 linkki Aika pitkälti Garrikin kuvailemalla tavalla ollaan edetty. Mikäli ympäristö ja maailma ovat tuttuja pelaajalle, hahmot pyritään tekemään mahdollisimman valmiiksi. Muussa tapauksessa aukkoja jätetään jopa persoonallisuuden puolelle (vain parit piirteet määritellään valmiiksi). Sitten kun tilanne tulee eteen, niin lomake täydentyy jos on edes tarpeen.
Jeset linkki 29. marraskuuta 2005 kello 21.18
Jeset 29. marraskuuta 2005 kello 21.18 linkki Casting "Resurrect Thread"... scha-ZAM! Olen PJ:na viime aikoina miettinyt tätä pelaajahahmojen valmiutta ja pyrkinyt tällä hetkellä käynnissä olevissa kampanjoissani vaikuttamaan siihen. Aiemmin olen yleensä kehottanut pelaajia kirjoittamaan hahmolleen "taustan", eli jonkinlaisen tiivistetyn elämäntarinan kampanjan aloitushetkeen asti. Tähän on usein sisältynyt myös lyhyt analyysi hahmon persoonallisuudesta. Pääsäntöisesti pelaajat ovat nähdäkseni pitäneet tätä mielekkäänä osana hahmonluontia ja joskus jopa onnistuneet upottamaan taustatarinoihinsa muutamia juonikoukkuja PJ:n käytettäväksi. En tiedä onko tämä vaihtelun kaipuuta, mutta viime aikoina olen alkanut kallistua sille kannalle, että juuri "aukot" hahmon menneisyydessä ja luonteessa tekevät siitä mielenkiintoisen ja notkean tarinankerronnan välineen. En tarkoita aukolla mitään hahmon muistinmenetystä, vaan yksinkertaisesti asioita hahmossa, joita ei ole eksplisiittisesti ilmaistu tai lyöty lukkoon. Niinpä olen kahdessa uusimmassa kampanjassani päätynyt hieman erilaisiin hahmonluontimenetelmiin. Fading Suns -scifi-/fantasiakampanjassani hahmot luotiin kirjoittamalla heistä "palvelutietokortit". Nämä kortit olivat tiivistettynä ne tiedot, joita heidän työnantajallaan (Universaalin kirkon tiedustelupalvelulla) oli heistä arkistoissaan. Mitään ylimääräisiä selvityksiä heidän menneisyydestään ei tarvittu. Gloranthaan sijoittuvassa Pentan-kampanjassani pyrin sisällyttämään hahmon taustan ja luonteen itse pelimekaniikkaan. Tein tämän kuitenkin hieman abstraktimmalla kuin esim. Hero Warsissa/Questissa. En mene sen tarkemmin yksityiskohtiin, mutta periaatteessa hahmot luotiin esittämällä yhdeksän pentaanien (pentiläisten?) kulttuuriin liittyvää kysymystä. Molemmat kampanjat ovat vasta aluillaan, joten tulevaisuus näyttää, miten homma lähtee toimimaan. "Puolivalmiin" hahmon menneisyys ja persoonallisuus eivät ole niin staattisia kuin täysin valmiin. Toivon että tämä hahmojen taustan dynaamisuus (pahoittelen tätä sanavalintaa) tuo hahmojen menneisyyden eläväksi osaksi peliä, eikä vain lavasteeksi.
Kreifi linkki 30. marraskuuta 2005 kello 12.20
Kreifi 30. marraskuuta 2005 kello 12.20 linkki Tietenkin tässä asiassa on vaihtelua vaikka kuinka paljon, mutta jos noin yleisesti puhuttaisiin, niin jonkinlainen tausta, joskus tarkempi ja joskus hiukan epätarkempi - yleensä kuitenkin aika yksinkertainen, sillä monimutkaista taustaa on vaikea hallita ja yksinkertaista taustaa voi viilata pelin kuluessa. Sama pätee hahmon luonteeseen, yleensä mietin pääpiirteet hahmon luonteessa ja kaikki hiukan erikoisemmat asiat, loppu muovautuu kivasti pelatessa.
Ugly Psycho linkki 30. marraskuuta 2005 kello 13.09
Ugly Psycho 30. marraskuuta 2005 kello 13.09 linkki Jonkinnäköinen enempi vähempi selvä ajatus hahmosta on minusta tärkeämpi kuin mikään kirjoitettu tausta. Liian tarkan taustan koen lähinnä kahlitsevaksi, eikä taustan kirjoittamisessa ole mitään mieltä, jos ei tunne pelimaailmaa todella hyvin. Minä en varmaan lähtisi suurempaa taustaa kirjoittamaan, ainakaan ennen ensimmäisiä pelikertoja, ellen tuntisi sekä PJtä että pelattavaa maailmaa. Mutta toisaalta, täysin taustaltaan miettimättä jätetty hahmo jää aika helposti pinnalliseksi kopioiksi pelaajasta.
caramon linkki 5. syyskuuta 2006 kello 19.59
caramon 5. syyskuuta 2006 kello 19.59 linkki Herätelläänpäs vanhoja mutta mielenkiintoisia topicceja. Itse tapaan luoda hahmot melkovalmiiksi, jättäen silti hieman tilaa improvisoinnille, silloin kun kerran vuodessa pelaamaan pääsen. Tämä riippuu yleisesti mitä ja minkä tyyppinen peli on kyseessä, jos pelaamme taistelu painotteista peliä ja on ilmeistä että hahmot tulevat kuolemaan ensimmäisen peli session aikana niin hahmot tuuppaavat olemaan melko persoonattomia tappokoneita(D&D) tai psykoottisia tappokonita(cyberpunk 2020) Jos pelin on tarkoitus jatkua pitkälle tulevaisuuteen(Rq, WoD) niin teen hahmoille kattavan historian, jättäen silti nykyhetken melko avoimeksi. Yleensä varaan hahmon luontiin jopa viikon
Bellad linkki 6. syyskuuta 2006 kello 18.47
Bellad 6. syyskuuta 2006 kello 18.47 linkki Jos PJ:nä teen pelaajilel valmishahmot, niin ne sitten on valmishahmot, piste. Niihin on kyllä usein saanut pelaaja tehdä muutoksia, jos jokin tuntuu menevän ristiin lomakkeella ja hahmon taustassa, tai jos jokin vain ei tunnu istuvan pelimaailmaan pelaajan mielestä, mutta lähtökohtaisesti valmishahmo on valmishahmo. Sitten on tullut tehtyä puolivalmiita hahmoja siten, että taustatarina on ollut olemassaan, mutta hahmoa ei. Ja se jäänyt pelaajan kontolle, mutta tosi harvoin. useamminkin toisin päin, että lomake on valmiina, ja 3 sanan selitys siitä mikä ja missä se on, ja loput taustasta jäänyt pelaajalle, jolloin pelaajalla ollut mahdollisuus vaikuttaa lomakkeeseenkin pelin aikanakin. (siis jos hahmoja ei ole kukaan jaksanut viimeistellä ennen peliä.) Mutta jos sitten puhutaan hahmoista, joita teen itselleni, kun pelaan. Ne on pääasiallisesti joko "kaavamaisia", jolloin ovat kaikki enemmän ja vähemmän parin perus kaavan mukaan toimivia ajatusmaailmaltaan, kyvyiltään, olemukseltaan, kaikessa. Hyvin helppoa ja yksinkertaista, varsinkin jos kyseessä on tusina seikkailu. Ja toinen tapa taas on, että keksin yhden asian hahmon taustasta, ja rakennan kaiken sen ympärille ja asiat kehittyy sitten enemmän pelissä, kun en jaksa etukäteen tressata moisella. Taustatarinat taas ovat sellaisia yhden A4 mittaisia sepustuksia maksimissaankin, eli niin omissa hahmoissa, kuin tekemissäni valmishahmoissakin jää pelaajalle runsaasti tilaa keksiä yksityiskohdat. Varmastikaan moinen ei kaikkien mielestä täytä "valmis" sanaa, mutta en ole kummoinenkaan novellisti, saati sitten sanasuoltaja, joten on ihan fiksuakin etten elämänkerralliseepposta ala tuottamaan. Ja jos joutuisin itse pelaamaan hahmolla, jolle on moinen kirjoitettu, lukisin sen pelien aikana, jos silloinkaan.
ZamboNet linkki 6. syyskuuta 2006 kello 19.24
ZamboNet 6. syyskuuta 2006 kello 19.24 linkki Ennen vanhaan hahmomme olivat kyllä suoraan sanottuna melkoisia tusinatuotteita historiansa kannalta. Yleensä historiaa ei ollut ellei pelisysteemi sitä "vaatinut" hahmontekovaiheessa kuten cyberpunkissa. Tällöinkin historia koettiin useammin taakaksi kuin mahdollisuudeksi. Onneksi nykyään olen päässyt tästä yli ja tykkään pelata vähemmän "munchkaus" tyylisesti ja korostan mielellään oman hahmon luomisessa sitä että historiassa on jotain sellaista, joka antaa pelille jotain lisää. En kuitenkaan tykkää kirjoittaa tarkkoja kuvauksia historiasta koska minusta se taas rajoittaa pidemmän päälle. Yleensä kirjoittelen suuret linjat hahmon historiasta, joita pystyy sitten pelin kuluessa tarkentamaan ja tuomaan niihin lisää vivahteita, joka taas ruokkii pelin nykyhetkeä mielestäni todella tehokkaasti. Käytännön esimerkkinä voisin pistää tällä hetkellä lähinnä sydäntäni olevan pelin login. Pituutta sillä tosin on jo pokkarin verran, mutta no, jos jollakulla on tylsää töissä tai jossain niin saa toki lukaista ja kommentoida kuinka pahasti valehtelin että historialla saa hyvin ruokittua nykypäivääkin. [url]http://www.students.tut.fi/~immonen7/jedi!.rtf[/url]