Vanha foorumi

Takaisin

Ropecon-kuulumisia 2003

Tapahtumat
Nysalor 10. elokuuta 2003 kello 18.40
Kirjoittaja Viesti
Nysalor linkki 10. elokuuta 2003 kello 18.40
Nysalor 10. elokuuta 2003 kello 18.40 linkki Ropecon on takana ja se olikin minulle ensimmäinen sellainen. Tapahtuma yllätti minut positiivisesti ja oli varsin kiva olla mukana Kalikoksen puolesta kampanjoimassa, vaikka vain lauantain paikalla viivyinkin. No, tunnin sunnuntain puolellekin. :) Kalikoksella oli aulan perällä aika hyvä paikka, jonka ohi kulki väkeä mutta joka ei tuntunut olevan liian meluisa. Pöytätilaa tuntui olevan mukavasti: varsinaisten kolmen seuran esittelypöydän lisäksi oli kaksi pöytää pelaamista varten. Innostuin itsekin peluuttamaan 3,5-tuntisen Karhunkaato-skenaarion Kalikoksen pöydässä yhdelle tutulle ja kolmelle tuntemattomalle. Karhut saatiin kaadettua ja siinä sivussa kaatui useita maaorjiakin. :) Peluuttamisesta tuli vielä GM-merkkikin, jonka joku minulle yllättäen lätkäisi kesken pelin. Kalikos-paita taas oli kiva tunnus Kalikoksen järjestäjäporukkaan kuulumisesta. The Zin Lettersiä saatiin myytyä varsin kivasti ja Kalikoksen esitteitäkin meni. Jäseniäkin siunaantui, joten seuran kannalta Ropecon oli varmasti varsin menestyksekäs. En tiedä, kuinka kävi lehtien ja jäsenien suhteen asetettujen tavoitteiden, mutta varmasti Kalikos sai lisää näkyvyyttä. Erityisesti newsalor kunnostautui myynti- ja Glorantha-markkinointipuheillaan. Näyttivät jotkut myös vilkuilevan kiinnostuneina näytille tuotuja Glorantha-kirjoja ja -lehtiä. Muutamaan otteeseen pääsin käymään oikein kiinnostavia keskusteluja Glorantha-harrastajien parissa. Erityisesti mieleen jäi Antti Rasilan kanssa käymäni keskustelu hänen waertagikampanjastaan, taikuusnäkemyksistään ja useista muista aiheista. Tuntui vain siltä, että jos olisi vielä paljon pidempään puhunut, niin olisi pian ääni mennyt. :) Joka tapauksessa oli hauskaa nähdä kasvoista kasvoihin foorumista ja irkistä tuttuja ihmisiä, joita en ollut aikaisemmin tavannut. Gloranthan suhteen lauantain huipentuma oli ehkä Glorantha-luento, joka pidettiin takkahuoneessa. newsalor, humis ja epaz antoivat runsaslukuisella – kaikki eivät edes mahtuneet istumaan – yleisölle Gloranthasta kivan katsauksen, joka painottui erityisesti siihen, miksi Glorantha on niin siisti paikka. Toki täytyy myöntää, ettei tunnin esityksen aikana pysty mitenkään kertomaan pientäkään osaa Gloranthan hienouksista. Yleisö pääsi kuitenkin vaikuttamaan esitykseen ja yleisselostuksen jälkeen kysymään aiheista, jotka heitä kiinnostivat. Varmasti aikaa olisi mennyt kevyesti toinenkin tunti. Ehdin napsia jonkin verran valokuvia Kalikoksen pöydästä ja Glorantha-luennosta. Typolle kiitokset siitä, että nappasi muutaman kuvan Karhunkaato-pelistä. Toivon mukaan niitä kuvia on sitten jossakin vaiheessa tulossa nettiinkin näkyville. Ilmoittelen siitä sitten, kun sen aika koittaa. No, tässä minun ajatuksiani, mutta kertoilkaa ihmeessä muut Ropeconiin osallistuneet lisää. Minä olin paikalla vain yhden päivän ja senkin suurimmaksi osaksi Kalikoksen pöytien luona, joten osaan kertoa vain vähän kaikista kiinnostavista jutuista.
Guzmo linkki 10. elokuuta 2003 kello 20.37
Guzmo 10. elokuuta 2003 kello 20.37 linkki Väsyttäää.... Hyvä coni jälleen kerran vaikka jäikin osanosoltani kovin torsoksi. Missasin Kalikoksen esityksen Gloranthasta sekä kolmannen kerran Tarsh War freeformin. Pahus! Foorumilaisia oli mielenkiintoista nähdä lisää livenä. Kiitokset Arawnille & Typodemonille, Larpalle ja Sivulalle Kalikoksen ständillä "vartioinnista" silloin kun vakiständiläiset olivat karkuteillä. Plus niille muille joiden nimen olen unohtanut tai sekoittanut johonkin toiseen. Muutama mieleen jäänyt asia: - UglyPsycholla oli muistaakseni lemmikkilohikäärme mukana. - Antin jutut olivat mielenkiintoisia juu. - Sivulan poika ei muistanut kuka olen kolmannellakaan kerralla. Kerrataan asia vielä kerran. En ole newsalor enkä nysalor, olen Guzmo ;) - Joku ystävällinen henkilö lahjoitti minulle Harry Potter keräilykuvia. Kiitos ja hyvää yötä 8o Edit: Voi koira! Nimet menee multakin täysin sekaisin :P
Larppa linkki 11. elokuuta 2003 kello 5.46
