Vanha foorumi

Takaisin

Gloranthakampanjan aloittamisesta...

Yleinen Glorantha-keskustelu
Oku 10. marraskuuta 2001 kello 16.52
Kirjoittaja Viesti
Oku linkki 3. lokakuuta 2001 kello 15.58
Oku 3. lokakuuta 2001 kello 15.58 linkki Moi kaikille. Eksyin hiukka vahingossa tänne keskustelualueelle, ja innostuin taas tästä Gloranthasta. Jopa niin paljon, että haluaisin jälleen kerran pelata tässä hienossa maailmassa. Mutta ongelmanahan on taas kerran se, että minä innostun helposti, ja jotenkin tuppaa aina into laantumaan. Mutta kuitenkin... kaipaisin hieman neuvoja ja vinkkejä pelin aloittamisesta, kun en ole pelannut Gloranthassa koskaan aikaisemmin (no, kerran montamonta vuotta sitten, mutta ei lasketa sitä, kun en muista hommasta mitään.) Eräs ongelmista on lopun pelaajajoukkion innostamisesta kokeilemaan Gloranthaa. MIten kuvailisin tämän pelin heille, jotta saisin heidät kiinnostumaan? Sanottakoon, että tällä hetkellä pelaamme vain DD3e:tä, mutta historiassa löytyy Elriciä/Stormbringeriä, CoC, Star Wars, Rolemaster, Warhammer ym. Tämän hetkinen kampanjamme on aika powergamíng/hack&slash, kun ei GM paljoa muuta tarjoa, eikä hän jaksa peliin oikein panostaa. Hmmm... mistähän saisi PJ:n, joka jaksaisi kiinnostua Gloranthasta niin paljon, että kahlaisi kaiken materiaalin läpi. Itse en ole hyvä pelinjohtaja... ja mulla on työn alla Blue Planet, Shadow World ja GURPS Conan. :wink: Sitten tietenkin pitäisi miettiä kumpaa systeemiä sitä käyttäisi, Hero Warsia vai RuneQuestia. RQ:n systeemi olis tietenkin meille tuttu (ja minä ainakin tykkään), ja HW voisi olla meille vanhoille munchkineille liian kova pala purtavaksi. :wink: Mutta minua ainakin se HW kiinnostaisi. Ja eikö RQ:kin kaipaisi sääntöjen hiomista? Ainakin netistä tuntuu löytyvän yhtä sun toista. Kertokaahan hieman suosituksia... RQ vai HW? Mitä näistä uusista Gloranhakamoista kannattaisi ostaa? Onhan niitä ainakin kehuttu, joten joistakin niistä voisi olla hyötyä kenties? Tietenkin, jos HW:tä ruvetaan pelaamaan, niin säännöthän pitäisi ainakin ostaa. Helmikuussa olisi ilmeisesti tulossa säännöistäkin second edition... kannattaisikohan odottaa niitä? Tutkin tuossa pelihyllyäni, ja sieltähän löytyi ensisilmäyksellä ainakin jonkin verran RQ/Gloranthakamaa.... Eli ainákin seuraavat: RQ Deluxe Edition, Fantasiakaupungit, Monster Coliseum, Eldarad the Lost City, Land of Ninja, Griffin Island, Glorantha Boxed Set, Gloranthan Kultit, Sienikkäät, Peikkomaat, Käärmepiipun Syvänne, Glorantha Bestiary, Trollpak, Troll Gods, Elder Secrets, Dorastor, River of Cradles, Sun County, The Haunted Ruins, RQ-Con Compendium, Book of Drastic Resolutions, Wyrm's Footprints, The Broken Council Guidebook (con2 ed.), Tradetalk 2 ja 3, sekä Tales of the Reaching Moon 11-16. Aika paljon tavaraa, kun ottaa huomioon, ettei olla koskaan pelattu tätä... mutta on ne kiinnostavia, ehkä liiankin kanssa. :wink: Mitähän muuta voisi mahdollisesti tarvita? Joten kertokaahan vinkkejä, jooko? Kaikki kelpaa... Kerron myöhemmin, kuinka suostutteluyritykset ovat menneet... -Oku- ps.. toivottavasti en ilmaissut itseäni liian sekavasti...
Anonymous linkki 3. lokakuuta 2001 kello 4.04
Anonymous 3. lokakuuta 2001 kello 4.04 linkki Koska on jo noin kattava kokoelma RQ tavaraa kannattaa, ehkä ainakin aloittaa sillä... ja tutustuttaa pelaajat Gloranthaan sen avulla... ja jos innostusta riittää niin sitten hypätä HW:hen (2nd editionkin varmaan kerkeää ilmestyä siihen mennessä) Itse pidän HW:sta enemmän... Ja sitten heitän semmosen heiton joka saa varmaan muutaman karvat pystyyn :smile: voihan Gloranthaa pelata vaikka D&D säännöillä pienen viilailun jälkeen... Gloranthahan on "vain" fantasia maailma... *Hyppää vuohilaisen selkään ja pakenee syvälle Käärmepiipun syvänteisiin...*
Waylander linkki 3. lokakuuta 2001 kello 8.52
Waylander 3. lokakuuta 2001 kello 8.52 linkki [i:b2c366d10f] voihan Gloranthaa pelata vaikka D&D säännöillä pienen viilailun jälkeen... Gloranthahan on "vain" fantasia maailma...[/i:b2c366d10f] BLASPHEMY!! HERESY!!
