Vanha foorumi

Takaisin

Humaktin liittolaishenkien lahjat ja kiellot

Gloranthan kultit ja uskonto
Anonymous 11. toukokuuta 2002 kello 5.39
Kirjoittaja Viesti
Anonymous linkki 27. kesäkuuta 2001 kello 18.54
Anonymous 27. kesäkuuta 2001 kello 18.54 linkki Iltaa! Selailinpa tuossa Tales of the Reaching Moonin nettisivuja & #5:n sisällysluetteloa, huomaten erityisesti Michael O'Brienin kirjoittaman "Esprit de Corps" artikkelin Humaktin kultin liittolaishenkien lahjoista ja kielloista. Voisiko joku lehden onnellisesti omistava kertoa, mitä lahjoja/kieltoja hengille on tarjolla? Asia kiinnostaisi kovasti, kun koko asiasta ei Gloranthan kulteissakaan mainita mitään ja pelailen porukassamme right now Humaktin Miekkaa... Astaroth
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 27. kesäkuuta 2001 kello 15.53
Topi Hiski Viljami Salmi 27. kesäkuuta 2001 kello 15.53 linkki Se lehtihän jo loppuunmyyty kauan sitten ja ei oo itelläni lehtee et sori.. Kylhän niitä vois ite keksiä.. Esim. soveltaa ihmisten kielloista ja lahjoista. Esim. miekassa olevaan apuhenkeen voi laittaa jotain lahjoja tai kieltoja
Nysalor linkki 27. kesäkuuta 2001 kello 10.26
Nysalor 27. kesäkuuta 2001 kello 10.26 linkki [i:c6304e73d7] Se lehtihän jo loppuunmyyty kauan sitten ja ei oo itelläni lehtee et sori..[/i:c6304e73d7] Eipä minullakaan tuota ole, mutta yksi mahdollisuus voisi olla kysyä artikkelia tekijältä itseltään. MOB on varmaankin tavoitettavissa sähköpostin kautta. Sen taas löytää hänen [url=http://members.ozemail.com.au/~mrmob/glorindex.html]nettisivuiltaan[/url]. MOB on laittanut nettiin muutamia lehtijuttujaan, joten ehkä tuon jutunkaan saaminen sitä kautta ei olisi mahdotonta. Onnea artikkelin etsimiseen!
newsalor linkki 27. kesäkuuta 2001 kello 20.42
newsalor 27. kesäkuuta 2001 kello 20.42 linkki Semmosiahan vois kylla keksia, jotka jotenkin rajoittaisivat kayttajankin mahdollisuuksia, mutta toisivat aseelle boonuksia. Esim. miekka ei saa parantaa käyttäjäänsä, mutta tekee enemmän vahinkoa. (Olikos sillä parannusta saatavilla etes?) Korvaa kielto Voimakkuus tms. loitsuja koskevaksi.) Miekka tekee tuplavahingon epäkuolleisiin, mutta se toimii huonommin, jos taistelee muita vastaa, vaikka olisi epiksia tarjolla. Miekka ei saa tehdä jumalallista väliintuloa, mutta metsästää omistajansa tappajaa. Eiköhän nuita ole helppo keksiä, jos vain viitsii.
Guzmo linkki 28. kesäkuuta 2001 kello 19.20
Guzmo 28. kesäkuuta 2001 kello 19.20 linkki Tätäkö etsit? - Guzmo ---------------------------------------------------- [b:7afb2d5fbd] Lottery Swords[/b:7afb2d5fbd] First published in Tales of the Reaching Moon issue #5 Copyright © 1991 by Michael O'Brien This article uses the format presented in Chaosium's RQ2 book Plunder (1982). Description A very fancy, well-crafted sword. Although Lottery swords are usually broadswords, the most favoured weapon of the Esrolian Humakti, they could conceivably be any of the "cult weapons" of Humakt. Cults ASSOCIATED: Humakt. Knowledge Cult Secret; Famous (in Esrolia only); Few; Owners Only. History Lottery swords are an innovation of the effete Humakti of Esrolia, and their manufacture is limited to this region. Procedure A lottery is formed when a group of candidates for initiation into Humakt get together, pool their resources and buy a fine sword. Sometimes this blade is fashioned from iron (in which case it must be enchanted for use); usually it is bronze. Often the sword hilt is extremely ornamental, encrusted with as many jewels and precious stones as the partners can afford. Any number of warriors might enter a lottery. The more who join, the greater the Lottery sword's power. Of course, this reduces the chance of each participant winning the prize, and so lotteries rarely have more than a dozen entrants. Six to eight Humakti is the norm. Once initiated, Humakti are obligated to take a gift from their god. They must also assume the gift's corresponding geas (see the Cult of Humakt description in the RQ3 supplement Gods of Glorantha or Tales of the Reaching Moon issue #5). There are four gifts which improve a Humakti's weapon. Instead of blessing their own weapon, each of the participants in the lottery places their gift on the Lottery sword. In this way an extremely potent weapon is created. However, there is only one such blade, with up to a dozen (or more) Humakti eager to possess and wield it. To determine which of the comrades gets the sword, a series of first blood Humakti duels are fought. The warriors pair off, and fight. The loser of a duel must take the gift (and its attendant geas) the winner instructs him to take. However, the losers of the first round always get to choose the gift and geases they will take. Note that the gift "bless a specific weapon to do double damage" may only be taken by one participant. Custom has it that the last person to be defeated takes this blessing. The gift "bless a specific weapon to