Vanha foorumi

Takaisin

Rakas päiväkirjani...

Roolipelikeskustelu
Fourfinger 19. joulukuuta 2003 kello 11.04
Kirjoittaja Viesti
Fourfinger linkki 19. joulukuuta 2003 kello 11.04
Fourfinger 19. joulukuuta 2003 kello 11.04 linkki [i:8ed40dec3c]...Rakas päiväkirjani, tänään tapoin viisi örkkiä ja ripustin niiden päät vyölleni roikkumaan...[/i:8ed40dec3c] :evil: Niin sitä vaan, että pidättekö päiväkirjaa tai muistiinpanoja pelikerroilta ja pelaajien seikkailuista ja onko pelaajat innokkaita novellien kirjoittajia yleensäkki..? Tuoko se enemmän jotakin pelikertoihin jos kirjoittaa päiväkirjaa seikkailuista? Ja onko pelinjohtajien mielestä pelaajien hyvä pitää päiväkirjaa tai edes jonkinmoisia muistiinpanoja.. :-o ______________________ [i:8ed40dec3c]Brotherhood of beer[/i:8ed40dec3c] [i:8ed40dec3c]We´ll drink our pints and search for new adventures[/i:8ed40dec3c]
GreepyReaper linkki 19. joulukuuta 2003 kello 14.01
GreepyReaper 19. joulukuuta 2003 kello 14.01 linkki Tarinat, jotka on kirjoitettu suoraan roolipelikerrasta, ovat surutta sanottuna surkeita. Ei niitä löydy kun muutama hassu poikkeus ja siihen ne sitten jääkin. Eli eihän siinä ole mitään järkeä.
Vader linkki 19. joulukuuta 2003 kello 14.08
Vader 19. joulukuuta 2003 kello 14.08 linkki Ei niistä pelikerroista mitään tarinoita tarvitse kirjoitella, mutta eihän päiväkirja sellainen olekaan. Jos ja kun pelihahmot elävät pitempään kuin yhden pelikerran, on erittäin kätevää kirjoitella muistiin tapahtumia ja henkilöiltä, joita pelikerralla tavattiin. Ennen seuraavaa sessiota voi äkkiä lukaista läpi, mitä on tullut tehtyä, missä, milloin ja kenen kanssa ja pelissä on taas paremmin mukana, ei tarvitse muistiinsa luottaa ihan niin paljoa.
Larppa linkki 19. joulukuuta 2003 kello 16.26
Larppa 19. joulukuuta 2003 kello 16.26 linkki Kuten jotkut ovat huomanneet, niin itse kirjoittelen omista peleistäni pelikertomuksia ja laitan niitä nettiin sitten. Joissain peleissä olen itse kirjoittanut hahmon päiväkirjaa hänen näkemyksien kautta. Ihan kätevää, jos jaksamista riittää. Päiväkirjoja on hyvä pitää, jos ei muista ollenkaan, mitä on tapahtunut edellisellä kerralla.
newsalor linkki 19. joulukuuta 2003 kello 17.36
newsalor 19. joulukuuta 2003 kello 17.36 linkki Eräs pelaaja pitää päiväkirjaa Keski-Maa kampanjassa, jossa olen pelaajana. Täytyy sanoa, että vaikka niitä raapusteluita tuskin voisi romaaniksi painaa ja menestyksekkäästi eteenpäin kaupitella, niin kyllä niitä vain on itse hauska jälkeenpäin lueskella. Lisäksi sen kampanjan PJ voi tukeutua aika paljon siihen mitä kyseinen henkilö on ylös kirjannut. Jatkuvuus saa aivan uuden merkityksen, kun tiedetään mitä hahmot ovat milloinkin tehneet ja voidaan se tarkistaa vihkosta.