Guzmo linkki 3. lokakuuta 2001 kello 20.40
Guzmo 3. lokakuuta 2001 kello 20.40 linkki Omistat aika paljon RQ kirjoja. Sartar tai Pavis keskeinen peli on helpohko vetää materiaalin runsauden vuoksi. Kaikkea ei tarvitsekkaan tietää Gloranthasta. Alkuun pääsee lukemalla muutaman kirjan. Pelaajille voi näyttää vaikka Storm Triben tai King of Sartarin Orlanthi kuvauksia (jos aiotte pelata Barbaareilla). Yksi varma täky on King of Dragon Pass PC-pelin näyttäminen kavereillesi. [i:1f28ab047a] RQ vai HW [/i:1f28ab047a] En minä HW:tä mitään tiedä, mutta riippuu varmaan pelityylistänne. Ymmärtääkseni HW:kin tarjoaa puitteet kunnon munchin juustoilulle :smile: Jos pelaajat tuntevat jo RQ säännöt niin ehkä ensimmäiset pelit voi vetää RQ säännöillä ja sitten siirtyä myöhemmin HW:hen jos siltä tuntuu. Säännöt ovat kuitenkin säännöt ja se kampanja/seikkailu siinä ratkaisee kiinnostaako ketään vai ei. P.S. Myy mulle puolet kirjoistas jos ette alakkaan pelata :wink: [i:1f28ab047a] voihan Gloranthaa pelata vaikka D&D säännöillä pienen viilailun jälkeen... Gloranthahan on "vain" fantasia maailma...[/i:1f28ab047a] Iik EeK ooK! [b:1f28ab047a] *Hyppää punaisen lepakon selkään ja lähtee jahtaamaan tuota vuohilaisella ratsastavaa vääräuskoista*[/b:1f28ab047a] - Guzmo
Nysalor linkki 3. lokakuuta 2001 kello 12.22
Nysalor 3. lokakuuta 2001 kello 12.22 linkki [i:5be3f645de] Eksyin hiukka vahingossa tänne keskustelualueelle, ja innostuin taas tästä Gloranthasta.[/i:5be3f645de] Todella hieno juttu, jos Glorantha on alkanut kiinnostaa. [i:5be3f645de] Sitten tietenkin pitäisi miettiä kumpaa systeemiä sitä käyttäisi, Hero Warsia vai RuneQuestia.[/i:5be3f645de] Itse suosittelen kyllä RuneQuestia, sillä se on omasta mielestäni miellyttävämpi ja konkreettisempi systeemi. Näiden kahden sääntösysteemin paremmuudesta on väitelty rankasti täällä foorumilla, kuten ehkä olet jo huomannutkin. Joka tapauksessa RuneQuestilla pystyy pelaamaan sekä mätkimispeliä että vähemmän väkivaltaisia juttuja. [i:5be3f645de] Ja eikö RQ:kin kaipaisi sääntöjen hiomista? Ainakin netistä tuntuu löytyvän yhtä sun toista.[/i:5be3f645de] Ainakin mahdollisen sankarimatkailun suhteen kannattaa hyödyntää fanien tekemiä lisäsääntöjä netistä. Yksi omista suosikeistani ovat Simon Phippin [url=http://personal.inet.fi/koti/matti.jarvinen/runequest/kaannos/sankari1.html]ajatukset sankarimatkailusta[/url], joista osan olen kääntänyt suomeksikin. Normaalissa pelissä en kovin paljon lisäsääntöjä tai muutoksia käytä, mutta pieni sääntöjenviilailu on aina hyväksi. Netistä löytää sitten vaikka mitä, jos haluaa tehdä muutoksia vähän enemmänkin. [i:5be3f645de] Mitä näistä uusista Gloranhakamoista kannattaisi ostaa?[/i:5be3f645de] Sinullahan näyttää olevan jo melkoisesti Glorantha-aiheista tavaraa. Noilla varmaan pärjää aika pitkälle. Materiaalisi perusteella kannattaisi ehkä pistää pystyyn kampanja Auringon kreivikunnan ja Praxin tienoilla, sillä alueesta on saatavilla vieläkin enemmän lisämateriaalia, vaikka Sun Countylla ja River of Cradlesillakin pääsee pitkälle. Dorastor voisi olla toinen hyvä mahdollisuus, sillä Dorastor-kirjassa olevan kampanjan ympärille saa varmasti oikein hyvinkin kampanjan. [i:5be3f645de] Aika paljon tavaraa, kun ottaa huomioon, ettei olla koskaan pelattu tätä[/i:5be3f645de] Todella paljon, sanoisin. Mukana on sellaista kamaa, mitä ei ole minullakaan, joka keräilen kaikenlaisia RuneQuestiin ja Gloranthaan liittyviä kirjoja. [i:5be3f645de] Mitähän muuta voisi mahdollisesti tarvita?[/i:5be3f645de] Jos kampanja sijoittuisi Praxiin, mahdollisia lisäkirjoja voisivat olla Pavis & Big Rubble, Shadows on the Borderland tai Strangers in Prax, vaikkakaan kahta jälkimmäistä ei oikein enää taida saada mistään. The Book of Drastic Resolutionsista on ilmestynyt myös Praxia koskeva numero, ellei mainitsemasi lähti ole tämä. Tradetalk-lehden numero kahdeksan sisältää asiaa Paviksesta ja samaa on tulossa myös lehteen numero yhdeksän. Ye Booke of Tentaclesin kolmosnumerossa on osio Pavikseen liittyvää tietoa ja The Masks of Pavis -niminen kirja taas koskee nimensä mukaan koko aluetta. Eli materiaalia on todellakin paljon. Dorastoriin sijoittuvassa kampanjassa voisi olla hyväksi myös kirjanen nimeltä Lords of Terror, josta löytyy kaaoskulttien kuvauksia ja hienoja skenaarioideoita. Tosin tämäkin kirja on nykyään todella kiven alla. The Book of Drastic Resolutionsin ykkösnumero koski myös Dorastoria, ellei sinulla oleva numero olekin juuri tämä. Muuta ei tule Dorastorista näin äkkiseltään mieleen. [i:5be3f645de] ps.. toivottavasti en ilmaissut itseäni liian sekavasti[/i:5be3f645de] Kyllä sinun tekstistäsi ihan hyvin sai selvän. Onnea sitten vain päätöksen tekoon! Toivottavasti valitset parhaan eli RuneQuestin. :wink:
Plentonius linkki 5. lokakuuta 2001 kello 12.56
Plentonius 5. lokakuuta 2001 kello 12.56 linkki Jaaha, pitänee minun taas esiintyä toisen puoliskoni jälkeen HW kultinlähetystyöntekijänä... Toimenpiteet: 1. Polta Eldarad 2. Myy Broken Council kirja minulle halpaan hintaan 3. Pelauta kavereillasi KoDPia 4. Tee heidän kanssaan klaani. Näillä pääsee jo pitkälle, eikä systeemiä tarvitse edes vielä valita. Jos haluat tutustua HWn systeemiin ja asut pääkaupunkiseudulla, niin olen useaan otteeseen ilmoittanut, että minä voin tulla kotiinne julistamaan ilosanomaa. Mutta se onnistuu kyllä ihan noilla Issariesin sivuilta löytyvillä ensimmäisillä kappaleillakin. Niillä itsekin aloitin. Ja Luigi, älä tuo noita DD perversioitasi joka paikkaan. "Kääpiön ominaisuuksiin kuuluu viettävien käytävien havaitseminen" on yksi koomisimmista lauseista, mitä on ikinä kirjoitettu. Mutta tosiaan, väittäisin, että kannattaisi aloittaa klaanikeskeinen Sartar kampanja, varsinkin nyt kun on matskua tulossa kolmen kirjan verran.