Larppa 11. elokuuta 2003 kello 5.46 linkki No jees. Olinhan minäkin siellä. Perjantaina sinne Tampereelta conbussilla tultiin. Ihan kivaa, ensimmäinen kerta oli juu. Tuli kyllä valvottua ehkä hieman liikaa, joka kostaantui loppu puolella, mutta hyvä maku jäi Conista. No kerron vaikka jotain. Perjantaina tutustuttiin paikkoihin ja ihmisiin. Ilmottauduin erääseen RuneQuest/Glorantha peliin, jota sitten pelailtiin perjantaina 18.00-23.00 aika välillä. Sitä ennen istuskelin juttelemassa epazin, humiksen ja newsalorin kanssa Kalikos pisteellä. Peli meni hyvin ja jees jees. No sitten tavattiin muitakin Kalikoksen (ja myös muita tuttuja) tyyppejä yöllä. TypoDemon ilmestyi myös paikalle, jonka kanssa paljon mukavaa juttua puhuttiin. No sitten siinä valvottiin ja puhuttiin, niin epaz saa jonkin kohtauksen (khihihi) ja päättää vetää peliä. Minä, Typo ja veljeni alettiin sitten pelaamaan Hero Warssia. Peli meni kivasti ja kaikkea mukavaa tapahtui. Etenkin kun taikuutta sai soveltaa aika runsaasti, niin lentämiset kilven päällä vihollisten luokse ja vastaavat olivat huippuja. No epaz jossain vaiheessa KESKEN TAISTELUN meni sepittämään puoleksi tunniksi tyypeille Gloranthasta ja Kalikoksesta juttua. :) Mutta selvisimme pelistä. Sitten ei tullut nukuttua yhtään ja siinä kai meni perjantai ja lauantai aamu tai jotain. Ja Guzmonkin tapasin. Mutta unohdin tuonne väliin laittaa, että epaz (myös newsalor) edusti Gloranthaa jutuillaan aika kivasti. Ehkä parhaiten mieleen jäi se, kun epaz akrobatioi tuolillaan ja huokaa, ettei kaatunut. Mutta sitten taas piti temppuilla ja hän lensi selälleen maahan. Tässä muutama tyyppi seisoi ja tirskui, sitten epaz tapansa mukaan kysyi edustavasti lattialta: "Niin, kiinnostaako teitä Kalikos?" (tjsp.) Tyypit taisivat hajota ja hävisivät aika nopeasti pois paikalta. Mutta oli ihan jees tuo juttu. :) Lauantaina sitten väsymys tuntui jonnekkin puoleen päivään asti. Dovasin peliporukasta Markku ja joku toinen tuli paikalle, joitten kanssa oli ihan kiva jutella. Jossain vaiheessa Nysalorkin saapui paikalle ja keskustelua riitti. Siinä sitten jonnekkin ilta puolelle istuskeltiin ja juteltiin Kalikos kojulla. Sitten petteri tuli paikalle ja alkoi johtamaan omaa Hero Wars peliään. Siinä sitten pelailtiin ja peli aika loistava olikin. Se on myös netissä sitten luettavissa, jos jotain kiinnostaa. Peli oli aika lyhyt (tapahtumat meni hieman lunarmielisesti :) ) Sitten illalla Dovas itse saapui paikalle ja juttua riitti. Joskus sitten valuin odottamaan Glorantha luennon alkua. Luento oli aika loistava ja yleisö oli mukana aika kivasti ja tuntui mielenkiintoiselta (itse kyllä meinasin nukahtaa pari kertaa siellä nurkassa...). Loistavaa työtä humis, newsalor ja epaz. :) Sen jälkeen sitten pienen tauon jälkeen alkoi Tarsh War peli. Itse pelasin toiseksi ylintä jehua siellä, kenraaliluutnanttia. Muutama nuorukainen (minuakin nuorempia!!!) tuli myös peliin mukaan, mutta heillä taisi mennä aika pahasti ohi. Pääsin peliin sisään jossain parin tunnin päästä ja olihan se ihan jees. Sitten joskus 2-3 maissa alkoi hieman väsymys painamaan. Alkoi silmät muurautumaan umpeen ja sitten hätkähdin hereille melkein heti ja taisi aina jotain mennä ohitse korvien. Joskus hyökkäsin hakemaan diileriltä pillereitä (ihan kofeiinitabletteja), mutta perse kun ne eivät ehtineet vaikuttamaan. Sitten kolmen jälkeen taisin luovuttaa kesken pelin (anteeksi kaikille) ja menin nukkumaan. Taisin jopa nukkua kolme-neljä tuntia, Whoaa! :P Sitten sunnuntaina heräsin, sanotaan vaikka virkeänä, ja Typo, Dovas ja Markku olivat hereillä olleet koko yön (taas Typo, muut kai nukkuneet aikaisemmin) sekä humis. Siinä jotain bullshittiä taas asian mukaisesti. 10:nen maissa epaz herätettiin, kun tämän piti olla jo silloin boffauspaikan päällä. No sitten katsomaan miten epaz pärjäsi. Itsekkin menin boffamaan samaan lohkoon, jotta saataisiin edes se koko hommeli käyntiin. No, vastustajat selvästi käyttivät magiaa (ja olivat nukkuneet pitempääm sekä heränneet aikaisemmin) ja heillä oli Humaktin siunaukset ja ja ja... Siis molemmat tiputtiin ensimmäisellä kierroksella. :) Oli hieman hämminkiä sen pääiskun kanssa. No sitten palailtiin takaisin Kalikos pisteen luo. Ehdin puhelemaan taas mukavia ja seuraamaan maalaispelin kulkua. Sivula (with his Kieli) hipsutti paikalle kädessään The Widow's Tale! Minä vähän että "öö? Mistä sä ton?" Sitten hän kertoi saaneen sen ostettua ja yläkerrassa vielä yksi jäljellä. Vingan nopeuden siunautuessa puolelleni hyppäsin ylös tuolilta ja riensin Kaubamajaan. Nopeitten kinttujeni ja jonkin muun takia ehdin juuri ja juuri ennen toista asiakasta ostamaan kyseisen kirjan. Jäi siis hyvä fiilis, kun muistojen lisäksi The Widow's Tale ja The Zin Letters on hyllyssä. Kahdentoista maissa oli aika lähteä. Kättelin ja hyvästelin (sekä lupailin jotain tulostani Helsinkiin sitten syksyllä) Kalikoksen tyypit ja sitten lähdettiin poes. Eli hyvä fiilis totta juu. Ketkä eivät olleet siellä tänä vuonna, niin ilman muuta ensivuonna sinne ja sassiin. Neljässä pelissä pelasin, jotka kaikki olivat Glorantha pelejä. Tuttuja oli kiva tavata, niin Kalikoslaisia, KuoLalaisia, muuten vain kavereita jne jne. Toivottavasti muilla oli yhtä kivaa kuin minulla. Ps. Söin muuten viikonlopun aikana vain yhden pienen pyttipannuaterian. Hieman nälkä vieläkin. Ps2. Kolme tuntia unta 60 tunnin valvomisen suhteessa viikonloppu meni ja nyt ei-niin-reippaana kouluun. :wink: Sellaista jee. (Jotain varmasti unohtui kertoa, joskus sitten varmaan kirjoittelen, jos on tähdellistä unohtunut)