Wildor linkki 19. joulukuuta 2003 kello 17.55
Wildor 19. joulukuuta 2003 kello 17.55 linkki Pyh pyh. Pelaajien in-game päiväkirjat ja hahmojen pohdinnot tapahtumien kulusta tuo esim. Cthulhuun paljon mielenkiintoista vivahteisuutta. Varsinkin, jos kyseessä on taitava pelaaja, niin sanityn ropsahtelu on mukavasti nähtävissä hahmon ajatuksissa ja mielipiteissä. Itse käytän tosiaan nakkina pelaajille tätä päiväkirjojen ja kuvien piirtelyä, jolla he voivat rerollata yhden kokemusmerkinnän. OFFTOPIC -> Monet pelaajat ovat kirjoittaneet hyviä taustoja ja piirtäneet hienoja kuvia ja kirjoitelleet minulle päiväkirjoja, joita he eivät muuten tekisi lainkaan, ilman tätä pientä rerollin mahdollisuutta. Kuvat ja taustat tuovat monesti hahmosta esille sellaista, mikä ei ehkä pelatessa koskaan tulisi ilmi. Esim. kasvonpiirteiden yksityiskohdat, arvet, hiustyylit sekä muut quirkit, jotka eivät tule normaalissa pelaamisessa ilmi. Ingame tuotokset o rox.
Nysalor linkki 20. joulukuuta 2003 kello 0.11
Nysalor 20. joulukuuta 2003 kello 0.11 linkki Fourfinger: [i:6f793718cd]Niin sitä vaan, että pidättekö päiväkirjaa tai muistiinpanoja pelikerroilta ja pelaajien seikkailuista ja onko pelaajat innokkaita novellien kirjoittajia yleensäkki..?[/i:6f793718cd] Pelinjohtajana teen kyllä muistiinpanoja peleistä, sillä ilman niitä olisin aivan hukassa kymmenien ei-pelihahmojen kanssa, jotka ovat tekemisissä pelihahmojen kanssa. Usein pelkkä nimenkin merkkaaminen ylös auttaa paljon, kun nimen kautta pystyy palauttamaan mieleen henkilön persoonallisuutta. Lisäksi pyrin hahmottamaan eri päivien ja pelikertojen tapahtumia lyhyillä merkinnöillä (jotka itse asiassa Riskimaa-pelini osalta ovat myös osittain netissä näkyvillä). [i:6f793718cd]Ja onko pelinjohtajien mielestä pelaajien hyvä pitää päiväkirjaa tai edes jonkinmoisia muistiinpanoja..[/i:6f793718cd] Tuo kaikki olisi plussaa, joskaan en vaadi sellaista pelaajilta enkä itse asiassa tiedä, tekevätkö he koskaan muistiinpanoja. Toisaalta nettiin laittamistani pelikertojen tarinoista pystyy tarkistamaan tapahtumia ja irkkilogeistakin voi tarvittaessa penkoa asioita. Välillä tulee käytyä pelin ulkopuolella keskusteluja, joiden kautta pelaajat voivat pohtia hahmonsa tekoja ja tulevaisuutta. Keskusteluilla on ihan aidosti vaikutusta siihenkin, mitä minä pelinjohtajana tuon esiin. GreepyReaper: [i:6f793718cd]Tarinat, jotka on kirjoitettu suoraan roolipelikerrasta, ovat surutta sanottuna surkeita. Ei niitä löydy kun muutama hassu poikkeus ja siihen ne sitten jääkin.[/i:6f793718cd] Minusta roolipelikerrasta kirjoitetut tarinat ovat useinkin mielenkiintoisia ja itse olen pyrkinyt lukemaan kaikki netistä löytyvät suomenkielisten Glorantha-pelien pelitarinat. Täällä foorumilla olevien hienoista pelitarinoista mainittakoon Larpan, humiksen ja petterin tarinat. Viimeksi mainitun tarinat eivät vain valitettavasti taida olla tällä hetkellä luettavissa. :( Sammen jokin aika sitten mainostama Kivi kasvaa -kampanja on minusta tarinoidensa osalta eräs parhaista netin suomenkielisistä pelitarinasarjoista, jotka on kirjoitettu hahmon näkökulmasta. Muita kiehtovia pelitarinoita voi katsella vaikka linkkikokoelman [url=http://www.nysalor.net/linkit/index.php?action=displaycat&catid=4]Glorantha-kampanjaosiosta[/url]. Tietenkään pelitarinat eivät varmastikaan ole hiottujen romaanien tasoisia selkeydeltään ja kiinnostavuudeltaan, mutta ihmettelen tosiaan, jos kaikki linkkikokoelmassa olevien kampanjoiden pelitarinat tuntuvat aivan surkeilta. Ainakin minä Glorantha-fanina olen lueskellut kaikenlaiset suomenkieliset Glorantha-tarinat innolla, olivatpa ne pelikerrasta kirjoitettuja tai ihan muuten vain väsättyjä. No, lopuksi voi todeta, että minusta kaikenlainen peliin liittyvä oheistavara on hienoa ja tunnelmaa antavaa, niin tarinat, piirrokset, ajatukset, myytit kuin muutkin vastaavat. Hahmon näkökulmasta tehdyissä jutuissa on oma hohtonsa, mutta toki objektiivisemminkin kirjoitetut tarinat ovat lukemisen arvoisia.