Guzmo linkki 5. lokakuuta 2001 kello 0.28
Guzmo 5. lokakuuta 2001 kello 0.28 linkki Ne sartar kirjat ilmestyy kun ilmestyy ja suomeen ne ilmestyy vielä myöhemmin. Eli aloita kampanjasi jo tänään ja vaikka vuodesta 1600. Ovatpahan hahmotkin sitten ikämiehiä kun alkaa tapahtua :smile: Ette ne nyt kuitenkaan parissa kerrassa pelaa tapahtumia 20 vuotta eteenpäin... Dorastor kirjan kampanjasta on myös paljon apua klaaniympäristöisen pelin vetämiselle. Sitten kun sartar on (pelaajien toimesta) poltettu, voitte siirtyä remuamaan Praxiin ja Pavisikseen päin. D&D on loistava peli. Karhuilta ja Oravilta voi löytyä timanggeja ja taikamiekkoja. Kaikkien olentojen HP:t voi kertoa kolmella tason 12 jälkeen ja sittenkin ne kuolevat parissa vuorossa. Tyrannosaurus Rex puree täydet vahingot urheaan temppeliritariin, joka vain nauraa moisesta pikkunaarmusta jne, jne... - Guzmo out
Plentonius linkki 5. lokakuuta 2001 kello 16.52
Plentonius 5. lokakuuta 2001 kello 16.52 linkki Hoh, taas mennee OTn puolelle, mutta lähtemättömän vaikutuksen minuun teki eräs kivipaviaani, jolta löytyi oksalta n 50 000 hopeapenniä... Ja joo, kannattaa aloittaa vähän aikaisemmin kuin tuo 1621. Itse olen vuodessa 1383, mutta ei ehkä niin pitkälle kannata mennä. Jos pelaajat eivät ole pelanneet Sartarin kapinan aikaisia juttuja, niin sieltä on ihan mukava aloittaa. Pelaajien juuret ovat välttämättä syvemmällä pelissä jos ne on pelattu ne tapahtumat.
Guzmo linkki 5. lokakuuta 2001 kello 16.58
Guzmo 5. lokakuuta 2001 kello 16.58 linkki Kampanja voi tietysti koskea myös Dragon Passin asuttamista (King of Dragon Pass) tai Ylämaan suon tutkimista (korjaan.. hutkimista). Lunari invaasiota ei tarvitse käyttää kampanjan vetovoimana. Klaanielämän monimuotoisuus tarjoaa paljon pelattavaa. Kero Fin voisi tarjota myös kampanjatäkyjä. Meillä on pelit sijottunut vuoteen X, joka leijuu ajallisessa limbossa. Aika kulkee, mutta valkomuurilla ei tapahtumat etene. Ei tavallaan haittaakaan kun kampanja on nyt siirtynyt Dorastorin syrjäseuduille. Silti välillä tulee uutisia Sartarinkin seuduilta. Paikallisten lunarintoilijoiden värittäminä tietenkin. Lunarit: "lepakko on syönyt valkomuurin!" pelaajat: "joo joo..." Lunarit: "Orlanth on kuollut!" pelaajat: "joo joo..." Lunarit: "vastarinta on murrettu!" pelaajat: "joo joo..." Lunarit: "Kaikki palvovat seitsemää äitiä" pelaajat: "joo joo..." Tämä johtunee myös siitä, että on kaksi erillistä pelaajaryhmää seikkailemassa. Se vanhempi on pelannut jo niin paljon, että he ovat todennäköisesti vuodessa n. 1623, mutta tämä uudempi ryhmä on jäljessä. Vanhemman ryhmän toittoilut on nyt jäädytetty. Kun on ollut suunnitelmia, että näiden kahden ryhmän hahmot voisivat joskus pelissä tavata ja vaikuttaa toisiinsa. Pelaajienkin on helpompi eläytyä maailmaan kun he tuntevat Johnstownista ja Alda-Churista merkittävimmät papit ja virkamiehet entuudestaan. Siinä tulee hyvät pelit aikaiseksi kun pelaajat äkillisesti muistavat, että kaupungissa A on henkilö B, joka tietää alueen Z asioista enemmän. D&D aikaan pelaajat tiesivät vain, että siinä seuraavassa eteen heitetyssä luolassa on n. 5 ansaa, n. 20 vihollista ja ilkeä (+paha) loppupahis luolan pohjalla ison aarrekasan päällä. Ah.. aika kultaa muistaa. D&D:hen täytyi ostaa expert säännöt, että pystyi seikkailemaan maankin päällä. Perusssäännöt kattoivat vain luolastokomppauksen. Ah, markkinavoimien tehokäyttöä... Menee jo aika OT. Nysalor voi keksiä tästä varmaan uusia topicceja. Minä olen siihen nyt liian väsynyt :smile: - Guzmo
Nysalor linkki 5. lokakuuta 2001 kello 7.05
Nysalor 5. lokakuuta 2001 kello 7.05 linkki Plentonius: [i:d271f0a588] Mutta tosiaan, väittäisin, että kannattaisi aloittaa klaanikeskeinen Sartar kampanja, varsinkin nyt kun on matskua tulossa kolmen kirjan verran.[/i:d271f0a588] Kirjojen hankkiminen on kyllä aika tyyristä lystiä, sillä Thunder Rebels ja Starm Tribe maksavat kappaleelta 150 markkaa Fantasiapeleissä. Tulevat seikkailukirjat lienevät 115 markkaa kappale ja varmaankin pitäisi vielä hankkia mahdollista Hero Wars -kampanjaa varten 340 markkaa maksava sääntöpaketti. Mikäli RuneQuestin säännöt taas ovat jo valmiina, niin RuneQuestin pelaaminen saattaisi tulla reilusti edullisemmaksi. Guzmo: [i:d271f0a588] Kampanja voi tietysti koskea myös Dragon Passin asuttamista (King of Dragon Pass) tai Ylämaan suon tutkimista (korjaan.. hutkimista).[/i:d271f0a588] Ylämaan suo voisi tietysti olla hyvä vaihtoehto, jos sattuu omistamaan Talesin numero 19. Sen perusteella saisi kai aika helpolla kampanjan käyntiin. [i:d271f0a588] Menee jo aika OT. Nysalor voi keksiä tästä varmaan uusia topicceja. Minä olen siihen nyt liian väsynyt[/i:d271f0a588] No, enpä taida kuitenkaan viitsiä laittaa mitään uutta aihetta D&D:stä – minä kun en ole koskaan sitä pelannut, enkä ole siitä mitään erityisen positiivista kuullutkaan. :smile:
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 5. lokakuuta 2001 kello 13.58
Topi Hiski Viljami Salmi 5. lokakuuta 2001 kello 13.58 linkki [i:81d5c3b399] Kirjojen hankkiminen on kyllä aika tyyristä lystiä, sillä Thunder Rebels ja Starm Tribe maksavat kappaleelta 150 markkaa Fantasiapeleissä. Tulevat seikkailukirjat lienevät 115 markkaa kappale ja varmaankin pitäisi vielä hankkia mahdollista Hero Wars -kampanjaa varten 340 markkaa maksava sääntöpaketti. Mikäli RuneQuestin säännöt taas ovat jo valmiina, niin RuneQuestin pelaaminen saattaisi tulla reilusti edullisemmaksi.[/i:81d5c3b399] nysalor ainaine RQ markkinoija.. :smile: plento varamaa tarkotti, että materiaalia Sartarin alueesta on saatavilla. Materiaali on kylläkin HW:lle kirjoitettu.. Eli kumpi on työläämpää RQ vai HW.. Noh let the wars begin.
