Vanha foorumi

Takaisin

Keisarikunnasta

Gloranthan alueet ja mantereet
Plentonius 29. lokakuuta 2001 kello 20.28
Kirjoittaja Viesti
Plentonius linkki 18. lokakuuta 2001 kello 9.52
Plentonius 18. lokakuuta 2001 kello 9.52 linkki No niin, jotta maailma pääsisi uomiinsa ja keskustelu GLoranthaan, niin haluaisin teiltä kysyä mahdollisimman lavean kysymyksen, millaisena pidätte Punaisen Kuun Keisarikuntaa(PKK...). Onko arkkienkeli Nysalorilla jokin näkemys asiasta, vai antaako itse maskimme Argenteus tyhjentävän vastauksen. Itse en tällä kertaa ajatellut vääntää keskustelua raflaavalla alustuksella, vaan annan siihen jollekin muulle vuoron. Olkaapa hyvät.
Argenteus linkki 18. lokakuuta 2001 kello 19.03
Argenteus 18. lokakuuta 2001 kello 19.03 linkki Plentonius: [i:ef53d89dc3] millaisena pidätte Punaisen Kuun Keisarikuntaa(PKK...). [/i:ef53d89dc3] Itse kyllä käytän PKK-lyhennettä kuvaamaan Punaisten Kuninkaitten Kuningasta. Mutta hyväksyttäköön tämä nyt tällä kertaa :smile: No, ryhtymättä tässä aiheesta sen kummemmin mitään väitöskirjaa tekemään (kiire kouluun! ) sanon simppelisti, että TOTTA KAI Keisarikunta on uskontoineen oikeassa ! :smile: Ja kivana bonuksena se lienee vielä Gloranthan leppoisimpien paikkojen joukossa niin talonpojan kuin aatelisenkin kannalta... [i:ef53d89dc3] antaako itse maskimme Argenteus tyhjentävän vastauksen[/i:ef53d89dc3] No ei ! :smile: Mutta sanonpa vaan että huolimatta lutusista orlantheista on PKK on ollut ihan selkeästi isoimman kiinnostuksen kohteena viimesen vuoden aikana, kun puhutaan meikäläisen Glorantha-opinnoista. Mahtava paikka, ei voi muuta sanoa.
Plentonius linkki 18. lokakuuta 2001 kello 19.15
Plentonius 18. lokakuuta 2001 kello 19.15 linkki Hm, no kysytäänpä sitten näin, että saadaan tuota vanhaa koulukuntaa ärsyyntymään, että harmittaako ketään se, että Keisarikunnan malli on nykyään persia tai ehkä pikemminkin seleukidien valito eikä rooma? Voisimmeko tästä saada keskustelua aikaan? Minä olen valtavan tytyväinen tähän malliin ja juuri hellenistisistä asioista kiinnostuneena pidän siitä, että on monia kulttuureja, jotka on yhteensidottu ohuella mutta pitävällä munaisella vyyhdellä.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 18. lokakuuta 2001 kello 14.03
Topi Hiski Viljami Salmi 18. lokakuuta 2001 kello 14.03 linkki [i:e6fe9d8d52] Minä olen valtavan tytyväinen tähän malliin ja juuri hellenistisistä asioista kiinnostuneena pidän siitä, että on monia kulttuureja, jotka on yhteensidottu ohuella mutta pitävällä munaisella vyyhdellä.[/i:e6fe9d8d52] Snap [i:e6fe9d8d52] Keisarikunnan malli on nykyään persia tai ehkä pikemminkin seleukidien valito eikä rooma?[/i:e6fe9d8d52] Munaisella?? Muinaisella? Jesh! Siis lunarin imperiumissa on vielä aika paljon ns. roomalaisia piirteitä. Mutta tosiaan tämä, että imperiumilla ei ole enää yhtä aivan keskeistä vallan istuinta joka olisi kaiken keskipiste on todella mahtavaa. Siis monen eri vahvan ja vanhan kulttuurin sijoittaminen ennen niin yhtenäiseltä kuulostaneeseen punaisee imperiumiin saa siihen aikaa paljon enemmän monimutkaisuutta, enää ei oo yhtä vahvaa kulttuuria joka hallinnoi kaikkia alamaisia, vaan monta suurta vahvaa kulttuuria joita "yhdistää" tämä imperiumi. Vähän niinkuin monet mesopotanian (en muista tarkkaa iakaa mut esim. Persialaiset,babylonialaiset, syyrialaiset sun muut) kulttuurit oliskin yhren suuren imperiumin alaisia. Eli tuo hurjasti lisää uutta peliin, kun niin monta vahvaa kansaa ja historiaa yhdistyy. [i:e6fe9d8d52] seleukidien valito [/i:e6fe9d8d52] oon varamaan tyhmä, mutta mikä on seleudiktinen?? Valito on varmaan valtio? Eipä tässä, ittekkin kirjottelen kokoajan kovin puhekielel..