Chividal linkki 20. joulukuuta 2003 kello 6.18
Chividal 20. joulukuuta 2003 kello 6.18 linkki Meillä kirjoitellaan RQ-kampanjassa lähinnä tuollaista "mentiin sinne, tehtiin tätä" -päiväkirjaa. Se on helppo tehdä ja siitä näkee nopeasti tärkeimmät tapahtumat. Topi on kyllä ahdistellut, että pitäisi kirjoitella enemmän, mútta ite en ainakaan jaksa vaikka olisi se tosi hyvä. Vetoan tässä kohdassa kyllä hahmooni, joka ei kirjoittelisi päiväkirjoja :) Lisäksi pidetään aakkosellisessa luettelossa kaikki vähänkin tärkeät henkilöt. Jotain oheismatskua on myös silloin tällöin tullut, kuten jotain kirjeitä hahmojen välillä tai eph:lle.
Fourfinger linkki 21. joulukuuta 2003 kello 13.07
Fourfinger 21. joulukuuta 2003 kello 13.07 linkki Kyllä ainaki mun mielestä roolipelaamisesta saa enemmän irti ku kirjoittaa päiväkirjaa tai novelleita ja kun se on sen pelaajan omasta näkökulmasta kerrottua.. Ja siitä hyötyy pelaajat ja pj:t
Garrik linkki 21. joulukuuta 2003 kello 14.02
Garrik 21. joulukuuta 2003 kello 14.02 linkki Pelikerroista tarinoiksi muokatut jutut eivät ole [i:efe3aa521c]minun kokemukseni perusteella[/i:efe3aa521c] toimineet. Sen sijaan muistiinpanojen tekeminen pelikerralta on aina positiivista, sekä pelaajien että pelinjohtajan kannalta. Se luo jäntevyyttä pelikertojen välille, ja siinä kirjoitellessa usein huomaa pelin aikana sivuseikoiksi jääneitä juttuja. Hahmojen näkökulmasta kirjoitetut jutut ovat älyttömän siistejä. Meillä on meneillään ikikampanja, jossa näkökulma ja hahmot ovat vaihtuneet useita kertoja. Kun sitten eräällä pelikerralla hahmot saivat kirjastossa käteensä erään vuosia aikaisemmin ingamena kirjoitetun tekstin, fiilis oli todella hieno. Tietenkin tekstin mielekkyys riippuu siitä, onko se punottu osaksi juonta, mutta ilman sitäkin aika hyvät vibat.
GreepyReaper linkki 22. joulukuuta 2003 kello 11.17
GreepyReaper 22. joulukuuta 2003 kello 11.17 linkki Meidän ikikamppanja kaatuu aina joskus 5 pelikerran jälkeen ennen kun juoni on edes selkeentynyt siksi siintä ei ole järkeä kirjoittaa mitään tarinoita.