Nysalor linkki 5. lokakuuta 2001 kello 18.40
Nysalor 5. lokakuuta 2001 kello 18.40 linkki [i:13128ceb2e] nysalor ainaine RQ markkinoija[/i:13128ceb2e] Näinhän se on, mutta arvelen kyllä, että Okun ei kannattaisi hankkia kaikkia niitä Sartaria koskevia Hero Wars -kirjasia, koska hänellä on jo valmiiksi valtava määrä RuneQuest-materiaalia. [i:13128ceb2e] plento varamaa tarkotti, että materiaalia Sartarin alueesta on saatavilla. Materiaali on kylläkin HW:lle kirjoitettu[/i:13128ceb2e] Kyllähän sitä materiaalia on saatavilla ja sijoittuvathan Omenakuja ja Käärmepiipun syvännekin Sartariin, vaikkei niissä ole läheskään yhtä yksityiskohtaista taustatietoa kuin Hero Warsin kirjoissa. En voi kuitenkaan suositella, että noita Hero Warsin Sartarista kertovia kirjoja lähtee ostamaan, jos itsellään on jo aika hyvin materiaalia Paviksen ja Auringon kreivikunnan seuduilta. Dorastor-kirjankin avulla saa jo paljon aikaan siellä päin. [i:13128ceb2e] Eli kumpi on työläämpää RQ vai HW[/i:13128ceb2e] Tuo ei ollut lainkaan kysymyksenasetteluni, vaan pikemminkin se, että kannattaako ostaa kallista Hero Wars -kamaa, jos on jo melkoinen määrä pelikelpoista RuneQuest-tavaraa.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 5. lokakuuta 2001 kello 11.05
Topi Hiski Viljami Salmi 5. lokakuuta 2001 kello 11.05 linkki [i:29222963ad] Tuo ei ollut lainkaan kysymyksenasetteluni, vaan pikemminkin se, että kannattaako ostaa kallista Hero Wars -kamaa, jos on jo melkoinen määrä pelikelpoista RuneQuest-tavaraa. [/i:29222963ad] Noh.. jos haluaa Sartarista erinomaista kuvausta ja Herotlingien (orlanthien) kulttuurista, niin kannattaa ostaa kirjat. Eiks vaa :smile:
Nysalor linkki 6. lokakuuta 2001 kello 17.40
Nysalor 6. lokakuuta 2001 kello 17.40 linkki [i:5b0693572d] Noh.. jos haluaa Sartarista erinomaista kuvausta ja Herotlingien (orlanthien) kulttuurista, niin kannattaa ostaa kirjat. Eiks vaa[/i:5b0693572d] Saahan siitä kuvausta, vaikkakin Hero Warsin pelimekaniikkoja on mielestäni näissä ilmestyneissä kirjoissa liiankin kanssa. Eihän info tietenkään koske kattavasti kaikkia orlantheja, vaan ainoastaan niitä Sartarin tavallisempia orlantheja. Yhtä kaikki aika hinnakkaita ne ovat, mutta tietysti asiasta kiinnostuneelle ja keräilijälle aika välttämätön ostos.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 6. lokakuuta 2001 kello 17.58
Topi Hiski Viljami Salmi 6. lokakuuta 2001 kello 17.58 linkki [i:b185622bca] Saahan siitä kuvausta, vaikkakin Hero Warsin pelimekaniikkoja on mielestäni näissä ilmestyneissä kirjoissa liiankin kanssa.[/i:b185622bca] Ne on Hero Wars kuvauksia, mitä muuta vois oottaa! Ja aika vähäsellä sijalla se sääntömekaniikka kirjoissa on minusta. Mutta menee jo taas OT+Jankutukseski..
Nysalor linkki 6. lokakuuta 2001 kello 18.31
Nysalor 6. lokakuuta 2001 kello 18.31 linkki [i:4541bcf811] Ne on Hero Wars kuvauksia, mitä muuta vois oottaa![/i:4541bcf811] Siksipä ne ovatkin henkilölle, joka haluaa peluuttaa Sartaria RuneQuestin systeemillä, pelkkää turhaa painolastia, josta kuitenkin joutuu maksamaan. Ne ovat juuri yksi syy, miksi RuneQuest-kampanjaa ei ehkä ole parasta pelata noiden opusten varassa, jos kerran helpompiakin tapoja on saada RuneQuest-materiaalia jostakin alueesta ja peluuttaa siellä. [i:4541bcf811] Mutta menee jo taas OT+Jankutukseski[/i:4541bcf811] Niinpä, joten eiköhän lopeteta tähän.
Plentonius linkki 6. lokakuuta 2001 kello 17.49
Plentonius 6. lokakuuta 2001 kello 17.49 linkki 1. Mies on selvästi satsannu rahaa harrastukseensa, vaikka ei edes ole juurikaan pelannut peliä. Parin satalappusen saa kurkustansa alas yhdessä hujauksessa, pelikirjat on ikuisia. Ei tullut valuuttakriisi mieleen. 2. Ensimmäistä kertaa kuulen jonkun kääntävän asian niin päälaelleen, että uuden tavaran ilmestyminen olisi haittapuoli. Olen aidosti yllättynyt. Muistan itse RQ aikaan kun kirosi sitä kun mitään ei ilmestynyt. 3. Verrattuna moniin RQ paketteihin HW kirjat ovat aika vähän sääntökeskeisiä ja hyvä niin. Lisäksi jos aiot pelauttaa Sartaria Omenakujan sapluunalla, niin ole hyvä vain. Tosiasia on se, että ilman HWn kirjoja Orlanthiudesta, Sartarista ja niin edelleen, ei Heortling kampanjaa oikein voi pelata. Siis kunnolla ja siten että pelaajille ei tule tyhjän päällä seisomisen oloa. Summa summarum, uusi aalto on käynnissä ja se on paljon värikkäämpi, rikkaampi & järkevämpi - suosittelen hyppäämistä kelkkaan. Mutta muista että tämä on vain minun oma mielipiteeni.
