Vanha foorumi

Takaisin

Pelaajien Gloranthatietous

Yleinen Glorantha-keskustelu
Vaakkujaakko 7. helmikuuta 2002 kello 13.35
Kirjoittaja Viesti
Vaakkujaakko linkki 27. marraskuuta 2001 kello 1.30
Vaakkujaakko 27. marraskuuta 2001 kello 1.30 linkki Mites teidän peleissänne? Kuinka paljon pelaajat tietävät Gloranthan ainutlaatuisuudesta, myyteistä, historiasta yms. Glorantha tarjoaa mahdollisuuksia vaikka kuinka syvällemenevään keskusteluun ja kestää tarkastelun kriittiselläkin silmällä, eli mytologia ts. pelimaailma on yhtenäinen, perusteltu yms. Itse olen uusimmassa kampanjassani lähestynyt tilannetta handouttien avulla, ts. lähdeteoksia kopioimalla ýms. olen koonnut hahmojen kotialueesta (Auringon Kreivikunta) paketin "Mitä hahmonne (vähintäänkin) tietävät Auringon Kreivikunnasta". Pelaajani eivät ole aloittelijoita, vaan pelattu ollaan kymmenen vuoden ajan, tosin ei koko aika pelkkää RQ:ta ja viime kolme vuotta oli taukoa pääsykoekiireiden, armeijan yms. vuoksi, mutta sitten oivalsin, että jos opiskelukiireiden antaa häiritä pelaamista, niin voikin samantien myydä vaikka koko kirjaläjän pois (mitä en kyllä ikinä tee!). Nyt olemme aloittaneet uuden, kampanjamaisemman, tarinankerrontapainotteisemman pelaamisen, missä luonnollisesti eläytyminen, pelaaminen itsessään korostuu. Tämän vuoksi olen yrittänyt perehdyttää hahmoja kotialueeseensa yms. Jopa "Glorantha-digestissä", jossa keskusteluun sujuvasti osallistuakseen on Gloranthaphilia-kyvyn oltava vähintään 50% ;-), keskustelijat ovat valitelleet, että osa hienoimpien seikkailujen hienouksista ei välity pelaajille, jos pelaajilla ei ole tietoa Gloranthasta. Useimmiten pelaajien ei tarvitse olla gloranthafiilejä miellyttävään pelaamiseen, mutta olisipa hienoa, mutta silloin masentaa, kun valonpoikapelaajahahmo ihmettelee, "miksi ihmeessä minun pitäisi arvuutella jotain typeriä arvoituksia tuon tuulilordin kanssa?". Esim. Strangers in Praxin seikkailuissa pelaajien Gloranthaphilia-kyky olisi tarpeen, kuin myös Troubled Watersissa, kaikissa TotRM:n seikkailuissa jne. jne.
Guzmo linkki 27. marraskuuta 2001 kello 7.03
Guzmo 27. marraskuuta 2001 kello 7.03 linkki Meidän peleissä pelajaat tietävät Gloranthasta enemmän kuin minä (GM) ja kaikilla on hauskaa. Tämä ei ollut sitten vitsi. Jonkunlainen Glorantha fiilistely on syytä olla hallussa tai pelistä voi muodostua hyvin vaikeata ellei mahdotonta. Tästä esimerkki tosielämästä. GM: "Näette matkan varrella majatalon tapaisen rakennuksen ja menette sisään." [Jossain Sartarin nurkilla siis.] Pelaaja: "Mä meen jääkaapille!" GM: "Tota, ei ole jääkaappia kun ollaan niinku nyrkki ja kirves kulttuurillisella tasolla." Pelaaja: "häh?" GM: "Selvä, siirrytään sitten siidereitten pariin kun ei tästä pelaamisesta tule mitään..." - GuzMo
Nysalor linkki 26. marraskuuta 2001 kello 23.56
Nysalor 26. marraskuuta 2001 kello 23.56 linkki [i:688960bdc4] Itse olen uusimmassa kampanjassani lähestynyt tilannetta handouttien avulla, ts. lähdeteoksia kopioimalla ýms. olen koonnut hahmojen kotialueesta (Auringon Kreivikunta) paketin "Mitä hahmonne (vähintäänkin) tietävät Auringon Kreivikunnasta".[/i:688960bdc4] Tein hiukan samalla tavalla Auringon kreivikuntaan sijoittuneessa irkkipelissä. Annoin pelaajille sopivaksi katsomaani materiaalia alueesta ja sen asioista, joskin suunnilleen kaikki oli suoraan kirjoista kopioitua. Seuraavassa irkkipelissä taas tarkoitukseni on pistää vähän enemmän omaa materiaalia mukaan – Teshnoksesta kun ei muutenkaan ole liikaa tekstiä olemassa. [i:688960bdc4] Useimmiten pelaajien ei tarvitse olla gloranthafiilejä miellyttävään pelaamiseen, mutta olisipa hienoa, mutta silloin masentaa, kun valonpoikapelaajahahmo ihmettelee, "miksi ihmeessä minun pitäisi arvuutella jotain typeriä arvoituksia tuon tuulilordin kanssa?".[/i:688960bdc4] Tietysti olisi hienoa, jos pelaaja tuntisi aina kaikki hahmoaan koskevat myytit, tabut, tavat ja muun, mutta valitettavasti lähdemateriaali jäänee usein paljon niukemmaksi. Orlanthien yhteiskunnasta ja tavoista nyt saa jo kohtuullisen käsityksen Thunder Rebelsin avulla, mutta paljon on kansoja ilman yhtä perusteellista kuvausta. Joten itse vain saa inspiroida, jos haluaa yksityiskohtia kehitellä. Ja sitten huomaa myöhemmin tulleensa gregatuksi. :sad:
Plentonius linkki 27. marraskuuta 2001 kello 19.23
Plentonius 27. marraskuuta 2001 kello 19.23 linkki Allekirjoittaneen pelaajat ovat joko suhteellisia ummikkoja, joita ei juurikaan kiinnosta, tai ehkä paremminkin noita vanhan ajan RQ hemmoja, jotka tietävät sen monomyytin ja kitisevät/ihmettelevät kun minä sitä rusennan jatkuvasti. Kyllä ne ovat jo oppineet ja hahmottavat Heortlingien kulttuurin nykyään. Tai ainakin Orlanthin kultin. Mutta ei sitä tarvitse hirveän paljoa niiden tietää. Kunhan peruskäytöksen ja tavat ymmärtävät. Inhoaisin myyteistä lakimiesversioita tekeviä tyyppejä.
Anonymous linkki 28. marraskuuta 2001 kello 18.47
Anonymous 28. marraskuuta 2001 kello 18.47 linkki Heh... Ei mulla oo juurikaan hajua Gloranthan myyteistä ym. Tietysti innolla tutkailen aina mitä hahmoni tietää... Mun mielestä on ihan jees, ettei tiedä kaikkia myyttejä ja taruja... On tavallaan mukava sitten kuunnella kun joku Pappi paasaa ja kertoo tarinoita kuinka se teki sitä ja tota... eli tärkeintä on mun mielestä jotta hahmolla on jotain hajua, että mitä sen uskonto ja kulttuuri edustaa ja mitä ne odottaa jäseniltään... Onhan meidänkin peliporukassa muutama tai ainakin yksi joka "luulee" tietävänsä kaiken ja tosiaankin rutisee kun kaikki ei mennytkään niin kuin se "tiesi"...
Waylander linkki 28. marraskuuta 2001 kello 11.12
Waylander 28. marraskuuta 2001 kello 11.12 linkki Pelaajien ei ole mielestäni hyvä tietää kaikkea Gloranthasta. Oppimalla hahmonsa silmien kautta pelaajat saavat sellaisen 'elämän koulun' tuohon kauniiseen maailmaan eivätkä sellaista koulunpenkiltä opittua lukuoppia. Tietysti jos pelaajat toimivat ajoittain myös PJ:nä niin asia on eri mutta minulla on sellainen kokemus että pelaajien mielenkiinto heittelee aivan liikaa heidän oppiessaan jotain täysin uutta hahmojensa tietoisuuden rajojen takaa. Joillekin saattaa jopa tulla fiilis että kampanja pitäisi siirtää jonnekin uusille urille kokonaan tällaisen vuoksi 'koska ruoho on aidan tuolla puolen vihreämpää'. Onneksi ei ole vuosiin ollut tällaista ongelmaa RQ:ssa, erään toisen PJ:n johtamassa Rolemasterissa kaikki kampanjat ovat jääneet kesken kun PJ itse on kyllästynyt omaan ideaansa ja siirtynyt toiseen mutta se on nyt vähän eri asia, mutta ihminen se PJkin on. Kiva dumpata aina ne 10 levelin ÄIJÄT. Niin ja kyllä se vaatii pelaajalta sellaisia ylimääräisiä ponnisteluja ettei kuittaa jotain näkemäänsä omalla tietoudellaan malliin: PJ: Okei, se olento jota voitaneen kutsua manticoreksi kuoli, mutta näet pensaikossa toisen joka ilmiselvästi aikoo hyökätä kimppuusi... Pelaaja: Haist kasat, mä pyyhin sitä kuolleen manticoren verta itteeni ja mä tiedän et se ei hyökkää mun kimppuun sen jälkeen kun ne inhoaa toisen manticoren veren hajua! Ha-haa! (pelaaja pelaa maajussia joka on teleportattu huitsin hiiteen eikä ole koskaan kuullutkaan manticoresta). PJ:Just joo... :o *miettii* PJ: Okei, sun alku havainto oli ilmeisesti väärä koska se pensaista esiintuleva olento onkin JABBERWOCK ja se ei välitä hittojakaan siitä manticoren verestä, sitä paitsi miljuunat hyttyset alkaa kiusaan sua ja sulle tulee -30 kaikkiin toimintoihin kunnes käyt pesulla! Oikeestaan huono esimerkki, todelliset vaikeudet alkavat jos kuitit tulee myyttien puolelta. Ainakin minä tykkään muokata myyttejä ja kuvauksia maailmaani sopivaksi ja jos pelaajat niihin 'virallisiin' viittavat niin jotenkin tuntuu siltä et on velvollinen selittämään asioita ettei se tunnu epäreilulta.