Sivulan Poika linkki 11. elokuuta 2003 kello 8.44
Sivulan Poika 11. elokuuta 2003 kello 8.44 linkki Ensimmäinen conini, oikein mukavaa oli. Perjantai ja launtai mwenivät siinä pelaillessa ja muuten seikkailessa. Hyviä pelejä oli ja yhdessä larpissakin olin. Pari kertaa tuli moikattua Kalikoksen pöytäläisiäkin. Sunnuntain taisinkin viettää melko kokonaisvaltaisesti Kalikoksen pöydillä. Ihan rauhallisesti meni siinä keskipäivään asti, jolloin kuulin sanan 'lootti' Aluksi mainittakoon, että en maksanut sunnnuntaista mitään. Ihan ensimmäiseksi loottasin kaikki ylijääneet köykä köylä pullot ystäväni Taatelin kanssa niistä saattiin sitä juotavaa ja panteista sain ranskikset. Muilta nimettömiltä Kalikoslaisilta loottasin neljä voileipää. Ja humiksen luvallla loottaisn myös yhden varmaan metrin leveän julisteen seinälleni, nätti on. Ja sitten se lootti alkoikin, kuulin että pelipöydille oli kasattu vapaata loottiia. Pitkän taistelu, roudauksen ja treidauksen jälkeen totesin itseni noin 600 uuden pelikortin omistajaksi, boostereiden muodossa. Ja näistä vieläpä 170 oli ihan hyviä Magiceja. Mukavia Kalikoslaisia oli monta, en ala kenenkään nimiä mainitsemna, koska kumminkin ne menevät väärin tuottaen pettymyksiä ja moni luulisi liikoja itsestään. Ediittii. Onpas sekava viesti.
humis linkki 11. elokuuta 2003 kello 10.01
humis 11. elokuuta 2003 kello 10.01 linkki Seuraava päivä. Onnistuin eilen joskus iltapäivällä raahautumaan kotiin ja tipahtamaan aika totaalisesti. Nukuin iltayhdeksään, olin ehkä pari tuntia hereillä ja nukuin vielä kunnon yöunet päälle. Nyt alkaa olla jo puoli-inhimillinen olo :). Ropecon oli hieno ja Kalikoksen läsnäolo suorastaan loistava, lähes täydellinen. Myimme 18 Zin Lettersiä, jäsenet hakivat kymmenkunta omiaan ja 6 uutta jäsentäkin siunaantui. Metrin kokoisilla Zin Letters ja Kalikos -julisteilla tapetoimamme seinän myötä Glorantha sai paljon näkyvyyttä ja Kalikoksen pöydillä kävi ahkerasti väkeä. Todella monia hienoja keskusteluja käytiin sekä Gloranthasta että lehtien kustantamisesta että freeformien olemuksesta että kaikesta muusta siellä viikonlopun aikana. Vielä Kalikoksen puheenjohtajaltakin erityiskiitokset kaikille niille jotka omaehtoisesti ja epäitsekkäästi ottivat Kalikoksen standin vahdittavakseen niinä väleinä kun hallituslaiset juoksivat ohjelmissa ja peleissä. Itse vedin konissa yhden HW-skenaarion, Ollin kanssa Tarsh Warin ja Ollin ja Sampon kanssa Glorantha-luennon. Kaikki onnistuivat hyvin. Varsinkin Glorantha-luento oli lopulta tosi hyvä kokemus. Hieman hitaan alun ja sekavasti hyppineen pohjustuksen (kerrottavaa on niin loputtomasti, että on hyvin vaikea valita mitään pohjatietoja, joita kertoa) päästiin kuitenkin melkein luonnolliseen dialogiin yleisön kanssa, jossa yleisö tarttui selityksissämme vilisseihiin käsitteisiin ja kyseli niistä lisää ohjaten keskustelua monipuolisesti ja dynaamisesti uusille urille. Keskusteltiinpa jonkin verran maailman metafysiikastakin. Luulen, että saimme kuin saimmekin välitettyä yleisölle sen, mitä halusimme. Vielä kerran kiitokset kaikille Kalikoslaisille erinomaisen hyvästä meiningistä ja seurasta Ropeconissa.
Moonson linkki 11. elokuuta 2003 kello 10.04
Moonson 11. elokuuta 2003 kello 10.04 linkki Moro, Olen ihan uunituore Kalikoksen jäsen (lauantaina vissiin kirjoitin nimeni rekisteriin) ja tämä on ensimmäinen viestini foorumille, vaikka sitä on n. vuoden tullut jo lueskeltua. Kalikokseen liittymistä on tullut mietittyä myös jo pidemmän aikaa ja nyt tuo teidän upea :P lehtenne teki sellaisen vaikutuksen, että oli pakko liittyä. Conissa oli hauskaa, omalla porukalla tuli baarissa pelailtua enemmänkin HeroWarsia. Juu juu, alkoholi ei kuulu coniin, mutta ehkä meillä on sellainen porukka, että niin pelaajien kuin PJ:nkin runosuoni alkaa kunnolla sykkimään vasta parin oluen jälkeen :wink: Valitettavasti siitä kumminkin seurasi sellainen takaisku, että kun lauantaina vähän illemmalla ajattelin etsiä itselleni jonkun HeroWars pelin, jos pääsisin vaikka ensimmäistä kertaa koittamaan HW:n pelaamista (3 vuotta saanut johtaa...) niin olin sitten sen verran ottanut, että en kumminkaan kehdannut mennä muiden ihmisten pelejä pilaamaan jos jotakin olisi vaikka saattanut ärsyttää :oops: No, ehkä ensi vuonna sitten...
