Vanha foorumi

Takaisin

Anaxial’s Roster

HeroQuest hahmot, hirviöt ja olennot
Guzmo 7. lokakuuta 2003 kello 9.48
Kirjoittaja Viesti
Guzmo linkki 7. lokakuuta 2003 kello 9.48
Guzmo 7. lokakuuta 2003 kello 9.48 linkki Jos nyt Herokyestiin enemmänkin hurahdan niin onko HQ:n "mörkökirja" ostamisen arvoinen? Olen lukenut, että statit ovat mestaruusinflaation jäljiltä vähän pielessä ja onkohan Issaries tekemässä uutta versiota kirjasta? Shadow Of Pavisiksestakin saa antaa kommentteja :)
newsalor linkki 7. lokakuuta 2003 kello 11.48
newsalor 7. lokakuuta 2003 kello 11.48 linkki Mörmy-manuaali on ostamisen arvoinen. Numeroarvoja voi pitää suuntaa-antavina. Jos et HeroQuestia pelaa, niin nehän olisivat muutenkin pelkästään suuntaa-antavia. Kirjan todellinen vahvuus on se, että jokaisen "olennon" stattien jälkeen löytyy reippaasti kuvausta olennon tavoista, tarinoita olennosta ja jotain muuta pikku kivaa. HW:n sääntötekninen puoli on jäänyt vähäiseksi. Siinä on vaan jokin arvo, joka kuvaa sitä kuinka iso se mökö on ja kuinka kova se on tappelemaan. Niillä on lisäksi aina joitain mielenkiintoisia erikoiskykyjä. Jos käytät RuneQuestia, kuten arvelen sinun käyttävän, niin jokainen erikoiskyky pitää tietenkin soveltaa erikseen RQ:n systeemille sopivaksi, mutta näitä nyt on helppo improvisoida. Lisäksi sinun tätyy kehittää olennolle statit, jotka vastaavat arviotasi sen kovuudesta. Panssaripisteet, aseiden vahinko sun muut on helppo keksiä, mutta ominaisuudet täytyy vain arvioida käyttäen vertauskohteena sitä, että 10W on sen verta kova, että asetaanilla / ammattisoturilla olisi ihan hyvät mahdollisuudet voittaa tommonen. 10W2 taas sitten tarkoittaisi sitä, että riimulordi voisi sille pärjätä. 10W3:n voittamiseen tarvittaisiin useita riimulordeja ja ammattisotureita ehkä vielä tueksi. 10W4 tarkoittaisi sitä, että kyseinen mörkö näyttäisi kokonaisille sotilas-osastoille mitä se kipu siis oikeasti on. Sen lohikäärmeen 10W6 sitten onkin jo sitä luokkaa, että sitä ei voi enää kuvata järkevästi RuneQuestin säännöillä. Se mökö on kuten luonnonvoima. Jos käytät HW:tä / HQ:ta, niin Anaxials Roster kannattaa ehdottomasti hankkia. Kykyjä voi aina säätää pikkasen, jos siltä tuntuu, mutta kyllä ne sopii ihan hyvin normaaliin kampanjaan. Joitain ongelmia saattaa olla, mutta ne voi korjata talonpoikaisjärjellä. Mastery -inflaatio on saatu jossain määrin kuriin. . . Edelleen minua vähän häiritsee se, että Sartarissa olisi useita kymmeniä, ellei jopa päälle sata henkilöä, joilla on 3 masteryä, mutta kaippa se on vain todiste Sartarilaisten kovuudesta. :) Tietenkin täytyy muistaa, että heistä suurin osa ei ole taistelijoita, mutta kumminkin. . .
humis linkki 7. lokakuuta 2003 kello 12.49
humis 7. lokakuuta 2003 kello 12.49 linkki Mulle on kyllä AR:stä ollut kaikista vähiten hyötyä HW-kirjoista. Meidän HQ-peli on pyörinyt niin paljon yhteisön, yhteiskunnan ja ihmisten sosiaalisten konfliktien ympärillä, ettei olentotietoja ole liiemmin tarvinnut. Ja silloin, kun on tarvinnut jotain eläintä kehiin heittää, oon pärjänny paljon paremmin [b:511817f497]Suuri Karhu 15W[/b:511817f497]:llä - itse asiassa katsoin vasta joskus myöhemmin mitä Anaxial sanoi karhuista ja totesin, että statteja olisi pitänyt joka tapauksessa rukata aika hurjasti. Sinällään on tietty kiva lukea kaikista Gloranthan erikoisemmista olennoista, mutta eipä tuossa sen suhteen paljoa uutta sitten Glorantha Bestiaryn jälkeen ole. Mulle suurinta antia opuksessa olivat ehdottomasti ne myyttipätkät, joita joihinkin olentoihin oli liitetty, sekä erilaiset daimoni/olemus/henki-olennot ja demonit. Riippuu mistä diggaa.
Guzmo linkki 7. lokakuuta 2003 kello 21.24
Guzmo 7. lokakuuta 2003 kello 21.24 linkki Runekyöstiä varten rosteria en tarvitse. Luulen, että olentojen arvot voi helposti improvisoida, mutta ajattelin että esimerkit auttavat ehkä hahmottamaan voimatasapainoa eri olentojen välillä. Ajattelin esim, että peikko olisi [b:78b3dfcd59]iso[/b:78b3dfcd59] 2W, mutta HQ:n sisälle vilkaiseminen paljasti että se arvo onkin vain [b:78b3dfcd59]iso[/b:78b3dfcd59] 15 Tietysti näitä esimerkkejä olentojen kyvyistä löytyy aika pino jo HQ:n creatures kohdasta. Ehkä selviän sillä alkuun. Taustatietojen ja myyttien takia tuo [b:78b3dfcd59]A. rosteri [/b:78b3dfcd59] olisi kuitenkin ihan perusteltava hankinta.