Nysalor linkki 5. lokakuuta 2001 kello 23.59
Nysalor 5. lokakuuta 2001 kello 23.59 linkki [i:9e60197394] Parin satalappusen saa kurkustansa alas yhdessä hujauksessa, pelikirjat on ikuisia.[/i:9e60197394] Kyllä minäkin absolutistina kannatan enemmän pelikirjojen hankkimista kuin juomista. Tosin jos aikoo hankkia Thunder Rebelsin, Storm Triben, Hero Warsin sääntöpaketin ja tulevat kolme seikkailukirjaa, niin rahaa taitaa mennä jo lähemmäs tonni, eikä vain paria satalappusta. Jos vaihtoehtona olisi jo hankitun RuneQuest-materiaalin ilmainen käyttö, niin luulenpa, että minä kallistuisin RuneQuestin puolelle, vaikka en olisikaan RuneQuestin suosija. [i:9e60197394] Ensimmäistä kertaa kuulen jonkun kääntävän asian niin päälaelleen, että uuden tavaran ilmestyminen olisi haittapuoli. Olen aidosti yllättynyt. Muistan itse RQ aikaan kun kirosi sitä kun mitään ei ilmestynyt.[/i:9e60197394] Olenkohan minä näin väittänyt? En todellakaan sanoisi, että uuden materiaalin ilmestyminen olisi mikään haittapuoli, sillä innolla olen kyllä ostanut kaikki mahdolliset Talesit tai Tradetalkit, joita on vain ilmestynyt. Odottelen innolla myös sitä Orlanth is Dead! -kirjaa, joka voisi olla mielenkiintoinen RuneQuestiin sovellettunakin. Sen sijaan yritän vain sanoa sitä, ettei uuden materiaalin rohmuaminen ehkä ole tarpeen, jos on jo valmiiksi paljon vanhaakin materiaalia, jota ei ole koskaan pelannut tai peluuttanut. [i:9e60197394] Verrattuna moniin RQ paketteihin HW kirjat ovat aika vähän sääntökeskeisiä ja hyvä niin. Lisäksi jos aiot pelauttaa Sartaria Omenakujan sapluunalla, niin ole hyvä vain.[/i:9e60197394] No, minun kannaltani säännöistä ei ole kovin paljon iloa. Omenakujan molemmat seikkailut on muuten kyllä muunnettu Hero Warsin muotoon, joten voit sinäkin niitä kai peluuttaa, mikäli kiinnostusta löytyy. [i:9e60197394] Tosiasia on se, että ilman HWn kirjoja Orlanthiudesta, Sartarista ja niin edelleen, ei Heortling kampanjaa oikein voi pelata. Siis kunnolla ja siten että pelaajille ei tule tyhjän päällä seisomisen oloa.[/i:9e60197394] Riippuu kai vähän siitä, mikä on kunnolla. Kyllä minun tietääkseni ihmiset ovat kyenneet RuneQuestin aikoinakin peluuttamaan kampanjoita Sartarissa. Klaaneista on ilmestynyt tietoa fanilehdissä ja orlanthien tavoista kai kerrotaan jonkin verran King of Sartarissa. Aukkokohdat on varmaan paikattu omalla mielikuvituksella ja oman maun mukaan on lisätty kaikenlaisia yksityiskohtia. [i:9e60197394] Summa summarum, uusi aalto on käynnissä ja se on paljon värikkäämpi, rikkaampi & järkevämpi - suosittelen hyppäämistä kelkkaan. Mutta muista että tämä on vain minun oma mielipiteeni.[/i:9e60197394] Ei kannata kuitenkaan kuvitella, että uudessa aallossa kaikki olisi paremmin kuin vanhassa. Hero Warsin kirjaset voivat kyllä tuoda ihan mielenkiintoista tietoa, kuten esimerkiksi Glorantha-kirja, joka kertoi uusia yksityiskohtia Teshnoksesta. Silti ällöttävät luathat ja muut tuollaiset uutuudet voi jättää omaan arvoonsa.
Plentonius linkki 7. lokakuuta 2001 kello 10.10
Plentonius 7. lokakuuta 2001 kello 10.10 linkki [i:3ae6195a64] Kyllä minäkin absolutistina kannatan enemmän pelikirjojen hankkimista kuin juomista. Tosin jos aikoo hankkia Thunder Rebelsin, Storm Triben, Hero Warsin sääntöpaketin ja tulevat kolme seikkailukirjaa, niin rahaa taitaa mennä jo lähemmäs tonni, eikä vain paria satalappusta. Jos vaihtoehtona olisi jo hankitun RuneQuest-materiaalin ilmainen käyttö, niin luulenpa, että minä kallistuisin RuneQuestin puolelle, vaikka en olisikaan RuneQuestin suosija.[/i:3ae6195a64] Ihan kuinka vain, minä luultavasti nyhtäisin jostain sen satasen kuussa, jolla pärjäisin jo pitkälle. [i:3ae6195a64] Odottelen innolla myös sitä Orlanth is Dead! -kirjaa, joka voisi olla mielenkiintoinen RuneQuestiin sovellettunakin. [/i:3ae6195a64] Mikä oli alkuperäinen pointtinikin. Koska uutta materiaalia on tulossa Sartarista, niin sijoittaisin uuden kampanjani sinne. Sitten tämä taas lähti omiin sfääreihinsä... [i:3ae6195a64] Omenakujan molemmat seikkailut on muuten kyllä muunnettu Hero Warsin muotoon, joten voit sinäkin niitä kai peluuttaa, mikäli kiinnostusta löytyy.[/i:3ae6195a64] Äh, tarkoitin taasen sitä, että se maailmankuva (villin lännen tyylinen kylä sheriffeineen, sekatavarakauppiaineen ja majataloineen) on jokseenkin lapsellinen. Kun taas ST ja TR antavat paljon paremman kuvan. Sitä et kai voine kieltää? [i:3ae6195a64] Riippuu kai vähän siitä, mikä on kunnolla. Kyllä minun tietääkseni ihmiset ovat kyenneet RuneQuestin aikoinakin peluuttamaan kampanjoita Sartarissa. Klaaneista on ilmestynyt tietoa fanilehdissä ja orlanthien tavoista kai kerrotaan jonkin verran King of Sartarissa. Aukkokohdat on varmaan paikattu omalla mielikuvituksella ja oman maun mukaan on lisätty kaikenlaisia yksityiskohtia.[/i:3ae6195a64] Totta kai, mutta miksi sitten ennen aina valitettiin sitä, ettei Sartarista ollut kuin mitättömän vähän materiaalia? Pelinjohtajilta on vaadittu hyvin paljon ja kaikki on ollut paljon työläämpää. Ehkä olen sitten itse kovin mukavuudenhaluinen kun en halua pähkäillä kaikkea juurta jaksaen itse vaan pidän kirjoista jotka selventävät tietyn kulttuurin. Siis oikeasti, TR on loistava kirja ja ilman sitä mikä tahansa Heortling kampanja on ontto. Piste. Varmasti jopa sellaiset Heortlingien uranuurtajat kuin Jeff Richards tai David Dunham myöntäisivät tämän. [i:3ae6195a64] Ei kannata kuitenkaan kuvitella, että uudessa aallossa kaikki olisi paremmin kuin vanhassa.