TypoDemon linkki 11. elokuuta 2003 kello 10.43
TypoDemon 11. elokuuta 2003 kello 10.43 linkki Örf. Aluksi palloilin vähän siellä sun täällä kun kävin eri esitelmiä kuuntelemassa. Siinä jossain vaiheessa perjantaita menin etsiskelemään sitä Kalikoksen-pöytää-jossa-on-miitti, mutta se sitten olikin osaltaan hieman hankalempaa. Infopisteestäkään ei osattu neuvoa suuntaa ja se pötäryteikkö oli siellä kulman takana piilossa. Asiaa ei myöskään auttanut se, että en tuntenut oikeastaan ketään pöydän luona hengaavista. Jossain vaiheessa kuitenkin tuli sitten löydettyä pöytä ja tutuistuin ensimmäisiin henkilöihin pöydän ääressä. Siitä se sitten alkoi kuin irc addictio ja sen pöydän löytämisen jälkeen en pahemmin jaksanut käydä millään luennoilla kun jäin idlailemaan siihen pöydän vierelle. Siinä sitten sitä aikaa kului jutellen ja säätäen. Ruokailu jäi vähän toiselle sijalle toisin kuin juominen. Päivässä tuli juotua monta litraa kokista että pysyisi hereillä. Mjoo. Oli kiva nähdä tuttuja irkistä ja foorumilta. Toki oli kiva tutustua myös uusiin tuttavuuksiin. HW:n pelaaminen oli kanssa ihn jees kun nyt sai jotain pientä käsitystä miten sekin systeemi toimii. Yöaktiviteeteistä sikapelin ohella ei paljoa mieleen muistu kun olin aikalaisessa kooma-tilassa lauantain puolestavälistä asti. Mitä The Zin Lettersssiin tulee, niin oli vihdoinkin kiva saada jotain vastausta ikuiseen naruunaiheeseen, mineraalibroihin. Nimittäin broot jynssäämässä kivenkoloja on aika humoristista, niin täytyyhän siitä jutella. Vaikka lehden luinkin kokonaan jo conissa, niin jostain syystä en muista yhtään sanaakaan koko lehdestä, niin varmaan pitänee lukea se uudestaan. Noi yleisestiottaen kiinnostukseni gloranthaan kasvoi aika roimasti conin aikana olleni altistuneena suuresti kaikenlaiselle glorantha-jutuille. Mitä Kalikos pöydän takana istumiseen tuli, niin lehteä olisi kyllä varmaan mennyt enemmän jos joku vähänkin hyväkuntoisempi olisi ollut tilallani. Jäseniäkin olisi saattanut tulla enemmän, mutta ei ole minun vikani jos muut menevät nukkumaan. Mitä pöytää vahtineisiin tulee niin Mostal nyt siellä ei ainakaan ollut, ja siitä kiitos luojalle. (Anteeksi nyt, mutta tietoni hänestä hänen viestiensä pohjalta eivät ole kovinkaan valoisat). Mostal kuitenkin on Geasin pikkuveli, eikä Geasiakaan sen komin paikalla näknyt, niin tuskinpa hänen 10 v (jostain jäänyt tällainen ikä päähän) pikkuveli siellä olisi ollut. Tai mistä minät iedän oliko Geaskaan edes siellä. Hieman ristiriitaisia muistoja on jäänyt päähän... err... Pöydän takana kuitenkin istuskeli kanssani aika roimia aikoja irkissä Arawn nimellä pyörivä henkilö. En sitten teidä millä nimellä täällä on, mutta ilmoittautukoon itse jos tahtoo. Kivaa oli ja niin varmaan muillakin. Lopetan tämän nyt tähän kun varmasti on jo ihan tarpeeksi epäselvä. Menen tästä varmaan takaisin nukkumaan niin saa jotain järkeä päähän. Ja toki anteeksi kaikesta siitä mitä jätän nyt sanomatta tai sanon liikaa. Anteeksi myös kaikesta siitä mitä tein siellä conissa mitä ei siten olisi ollut niin mkava tehdä, mutta emt mitä mä siellä oiken duunailin. Ei oikein tunnu että olisi ollut 3 päivää jossain. Lähinnä yhdeltä päivältä se tuntui. Niijoo. Kiitokset vielä hienosta glorantha esittelystä. Oikeiden hirviöiden -esitelmän ohella yksi parhaimmista esitelmistä. Ja toki kiitos muutenkin... öö... Hyvä Mika! Hyvä Suomi! :x Ps: Seuraavaan tapaamiseen lupaan opetella paremman vitsin.
Arawn linkki 11. elokuuta 2003 kello 11.22
Arawn 11. elokuuta 2003 kello 11.22 linkki Taisi minullekin käydä samoin kuin Typolle. Ei siinä sen kalikoksen pöydän löytämisen jälkeen paljoa tullut kierreltyä. Mukavaa oli, ja yksi viikonlopun kohokohdista oli ehdottomasti tuo Glorantha esittely, joka oli mahtava! Tuli tuossa viikonlopun aikana HeroWarssiakin kokeiltua humiksen skenussa ja kuunneltua sivusta toinen (osaksi). Ei olisi sitä tosin kannattanut kuunnella kun ei sitten voinut seuraavana päivänä mennä sitä pelaamaan. :cry: Jo pelkästään tuon The Zin Lettersin saamisen takia olisi voinut tulla sinne coniin ja maksaa se 20e sisäänpääsystä. Lisäksi tunnelma Kalikoksen pöydän ympärillä oli hyvä, tosin sehän on arvattavissakin kun tietää että kaikki kuitenkin ovat Kalikoksessa ja eihän Kalikoksessa olekaan muita kuin hyviä tyyppejä? :wink: Eli mukava viikonloppu oli ja ehdottomasti yksi loman kohokohdista. Okei..nyt voisi mennä nukkumaan, kun huomenna se prkl koulukin alkaa.. Ps. Olen kyllä samalla nickillä sekä foorumilla että irkissä. Ja ei siellä mostalia näkynyt. Tosin minun ja Guzmon välillä taisi jäädä kunnon esittelyt väliin.. :roll:
Chividal linkki 11. elokuuta 2003 kello 16.56
Chividal 11. elokuuta 2003 kello 16.56 linkki Tervetuloa vain Moonson kovasti foorumille näin kirjoittamaankin.. Hienoa kuulla, että Kalikos ja Glorantha saivat suurta suosiota. Oliko muuten ihan aitoa kiinnostusta ennen aiheesta kiinnostumattomilta? Noh, kaikihan siellä ropeltajia olivat, mutta esim kiinnostusta yli genre-rajojen tms :) Katsellaan sitten ensi vuonna....