do double damage upon striking a specified hit location" may be taken by as many participants as there are hit locations. The other gifts may be taken any number of times. The winners of the first round then pair off and fight. Again, the winners of the second round decide what gifts and geas those they vanquished must take. The winners keep pairing off, fighting and allocating gifts/geases until there is one swordsman left. He takes the Lottery sword as prize. Furthermore, he need not take a gift which affects the Lottery sword, although the others would be consider it honourable if he did so. Another variation uses the same method to determine who takes which gift/geas, but the last person left doesn't win the sword. Instead, the weapon is put into the temple treasury, to be claimed by the first participant to achieve rune lord status in the Humakt cult. Lottery swords made for this method are usually iron. The ritual culminates in a ceremony where the blessings are bestowed on the sword and the initiates all assume their geases. Finally, the winner joins the others in an Oath spell (for which he must provide the POW), in which all swear to abide by the outcome of the contest. Although the winner usually puts the sum total of his Magic Points into the oath, the others are only obligated to place one MP each. This is significant, because if one of the participants breaks his geas, he is also deemed to have forsworn the oath. If a Humakti leaves the cult, yet continues to abide by his geas, the Oath will not take effect (although the blessing he conferred on the lottery sword will be withdrawn). Powers While each of the participants remain faithful to Humakt and doesn't break his geas, the powers of the Lottery sword remain intact. If one of them dies, becomes an apostate or breaks his geas, the particular blessing he bestowed on the blade is revoked. Thus, as time progresses, the powers of a Lottery sword diminish. Value Aside from their material value, Lottery swords are only valuable to the original participants in the lottery. Because each of the participants are bound by their geases, all would like to possess and wield the sword. The only honourable way a Lottery sword can change hands is by a duel. Any participant in the lottery may challenge the current owner of the sword at any time. Often these challenges are made as first-blood duels, but the wielder has the right to refuse with honour. Only a challenge to the death cannot be refused. Whoever wins gets the sword. Of course, the very deadliness of the Lottery sword gives the present wielder an incredible advantage over a challenger. But, because the properties imbued in the weapon are progressively removed as each competitor dies, each participant will want to get his hands on the sword as soon as possible. Fighting to the death over a lottery sword is expressly forbidden by almost all Humakti temples outside the Holy Country. It is perhaps deplorable but nevertheless common for the owners of Lottery swords to move away, hide or otherwise evade their fellow contestants, in order to avoid continuous challenges. Discipline, truth and honour are vital for a Humakt temple to function and prosper. A deadly squabble over a lottery sword can ruin that completely, sowing deceit, greed and death amongst swordbrothers - comrades who have to trust each other totally in the heat of battle. For this reason, almost all Humakt temples outside the Holy Country have banned sword lotteries as divisive. Only the jaded Humakti fops of Esrolia continue the practise, much to the disdain of their fellow sword-brothers abroad. Note: The story Jaxarte on the Borderlands features a lottery sword, and the unfortunate consequences of owning one. Jaxarte's older brother Goslem possesses a lottery sword, the extraordinary powers of which are detailed in the Goslem Whyded NPC stats section. --------------------------------------------------- Goslem Whyded - Jaxarte's older brother NPC Stats Copyright © 1993 by Michael O'Brien Disinherited and disgraced, Jaxarte Whyded's older half-brother came to the River of Cradles in late 1614, after squandering his inheritance in the Holy Country. He spent several years there adventuring, including a stint as a mercenary in the service of Duke Raus, a fellow exile. He left the Duke's service precipitously, and later journeyed back to the Lunar Heartlands where he was reconciled with his father. He qualified soon after as a Sword of Humakt, and served in the Lunar army. Where Jaxarte is tall and gangly, Goslem is small and nimble. Where Jaxarte is affable and humane, Goslem is shrewd and suspicious. The root of his wary nature lies with his lottery sword, the wondrous weapon he won from 13 of his comrades, many of whom still covet it. Goslem fled to Prax to escape constant challenges from his comrades, and would die before he gave up the blade. Goslem distrusts all