[/i:3ae6195a64] Ei automaattisesti tietenkään. Kannattaa tutustua ensin ja sitten todeta oma mielipide asiaan. Henkilökohtaisesti minä en kuitenkaan kaipaa mitään Runequestin systeemistä ja näen oikeastaan kaiken olevan paremmin nyt. [i:3ae6195a64] Hero Warsin kirjaset voivat kyllä tuoda ihan mielenkiintoista tietoa, kuten esimerkiksi Glorantha-kirja, joka kertoi uusia yksityiskohtia Teshnoksesta. Silti ällöttävät luathat ja muut tuollaiset uutuudet voi jättää omaan arvoonsa. [/i:3ae6195a64] Hehe, tämä on taas jotenkin hauskaa. Jos "uusi" asia ei tuntuu mielestäsi hyvältä, niin kuvaat sitä sanoilla "mielenkiintoisia uusia yksityiskohtia" ja jos taas et, niin sanalla "ällöttäviä uutuuksia". Totta kai jokainen meistä saa kuvitella Gloranthansa sellaiseksi kuin itse haluaa, ei sitä mikään poliisi tule kieltämään. Voit pitää Luathojasi oman mielikuvasi mukaisena ja Greg on ensimmäisenä sanomassa että YGMV. Koita kuitenkin tajuta, että olet asiassa hyvin pienessä vähemmistössä.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 7. lokakuuta 2001 kello 8.16
Topi Hiski Viljami Salmi 7. lokakuuta 2001 kello 8.16 linkki Muuten oku : Sanoit pelanneesi Gurps Conania! minkälainen se Conan meiniki on? Kun ihan tuo Conanin maailma kiinostaisi! Siis kun Gurpsin tiedän , mutta mistä ton Conan lisäosan sait? Olisin ihan kiinostunut siitä. jos vaikka ostaisin itse. Conan "fani" kun olen melkein :smile:
Nysalor linkki 7. lokakuuta 2001 kello 10.04
Nysalor 7. lokakuuta 2001 kello 10.04 linkki [i:2613d21cd5] Äh, tarkoitin taasen sitä, että se maailmankuva (villin lännen tyylinen kylä sheriffeineen, sekatavarakauppiaineen ja majataloineen) on jokseenkin lapsellinen. Kun taas ST ja TR antavat paljon paremman kuvan. Sitä et kai voine kieltää?[/i:2613d21cd5] Kyllä sheriffi on aika lapsellinen ajatus minustakin, mutta majatalo ja sekatavarakauppa (tai panttilainaamo) ovat kyllä ihan soveliaita. Majataloja lienee kai muuallakin orlanthien mailla ja Gringlen puoti kai menestyy, koska lähellä ei taida olla toista sellaista paikkaa, josta saisi kaikkea erikoista tavaraa. Yhtä kaikki Issaries on kaupanjumala. Omanakuja ei kyllä todellakaan ole mikään tyypillinen sartarilainen kylä, mutta se tuskin tekee siitä kokonaisuudessaan lapsellista. Uusista kirjoista saa taatusti paremman kuvan normaalista orlanthien kulttuurista kuin Omenakujan perusteella. [i:2613d21cd5] Totta kai, mutta miksi sitten ennen aina valitettiin sitä, ettei Sartarista ollut kuin mitättömän vähän materiaalia? Pelinjohtajilta on vaadittu hyvin paljon ja kaikki on ollut paljon työläämpää.[/i:2613d21cd5] Paljon työtähän se tuottaa, kun tietoa ei ole tarjolla. Fanijulkaisuissa ja netissä ilmestyneet klaani- ja tapakuvaukset ovatkin kai juuri seurausta siitä, että fanit ovat itse paikkailleet aukkoja. Tässä, että itse paikkailee aukkokohtia, on kuitenkin se vaara, että myöhemmät julkaisut tuovatkin aivan toisenlaisen kuvan alueesta, eivätkä viralliset julkaisut enää sovikaan oman kampanjan yhteyteen. Olen esimerkiksi tässä itse kasannut jonkinlaista materiaalia Teshnoksen lähistölle sijoittuvaan kampanjaan ja olen yrittänyt lisätä viralliseen tietoon joitakin omia ideoitani. Toivottavasti tulevat julkaisut eivät sitten tee niille ajatuksilleni pahasti hallaa. [i:2613d21cd5] Siis oikeasti, TR on loistava kirja ja ilman sitä mikä tahansa Heortling kampanja on ontto. Piste.[/i:2613d21cd5] Kyllähän se varmasti hyvä kirja on orlanthikampanjoihin, mutta olen varma, että kampanjasta saisi hyvän ilman sitäkin. Piste. [i:2613d21cd5] Kannattaa tutustua ensin ja sitten todeta oma mielipide asiaan. Henkilökohtaisesti minä en kuitenkaan kaipaa mitään Runequestin systeemistä ja näen oikeastaan kaiken olevan paremmin nyt.[/i:2613d21cd5] Minä olen tutustunut joihinkin Hero Warsin ajatuksiin, enkä ole pitänyt suinkaan kaikista. Kun ne poistaa tai korvaa paremmilla ja vanhemmilla jutuilla, niin homma näyttää paremmalta. Sitten vanhan tiedon päälle vielä niitä Hero Warsin parempia oivalluksia, niin jotakin kivaa voi syntyä. [i:2613d21cd5] Hehe, tämä on taas jotenkin hauskaa. Jos "uusi" asia ei tuntuu mielestäsi hyvältä, niin kuvaat sitä sanoilla "mielenkiintoisia uusia yksityiskohtia" ja jos taas et, niin sanalla "ällöttäviä uutuuksia".[/i:2613d21cd5] Minä kylläkin kuvaan hyviä juttuja mielenkiintoisiksi uusiksi yksityiskohdiksi. Sen sijaan ällöttäviä ovat mielestäni luathojen kaltaiset inhottavat muutokset, joita minä en ainakaan näe minään parannuksina. Uusissa yksityiskohdissa on hyviä ja huonoja juttuja. Mikä tässä on niin huvittavaa? [i:2613d21cd5] Voit pitää Luathojasi oman mielikuvasi mukaisena ja Greg on ensimmäisenä sanomassa että YGMV.[/i:2613d21cd5] Pidän mieluiten luathoja Gregin ja kumppanien aiempien ajatusten mukaisina. Gregin Glorantha voi vaihdella aikojen mukaan. [i:2613d21cd5] Koita kuitenkin tajuta, että olet asiassa hyvin pienessä vähemmistössä.[/i:2613d21cd5] Enhän minä ole väittänytkään, että enemmistö olisi takanani, vaikka tuollaista juttua lienee hieman hankala mitata. Tuskin luathojen luonnetta on kuitenkaan enemmistöpäätöksellä muutettu.