Dovas linkki 11. elokuuta 2003 kello 22.00
Dovas 11. elokuuta 2003 kello 22.00 linkki Whoa. Paras kokemukseni Ropeconista tällä kertaa. Pariin aikaisempaan kertaan verrattuna tämän kertainen reissu oli suorastaan erinomainen! Tottakai vedin nikotiinitonta röökiä korsteenin lailla (en koskaan ole arvostanut laatutupakkaa), huitasin putelin alkoholitonta viskiä naamaan (ei tietenkään skottia), en osallistunut yhteenkään peliin ja haukuin Kalikoksen pystyyn. Sitten vielä pyysin muilta huikkaa, dokasin Nysalorin viinat ja väitin Eetun olevan foorumin pahin unborn. Uskoo ken tahtoo. :lol: Eli siis asiaan: Tarsh War oli hiivatin hauska! Bush Rangersien Gaius "Gold teeth", jota pelasin oli kuin nakutettu mulle. Taisi muutamat siinä vähän ihmetellä pelin alun käynnistysvaiheessa, kun vedin roolin saman tien päälle. IMO sain kuin sainkin ryhmän johtajan kuuntelemaan jotain Gaiusta(!) melkein käänteessä kuin käänteessä ja armeija todella tuntui välillä menevän sinne minne tahtoi. No, Taeterisuksen palvojaa tässä en sentään pelannut, ja olihan Leviax Thraxin(bossin nimi?) pelaaja todella mukava miekkonen mutta sori vaan! :wink: Eetu ja Olli hoiti GM:n työn tyylikkäästi, eikä se takkuillut. Ainoa mikä aiheutti takkuilua oli kun todellakin jokainen alkoi hätäpäisillä ratkaisuillaan vetämään ohjaksia joka suuntaan ja pian niitä tein itsekin, mm. hipsimällä yön tullen Brontosaur ridgelle ja muu armeija olikin siirtymässä jo muille maille sillä aikaa. :) Taidettiin pariinkin otteeseen välttää jo pelin aikaisemassa vaiheessa kunnon rökytappio joka olisi odottanut aikaisemmin kuin mitä se tuli. Larppahan oli (ennen nukahtamistaan) oikein kunnolla meinigissä ja eläytymisessä mukana. "Uzdo-Maken" orjakauppias kasasi pottiaan minkä pystyi, haah! Vielä kun Teemun (foorumilla Broo-Lord), peikkoboolin mestarin, olisi saanut mukaan niin avot! Mutta aivan TODELLA mukavaa sakkiakin tuli conissa tavattua ja hehkutukset aamuyön tunneilla Kalikosin pöydän äärellä olivat makoisia hienoja hetkiä myös. Hiffasin muuten jälkeenpäin aamupörinöissäni puhuneeni ilmeisen väärästä opuksesta (Moonrites), kun jubasimme greggauksista lunarin imperiumin suhteen. Eipä ihme että Humis & Epaz riensivät korjaamaan epäilykseni, kuten asiaan kuuluikin. Olisi ollut hienoa tavata monia muitakin Jäänsärkijän jäseniä, kuin mitä paikalla oli. Ei kun makoisia unia.
newsalor linkki 11. elokuuta 2003 kello 23.07
newsalor 11. elokuuta 2003 kello 23.07 linkki Juu. Oli aikansa ja rahansa väärti reissu. Aika hyvin oli Kalikos esillä 'conissa ja siitä kiitos kuuluu suurelta osin humikselle ja epazille. Mikäs siinä oli julisteiden ympäröimänä esitteitä jakaessa. Pöytä toimi samalla kätevästi tukikohtana, eikä tänä vuonna tarvinnut käyttää narikkaa, kuin aivan aluksi. Tarsh War oli hauska peli vetää, vaikka siinä olikin joitain ongelmia. Peliin olisi pitänyt lyödä ikäraja, mutta eipä tullut hoksattua. Ne kaksi pikkupoikaa eivät ymmärtäneet pelistä mitään, eivätkä olisi edes jaksaneet yöllä pelata. Toinen heistä ei edes heti uskaltanut lopettaa, vaan tuli joskus pelin jatkuttua tunnin selittämään minulle ihan paineessa, että hänellä on pää kipeä. :o Peliä haittasivat pelaajien puute ja aika, jonka conin järjestäjät antoivat meille. No oli se silti aika hauska. Täytyy sanoa, että se oli aivan erillainen, kuin mitä se viime kerralla oli. Oli muuten tosi hyvä, että sinä Dovas ja jokunen muu pelaaja aloitte vetämään roolia heti alusta lähtien. Rohkaisitte muita pelaamaan omiaan! Maailman esittely meni ihan hyvin putkeen. Oli mukava nähdä, että monet, joille olin maailmasta kertonut Kalikoksen standillä saapuivat seuraaman esitystämme. Alkukangertelujen jälkeen pääsimme ihan mukavaan vauhtiin ja oli mukavaa, kun kysymyksiä sateli niinkin paljon, kuin niitä tuli. Toivottavasti joku ihminen, joka ei ole maailmaan paremmin tutustunut tekee sen meidän ansiostamme. Loppu aika menikin mukavasti luennoilla tai Kalikoksen standillä. Aikaisemmilla ropeconeilla olen pelaillut aika simona ja istunut suoleni pukamille luentoja seuratessani. Eipä tänä 'conina tuntunutkaan olevan yhtä mielenkiintoisia esityksiä, kuin aiemmin, vaikka todelliset hirviöt olisi ilmeisesti pitänyt käydä tsekkaamassa. No, ei se mitään. Kalikoksen pöydissä istuminen ei todellakaan ollut mikään taakka! Seura oli hyvää ja tehtäväni pyhä. Lehden myyminen oli palkitsevaa touhua ja parilta henkilöltä ja yhdeltä asiantuntevalta vara-jeesukselta tuli oikein hyvää kommenttia lehdestä. Eipä pidä unohtaa viehkeää naisseuraakaan, eikä Sivulan Pojan loottia. Huoltopuolen kanssa oli vähän tiukkaa. Kokista kyllä piisasi, mutta ruokarahat olivat tiukilla. Onneksi oli eväät matkassa. Unikin meinasi piisata kesken, mutta eihän parin vuorokauden valvomisen pitäisi oikeasti mikään ongelma olla. Eikä se ollutkaan. Untahan tuli oikeastaan ruhtinaallisesti. Viimeisenä päivänä aloin olla tosin vähän