fellow Humakti, and although a Lunar patriot, has as a disgraced exile a measure of rancour against the upper classes and their privileges. Although quick-tempered, Goslem is honourable in combat (as all good Humakti should be), and likes to give his foes fair warning of his lethality. Goslem enjoys high-living when he can get it and is something of a wastrel. Usually broke, he may encountered as a freelance adventurer, in the service of the Duke and possibly in the company of his younger brother. Later Career With encroaching senility, Goslem's father's mind and attitude softened towards his wayward son, and he returned to the family fold in late 1619. Goslem then formed the Gray Blades, a Humakti company serving as Lunar auxiliaries. His subsequent military career is detailed in And Then There Were None, Goslem's own account of how he slew or otherwise pacified his remaining ten adversaries. In early 1624 the Gray Blades were ordered to storm the battlements of rebellious Bikhy, and Goslem rashly swore that he would "take the walls or die trying." The attack was stalled by diplomacy, but Goslem felt his honour was therefore compromised. He led his assault on the walls anyway, under heavy fire from both sides. Later, in full view of all, he fell on his own sword atop the ramparts. His famed weapon has since disappeared, and the surviving Gray Blades now form part of a Danfive Xaron punishment legion. ------------------------------------------------------- Jaxarte NPC stats Goslem Whyded, elder brother of Jaxarte. Human male, born clay/illusion/dark 1590 S.T. (Lunar date: 7/19) Initiate of Humakt and inactive Ancestor worshipper. STR 15 CON 14 SIZ 11 INT 17 POW 15 DEX 20 APP 18 Move: 3 Fatigue: 29 Hit Points: 13 Magic Points: 15 + 17 stored = 32 Ring and Cuirboilli: Total Encumbrance = 20. Fatigue = 9 (29 - 20). Cuirboilli and ring mail armour. Iron broadsword, target shield, composite bow and quiver of 20 arrows. Iron broardsword SR-5 A-109 Damage: special Parry (30)-101 Target Sheild SR-7 A-43 (1d6+1d4) Parry (12)-82% Composite Bow A-76 (1d8+1) Spirit Magic (75% - ENC): Bladesharp-5, Demoralize (2), Heal-2, Detect Enemy, Protection-4, Repair-1, Farsee-1, Parry-1. Divine Magic (one-use): Truesword x1, Heal Wound x2, Shield x1. Skills: Dodge 68% (-ENC); Jump 66%; Swim 46%, Ride Horse 73%; Orate 69%; First Aid 44%; Listen 67%; Scan 77%; Track 50%; Conceal 42%; Hide 51%; Sneak 51%; Ceremony 16%. Languages: New Pelorian 46/34, Pavic 25/--. Humakti Gift and Geas: Bless sword to do double damage (after armour) upon striking the left leg; Wear no armour on left leg. Cash: Goslem has spent his inheritance and is actually deeply in debt in the Holy Country and other places. What little wealth he carries (2d100 L) is all he owns. Ransom: Goslem has been disinherited by his father. Personality Traits (Pendragon Pass): *Energetic 16 Lazy 04 Forgiving 07 Vengeful 13 Generous 06 Selfish 14 *Honest 18 Dishonest 02 Just 19 Arbitrary 01 Merciful 06 Cruel 14 Modest 03 *Proud 17 Pious 10 Worldly 10 *Temperate 03 Indulgent 17 Trusting 02 Suspicious 18 *Valorous 20 Cowardly 01 *denotes religious virtues of the Humakt cult. Passions (Pendragon Pass): Covet Lottery Sword 24, Honour 15, Loyalty (Duke Raus) 06 Special Item: The Lottery Sword This is a finely-crafted enchanted iron broadsword, with a distinctive duck's head pommel. A fine but strong silver chain runs from the hilt to a wrist clasp. One of the eyes of the duck is a crystal that stores 17 magic points; the other socket is empty (it once contained a valuable gem, but Goslem was forced to pawn it). Fourteen Humakti participated in the lottery, of which nine remain faithful. Goslem won the right to wield the sword, defeating all of them in a series of duels. The sword is an extremely potent weapon, and possesses the following powers: POW 28 Sever Spirit strikes any participant who forswears the Oath taken at the outset of the lottery. 30 armour points. The sword does double damage, after armour is accounted for (this power is removed on the demise of "Stumpy": see Jaxarte on the Borderlands). The sword does quadruple damage (after armour) to the head, chest, right arm and left leg hit locations. The sword does quadruple damage (after armour) against trolls, humans and broos; and 8-times normal damage when striking these species in the hit locations specified above. Example: Goslem strikes a broo opponent in the left leg and rolls 1d8+1+1d4 for a total of 10 points damage. The broo makes its parry, and its already-notched mace blocks 6 points. Its soft leather leggings and its skin armour block another point each, leaving only 2 points to get through and into the broo. However, the lottery sword increases this damage eight-fold to 16 points. The GM rules that this is enough to take the limb clean off. For a complete description of Lottery Swords and how to make one, see the Lottery Sword page.