Vash the Stampede linkki 22. joulukuuta 2003 kello 18.33
Vash the Stampede 22. joulukuuta 2003 kello 18.33 linkki Kyllä se päiväkirjan pitäminen on minun pelissäni ollut kannattava juttu. Mutta ei mitään syvällistä, rivin alkuun päivämäärä ja päivän tärkeät tapahtumat, esmes. 2.5. Pelaajat lähtivät etsimään Liiton Arkkia, Graalin maljaa, Nemoa, Waldoa, Niilin jalokiveä, Lumikkia ja seitsemää kääpiötä, Sitä Toista Miestä, Hoffan ruumista ja avaruuden aikahautoja. 3.5. Pelaajat löysivät kaikki edellämainitut, paitsi 7. kääpiö olikin jäänyt kotiin nukkumaan krapulaansa.
Guzmo linkki 22. joulukuuta 2003 kello 20.49
Guzmo 22. joulukuuta 2003 kello 20.49 linkki [quote:69dff81b5a="Vash the Stampede"]Kyllä se päiväkirjan pitäminen on minun pelissäni ollut kannattava juttu. Mutta ei mitään syvällistä, rivin alkuun päivämäärä ja päivän tärkeät tapahtumat, esmes.[/quote:69dff81b5a] Jep. Pitempien tarinoiden lukeminen muitten peleistä on [b:69dff81b5a]yleensä[/b:69dff81b5a] aika puisevaa hommaa.
Fourfinger linkki 23. joulukuuta 2003 kello 9.55
Fourfinger 23. joulukuuta 2003 kello 9.55 linkki Niin eihän sinne päväkirjaan mitään omaa elämänkatsomustaan tai filosofiointeja kannata pistää muuta ku tärkeimpiä tapahtumia lyhyesti ja ytimekkäästi..
Fharlanghn linkki 23. joulukuuta 2003 kello 11.35
Fharlanghn 23. joulukuuta 2003 kello 11.35 linkki Pidän kampanjalokia, jossa on kaikki tärkeimmät pelin tapahtumat päivämäärineen kirjattuna ylös. Korvaamaton apu vuosia kestävässä kampanjassa, koska muuten ei ole mitään mahdollisuutta muistaa mitä tapahtui esim. 50 sessiota sitten. Ovat hyvä apu myös uusien pelaajien aloittaessa jo pitempään jatkuneessa kampanjassa. Lisäksi merkinnöistä on hauska poimia vaikka vähäpätöisiä vanhoja ei-pelaajahahmoja ja käyttää niitä uudestaan. Peliporukka on esim. päästänyt aikoinaan päiviltään jonkun maantierosvon tms. Myöhemmin tulee vastaan tämän pikkuveli, joka aikoinaan on asunut läheisessä kylässä ja sittemmin varttunut kokeneeksi taistelijaksi. "Senkin koirat, tapoitte veljeni!" :) F
Pyöveli linkki 27. joulukuuta 2003 kello 11.09
Pyöveli 27. joulukuuta 2003 kello 11.09 linkki Kyllä sitä tulee aina jonkinmoisia muistiinpanoja tehtyä peleistä... Vaikka Luoja yksin tietää milloin on viimeeksi ollut edes aikaa pelata, mutta aina pitää raapustaa jotain muistiin. Joskus kun on oikein motivaatio iskenyt hyvin, niin on on tullut kirjoitettua ihan novellityylinen kertomus pelaajien tekemisistä seikkailun tai kampanjan edetessä. On saanut kiitosta ja kannustusta pelaajien taholta. Tietysti jos pelaajat ovat itsekin osallistuneet edes jonkin verran novellin tekemiseen, niin siitä on tullut eräänlainen vuoropuhelu pelaajien näkökulman ja PJ:n näkemyksen eroavaisuuksista. Ja jälkeenpäin kyseisiä tarinoita on ollut hulvattoman hauska lukea. Tietenkin noiden tarinoiden tai päiväkirjojen kirjoittaminen antaa myös bonusta tulevaan. Mistäpä olisikaan helpompaa etsiä vanhoja kaunoja hahmojen menneisyydestä tai vanhoja vihamiehiä tai uusia romansseja/perhesuhteita yms... Seikkailun tekeminen on kuitenkin luontevampaa ja pelaajat saa helpommin mukaan jos on edes viittinyt kehitellä jonkinmoisen täkyn hahmoille, miksi heidän pitäisi nyt lähteä matkustamaan aivan jonnekin muualle jossa he nyt ovat. No nykyaikaisissa roolipeleissä tämä ei tietysti ole omgelma sillä kulkuyhteydet ovat paremmat mutta keskiaikaisissa ropeluksissa motivaatio ainakin meillä näyttelee tärkeää osaa. Hmmm.. Nyt lähti rönsyilemään... Mutta joskus kyllä naurattaa runsaasti kun katselee vaikkapa vanhoja WFB:n itsetehtyjä battlereportteja ja muuta shittejä 10-12 vuoden takaa. Itse olen ainakin pyrkinyt säilyttämään kaikki vanhat ropepäivälirjat jo ihan niiden nostalgia-arvon takia.