kuitti. Viikinki-luennolla aloin välillä miettimään mitä luennoitsija sanoi ja sitten yritin visualisoida hänen kuvauksiaan. Sitten huomasin aina vähän väliä, että tajunnan taso alkoi laskea ja uni tulla. Kunniavieraat olivat mielestäni hyviä. Tweet oli mielenkiintoinen sälli ja hän kävi jopa tunnustamassa humikselle, että on pitkäaikainen Glorantha-fani. Mies on muuten tehnyt yhden Strangers in Praxin seikkailuista. Sen missä lähdetään Corflusta merihirviöjahtiin. En henkilökohtaisesti pidä miniatyyreistä pöytäroolipelien yhteydessä, mutta se tätyy tunnustaa, että Tweet ja kumppanit onnistuivat tekemään paljon hyvää D&D:n hyväksi. Täytyy lisäksi sanoa, että Ars Magica rokkaa aika kympillä, joten miehen sanoja oli mielenkiintoista kuunnella. Ruotsalaisen larp-gurun esityskin oli ihan mielenkiintoinen. Vaikka en larppaa, niin esityksessä oli mielenkiintoisia pointteja, joista osaa olin itsekkin pohdiskellut. Psykedelia on ihan ok. Esityksessä itsessään oli mielestäni pahoja puutteita. En useinkaan saanut hänen erillaisilla efekteillä käsittellystä puheraidastaan selvää. Varsinkaan ensimmäisen osion kohdalla. Olisin lisäksi valinnut jotain muuta puheen visualisoimiseen, kuin winampin visualisaattorin. Taustalla vilisevät kuvat olisi voinut rytmittää musiikkiin ja ja ja... No, ehkä olen hieman ylikriittinen. Demosceneen osallistuminen on ehkä tehnyt minusta liian vaativan. Tämän viimeisen numeron seuraaminen piti harmikseni jättää lyhyeen, koska juna kutsui. Matka menikin nukuskellessa ja päästyäni kotiin joskus viiden jälkeen laitoin vielä uudestaan nukkumaan ja nukuin klo 15 asti. :)
Marcus Maximus linkki 11. elokuuta 2003 kello 23.52
Marcus Maximus 11. elokuuta 2003 kello 23.52 linkki Nyt on väsy. Meikä uudisti eliittistatustaan Keltsussa ja kaikenlaisilla mystisillä jatkoilla. Lauantaina meni Tapiola Hotel Gardeniassa kunniavieraiden ja coniittien kanssa neljään ja Tweetin hotellihuoneessa viiteen, sunnuntaina puolestaan Lost'n'Foundista jatkojen kautta niin ikään viiteen, ja tänään kaatajaissaunassa no, 2:46:teen kelloni mukaan. Paras con koskaan. Martin, se ruotsalainen larppaaja, oli paras kunniavieraspuhuja koskaan. Martinilla oli Ihan Oikeasti Asiaa. Eka sessio (Above) oli minusta parempi kuin toinen (Below), joskin kokonaisuus oli paras. Below oli vähän vaikeaselkoinen teknisten ongelmien takia. Oliko kukaan kuuntelemassa diegesis-löpinöitäni? Jos, niin vaadin palautetta. Keskeisimmät kysymykset ovat "Pysyittekö kärryillä" ja "Oliko sisällössä mitään tolkkua?" Pystymetsäpaneelimme oli todella syvältä monista syistä, mutta roolipeliteoriapuhe sujui kohtuullisen hyvin. Martin inspiroi minut arvioimaan suomalaista larppaamista ja tekemään sille jotakin. Synnytin krapulassa pari sivua esseetä otsikolla The State of Larp in Finland, ja nyt on ajatustasolla kaksi larppiajatusta muhimassa. Toinen niistä on Glorantha-peli (josta Epaz kuulikin jo), toinen taas on norjalaisen [url=http://www.panopticorp.com]Panopticorpin[/url] tuominen Suomeen. Essee ilmestyy luettavaksi valmistuttuaan. Nyt on todellakin väsy. Amen.
newsalor linkki 12. elokuuta 2003 kello 10.47
newsalor 12. elokuuta 2003 kello 10.47 linkki Marcus Maximus: [i:ac5f9387f6]Oliko kukaan kuuntelemassa diegesis-löpinöitäni? Jos, niin vaadin palautetta. Keskeisimmät kysymykset ovat "Pysyittekö kärryillä" ja "Oliko sisällössä mitään tolkkua?" Pystymetsäpaneelimme oli todella syvältä monista syistä, mutta roolipeliteoriapuhe sujui kohtuullisen hyvin. [/i:ac5f9387f6] Olin kuuntelemassa löpinöitäsi ja tässä palautteeni. Teoria oli mielestäni hyvä. Vaikka en paha humanisti olekkaan, niin minulla ei ollut vaikeuksia ymmärtää mitä ajoit takaa. Tämä toisaalta saattaa johtua siitä, että seurasin viime ropeconissa roolipeliteorialuennot aika tiiviisti. Saattaa olla, että sinun esityksesi ymmärtäminen vaati enemmän ennakkotietoja, kuin viimevuotiset pläjäykset. Tämä onkin luonnollista, sillä teoriasi ole selkeästi kehittyneempi, kuin Meinlahden koulukunnan teoria. Esityksen toinen osuus oli myös mielenkiintoinen. Sinunkin mietteitähän siihen oli sisällytetty. Se oli stimuloiva. Koin, että sain siitä mielekkäitä käsitteitä käyttööni, joiden avulla voin muokata kampanjaani. Jaottelu on hyödyllinen. Aloin heti miettiä olemassaolevia ja tulevia kampanjoitani ja minulle tuli heti mieleen asioita, joita en ollut ennen hoksannut. Täytyy myös sanoa, että se kaaosteoriaosuus ei kunnolla auennut minulle viime vuonna. Ymmärsin mitä ajoit takaa silloin ja käsitteet toki avautuivat minulle, mutta en saanut siitä mitään irti. Se tuntui pelkältä ajatusleikiltä. Tällä kertaa oli toisin. Minulle alkoi heti rakentua kuva Mage kampanjastani ja sen elementeistä. Samaten aloin jo luennolla miettiä syksyllä alkavan HeroQuest kampanjaani näiden työkalujen avulla. Uskon, että siitä luennosta tulee olemaan minulle paljon hyötyä vielä tulevaisuudessa.