Nysalor linkki 28. kesäkuuta 2001 kello 4.47
Nysalor 28. kesäkuuta 2001 kello 4.47 linkki [i:2a9a85740b] Lottery Swords[/i:2a9a85740b] Tämä suunnilleen sama MOBin artikkeli arpajaismiekoista on ilmestynyt suomeksi Maguksessa numero 20 (2/94). Samassa lehdessä esitellään myös kaksi muuta erikoista miekkajuttua, jotka ovat myös ilmestyneet Tales of the Reaching Moonin viitosnumerossa. Astaroth ei kuitenkaan tainnut hakea näitä miekkajuttuja, vaan artikkelia Esprit de Corps. Eipä silti, kyllä näistä miekkajutuistakin voi olla humakteille iloa.
Anonymous linkki 28. kesäkuuta 2001 kello 17.31
Anonymous 28. kesäkuuta 2001 kello 17.31 linkki >Se lehtihän jo loppuunmyyty kauan sitten ja ei oo >itelläni lehtee et sori.. Kylhän niitä vois ite keksiä.. >Esim. soveltaa ihmisten kielloista ja lahjoista. Esim. >miekassa olevaan apuhenkeen voi laittaa jotain lahjoja >tai kieltoja Juu, arvelisin että siinä artikkelissa olisivat ne ihmisten kiellot, jotka sopivat suoraan liittolaishengillekin, eli Havaitse Epäkuollut ilman taikapisteiden kulutusta/ei muita kuin kulttiloitsuja, tuplavahinko jotain rotua vastaan/ei Parannus-henkitaikaa & tuplavahinko/ei parantavaa taikuutta. Ainakin Yanafal Tarnilsin riimulordi Kreivi Julanin liittolaishengellä on Strangers in Prax-kirjassa tuplavahinko jotain rotua vastaan & ei saa käyttää tai pitää mielessään Parannusta... MOB tosin tuskin on jättänyt juttuaan tuohon, vaan keksinyt varmaan paljon lisää kaikkea hienoa. >Eipä minullakaan tuota ole, mutta yksi mahdollisuus voisi >olla kysyä artikkelia tekijältä itseltään. MOB on >varmaankin tavoitettavissa sähköpostin kautta. Sen >taas löytää hänen nettisivuiltaan. MOB on laittanut >nettiin muutamia lehtijuttujaan, joten ehkä tuon >jutunkaan saaminen sitä kautta ei olisi mahdotonta. >Onnea artikkelin etsimiseen! :smile: Kiitti, sitä kyllä tarvitsen... Taidanpa tosiaan kirjoittaa hänelle, jos täälläkään ei sitä lehteä ole kenelläkään. Ehkäpä MOB:lla olisi jopa aikaa vastaamiseen. Joskus *****taa, kun huomaa, että kaikki hyvä Gloranthakama on myyty 99,99%:sti loppuun joskus vuonna Sota, kun itse oli vasta ala-asteella(Jos edes siellä). Antaisivat laittaa ne kirjat edes nettiin, kun kerran eivät aio julkaista niitä uudelleen & hyvin tietävät että ne ovat olleet loppuunmyytyjä 10-15 vuotta, kewl! Guzmolle vielä niistä Lottery Swordeista: kiitos vaivannäöstäsi, mutta tuo ei ollut se artikkeli mitä olen yrittänyt hakea ;( Lottery Swordeista taisi olla käännösartikkeli myös Maguksessa joskus 90-luvun alkupuolella... Astaroth
Nysalor linkki 28. kesäkuuta 2001 kello 14.06
Nysalor 28. kesäkuuta 2001 kello 14.06 linkki [i:4cb495fd45] Joskus *****taa, kun huomaa, että kaikki hyvä Gloranthakama on myyty 99,99%:sti loppuun joskus vuonna Sota, kun itse oli vasta ala-asteella[/i:4cb495fd45] Minulla on aivan sama juttu. Vaikka nuorempanakin tuli osteltua jonkin verran RuneQuest- ja Glorantha-kamaa, muutamat kirjat jäivät ostamatta, eikä niitä enää saa oikein mistään. Näin jälkikäteen kyllä harmittaa. Kaikki fanipohjainen tavara taas ei ole edes ollut Suomessa saatavilla. [i:4cb495fd45] Antaisivat laittaa ne kirjat edes nettiin, kun kerran eivät aio julkaista niitä uudelleen & hyvin tietävät että ne ovat olleet loppuunmyytyjä 10-15 vuotta, kewl![/i:4cb495fd45] Kaipa se on osittain tekijänoikeuksista kiinni. Toisaalta esimerkiksi MOB on laittanut jonkin verran niitä vanhoja juttujaan nettiin, mikä on hienoa. :smile: Issariesin sivuiltakin löytyy paljon vanhojen RuneQuest-kirjojen sisältöä, joskin kaikki viittaukset sääntösysteemiin on jätetty pois.