Bombur linkki 30. joulukuuta 2003 kello 23.17
Bombur 30. joulukuuta 2003 kello 23.17 linkki Minun pelaajat kauheella vikinällä ja valituksella suostuivat juuri ja juuri tekemään pienoisen taustansa hahmolle, puhumattakaan jostain päiväkirjasta.
GreepyReaper linkki 1. tammikuuta 2004 kello 9.02
GreepyReaper 1. tammikuuta 2004 kello 9.02 linkki Joskus pelaajat ovat tehneet itelleen menneisyyden, jonka pohjalta olen sitten kirjoittanut juonta. Mutta pelin kaatuvat silloin sen verran nopeasti ettei siinä ole järkeä. Siispä otan porukan tavernasta, ettei pelaajilla ole mitään velvoitteita pelin alussa.
Bragolgurth linkki 8. tammikuuta 2004 kello 17.15
Bragolgurth 8. tammikuuta 2004 kello 17.15 linkki Joo täytyy myöntää että päiväkirja olis kätevä, ihan vaan siksi että muistais mitä on tehty. Sillä, nyt hahmoni on omasta mielestäni melko pitkälle kehittynyt, eikä minulla ole suurtakaan aavistusta että milloin siitä tuommoinen tuli :o Totuushan on, että kykyprosentit hiipii huomaamatta ylös, kunnes sitä huomaakin, ettei ole onnistunut enää kehittämään mitään kykyä. Mutta, koska emme ole p-kirjoja kirjoittaneet tähänkään asti, niin luult. semmoista ihmettä ei tule tapahtumaan, piste! :-x
GreepyReaper linkki 9. tammikuuta 2004 kello 15.59
GreepyReaper 9. tammikuuta 2004 kello 15.59 linkki Jos ei muista mitä viimeksi tapahtu käyttäkää videokameraa tai jotain nauhuria. Niitä kuvia on kiva kattoa kun porukka riehuu.
Vader linkki 9. tammikuuta 2004 kello 16.05
Vader 9. tammikuuta 2004 kello 16.05 linkki [quote:04bd7db5ef="GreepyReaper"]Jos ei muista mitä viimeksi tapahtu käyttäkää videokameraa tai jotain nauhuria.[/quote:04bd7db5ef] Kolmen tunnin pelisessio, aloitamme katsomalla kolmen tunnin videonauhan viime kerran kolmen tunnin pelisessiosta. Ehkei ihan toimiva ratkaisu sellaisenaan. Muutaman rivin tekstiä kirjoittaa parissa minuutissa ja lukee minuutissa, tällöin kolmen tunnin pelisessiosta jää hyötykäyttöön 2 tuntia 57 minuuttia.