Marcus Maximus linkki 12. elokuuta 2003 kello 12.09
Marcus Maximus 12. elokuuta 2003 kello 12.09 linkki Jaakko aloitti kaaoksen suoraan pihvistä, kun minä pohjustin viime vuonna ennen sisältöä pitkäänkin. Jaakon lähestymistapa on parempi ainakin silloin, kun asia on jo esitelty jossain aiemmin, johon voidaan viitata. Mutta kiva että pidit hyödyllisenä. [url=http://www.hut.fi/~mmontola/larp2003.html]Tällainenkin syntyi.[/url]
humis linkki 12. elokuuta 2003 kello 15.07
humis 12. elokuuta 2003 kello 15.07 linkki mainittakoon vielä, että jos teille jäi konista käteen kuvia Kalikoksen tapahtumista tai pöydästä, ottaisimme ne todella mieluusti kuvagalleriaamme Kalikoksen sivuille.
Mostal linkki 12. elokuuta 2003 kello 15.09
Mostal 12. elokuuta 2003 kello 15.09 linkki *näyttää keskisormea* Miten niin se on luojan kiitos?
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 13. elokuuta 2003 kello 11.55
Topi Hiski Viljami Salmi 13. elokuuta 2003 kello 11.55 linkki Kun luen ihmisten raportteja tämän vuoden ropeconista, huomaa heti että ainakin Gloranthan ja HQ:n kohdalla tämä coni oli suuri parannus edellisiin vuosiin verrattuna. Viime vuosien conit ovat olleet omalta kannaltani vain marginaalisen kiinnostavia lukuunottamatta kavereita joita siellä tapaa. Tekee mieli ensi vuonna tulla ottamaan osaa ihan kunnolla.
epaz linkki 13. elokuuta 2003 kello 20.58
epaz 13. elokuuta 2003 kello 20.58 linkki Kiitokset Arawnille, TypoDemonille, Larpalle ja muille, kun piditte Kalikoksen pöytää pystyssä silloin kun me lupautuneet olimme luennoilla tai peleissämme. Coni oli mainio, tavoitteisiin miltei päästiin. Mitäs ensi vuonna tehdään? Siis muuta kuin myydään seuraavaa lehteä... -Sampo
Nysalor linkki 13. elokuuta 2003 kello 21.40
Nysalor 13. elokuuta 2003 kello 21.40 linkki epaz: [i:99f2ea00c1]Mitäs ensi vuonna tehdään? Siis muuta kuin myydään seuraavaa lehteä...[/i:99f2ea00c1] Oli kyllä yllättävänkin mukavaa peluuttaa peliä Ropeconissa, vaikka suurin osa porukasta oli minulle aivan vieraita. Siksipä olen varmasti valmis vetämään ensi vuonnakin RuneQuestia, ehkä jopa kaksikin peliä, jos aikaa ja jaksamista riittää. Täytyy sillä kertaa valita jokin sellainen peli, jota liian monet eivät ole jo pelanneet tai lukeneet etukäteen. :) Jokin toinen Glorantha-aiheinen luentokin olisi siisti. Tiedä sitten, pitäisikö sen olla ihan perusasiainfon vastapainoksi syvällistä ja teoreettista Glorantha-filosofiaa, jossa käsitellään Gloranthan rakennetta, subjektiivis-objektiivisuutta ja kaikkea muuta hämärää. :) Mutta tosiaan, täytyy tulla ensi vuonnakin Ropeconiin.
Fharlanghn linkki 14. elokuuta 2003 kello 6.18
Fharlanghn 14. elokuuta 2003 kello 6.18 linkki Itsekin olin tänä vuonna ekaa kertaa RopeConissa ja se oli todella myönteinen kokemus. Ihan harmittaa, ettei ole edellisinä vuosina tullut lähdettyä. Aika kului yläkerran figuhuoneessa ja erilaisia paneeleita kuunnellen. Peleihin ilmottautumisiin heräsin vähän liian myöhään ja mielenkiintoisimmat olivat jo täynnä... Ensi vuonna sitten. Paras paneeli minusta oli Concept of evil in rpgs (tosin näin vain pari), jossa Jonathan Tweetin ja muiden panelistien vastakkainasettelu oli herkullinen. Minulle roolipelit ovat harrastus eikä elämäntapa, joten oli mukava kuulla Tweetin kommentteja tyyliin: "You guys think way too much!" Varsinkin kun ottaa huomioon että miehen saavutuksen pelintekijänä eivät ole aivan vähäiset. Glorantha-häppeningit valitettavasti missasin. F
Kasila linkki 14. elokuuta 2003 kello 6.30
Kasila 14. elokuuta 2003 kello 6.30 linkki Pahus kun ei tullu venyttyä sinne coniin... oli meinaa Airsofttii... pitäs muistaa vaan "Now is the only time you can act." ;) ... ja vielä hotellissa... Ois kiva päästä joskus tollasiin HC piireihin.