Vaakkujaakko linkki 30. marraskuuta 2001 kello 19.39
Vaakkujaakko 30. marraskuuta 2001 kello 19.39 linkki No, kampanjassani edelleenkin pelaajien tiedot sekä tietojenanto rajoittuu Auringon Kreivikunnan asioihin. Pyrin että pelaajat toimisivat kuten kunnon yelmaliolaisten kuuluukin, ja mikäli he esim. toimivat kultin tiukkojen moraali- yms. -sääntöjen vastaisesti, he ovt teoistaan tietoisia. Myyttien suhteen ei ole ollut ongelmia taikka oppiriitoja. Lähinnä pyrin perehdyttämään heitä mytologiaan siinä määrin mitä alueen asukkaan kuuluukin tietää (eli vaikkapa Kultakukkulan tapahtumat, miksi Zorak Zorania vihataan ja miksi Yelmaliolla ei ole tulen voimia käytössään). Kun Karkoira on pohjoisin ja Kunikallio varmaankin eteläisin paikka missä heidän hahmonsa ovat käyneet, ja kun Auringon Kreivikunnan väki on kovin sulkeutunutta, voikin pelaajien kysymyksiin ulkopuolisesta Gloranthasta vastata kutakuinkin "...no, sinun tietojesi mukaan...". Vaikka pelaajat ehkä tietävätkin asioita, joita heidän hahmonsa eivät tiedä, ei tämä ole tuottanut ongelmaa. Pelimme on toistaiseksi vielä aika low-level -gamingia; hahmot ovat juuri suorittamassa nostoväkipalvelustaan Auringon Kreivikunnan XII nostoväkiyksikössä. Viitaten Manticore-esimerkkiin, PJ:nä voi kerronnallaan vaikuttaa aika lailla. Pelaajani (ts. heidän hahmonsa) kertovat kutakuinkin kaikille vastaantulijoille suuren sankaritekonsa, kuinka he surmasivat "kammottavan Kaaoksen Etanan, joka oli isompi kuin härkä, ja ottivat kiinni hullun arvuuttajan, joka oli varastanut seremonialautasen Yelmaliolle pyhästä erakkotornista."
petteri linkki 7. helmikuuta 2002 kello 13.35
petteri 7. helmikuuta 2002 kello 13.35 linkki [quote:f2a2313a7e] 27.11.2001 klo 03:30, Vaakkujaakko kirjoitti: Mites teidän peleissänne? Kuinka paljon pelaajat tietävät Gloranthan ainutlaatuisuudesta, myyteistä, historiasta yms. [/quote:f2a2313a7e] Mun peleissä pelaajat eivät oikein tiedä mitään ennen kuin kerron heille jotain (eli toimin pelinjohtajana). Ihan hyvin on toiminut ja valituksia ei ole pahemmin tullut. Toisaalta tämmöinen tyyli vaatii pelinjohtajalta ja pelaajilta hieman kärsivällisyyttä, mutta tähän mennessä on kaikki ollut ihan tyytyväisiä. Ei siitä mitään haittaakaan ole jos pelaajat vaikka käyvät lukemassa glorantha.comin esittelyt, mutta ei sekään ole välttämätöntä.