Bragolgurth linkki 12. tammikuuta 2004 kello 17.47
Bragolgurth 12. tammikuuta 2004 kello 17.47 linkki Olihan meillä semmoinen "kokeilu", mutta se jäi siihen, että porukalta ei tullut spontaania tilannekomiikkaa, kaikki vaan oli hiljaa :cry: Pitäis varmaan piilottaa se kamera... :wink:
Fourfinger linkki 24. tammikuuta 2004 kello 20.35
Fourfinger 24. tammikuuta 2004 kello 20.35 linkki Myös [b:bddd8060a2]tappolistat[/b:bddd8060a2] päiväkirjat lomassa ovat hyviä kun on paljon kovia vastustajia listalla niin voi leveillä toisille ryhmän sälleille tapoilla 8-)
Wlu 000 linkki 25. tammikuuta 2004 kello 10.24
Wlu 000 25. tammikuuta 2004 kello 10.24 linkki Fourfinger: [i:f9ff56d54d]Myös tappolistat päiväkirjat lomassa ovat hyviä kun on paljon kovia vastustajia listalla niin voi leveillä toisille ryhmän sälleille tapoilla[/i:f9ff56d54d] Joo. Mekin teimme noita joskus. Eräskin 3,5 metrinen luolapeikko merkitsi sinne tunnollisesti kaikki tappamansa kuten jättiläiskärpäset, jättiläismuurahaiset ja normaalit rotat, jotka hyökkäsivät kimppuumme. Tappolista oli sitten tämän näköinen: Ihmiset: 2 Muurahaiset: 11 Broot: 4 Kärpäset: 8 Rotat: 5 . . . Noilla ei sitten paljoa leveilty muille, mutta hauskaa oli :D
GreepyReaper linkki 26. tammikuuta 2004 kello 7.06
GreepyReaper 26. tammikuuta 2004 kello 7.06 linkki Tappolista on aika tylsä idea. siintä tulee vain rivi numeroita. Ja kun tulee vähän pitempi peli niin tulee 3 numeroisia lukuja rottien kohtaan. Itse säilytän vanhat kirjoittamani juonet ja kirjoitan, kirjaimellisesti, rivien väliin mitä on tapahtunut. Erään laisia huomautuksia yllä olevaan teksti riviin.
Olorin linkki 26. tammikuuta 2004 kello 7.27
Olorin 26. tammikuuta 2004 kello 7.27 linkki Meillä tappokirjanpito on toteutettu tukkimiehenkirjanpidolla ja sen saa itse määritellä mitä sinne merkkaa. Esim. kaveri merkkasi siihen kaikki perustapot + yhden hiiren ihan pikkuruisella viivalla. :-D Eli siis jokaista metsästettyä jänistä ei merkattu. Vaan ihan oikeasti taistelutilanteessa syntyneet ruumiit. Sehän tuo lisäväriä peliin kun hahmot voivat kilpailla Gimlin ja Legolaksen tapaan. Itse merkkasin venäläisagentti pelissä vain kaikki koleet tapot.
Runemaster linkki 26. tammikuuta 2004 kello 12.38
Runemaster 26. tammikuuta 2004 kello 12.38 linkki Meidän piti joskus aloittaa tuo tappojen ylös kirjaaminen, mutta ei siitä sitten tullut mitään koska yhdellä hahmolla oli nopeampi IH kuin muilla ja siitä tuli vaan riitaa ja paha mieli kun se pisti eka ns. "alku damaget" ja sitten 1 IH myöhemmin tulee toinen joka iskee KP 4 vihulaista vasempaan käteen ja korjaa tapon. Päiväkirjaa ei pidetä eikä varmaan tulla pitämäänkään kun ei sitä kukaan jaksa tehdä.
Fourfinger linkki 26. tammikuuta 2004 kello 15.52
Fourfinger 26. tammikuuta 2004 kello 15.52 linkki Meillä se tappolista menee suurin piirtein tälläin, että on hahmon nimi ja sitte perään laitetaan vihollisten nimiä ja kuinka paljon niitä on kerääntyny [i:f170b320a4]Quarionin tapot: Yksi punainen lohikäärme, 20 örkkiä, yksi muumio, kolme maantierosvoa ja etc, etc.. [/i:f170b320a4] Nämä ei tietenkään koostunut yhdestä pelikerrasta
pysir linkki 9. helmikuuta 2004 kello 17.52
pysir 9. helmikuuta 2004 kello 17.52 linkki Katsokaas tätä ja ihmetelkää: Eothraic: joku koppis-örmylö, ogre, 3 peikkoa, punainen lohikäärme, 23 örkkiä, 4 rosvoa... :hat: en nyt muista enempää... Toi koppis-örmylö oli meidän silloisen PJ:n ihmeellinen päähänpisto... (terveisiä lequriandille)
Fourfinger linkki 10. helmikuuta 2004 kello 13.19
Fourfinger 10. helmikuuta 2004 kello 13.19 linkki Mikä vittu on koppis-örmylö?