epaz linkki 14. elokuuta 2003 kello 8.43
epaz 14. elokuuta 2003 kello 8.43 linkki Ensi kerralla vedän kaksi HeroQuest-peliä, mieluiten peliä ja Gloranthaa tuntemattomille. Minäkin suunnittelin, että voisi pitää jonkun vähän esoteerisemman Gloranthaluennon. Aiheita piisaa! Voisi pitää kokonaisen luentosarjan! Suuruudenhulluus iskee. -Sampo
Ugly Psycho linkki 14. elokuuta 2003 kello 9.08
Ugly Psycho 14. elokuuta 2003 kello 9.08 linkki [quote:acfed12ffd="Guzmo"] Muutama mieleen jäänyt asia: - UglyPsycholla oli muistaakseni lemmikkilohikäärme mukana. [/quote:acfed12ffd] Juu, niinpä oli... arvatenkin olet sitten se, jolle Kalikoksen pöydällä puhuin? Vai tunnistitko muuten vaan? On muuten oikein kiltti ja hyvä lohikäärme. Ja aloitin jonkin muotibuuminkin, la alkoi näkyä porukkaa lohhari, nyarloteph tai cthulhu olalla. Ja su ilmestyi lohhari ja nyarloteph Fantsun Kaubamajapisteen hyllylle, aiemmin oli vain cthulhu... :wink: [quote:acfed12ffd="Marcus Maximus"]Oliko kukaan kuuntelemassa diegesis-löpinöitäni? Jos, niin vaadin palautetta. Keskeisimmät kysymykset ovat "Pysyittekö kärryillä" ja "Oliko sisällössä mitään tolkkua?" Pystymetsäpaneelimme oli todella syvältä monista syistä, mutta roolipeliteoriapuhe sujui kohtuullisen hyvin.[/quote:acfed12ffd] Minä olin ainakin, ja ilman mitään pohjatietoja. En siis ollut viime vuonna kuuntelemassa, enkä ole lukenut tuota netistä (vielä). Ottaen vielä huomioon, että itse lähden aina siitä, että roolipelaaminen on minulle viihdettä eikä mitään muuta, turinointinne oli hyvinkin mielenkiintoista. Jo yksittäinen heittämäsi ajatus EPHiden pelauttamisesta toimettomilla muilla pelaajilla oli ehdottomasti paikalla olemisen arvoista (on se ihme miten vaikeita voi lopulta noinkin yksinkertaisten ajatusten keksiminen olla), ja muutenkin koko hommeli oli tietyllä tapaa... hmm... valaisevaa (ÄYYHH! Pois, lynkkaajat! En ole silti valaistunut, olen ihan rehellinen Orlanthilainen barbaari!). Eli sinänsä tuon roolipelin toiminnan ajattelu saa tajuamaan uusia näkökohtia sekä pelaajana, että PJ:nä. Näkökohtia, jotka auttavat ehkä parantamaan peliä. Tekemään siitä nautittavampaa. Olen muuten taipuvainen siihen katsantokantaan, jossa niitä diegesiksiä on monta. Yhtä kaikki, silti vannon viihteen nimeen, mitä ei muuten ollut siellä pelaamisen tavoitelistassa. :-x
Chividal linkki 26. elokuuta 2003 kello 11.22
Chividal 26. elokuuta 2003 kello 11.22 linkki Uusista hienoista kuvista päätellen siellä siis oikeasti hillui uuttakin Kalikoksesta kiinnostunutta porukkaa! Tuli myös mieleen, että voisiko noista virallisista edustustehtävistä tehdä jotakin yhtä virallista raporttia tänne sivuille? Eli joku kokoomateos mitä tehtiin ja mitä saatiin aikaan, ketä oli paikalla jne.
Larppa linkki 26. elokuuta 2003 kello 11.42
Larppa 26. elokuuta 2003 kello 11.42 linkki Heh, kuvat tosiaan olivat aika loistavia... Enpä tiedä oliko siellä uusia kovin paljoa, mutta paljon porukkaa silti. Tuossa hymyryhmäkuvasta voi päätellä, että en ollut kovin virkeä enään sunnuntai aamulla. :)
Nysalor linkki 26. elokuuta 2003 kello 12.53
Nysalor 26. elokuuta 2003 kello 12.53 linkki Chividal: [i:7efebf26a1]Uusista hienoista kuvista päätellen siellä siis oikeasti hillui uuttakin Kalikoksesta kiinnostunutta porukkaa![/i:7efebf26a1] Joo, uutta porukkaa oli. Olisin ilmoittanut tänään noista kuvista, jotka eilen laitoin nettiin, mutta näemmä ehdit mainita ne ensin. :) Ropeconin kuvat löytyvät joka tapauksessa [url=http://www.kalikos.org/tapahtumat/ropecon2003/kuvat.php]täältä[/url]. The Zin Lettersin julkistamistilaisuudesta on myös muutamia kuvia, jotka löytyvät [url=http://www.kalikos.org/tapahtumat/zin/kuvat.php]täältä[/url]. [i:7efebf26a1]Tuli myös mieleen, että voisiko noista virallisista edustustehtävistä tehdä jotakin yhtä virallista raporttia tänne sivuille? Eli joku kokoomateos mitä tehtiin ja mitä saatiin aikaan, ketä oli paikalla jne.[/i:7efebf26a1] Jaa-a, enpä tiedä, mitä virallisia juttuja olisi, joita ei olisi tullut jo tässä keskustelussa esiin. humis mainitsi jo jäsenten ja lehtien saldon ja Kalikoksen ohjelmaakin lienee lueteltu aika kattavasti. Tämä ketju toimii minusta aika hyvin kokoomateoksena, joka vielä kaiken lisäksi antaa erilaisia näkökulmia eri kirjoittajien kautta.
Dovas linkki 28. elokuuta 2003 kello 23.50
Dovas 28. elokuuta 2003 kello 23.50 linkki Minä se sitten osaan poseerata noissa kuvissa niin että... Nysalor, kenelle kuuluu vastuu Kalikosin ottamien tapahtumien kuvista? :)
Nysalor linkki 29. elokuuta 2003 kello 13.31
Nysalor 29. elokuuta 2003 kello 13.31 linkki Dovas: [i:73551fd16a]Minä se sitten osaan poseerata noissa kuvissa niin että...[/i:73551fd16a] Heh, huima praxilaisirvistyshän siinä kuvassa on hienosti. :) [i:73551fd16a]Nysalor, kenelle kuuluu vastuu Kalikosin ottamien tapahtumien kuvista?[/i:73551fd16a] Kalikos ei tietenkään ole kuvia ottanut vaan muutamat Kalikoksen jäsenet. :) Poseerauksestasi vastuu kuuluu ihan sinulle itselleen, kun taas kuvien aiheista ja näkymistä saa syyttää kuvaajia. :) Jos joku muuten ei halua näkyä noissa Kalikoksen sivuilla olevissa kuvissa, niin siitä kannattaa ilmoitella minulle.