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 18. lokakuuta 2001 kello 18.25
Topi Hiski Viljami Salmi 18. lokakuuta 2001 kello 18.25 linkki [i:d66f048a2f] Vähän niinkuin monet mesopotanian (en muista tarkkaa iakaa mut esim. Persialaiset,babylonialaiset, syyrialaiset sun muut) kulttuurit oliskin yhren suuren imperiumin alaisia.[/i:d66f048a2f] Siis Rooma ja mesopotania yhdistyy.. Sumerit, babylonit, persialaiset ym. saa uudenaikaisia piirteitä.. Siis Punainen imperiumihan yrittää herätellä muinaisia kulttuureita (Rinliddi vai mikäs se olikaa)jotka on sotimalla ja muutenkin unohtanut myyttejään ja menneisyyttä.. Siis todella jännää itseasiassa.. Kaikki nämä vanhat ja vahvat kulttuurit saa jotenkin yhdistettyä: We are all us.. tai whatever.. Ja jokaisella on monia myyttejä jotka on todella erilaisia ja vahvoja!
Plentonius linkki 18. lokakuuta 2001 kello 18.40
Plentonius 18. lokakuuta 2001 kello 18.40 linkki Muinainen persia hyvinkin, eli tarkemmin sanottuna Akhamenidien persia, se minkä Miesten puolustaja (Aleks-andros) laittoi pakettiin. Mutta onhan toki vallan keskuksena tuo uusi kaupunki, Kuunpojan ensimmäinen inspiraatio. Muuten olen kanssasi samaa mieltä, monenkirjavuus on ihanaa ja jo se, että voi kymmeniä erilaisia mytologioita kehittää on loistavaa. Esim Doblianin alueella on jo pelkästään: DaraHappalaisia, Pelandalaisia, Arireja, Darjiinilaisia, Naverialaisia, Talastareja, Durnvokkeja, Carmaaneja jne. Ja kaikkien kulttuurit ovat ihanasti sekaisin, lainattuja elementtejä löytyy, mutta jokaisessa on omat juttunsa. Tarkoitat muuten Meso-potamiaa, joka on kreikkaa ja tarkoittaa jokien välissä olevaa. Siellä ei varsinaisesti Persialaisia ollut kuin valloittajina, mutta assyyrejä ja akkadeja hyvinkin. Jos tarkoitat niitä valtakuntia, joiden pääpaikkana Mesopotamia on ollut, niin sitten olen taas samaa mieltä. Assyyria, Meedia/Persia ja sitten Seleukidit kaikki hallitsivat myriadeja kulttuureja vuorollaan. Ja äh, tulee kijroizusvihreitä, tarkoitin valtiota. Seleukidit on hellenidynastia Seleukos suuren jälkeläisiä, jotka hallitsivat suurinta osaa Aleksanteri suuren jälkeen jättämästä valtiosta muutamien rähinävuosien jälkeen. Se on varmaan paras analogia PKKsta omasta mielestäni.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 18. lokakuuta 2001 kello 11.00
Topi Hiski Viljami Salmi 18. lokakuuta 2001 kello 11.00 linkki [i:c577cdfb34] Tarkoitat muuten Meso-potamiaa, joka on kreikkaa ja tarkoittaa jokien välissä olevaa. Siellä ei varsinaisesti Persialaisia ollut kuin valloittajina, mutta assyyrejä ja akkadeja hyvinkin.[/i:c577cdfb34] Jeh.. en vaan muistanut/keksinyt parempaa termiä. Persialaiset tosiaan ei siellä ollut, muutakun sotajalalla. Aika vallottaja kansan tuo Persian kulttuuri loi. Historian käsitykseni on kovin hajanainen ja sumuinen.. :smile: [i:c577cdfb34] Jos tarkoitat niitä valtakuntia, joiden pääpaikkana Mesopotamia on ollut, niin sitten olen taas samaa mieltä. Assyyria, Meedia/Persia ja sitten Seleukidit kaikki hallitsivat myriadeja kulttuureja vuorollaan.