pysir linkki 11. helmikuuta 2004 kello 15.25
pysir 11. helmikuuta 2004 kello 15.25 linkki älä vaivaa sillä päätäsi... jos kuitenkin päätät ottaa asiaksesi selvittää "mikä vittu on koppis-örmylö", kysy sitä lequriandilta.
Fourfinger linkki 12. helmikuuta 2004 kello 14.39
Fourfinger 12. helmikuuta 2004 kello 14.39 linkki Lequrialand, mikä vittu on koppis-örmylö??
black knight linkki 11. huhtikuuta 2004 kello 8.49
black knight 11. huhtikuuta 2004 kello 8.49 linkki nyt en puhu roolipelipäiväkirjasta, vaan yleisestä arkipäivän päiväkirjasta.... Itse en pidä kummankaan tyyppistä päiväkirjaa, mutta olen lähiaikoina ajatellut, tehdä joka päivän tapahtumista fiksun päiväkirjan, mitä silloin on tapahtunut, yms, elikkä ne päätiedot... Joskus vanhana niitä olisi varmaan ihan mukava lueskella.
GreepyReaper linkki 12. huhtikuuta 2004 kello 16.02
GreepyReaper 12. huhtikuuta 2004 kello 16.02 linkki [quote:aa22e40058="black knight"]...tehdä joka päivän tapahtumista fiksun päiväkirjan, mitä silloin on tapahtunut, yms, elikkä ne päätiedot...[/quote:aa22e40058] Eli mitä? Ranskalaisilla viivoilla muistiinpanot mitä päivän aikana on tapahtunut. Kuulostaa aika mekaaniselta.
black knight linkki 11. toukokuuta 2004 kello 18.47
black knight 11. toukokuuta 2004 kello 18.47 linkki ei, vaan joka päivästä pieni tarina
DM linkki 14. toukokuuta 2004 kello 11.53
DM 14. toukokuuta 2004 kello 11.53 linkki Kyllä mielestäni pelaajieni ylläpitämä eräänlainen "journal" on varsin kätevä pelin edetessä pidemmälle, näin voi antaa tulevia tapahtumia varten pieniä vihjeitä, joita pelaajat sitten voivat kirjoittaa ylös. Myöhemmin viitteiden tullessa esille, pelaajat saavat palkitsevia "ahaa elämyksiä". Ja näin myös lennosta peliin uusien elementtien heittäminen helpottuu liitettäessä näitä aikaisempiin tapahtumiin, jotka ovat helposti pelaajien tarkistettavissa journalista. Itse PJ:nä olen jonkin verran pitänyt muistiinpanoja, yleensä olen kuitenkin sen verran laiska, etten jaksa mitään ylimääräisiä raapustella :D Täten täytyy vain luottaa omaan muistiinsa. (kanan muisti: hyvä, mutta lyhyt) Journalin lukeminen jälkeenpäin saa usein hymyn ilmaantumaan kasvonpiirteilleni. Journalia lukemalla pystyy kehittämään itseään PJ:nä. KANNATAN.
Fourfinger linkki 19. toukokuuta 2004 kello 12.54
Fourfinger 19. toukokuuta 2004 kello 12.54 linkki Hey there mates!! En oo pitkään aikaan täälä käynytkään Entäs pitäisikö jokaisen pelaajan pitää omaa päiväkirjaa vai riittääkö, että yksi ryhmän jäsenistä vain ylläpitää journalia? Omasta mielestäni riittää yksi journalin kirjoittaja mutta jos olisi monta niin sehän toisi monia uusia näkökulmia tilanteista ja kuinka eri hahmot tulkitsevat maailmaa..