Plentonius linkki 7. lokakuuta 2001 kello 19.42
Plentonius 7. lokakuuta 2001 kello 19.42 linkki [i:2c8731e8f3] Majataloja lienee kai muuallakin orlanthien mailla[/i:2c8731e8f3] Oikeastaan vain nuo Geon mestat. Normaali heortlingi ei tunnista edes käsitettä. Kaupungit eri juttu. Vrt KoDP ja seikkailijat jotka etsivät omituisia asioita. [i:2c8731e8f3] Olen esimerkiksi tässä itse kasannut jonkinlaista materiaalia Teshnoksen lähistölle sijoittuvaan kampanjaan ja olen yrittänyt lisätä viralliseen tietoon joitakin omia ideoitani. Toivottavasti tulevat julkaisut eivät sitten tee niille ajatuksilleni pahasti hallaa.[/i:2c8731e8f3] Loistavaa! Oletko ajatellut tarjota ajatuksiasi Teshnoksesta yhteisölle? Niin voinet varmistaa parhaiten, että niin ei käy. [i:2c8731e8f3] olen varma, että kampanjasta saisi hyvän ilman sitäkin. Piste.[/i:2c8731e8f3] Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Käyttäisin komparatiivia parempi kuvaamaan kampanjaa jossa on TR mukana. [i:2c8731e8f3] Mikä tässä on niin huvittavaa?[/i:2c8731e8f3] Se, että asia, mikä miellyttää sinua on hyvä muutos ja suotava asia, kun taas toisinpäin se on huono. Ei kai kukaan voi saada uusista kirjoista juuri sellaista kuin itse haluaa - ellei itse niitä kirjoita. Jotenkin olen saanut sinusta sellaisen kuvan, että et pidä Gloranthan muuttamisesta ja kuitenkin sitten kuvaat asioita, jotka muuttuvat, hyviksi lisäyksiksi, jos ne sattuvat sinun näkemystäsi miellyttämään. Ehkä tässä ei ole mitään huvittavaa, mutta jotenkin se ihmetyttää minua. [i:2c8731e8f3] Pidän mieluiten luathoja Gregin ja kumppanien aiempien ajatusten mukaisina.[/i:2c8731e8f3] Miksi kategorisesti aiempien? Mikä on tämän oudon reaktionarismin syynä? [i:2c8731e8f3] Gregin Glorantha voi vaihdella aikojen mukaan.[/i:2c8731e8f3] :smile: Todellako? :smile: Hyvä minusta, että visio elää eikä kangistu kaavoihinsa. [i:2c8731e8f3] Enhän minä ole väittänytkään, että enemmistö olisi takanani, vaikka tuollaista juttua lienee hieman hankala mitata. [/i:2c8731e8f3] Et niin. Ja niin on, olet oikeassa. Herää kuitenkin kysymys mikä tekee vanhasta visiosta hyvän ja uudesta huonon. Semminkin kun mielestäni uudempi on aikuisempi, kypsempi ja rikkaampi. Mutta hei, Nysalor, tämä menee taas turhan vakavaksi ja riitaiseksi. Eikös ole kuitenkin mukava juttu, että meillä kaikilla on maailma, josta voi näinkin vakavasti väitellä? Mitä jos aloitettaisiin polku, jossa keskitytään tähän puoleen?
Nysalor linkki 8. lokakuuta 2001 kello 19.24
Nysalor 8. lokakuuta 2001 kello 19.24 linkki [i:9ea55552c7] Oikeastaan vain nuo Geon mestat. Normaali heortlingi ei tunnista edes käsitettä. Kaupungit eri juttu. Vrt KoDP ja seikkailijat jotka etsivät omituisia asioita.[/i:9ea55552c7] Niin, kaupungin ja Geon paikat ovat poikkeuksia siinä, missä Omenakujakin. Eipä sitä ole onneksi Hero Warsissakaan poistettu. [i:9ea55552c7] Loistavaa! Oletko ajatellut tarjota ajatuksiasi Teshnoksesta yhteisölle? Niin voinet varmistaa parhaiten, että niin ei käy.[/i:9ea55552c7] Tarjoaisin varmasti, jos jotakin saisin kasaan ja osaisin tarpeeksi hyvin englantia kääntääkseni nämä ajatukseni. Ensimmäinen ehto voi hyvinkin toteutua, mutta toinen onkin jo paljon hankalampi. Löysin tässä muuten Teshnosta koskien netistä mielenkiintoisen sivuston: [url=http://members.tripod.co.uk/Teshnos/index.html]Teshnos: Online Communityn[/url]. Heillä tuntuu olevan kiinnostusta kehittää Teshnosta ihan virallisiksi julkaisuiksi saakka. Kiinnostavaa. [i:9ea55552c7] Käyttäisin komparatiivia parempi kuvaamaan kampanjaa jossa on TR mukana.[/i:9ea55552c7] Niin, sellaisesta kampanjasta voi tosiaan tulla parempi tai ainakin helpommin toteutettava. [i:9ea55552c7] Se, että asia, mikä miellyttää sinua on hyvä muutos ja suotava asia, kun taas toisinpäin se on huono.[/i:9ea55552c7] Onhan se aika luonnollinen juttu, että näen hyväksi sellaisen, mikä minua miellyttää. [i:9ea55552c7] Jotenkin olen saanut sinusta sellaisen kuvan, että et pidä Gloranthan muuttamisesta ja kuitenkin sitten kuvaat asioita, jotka muuttuvat, hyviksi lisäyksiksi, jos ne sattuvat sinun näkemystäsi miellyttämään.[/i:9ea55552c7] Minua nimenomaan miellyttävät Teshnoksen kuvauksessa ne kaikki uudet tiedonmuruset, jotka tuntuvat sopivan hyvin yhteen vanhan kuvauksenkin kanssa. [i:9ea55552c7] Miksi kategorisesti aiempien? Mikä on tämän oudon reaktionarismin syynä?