[/i:c577cdfb34] Siis joo.. Alunperin tarkoitinkin sitä, että monta kulttuuria joita ei kuitenkaa erota kovin suuret maantieteelliset eikä etniset erot. Siis tosiaan mesopotanian alueella on ollu vaik kuinka monta eri kulttuuria ajan mittaan. Kun en vaan kirveelläkään osaa yhistellä niitä kaikkia oikein ajallisesti enkä maantieteellisesti.. Eli t [i:c577cdfb34] Mutta onhan toki vallan keskuksena tuo uusi kaupunki, Kuunpojan ensimmäinen inspiraatio.[/i:c577cdfb34] Jooh.. Mutta en ole varma onko se tosiaan aivan samassa asemassa kuin rooma, eli että käytännös Kaikki johto jutut keskittyy sinne ja koko imperiumin sydän olisi Glamour. En ole kyllä varma, mutta käsittäisin glamourin kuitenkin hieman vähemmän keskeisenä. Tai noh.. On se kyllä aika keskeinen :smile: Jumalatarkin sen yllää killuu sun muuta.. Eli glamour on myös uskonnollinen keskus ja polittiinen ja kaupankäynti keskus.. Joohh.. aika samanlainen.. [i:c577cdfb34] Seleukidit on hellenidynastia Seleukos suuren jälkeläisiä, jotka hallitsivat suurinta osaa Aleksanteri suuren jälkeen jättämästä valtiosta muutamien rähinävuosien jälkeen. Se on varmaan paras analogia PKKsta omasta mielestäni. [/i:c577cdfb34] hmm Aleksanteri suuresta näin kerran telkkuohjelman, mutta en ole kuullut seleukideistä.. Vois ruveta lukeen lisää.. Lukio pohjalla muinais historian tietämykseni kun on.. [i:c577cdfb34] Esim Doblianin alueella on jo pelkästään: DaraHappalaisia, Pelandalaisia, Arireja, Darjiinilaisia, Naverialaisia, Talastareja, Durnvokkeja, Carmaaneja jne. Ja kaikkien kulttuurit ovat ihanasti sekaisin, lainattuja elementtejä löytyy, mutta jokaisessa on omat juttunsa.[/i:c577cdfb34] Huh.. tuo doblianiin sijoittuva postipeli tosiaan kiinostais..
Guzmo linkki 18. lokakuuta 2001 kello 9.53
Guzmo 18. lokakuuta 2001 kello 9.53 linkki Joo mä tykkään kyllä. Täytys syventyä joskus ajan kanssa PKK:hon. Tai sitten Argenteus saa alkaa pelaamaan pelissämme vihollisiakin = lunarit :smile: On tääkin kun täytyy kohta kysellä pelaajilta neuvoja lunareiden pelaamiselle :smile: - GuzmO
Nysalor linkki 18. lokakuuta 2001 kello 10.36
Nysalor 18. lokakuuta 2001 kello 10.36 linkki [i:46a20f5296] Hm, no kysytäänpä sitten näin, että saadaan tuota vanhaa koulukuntaa ärsyyntymään, että harmittaako ketään se, että Keisarikunnan malli on nykyään persia tai ehkä pikemminkin seleukidien valito eikä rooma? Voisimmeko tästä saada keskustelua aikaan?[/i:46a20f5296] Imperiumin persialaiset piirteet ovat minusta ihan mukavia, jotteivät roomalaiset piirteet tule liikaa esiin. Onhan tosin Roomaankin viittaavia juttuja aika paljon. On lunarilaista vapautta palvoa omia jumalia, kunhan tunnustaa Punaisen Jumalattaren, on mahtavat legioonat, on senaatti, on sirkushuveja, on rikkaita ja turmeltuneita ylimyksiä, on korruptiota kauniin pintakuoren alla, on suvaitsevaisuutta ja käytännöllisyyttä. Kyllä niitä roomalaisia piirteitäkin aika paljon löytyy. Lunarilainen propaganda lienee sitten taas Neuvostoliitosta otettuja piirteitä tai sellaisena sitä ehkä voisi pitää. Paljon on tietysti aivan omaperäisiä juttuja, jotka eivät ole mitään historiallisia analogioita.
Argenteus linkki 18. lokakuuta 2001 kello 11.25
Argenteus 18. lokakuuta 2001 kello 11.25 linkki Plentonius: [i:6d71544e9d] Esim Doblianin alueella on jo pelkästään: DaraHappalaisia, Pelandalaisia, Arireja, Darjiinilaisia, Naverialaisia, Talastareja, Durnvokkeja, Carmaaneja jne[/i:6d71544e9d] Elvistele nyt siinä sitten. Vaikka onhan Doblianissa lääniäkin vaikka Oroninille jakaa... Darjiinilaiset voin korvata Darsenilaisilla, mutta jään silti pari jälkeen :smile: Topi: [i:6d71544e9d] En ole kyllä varma, mutta käsittäisin glamourin kuitenkin hieman vähemmän keskeisenä. [/i:6d71544e9d] Noo, onhan se Kuunpoika käytännössä ehdoton itsevaltias niin maallisten kuin henkistenkin asioiden puolesta. Eli kyllä se valta pitkälti siellä Glamourissa majailee. Kun Kuunpoika katoaa on asia tietysti jokseenkin eri näkönen, ja sitten pääsee tuo kulttuurinen monimuotoisuus jylläämään poliittisellakin areenalla. Mutta tuo monimuotoisuus /-puolisuus on tosiaan varmaan se hienoin asia PKK:ssa. Guzmo: [i:6d71544e9d] Tai sitten Argenteus saa alkaa pelaamaan pelissämme vihollisiakin = lunarit [/i:6d71544e9d] Lunareja ?!? *KIRVESTÄ* Homma selvä :wink: Nysalor: [i:6d71544e9d] Lunarilainen propaganda lienee sitten taas Neuvostoliitosta otettuja piirteitä tai sellaisena sitä ehkä voisi pitää. [/i:6d71544e9d] Hm no joo. Mutta Greg ei itse pidä tuosta neukku-analogiasta juuri ensinkään.
newsalor linkki 19. lokakuuta 2001 kello 19.01
newsalor 19. lokakuuta 2001 kello 19.01 linkki Greg ei yleensäkkään pidä noista analogioista. Tietenkin Lunarin Imperiumissa samankaltaisuuksia RL:llän imperiumeihin, mutta IMO se on suurimmaksi osaksi silti sitä ihteänsä. Roomaa löytyy, mutta rooma ihannoi järjästystä ja stabiiliutta. Rooman armeijat koostuivat legioonista, mutta Lunarin armeijoissa on kymmeniä ellei jopa satoja erillaisia yksiköitä. Uskoisin, että suurin osa Lunarien roomalaisvaikutteista johtuu siitä, että kun länsimaiselle ihmeselle sanoo sanan imperiumi, niin se on nimenomaan se Rooma, joka sieltä mieleen putkahtaa. Mielestäni analogiat ovat käytännöllisiä silloin, kun halutaan etsiä inspiraatiota, mutta Gregin kirjat ovat ainakin minulle pääasiallinen lähde, kun imperiumia tutkin (GRoY ja kumppanit). Jos pitäisi eritellä, että mitä mieltä olen imperiumista tai sen maailmankuvasta, ajatusrakenteista, myyteistä ja uskonnoista, niin siinä menisi vähän liian kauan aikaa. Lyhyesti sanottuna olen kuitenkin sitä mieltä, että pitemmän päälle lunarien paradoxi on kestämätön. Ehkä koko maailma valaistuu vielä jonain päivänä, suurin osa lunareista saavuttavat mystisen ymmärryksen ja haihtuvat tästä maailmasta ennen kuin se sitten tuhoutuu kaaoksen kuiluun. :wink:
Nysalor linkki 19. lokakuuta 2001 kello 14.11
Nysalor 19. lokakuuta 2001 kello 14.11 linkki [i:836fd7e81d] Greg ei yleensäkkään pidä noista analogioista.[/i:836fd7e81d] Eipä niin. Minusta ne ovat silti aika käteviä ja nimenomaan meidän maailmamme historiasta voi saada kivoja inspiraatioita. Saattaa olla myös helpompi selittää analogioiden kautta Gloranthan maailmaa pikaisesti jollekulle, joka ei tunne sitä lainkaan. Eihän Lunarin imperiumin samaistaminen Persiaan, Roomaan ja Neuvostoliittoon mikään kattava selitys ole, mutta jonkinlaisen käsityksen se voi antaa. [i:836fd7e81d] Rooman armeijat koostuivat legioonista, mutta Lunarin armeijoissa on kymmeniä ellei jopa satoja erillaisia yksiköitä.[/i:836fd7e81d] Totta. Silti uskonnollisesti molemmat valtakunnat muistuttavat jossakin määrin toisiaan, koska molemmat ovat valmiita hyväksymään paikalliset tavat, kunhan ne mukautuvat valtakunnan periaatteisiin. Mieleeni putkahti sekin yhtäläisyys, että sekä Rooma että Lunarin imperiumi ovat aika virkavaltaisia ja niillä molemmilla on kohtuullisen tehokas hallintokoneisto. [i:836fd7e81d] Lyhyesti sanottuna olen kuitenkin sitä mieltä, että pitemmän päälle lunarien paradoxi on kestämätön. Ehkä koko maailma valaistuu vielä jonain päivänä, suurin osa lunareista saavuttavat mystisen ymmärryksen ja haihtuvat tästä maailmasta ennen kuin se sitten tuhoutuu kaaoksen kuiluun.[/i:836fd7e81d] Aika synkkiä visioita. :smile:
Juha R linkki 19. lokakuuta 2001 kello 20.27
Juha R 19. lokakuuta 2001 kello 20.27 linkki > Uskoisin, että suurin osa Lunarien roomalaisvaikutteista > johtuu siitä, että kun länsimaiselle ihmeselle sanoo sanan > imperiumi, niin se on nimenomaan se Rooma, joka sieltä > mieleen putkahtaa. Myös etenkin varhaisen Lunar-materiaalin latinahenkiset nimet helpottavat tämän assosiaation syntyä. Nyt kun nämä vanhat traditionaaliset kulttuurit (DH jne.) ovat saaneet palstatilaa julkaisuissa ajattelen näitä latinismeja uuspeloriana ja sitä (kuten itse lunaareja) vähemmistönä omassa keisarikunnassaan.
Plentonius linkki 19. lokakuuta 2001 kello 16.07
Plentonius 19. lokakuuta 2001 kello 16.07 linkki [i:de9d31dfc5] Elvistele nyt siinä sitten. Vaikka onhan Doblianissa lääniäkin vaikka Oroninille jakaa... [/i:de9d31dfc5] Älä edes yritä ajatella näillä linjoilla veliseni tai usutan Sinipojat kimppuusi. [i:de9d31dfc5] kun länsimaiselle ihmeselle sanoo sanan imperiumi, niin se on nimenomaan se Rooma, joka sieltä mieleen putkahtaa.[/i:de9d31dfc5] Niin, mutta imperialismi sellaisena kuin Assyyrit sen alunperin hahmottelivat on kyllä aika samanlaista oli sitten kysymys inkoista, kiinalaisista tai joltain siltä väliltä. Ja Gregin suhtautuminen analogioihin on kyllä toisaalta kaksipiippuinen juttu. Mies kyllä ryöstöviljelee kaikkia mytologioita mitä on vain ikinä lukenutkaan. Tämä on hyvä asia mielestäni, luulen että tarkoitat sitä, että mikään analogia ei ole tyhjentävä, niin monisäikeistä soppaa useimmat Gloranthan kulttuurit ovat. Ja sitten tämä Yanafal Tarnilsin mausoleumin ulkopuolella punaisella torilla marssivat puna-armeijan pojat saattavat kyllä koetella yhden jos toisenkin Gloranthakäsitystä tai vääntää sitä sellaiseen suuntaan, että ei hyvä. Mutta miehenä joka nimittää Duckpointia Ankkalinnaksi, minulla ei ole mitään varaa arvostella ketään.
Juha R linkki 19. lokakuuta 2001 kello 14.13
Juha R 19. lokakuuta 2001 kello 14.13 linkki > Saattaa olla myös helpompi selittää analogioiden kautta > Gloranthan maailmaa pikaisesti jollekulle, joka ei tunne sitä > lainkaan. Pikakurssi orlantheihin: "ajattele Asterix & Obelixia". (Obelix on muuten ilmetty Vogarth Vahvan seuraaja...)
Argenteus linkki 19. lokakuuta 2001 kello 9.02
Argenteus 19. lokakuuta 2001 kello 9.02 linkki Newsalor: [i:00c27973ea] Lyhyesti sanottuna olen kuitenkin sitä mieltä, että pitemmän päälle lunarien paradoxi on kestämätön. [/i:00c27973ea] No jaa. Itse ennustan että uskonto kestää, imperiumi ei. Sniff.
Plentonius linkki 20. lokakuuta 2001 kello 12.00
Plentonius 20. lokakuuta 2001 kello 12.00 linkki Slaine on aika hyvä sarjakuva kanssa jos haluaa päästä tunnelmaan Heortlingeistä. Ja vai että uskonto jää keisarikunta ei? Väittäisin päinvastaista melkein. Toisaalta jos tarkoitat sitä, että nykymuotoinen hallinto ei säily, niin siitä olen samaa mieltä. Oslirin jokilaakso on kuitenkin niin orientoitunut keisarin alaisuuteen, että veikkaisin sen jossain muodossa aina olevan. Mistä uskonnosta oikein puhut? Kansanuskonnot varmaan säilyvät, mutta Rufelzan palvominen voi saada saman kohtalon kuin Nysalorin "kultti".
Argenteus linkki 20. lokakuuta 2001 kello 0.17
Argenteus 20. lokakuuta 2001 kello 0.17 linkki [i:68d2f82901] Oslirin jokilaakso on kuitenkin niin orientoitunut keisarin alaisuuteen, että veikkaisin sen jossain muodossa aina olevan.[/i:68d2f82901] Jep, DH-tyypit tuskin ilman Keisaria selviävät. Tarkotan sitä, että viholliset (luultavasti Pentistä, mutta miksei muualtakin) luultavasti valloittavat ja miehittävät suurimman osan Keisarikuntaa. Mahdollisesti pitkäksikin ajaksi. Totta sinänsä että valloittajan on luultavasti saatava itsestään Keisari jos meinaa aluetta pitempäänkin hallita, mutta tämähän on jo nähty. Valloitettua Keisarikuntaa en enää Keisarikunnaksi kutsuisi. Uutta nousua voi toki aina toivoa :smile: ...ja meijän tehtävähän on selvästi ESTÄÄ Keisarikunnan tuho :wink: [i:68d2f82901] Mistä uskonnosta oikein puhut? Kansanuskonnot varmaan säilyvät, mutta Rufelzan palvominen voi saada saman kohtalon kuin Nysalorin "kultti". [/i:68d2f82901] Optimisti kun olen, veikkaan Zayteneran ilmestyvän ennemmin tai myöhemmin, samoin kuin hänen kulttiensakin. Kaiken järjen mukaan tämä säilyttäisi Punaisen Kuun palvonnasta ison osan.
newsalor linkki 23. lokakuuta 2001 kello 16.03
newsalor 23. lokakuuta 2001 kello 16.03 linkki Olette Plento ja Nysalor oikeassa. Analogiat ovat hyödyllisia, mutta eivät kattavia. Tiedän muuten ihan hyvin mitä imperiumi tarkoittaa.
newsalor linkki 23. lokakuuta 2001 kello 18.21
newsalor 23. lokakuuta 2001 kello 18.21 linkki Onneksi tulevaisuutta ei ole vielä lyöty lukkoon! Kaikki äkkiä pelaamaan kampanjoita PAHOJA lunareita vastaan, niin saadaan oikein talkoovoimin inhan Zeyteneran tuleminen estetyksi! :wink:
Plentonius linkki 29. lokakuuta 2001 kello 20.28
Plentonius 29. lokakuuta 2001 kello 20.28 linkki [i:4c6982176e] Tiedän muuten ihan hyvin mitä imperiumi tarkoittaa. [/i:4c6982176e] En epäile, annoinko vahingossa sen kuvan? Sori jos näin.