petteri linkki 26. tammikuuta 2002 kello 11.16
petteri 26. tammikuuta 2002 kello 11.16 linkki Mulla on toi tales #5, eli Humakt spesial. Eli siinä on suht samat kiellot ja lahjat hengille kuin noviiseillekin. Eli ei mitään hirveen mullistavaa. Voin kyllä tarkistaa erot jos on todella tärkeiteitä jollekin? _________________ SNK forever [ Tätä viestiä on muokannut: petteri 2002-01-26 13:18 ]
Nysalor linkki 26. tammikuuta 2002 kello 15.56
Nysalor 26. tammikuuta 2002 kello 15.56 linkki petteri: [i:cb26391cda]Mulla on toi tales #5, eli Humakt spesial.[/i:cb26391cda] Nuo Talesit kympistä alaspäin ovat kai aika haluttua tavaraa, eikä niitä esimerkiksi Suomesta taida saada paljon mistään. Tekisi kyllä kovasti mieli hankkia noita, jos jostakin löytäisi. [i:cb26391cda]Eli siinä on suht samat kiellot ja lahjat hengille kuin noviiseillekin. Eli ei mitään hirveen mullistavaa. Voin kyllä tarkistaa erot jos on todella tärkeiteitä jollekin?[/i:cb26391cda] Vaikka en asiaa alun perin kysynytkään, niin olisihan se ihan kiinnostavaa kuulla, mitä eroja noissa lahjoissa ja kielloissa on. Ihan vain huvin vuoksi ja kenties joskus hyödyksikin. :smile:
Marcus Maximus linkki 10. toukokuuta 2002 kello 21.22
Marcus Maximus 10. toukokuuta 2002 kello 21.22 linkki [Puoli vuotta myöhässä mutta ei se mitään] Humaktin miekkojen miekkojen kiellot ja lahjat ovat tosiaan samaa kamaa kuin perus-kiellot ja lahjat. Sillä erotuksella että jos Humaktin lahjat ovat tehopelaamista, nuo mahdollistavat aivan äimistyttävän munchkinismin. Eli, koska miekan henki on noviisi, hän saa yhden lahja-kielto -parin. Esimerkiksi: - Kaksinkertaiset vauriot / Ase ei saa käyttää mitään parantavaa taikuutta - Havaitse salamurhaaja -kyky / Ase ei saa osallistua mitenkään väijytyksiin Nojoo, muitahan ei tarvitse listatakaan, koska nuo ovat jo niin sairaan tehokkaat ettei niillä muilla niin väliäkään. :wink: Oikoteitä onneen, suoraan sanottuna. (Truth to be told, minulla ei ole nyt käsillä tuota TotRM#5:ttä, koskapa romppeemme asuvat erään kaverin luona -- enkä nyt täsmälleen muista edes miten menevät).
Guzmo linkki 10. toukokuuta 2002 kello 21.37
Guzmo 10. toukokuuta 2002 kello 21.37 linkki Humaktin pelaaminen on munchinismia vasta silloin kun hahmo on valaistunut :smile: "Ei henkiinherätystä" kielto on kuitenkin aika iso miinus herotasolla.
Arkat linkki 11. toukokuuta 2002 kello 5.39
Arkat 11. toukokuuta 2002 kello 5.39 linkki Jes. Humakti ei ole munchkinismia (powergamestusta voi kylläkin olla, mutta mielestäni siinä ei ole mitään pahaa - se kuuluu asiaan sankaritason pelissä :razz: ) ennen kuin hän selviää kuolemasta hengissä jotenkin. Toisaalta Humakti on juuri se hahmo josta kehittyy niin kova ettei henki lähde millään... :razz: