Vanha foorumi

Takaisin

Viimeinen sana shamanismista.

Gloranthan kultit ja uskonto
newsalor 25. kesäkuuta 2001 kello 18.28
Kirjoittaja Viesti
newsalor linkki 24. kesäkuuta 2001 kello 18.33
newsalor 24. kesäkuuta 2001 kello 18.33 linkki Satuimpa lukemaan seuraavanlaista Anaxials Rosterista...<br> <br> Ruumiiton henki on paha. Hengetön ruumis on paha. Henkiulottuvuudessa löytyy noita ruumiittomia henkiä, mutta sieltä löytyy myös oman tradition henkiä, jotka ovat kuolleet ja odottavat paluuta maailmaan! Nämä henget kerääntyvät joukkoihin, jotka noudattelevat niiden luonnollista järjestystä maailmassa. Niinpä on olemassa esim. henkimetsi, jotka muodostavat puiden henget ja niiden seassa sitten seikkailee ehkä metsän eläimien henkiä... jne.<br> <br> Eli eipä sen henkimaailman kuva olekkaan sitten Glorantha-pakkauksen päivien niin kovin paljoa muuttunut! Enemmänkin tarkentunut.
Nysalor linkki 24. kesäkuuta 2001 kello 3.20
Nysalor 24. kesäkuuta 2001 kello 3.20 linkki [i:d70f969063] sieltä löytyy myös oman tradition henkiä, jotka ovat kuolleet ja odottavat paluuta maailmaan![/i:d70f969063] Tämä näyttäisi tukevan jälleensyntymää tai henkienkierrätystä, vaikka tuntuisi aika uskomattomalta, että brithinien henget henkiulottuvuuteen menisivät. [i:d70f969063] Niimpä on olemassa esim. henkimetsi, jotka muodostavat puiden henget ja niiden seassa sitten seikkailee ehkä metsän eläimien henkiä... jne.[/i:d70f969063] Tuota en kiistä, mutta epäilenpä, että nämä henget eivät näytä henkiulottuvuudessa samoilta kuin ruumiillisina Sisemmässä maailmassa. Olen vieläkin enemmän puhtaan henkisen energian kannalla, enkä usko shamaanien näkevän henkiulottuvuudessa normaalien aistien kautta.
newsalor linkki 24. kesäkuuta 2001 kello 14.26
newsalor 24. kesäkuuta 2001 kello 14.26 linkki Ainoastaan animistien henget menevät henkimaailmaan, muut voivat korkeintaan harhautua sinne. Ei ne brithinit sinne mene. Niiden olemus hajoaa kuoleman jälkeen. Eivät sinne mene edes orlanthit, heidän sielunsa matkaa yleensä heidän jumaltensa huostaan.
Nysalor linkki 25. kesäkuuta 2001 kello 4.54
Nysalor 25. kesäkuuta 2001 kello 4.54 linkki [i:d51b0e1a00] Ei ne brithinit sinne mene. Niiden olemus hajoaa kuoleman jälkeen.[/i:d51b0e1a00] En ole vieläkään vakuuttunut siitä, että brithinit olisivat aivan sieluttomia olentoja. Eivät he sielullisinakaan kai henkiulottuvuuteen menisi, mutta tästä lienee turha väitellä. Ainakaan tämän aiheen alla.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 25. kesäkuuta 2001 kello 20.02
Topi Hiski Viljami Salmi 25. kesäkuuta 2001 kello 20.02 linkki Henkiulottuvuus on nykyisessä tarkentuneessa muodossaan minusta ainakin parempi. Siis henkiukottuvuus on nykyään paljon monimutkaisempi ja "suurempi" paikka kuin ennen.. Ja on hauskempaa ja hienompaa vetää peliä shamaanille joka matkustaa mysteeriseen henkimaailmaan.. Olen johtanut hero warsissa shamaanille henkimaailmassa monta "seikkailua". Siis minulla henkimaailma on välillä kuin oma maailmamme kuin hallusinaatioissa tai unissa ja välillä sellainen energioiden sekamelska. Kummatkin toimii, mutta parempi on hallu/uni vaihtoehto. Ja näistä hengen minnekkin meno kuoleman jälkeen : Siis Teisitien henget menee jumal ulottuvuuteen jossa ne on jumaliensa taivaissa/helveteissä tai missä onkaan. Kunnes ne useimmin palaa takaisin eloon joskus pitkän ajan kuluttua. Sitten on animistit joitten henget on alamaailmassa ja henkiulottuvuudessa (siis alamaailma on henkiultuuvuutta,jumalulottuvuutta ja myös monoteisteillä on alamaailma) Ja sitten tosiaan monoteistit jotka menee "pelastukseen" . brithinit nyt ovat sitten aika tosiaan väittelyn arvoinen kysymys, mutta kun he kerran uskovat henkensä muuttuvan energiaksi niin kuin kääpiötkin, niin miksi ei.. ehkä he vain tarkoittavat,että tarpeeksi pitkän ajan kuluessa hengen identiteetti häviää ja se sulautuu ympäristöön.. Ja niinhän tapahtuu kaikille kai... olivat he sitten henki,jumal tai alamaailmassa.
Nysalor linkki 25. kesäkuuta 2001 kello 18.28
Nysalor 25. kesäkuuta 2001 kello 18.28 linkki [i:18c1e0f987] Siis minulla henkimaailma on välillä kuin oma maailmamme kuin hallusinaatioissa tai unissa ja välillä sellainen energioiden sekamelska.[/i:18c1e0f987] Minä miellän RuneQuestin kirjasten perusteella henkiulottuvuuden enemmänkin monimuotoisten hahmojen maailmaksi kuin paikaksi, jossa puiden henget näyttävät visuaalisesti puilta, eläinhenget eläimiltä, jne. Se on tietysti makuasia, mutta minä haluan selvän eron Sisempään maailmaan ja henkiulottuvuuteen. Sen sijaan on vain hyvä, jos henkiulottuvuudessa on paljon erilaisia paikkoja ja niissä erikoisia asukkaita. [i:18c1e0f987] ehkä he vain tarkoittavat,että tarpeeksi pitkän ajan kuluessa hengen identiteetti häviää ja se sulautuu ympäristöön..[/i:18c1e0f987] Tuollaista minäkin olen ajanut takaa mahdollisena vaihtoehtona. Siis kenties brithineillä on sielu, joka ruumiin tavoin menettää kuoltuaan yksilöllisyytensä ja ainutlaatuisuutensa ja on vain tavallaan raaka-ainetta kiertoon. Mutta jos tätä keskustelua jatketaan, se olisi parempi laittaa jonnekin muualle.