KingofSartar linkki 20. toukokuuta 2004 kello 8.01
KingofSartar 20. toukokuuta 2004 kello 8.01 linkki Luulisin, että riittää jos yksi pelaajista kirjoittaa päiväkirjaa. Luonteva vaihtoehto voisi olla Lhankor Mhy/Irrippi Ontorin tms. jäsen mutta käytännössä menee sen mukaan kuka haluaa päiväkirjaa pitää. Useampi näkökulma on tietysti plussaa ja pelaajia voi vaikka rohkaista päiväkirjan pitoon antamalla kokemusrasteja/lisäheittoja/pisteitä niihin kykyihin, joista ao. tarinassa kuvataan. Esim. jos kyseisellä pelikerralla on ollut taistelu niin asekykyihin ja jos on ollut kirjaston komppaamista niin tietokykyihin. Saisi nekin joskus nousemaan, useimmat kun eivät alkuvaiheessa niihin kauheasti panosta. Näitä tarinoita voisi sitten jakaa sähköpostilla, niin jokainen pelaaja voisi lukea ennen pelikertaa tapahtumat. Itse tosin en ole paras esimerkki asiasta, sillä omassa kampanjassa kirjoitan aina itse tapahtumat ylös. Tämä johtunee lähinnä pelaajista. Laiskoja paskiaisia kaikki :). Muutenkin tosin kirjoitan seikkailut suhteellisen proosallisessa muodossa ja annan yleensä "episodeille" nimet, joten ne ovat suhteellisen mukavaa ja selkeää luettavaa.
Fourfinger linkki 20. toukokuuta 2004 kello 12.40
Fourfinger 20. toukokuuta 2004 kello 12.40 linkki Näin yleisesti, kuinka moni julkaisee pelipäiväkirjoja/muistiipanoja netissä niin, että ne olisi kaikkien luettavissa. Vai harrastaako kukaan sellaista??
humis linkki 21. toukokuuta 2004 kello 8.31
humis 21. toukokuuta 2004 kello 8.31 linkki Kokemuksen mukaan aika moni ainakin aloittaa, päivittäminen saattaa sitten olla vähän niin ja näin. Kalikoksen [url=http://linkit.kalikos.org/index.php?action=displaycat&catid=4]linkkilistaa[/url] selaamalla voi itse saada asiasta kuvan.
Rvot linkki 23. toukokuuta 2004 kello 20.50
Rvot 23. toukokuuta 2004 kello 20.50 linkki Muutama kuukausi takaperin sitten tuli lopulta aloitettua tuo päiväkirjan tapaisen kirjaaminen pelitapahtumista. Siihen asti oli menty pitkälti muistin varassa, mikä tuotti silloin tällöin kiusallisia epäloogisuuksia kun joitakin asioita muisti vasta jälkeenpäin, tyyliin että eiväthän ne toki näin silloin toissakerralla menneet. Hyvänä puolena päiväkirjan pitämisessä on myös se, että ajankulun seuraaminen menee nyt helpommin, eivätkä vuodenajat veny epämääräisesti ("joo eiköhän se tulikausi jatku vielä pari viikkoa.. muutamaan kertaan.."). Pyhäpäivätkin katsotaan nykyään joskus jopa kalenterista etukäteen ja tulevia reissuja suunnitellaan sen mukaan, joka osoittaa hahmoilta jo lähes käsittämätöntä suunnitelmallisuutta. Jos jotakuta kiinnostaa niin hengentuotteemme löytyy: [url]http://www.student.oulu.fi/~ssuorsa/rq/historia.html[/url]. Tosin tuossa on sama vika kuin noissa tahtoo olla yleisemminkin, tapahtumat ja sisäpiirin vitsintapaiset kiinnostavat vain peliporukkaa itseään. Tähän tietysti poikkeuksena legendaariset Arska Perkeleen seikkailut, joille on tullut naureskeltua jo n kertaa.