[/i:9ea55552c7] Voi olla, että minulle on yksinkertaisesti juurtunut sellainen käsitys, että kunnon Gloranthassa luathat tosiaan ovat jumalien lapsia. RuneQuestin kirjoistahan minä joka tapauksessa olen tietoni imenyt ja niiden kautta Gloranthan aika pitkälti näen. [i:9ea55552c7] Herää kuitenkin kysymys mikä tekee vanhasta visiosta hyvän ja uudesta huonon. Semminkin kun mielestäni uudempi on aikuisempi, kypsempi ja rikkaampi.[/i:9ea55552c7] Ei kaikki uusi olekaan automaattisesti huonoa, mutta minua ei ainakaan miellytä sellaiset uutuudet, jotka ovat ristiriidassa omien mieltymysteni kanssa. Sen sijaan se, että tulee lisää yksityiskohtia, on todellakin rikkautta. [i:9ea55552c7] Mutta hei, Nysalor, tämä menee taas turhan vakavaksi ja riitaiseksi. Eikös ole kuitenkin mukava juttu, että meillä kaikilla on maailma, josta voi näinkin vakavasti väitellä? Mitä jos aloitettaisiin polku, jossa keskitytään tähän puoleen?[/i:9ea55552c7] Joo, voithan laittaa sellaisen aiheen, jossa pohditaan sitä, mitä kaikkea hyvää Gloranthasta löytyykään pelisysteemistä riippumatta, kun ei väitellä luathoista ja muista meidän kesken ristiriitaisia tunteita herättävistä jutuista. Niillä voitaisiin sitten koettaa tyrmätä Gloranthaa fanaattisesti inhoavia ihmisiä. :smile: Mutta siis ihan tosissaan, jokin tuollainen olisi ihan hyvä idea. Edited by: Nysalor at: 10/8/01 7:37:28 pm
Guzmo linkki 8. lokakuuta 2001 kello 17.20
Guzmo 8. lokakuuta 2001 kello 17.20 linkki Menee liikaa taas HW vs. RQ vastakkaiasetteluksi. Omenakuja on ihan kelpo seikkailu, mutta antaa täysin väärän kuvan Heortling yhteisöstä. Missä on carlit, kaanin neuvosto, yhteistalot jne..? Vaikka HW matskuissa onkin ristiriitaisuuksia kyllä ne ainakin omaa kampanjaani auttavat draamaattisesti klaaniyhteisön kuvaamisessa. Sivuutan/muutan vain kaiken HW sääntöriippuvan materiaalin. - Guzmo
Oku linkki 20. lokakuuta 2001 kello 9.00
Oku 20. lokakuuta 2001 kello 9.00 linkki No, ei me olla pelattu sitä Conaniakaan (ylläri) vielä... senkin pelaaminen on veilä alkutekijöissä. Mutta Conanista kun tykkään, niin haluanhan minä joskus ainakin pienen kampanjan hyboriassa pelata. Zamorassa olisi ehkä hyvä paikka aloittaa hiukan "sivistyneempi" kampanja. Ostin sen GURPS: Conanin Fantsusta... mistäs muualtakaan, kun ei ole visaa tai muuta luottokorttia. Ihan kiva kirjahan se on, mutta ei sitä hyborialaiseen kampanjaan tarvita. Tarvitset vain REH:n Conan tarinat (L. Sprague de Camp- Lin Carter on myöskin hyvää matskua), ja ison kasan sarjakuvalehtiä lähdemateriaaliksi (joista tosin kannattaa karsia heti kaikkein typerimmät jutut pois... kuten Conan vs. robotti etc.) Ei tässä gurps:conanissa paljoa sääntöjä ole... -Oku- Edited by: Oku at: 10/21/01 12:02:24 am
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 21. lokakuuta 2001 kello 19.57
Topi Hiski Viljami Salmi 21. lokakuuta 2001 kello 19.57 linkki [i:cf76bf1b4d] Tarvitset vain REH:n Conan tarinat (L. Sprague de Camp- Lin Carter on myöskin hyvää matskua), ja ison kasan sarjakuvalehtiä lähdemateriaaliksi (joista tosin kannattaa karsia heti kaikkein typerimmät jutut pois... kuten Conan vs. robotti etc.) Ei tässä gurps:conanissa paljoa sääntöjä ole... [/i:cf76bf1b4d] HEhheh.. Kaverini just lainasi minulta kaikki conan sarjakuvani, joita minulle on kertynyt aika pläjä vuosien varrella. Hän halusi johtaa hyborialaista kampanjaa. Jees. Monia conan-novelleja ja sarjakuvia on, joten ei se Conan-kampanjan johtaminen ole mahdotonta, mutta tosiaan ajattelin, että mitä siinä Grups kirjassa on. Kiva että vastasit.. hmm.. onkohan sitä enää fantsuissa.. Jos on, niin kyllä ostan. Jostain vain luin, että ei sitä Grups Conania ole enää missään muualla kuin jossain Grups kerjäilijöiden hyllyillä, kun kuulemma on harvinainen.. :sad: Edited by: Topi Hiski Viljami Salmi at: 10/22/01 3:31:45 pm
Anonymous linkki 10. marraskuuta 2001 kello 16.52
Anonymous 10. marraskuuta 2001 kello 16.52 linkki Hmm... vaikka olenkin aika iso Hero Wars fani, niin suosittelen RQlla aloittamista, kun sulla on noita kirjojakin. Thunder Rebels on hyvä kirja. Se kannattaa hommata taustaksi. Toisaalta jos ei löydy pelaajia tai pelinjohtajia Gloranthalle niin anna olla. Ei Glorantha mikään kovin helppo ole maailmana. Pelinjohtajan pitää aika paljon itse soveltaa epämääräisiä lauseita jostain "harvinaisista" kirjoista, että saisi luotua "oikean" tunnelman. Sorry jos olen negatiivinen, mutta kärsivällisyyttä ja mielikuvitusta tarvitaan pelien vetämiseen Gloranthassa. Paras tapa Gloranthan tutkimiseen taitaa olla ihan joku peruskirja jonka pohjalta sitten rupee vetämään jotain sinnepäin pelejä ja sitten kun mielenkiintoa tulee lisää niin ottaa asioista selvää ja syventää maailmaa. Näin olen itse tehnyt ja on toiminut hyvin....:smile: