Vanha foorumi

Takaisin

KERP

Roolipelikeskustelu
Mostal 30. kesäkuuta 2003 kello 14.08
Kirjoittaja Viesti
Mostal linkki 30. kesäkuuta 2003 kello 14.08
Mostal 30. kesäkuuta 2003 kello 14.08 linkki Mitä mieltä olette KERPistä? Onko täällä muita jotka pelaa sitä. Sanon hyvät ja huonot puolet Huonot: Helvetillinen taulukkohelvetti Vaikea tehdä hahmo. Hyvät: Tuttu maailma. Huumoria esim. kompurointi 100 lähitaisteluaseella: Heikoin esitys aikoihin. Lyöt itseäsi päähän ja vastustaja pyörtyy naurusta tai jotain sinnepäin. Suht. vähän rotuja
Fharlanghn linkki 30. kesäkuuta 2003 kello 14.25
Fharlanghn 30. kesäkuuta 2003 kello 14.25 linkki Olen tainnut jo aiheesta joskus postittaa, mutta here goes. Hyvää ------- Maailma, jos tykkää ICE:n lisäosat parhaimmillaan - hienot kartat, erityisesti - uskollisia Tolkienille - tunnelma kohdallaan Pelisysteemissä paljon hyvää - taistelusysteemi (critit) - helppo oppia ja nopea pelata Huonoa --------- ICE:n lisäosat huonoimmillaan - geneerisiä fantasiaseikkailuita pakotettuna Keskimaahan - anakronistisia Keskimaan historian suhteen Pelisysteemi ei sovi Keskimaahan - taikuus - monet hahmoluokat - liian paljon rotuja (monet eivät IMHO realistisia pelaajahahmoiksi ainakaan joka kampanjassa) Fharlanghn
Sampi linkki 1. heinäkuuta 2003 kello 5.54
Sampi 1. heinäkuuta 2003 kello 5.54 linkki Legendaarinen: "Kompastut kuviteltuun kuolleeseen kilpikonnaan. Vastustajasi pökertyy naurtuun kahden vuoron ajaksi." Ei, KERP (Tai siis SMERP) on oikeasti ihan hyvä peli. Ei siinä niitä taulukkoja nyt niin paljoa ole, pelaahan joku rulemonsteriakin. Kuten ehditte jo sanoa, hyvä maailma, kelpo systeemi. Melko hyvin räätälöity Keski-maahan, mutta taikuus ei mielestäni ole oikein hyvä. Liian kansanomainen. Kyllä pelaan jos joku muu vetää.
Fharlanghn linkki 1. heinäkuuta 2003 kello 7.38
Fharlanghn 1. heinäkuuta 2003 kello 7.38 linkki MERP:n taikuussysteemin suurimpia vikoja on minusta se että mitään perustetta esim. teleporttaaville hahmoille ei Keskimaassa ole. Lentäminenkin on vähän niin ja näin, joutuihan Gandalfkin pyytämään Gwaihiria apuun. Varsinkin Rolemasteria käytettäessä ongelma korostuu - joku väitti joskus, että pelaamalla kirjojen mukaan esim. Sauronilla olisi ollut aikamatkailuvoimia, jne. Fharlanghn
Marcus Maximus linkki 1. heinäkuuta 2003 kello 8.09
Marcus Maximus 1. heinäkuuta 2003 kello 8.09 linkki Jep. Miksi kutsua Keski-maa -roolipeliä Keski-maa -roolipeliksi kun se ei tarjoa eväitä Keski-maassa pelaamiseen? Vaan päinvastoin suosii systeemin raiskuuta. Veikkaan että Sormusten Herra olisi voitu käsitellä niillä säännöillä jo Hobitin puolella, yhdessä tekstikappaleessa. Gandalf: Magee sormus, Bilbo. Mitä se tekee. Bilbo: Tää on joku näkymättömyysjuttu. G: No, mä tsekkaan varmuuden vuoksi, voihan siinä olla muutakin. Ja niin Gandalf Harmaa otti sormuksen ja sanoi joukon mystisiä sanoja. G: Voihan vittu. Oottakaa hetki. Ja niin Gandalf Harmaa teleporttasi Sammath Nauriin. Sauron: Voihan vit--. Ja niin Sauron ja Barad Dûr ja Morannon ja puoli Moriaa tuhoutuivat. Mutta Gandalf Harmaa palasikin Bilbon luokse jo neljännellä taistelukierroksella lähtönsä jälkeen. B: Mitä nyt? G: Eeei... kävin vähän makseleen vanhoja velkoja. B: Meitsin sormuksella? Voi perkele! (Jotakuta taitaa vähän väsyttää töissä.)
Harakka linkki 1. heinäkuuta 2003 kello 10.35
Harakka 1. heinäkuuta 2003 kello 10.35 linkki Keski-Maa. Se oman harrastamisen aloittaja. Enimmäkseen hyviä muistoja tästä pelistä, joskin itse huomasin siinä heikkouksia, mutta pahimmatkin heikkoudet pystyy osaava PJ poistamaan. Heikkouksia on hitaus. Runsaat taulukot tekivät varsinkin paikkatoiminnoista miltei luonnottoman vaikeita. Hahmot kaatuilevat, putoilevat ja eivät huomaa asioita, joskin taistelussa se ei aina haitannut. Joskin teoria siitä, että peli suosii systeemin hyväksikäyttöä ei ole Keski-Maassa ollenkaan niin paha kuin esim. AD&D:ssä tai vaikka Runequestissa. Itse opin kantapään kautta, mikä on kannattavaa Runessa, mutta ei välttämättä toiminut Keski-Maassa. AD&D:ssä sama asia ei vaatinut edes opettelua. Ja loistavana puolena on pakko mainita Keski-Maan loistava maailma, mikä on kirjaimellisesti kuin luotu seikkailumaastoksi.
Fharlanghn linkki 1. heinäkuuta 2003 kello 16.05
Fharlanghn 1. heinäkuuta 2003 kello 16.05 linkki [quote:ecb8f65cc6="Marcus Maximus"]Jep. Miksi kutsua Keski-maa -roolipeliä Keski-maa -roolipeliksi kun se ei tarjoa eväitä Keski-maassa pelaamiseen? Vaan päinvastoin suosii systeemin raiskuuta.[/quote:ecb8f65cc6] Ainahan voi sanoa, että pelinjohtaja voi itse muuttaa asioita ja kaiken omasta mielestään sopimattoman voi jättää huomiotta. Mikä on mielestäni yksi paskimmista selityksistä pelintekijöiden laiskuudelle tai virheille. Mutta kyllä minusta MERPin hyvän puolet voittavat huonot. Peli on kuitenkin vuodelta 1983 ja pysynyt siitä asti melkolailla samana (kuten myös RQ - mutta ei liene kovin moni muu peli). Vanhuksiin pitää suhtautua tietyllä ymmärryksellä. Fharlanghn
Marcus Maximus linkki 2. heinäkuuta 2003 kello 9.19
Marcus Maximus 2. heinäkuuta 2003 kello 9.19 linkki [quote:79a826b977]Ainahan voi sanoa, että pelinjohtaja voi itse muuttaa asioita ja kaiken omasta mielestään sopimattoman voi jättää huomiotta. Mikä on mielestäni yksi paskimmista selityksistä pelintekijöiden laiskuudelle tai virheille. [/quote:79a826b977] Aivan. Mikään määrä teknistä näppäryyttä ja oivallusta ei tee KERPistä hyvää systeemiä keskimaassa roolipelaamiseen. Jokin määrä pelinjohtajan punaista tussia (joko Tolkienin maailmaan tai peliin) mahdollistaa näiden kahden yhteensovittamiseen. Mutta mitäs järkeä siinä sitten on?
Fharlanghn linkki 2. heinäkuuta 2003 kello 10.51
Fharlanghn 2. heinäkuuta 2003 kello 10.51 linkki [quote:3ee8968a05="Marcus Maximus"]Jokin määrä pelinjohtajan punaista tussia (joko Tolkienin maailmaan tai peliin) mahdollistaa näiden kahden yhteensovittamiseen. Mutta mitäs järkeä siinä sitten on?[/quote:3ee8968a05] Kuitenkin helpompaa kuin tehdä kaikki itse? Fharlanghn
wakboth linkki 3. heinäkuuta 2003 kello 11.59
wakboth 3. heinäkuuta 2003 kello 11.59 linkki Tjaa, riippuu kenestä on kyse... siis tää itse teko... Ite oon vedelly MERP/KERP pelejä joskus... Taikuus alko veettämään huolella, kun ei se sellasena tuntunu Keski-Maalta. No, nuorempanan pelaajat sit vaan halus, että kun pelataan Keski-Maata, peli on KERP... :) Jos nyt alkaisin, niin systeemiksi tulisi Rune tai joku BRP-variaatio, kenties StormBringer... Taikuutta joutuis taas virittämään... periaatteella, yksinkertainen on kaunista, eikä pelaajilla sitä varmaan olisikaan juurikaan. Ei niitä velhojakaan ollut kai kuin 5 joista 3 tiedän nimiltä... Miten olette käyttäneet Keski-Maan historiaa peleissänne, ootteko käyttäny sitä useimpien lähdeteosten default aikaa 1640 KA, vai jotain myöhäisempää, sormusten sodan aikaa tms?
Fharlanghn linkki 3. heinäkuuta 2003 kello 12.11
Fharlanghn 3. heinäkuuta 2003 kello 12.11 linkki [quote:42038d0b50="wakboth"] Ei niitä velhojakaan ollut kai kuin 5 joista 3 tiedän nimiltä... [/quote:42038d0b50] Ne kaksi muuta oli Alatar ja Pallando 8-) [quote:42038d0b50="wakboth"]Miten olette käyttäneet Keski-Maan historiaa peleissänne, ootteko käyttäny sitä useimpien lähdeteosten default aikaa 1640 KA, vai jotain myöhäisempää, sormusten sodan aikaa tms?[/quote:42038d0b50] Käytin pitkään vuotta 1640, mutta jos vetäisin vielä joskus peliä Keskimaassa niin luulisin, että valitsisin Neljännen Ajan alun. Fharlanghn
newsalor linkki 7. heinäkuuta 2003 kello 14.11
newsalor 7. heinäkuuta 2003 kello 14.11 linkki Tuota minä olen pelaajana eräässä RuneQuest kampanjassa, joka sijoittuu Keski-maahan, vai pitäisikö sanoa Keski-Maa kampanjassa, jota pelataan RQ:n säännöillä. Ihan hyvä kampanja. Kesätauolla tosin. Noitakuningas on vielä voimansa tunnossa ja etsimme jopa hänenkin uhalllaan erään ryhmäämme kuuluvan kääpiön muinaista kotoa Rhudaurin mannuilta. Hauskaa on ollut. Hahmoni on kohtuu hyvin nopattu ja hänessä taitaakin olla kömpelyydestään huolimatta aimo annos Numenorin verta vielä jäljellä. Harmi vaan, että ennakoin jo valmiiksi, että hänet vie "tuoni armoton". Raukka kun on niin katkera suvulleen ja maailmalle, kun hänelle ei sieltä perintöä jää, vaan kaikki menee isoveljelle, josta hän pitää... Hänen tiedonjanonsa vielä suistaa hänet perikatoon. Systeemi sopii ihan hyvin Keski-Maahan. Ei magiaa. Yrttilöitä on tullut vähän käyteltyä. Paranemisessa menee kunnolla aikaa, mikä tekeekin erämaassa matkaamisen kohtuu haastavaksi. Haltioita ei saa pelata ainakaan tässä kampanjassa, koska he ovat liian über-kovia. Eivät petkeleet taitaisi sopia edes kampanjan tyyliin.
Mostal linkki 16. heinäkuuta 2003 kello 18.57
Mostal 16. heinäkuuta 2003 kello 18.57 linkki Entä siistein rotu tässä pelissä? Mun mielestä Rohirrim ja Dúnedáin on siistejä. GEAS on pelauttanu jotain niin sil on ollu aika joku vähän ennen sormusten sotaa missä sauronin ruumis tuhotaan. Mä olen pitäny aikaa joku 3000 kolmatta aikaa
Sir_Wolfheart linkki 26. elokuuta 2003 kello 12.43
Sir_Wolfheart 26. elokuuta 2003 kello 12.43 linkki Itse on tullut rolemasteria että kerppiä pelailtua Tolkien-sedän maailmassa ja ihan hyvin on homma toiminut. Tottakai taikuus ei ole suoraan kirjasta repäisty, muttei se minua ainakaan suuremmalti haittaa. <nillitystä> Ne viisi (Saruman, Gandalf, Radagast, Pallando ja Alatar) olivat Istareita eli Maiareita. Eivät siis ihan tavallisia tallaajia </nillitystä> Itseasiassa, Keski-maan valtiaat kirjasista löytyy kaikki tärkeimmät henkilöt ja mm. nuo istarit. Taikuus onkin kerpissä muutettu Tolkienin visiosta ilmeisesti pelin kiinnostavuuden kannalta. Ei se minusta peliä mitenkään ihmeemmin pilaa jos maagi onkin mahtavampi kuin joku kadunmies. Kuitenkin hahmoluokat ovat hyvin tasapainossa (varsinkin roolimestarissa) eikä mikään ammatti nouse ylitse muiden. Tuskin kukaan pelaajista on nyt Gandalfia mahtavampi koskaan. Sitten tuo teleporttaamishomma. Siihen itseasiassa tulee aika suuri epäonnistumisprosentti jos hahmo ei koskaan ole kyseisessä paikassa käynyt eikä sitä nähnyt. Että sitä yrittäessään Gandalf voisi löytää itsensä ihan hyvin vaikkapa Gondorista tai Synkmetsästä. Maailman huonoin puoli on se että historia on niin tarkasti määritelty. Siksi esim. neljännen ajan käyttäminen on erinomainen vaihtoehto. Mutta kaikkilla on oma tyylinsä ja kukin miettiköön itse miten peliänsä johtaa ja pelaa.
Mostal linkki 26. elokuuta 2003 kello 16.42
Mostal 26. elokuuta 2003 kello 16.42 linkki Miks kaikki valittaa teleporttauksessa? Tosi tärkeetä ostata pölähtää paikasta toiseen? Mun mielestä kaikki tollaset pitää liikkua ratsain tai kävellen. Sitten yks kysymys: Onko mitään legendaarisia juttuja jäänyt mieleen? esim. joku iso über-munchin mättö, joku legendaarinen hahmo, kömmähdys tai sohlaus. Meillä kävi tänään silleen että kaksi gondorilaista veljestä, tutkimusmatkailija ja voro yritti kössiä Mearaa eli semmosta über-munchin hevosia joita ei käytä muut kun Rohirrim. No sitten se saatiin puskasta kiinni lasson kanssa ja se tuomittiin kuolemaan ja se valitsi giljotiinin :) Sitten yks Lossadan barbaari, sen voron veli, yliagressiivinen puolhaltia, Dunádan tutkimusmatkailija ja metsänihmis samooja joka osas muuttua näkymättömäks sai sen voron ulos sieltä. Sitten ne laukkas hakemaan sen voron aseita ja kappas! Ne löys sen aseitten lisäks about. 7000 tuhannen kultarahan edestä koruja ja muita killuttimia ja oli siella myös pari erit. arvokasta leveää miekkaa ja sapelia ja kaksi timanttihuotrassa olevaa tikaria ja yksi kirves ja tosi monta kaunista lyhyttämiekkaa ja yksi bastardimiekka. Voro otti tikarit ja sapelin, sen veli otti leveän miekan, lossadan otti kirveen ja Dunádan otti bastardin ja toisen leveän miekan. Kaikki otti helyjä ja sitten oven päällä roikkui koristeltu viini ja sarvijousi ja viinessä oli n. 20 nuolta ja se gondorilainen tutkimusmatkailija otti jousen ja nuolet. Ja nehän oli lukinnut oven ja siellä oli muutama rohir soturi. No, se puolhaltia päätti sitten potkasta takakalterit auki ja hypätä hevosten selkään ja muut tuli perästä. Kirjoitan joskus muulloin yhden toisen.
Fharlanghn linkki 26. elokuuta 2003 kello 19.50
Fharlanghn 26. elokuuta 2003 kello 19.50 linkki [quote:ff198914eb="Sir_Wolfheart"]Taikuus onkin kerpissä muutettu Tolkienin visiosta ilmeisesti pelin kiinnostavuuden kannalta. Ei se minusta peliä mitenkään ihmeemmin pilaa jos maagi onkin mahtavampi kuin joku kadunmies.[/quote:ff198914eb] Ei kyse ole siitä, onko joku hahmo kovempi kuin toinen vaan siitä että tietyt taiat eivät yksinkertaisesti sovi Keskimaahan. F
Larppa linkki 27. elokuuta 2003 kello 7.12
Larppa 27. elokuuta 2003 kello 7.12 linkki Lyhyesti sanoen oma mielipiteeni: Maailma on loistava (ei tosin Gloranthan veroinen). Monta lähdekirjaa tehty ja muutenkin seikkailemiseen valmistettu maailma. Tosin huonopuoli minun mielestä on koko pelisysteemi. :) Taulukot eivät oikein minun mieleeni käy, mutta kyllä ne kestää tarvittaessa.
wakboth linkki 27. elokuuta 2003 kello 7.29
wakboth 27. elokuuta 2003 kello 7.29 linkki Luin pitkästä aikaa Silmarillionin ja Keskeneräisten Tarujen Kirjan. Tuli karseen nostalgiset Keski-Maa -fiilikset... Huikean mielenkiintoinen ajatus olisikin pelata Esiaikojen keskimaata, mahtavien haltioiden ja uljaiden ihmisten epätoivoisia taistoja Morgothia vastaan... Silmarillionissa kerrotaan myytit tiivistäen ja luetellen, mutta kun niitä sitten vertasi tarkennettuihin versioihin mitä Keskeneräisissä... oli, tuli mahtavat fiilikset huikeista kampanjoista Esiajoilla. Ok, probleemana olisi tietysti tarkkaan kirjoitettu historia (Morgoth voitetaan, mutta vain Valarin avulla), mutta kyllä sinne saisi ujutettua kaikenlaista kivaa, aikajakso oli kuitenkin yli 500 vuotta, eikä kaikkea kerrottu Silmarillionissa... :) Mikä systeemi? Vaikka ikinä en ole pelannut sitä, niin ehdottomasti... HEROQUEST (tai varianssi). Lukemani perusteella juuri sopiva myyttiset mitat saavuttaville kamppailuille. Suuret taistelut, Fingolfinin kaksintaistelu Morgothia vastaan, Finrodin ja Sauronin kilpalaulanta (aika kalevalaista... niin kuin monet muutkin asiat. Tiedetäänhän se, mitä Tolkien opiskeli), Etchelionin ja Gothmogin taistelu, puhumattakaan Turinista ja Mustasta Miekasta... ei näitä millään KERP:illä tai edes RQ:lla hoidettaisi, ei millään... Taikuutta oli tietenkin enemmän, mutta ei minään loitsumuotoina, vaan ihan voimana. Että semmottista.
ZamboNet linkki 31. elokuuta 2003 kello 0.21
ZamboNet 31. elokuuta 2003 kello 0.21 linkki Ah ja puh, kuinka mielelläni tulisinkaan mukaan tuollaiseen kampanjaan. Kuten sanottua, paljon sinne saisi ympättyä mukaan myös sellaista mitä ei ole Tolkienkaan kirjoittanut. Myös haltioiden Maailman Puiden tuhon aikojen pelaus voisi olla mukavaa =D Ei sillä, että nauttisin haltioiden surusta tai mitään ;D
Mostal linkki 20. marraskuuta 2003 kello 13.44
Mostal 20. marraskuuta 2003 kello 13.44 linkki Kerran yks sinda yritti tappaa salohaltiaa niin se koitti hypätä volttia ja nyrjytti kielensä kiroillessaan ja taitto niskasa poikki
Leguriand linkki 1. tammikuuta 2004 kello 13.10
Leguriand 1. tammikuuta 2004 kello 13.10 linkki siinä on liian vähän taulukota kun romu mestarissa mitataan askelpituudetkin ja sylkäisyn kantomatka ja ennen kaikkea siinä on säännöt kaikkeen mitä PH:t ikänä keksivät tehdä!!!
pysir linkki 11. helmikuuta 2004 kello 15.58
pysir 11. helmikuuta 2004 kello 15.58 linkki Mun hahmo Eothraic lähti sen kaverin kääpiön kanssa hakkaan loharii, 8-) no, lohari nukku joten saatiin alottaa, meitsi pisti salamaa ja heitti jumalallisen väliintulon, salama jakautu kymmeneks, piiritti loharin ja iski samaan aikaan, lohari kaatu kuolleena maahan. :hat:
Ares linkki 13. helmikuuta 2004 kello 13.03
Ares 13. helmikuuta 2004 kello 13.03 linkki [quote:6cf6285790="pysir"]Mun hahmo Eothraic lähti sen kaverin kääpiön kanssa hakkaan loharii, 8-) no, lohari nukku joten saatiin alottaa, meitsi pisti salamaa ja heitti jumalallisen väliintulon, salama jakautu kymmeneks, piiritti loharin ja iski samaan aikaan, lohari kaatu kuolleena maahan. :hat:[/quote:6cf6285790] Ja minun hahmoni Eothreicin (Eothraicin veli) varrellisen hb oli 196.:) Minäkökö olen ollut muchkin? En kai!
Assath linkki 14. toukokuuta 2004 kello 14.18
Assath 14. toukokuuta 2004 kello 14.18 linkki [quote:e00327dda9="Fharlanghn"]Ei kyse ole siitä, onko joku hahmo kovempi kuin toinen vaan siitä että tietyt taiat eivät yksinkertaisesti sovi Keskimaahan. [/quote:e00327dda9] Eikä taikaesineetkään sen puoleen. Ainakin valmis seikkailut suorastaan vilisee tulipalloja ampuvia varpuja, ihmissusiksi muuttavia kilpiä ja ties mitä. Myös keskimaan valtiaat antaa, melko mielenkiintoisen kuvan muinaisista haltiaruhtinaista. Silmarillonissa ei ainakaan minun muistaakseni mainita mitään Glorfindelin tappavan tehokkaasta frisbee kilvestä. Lisäksi suunnilleen jokainen älykkäämpi tyyppi osaa taikoa. Aragorn oli kirjassa takuulla yksi aikansa mahtavimmista kuolevaisista, muttei juuri loitsuja heitellyt. KERP on mielestäni varsin kiva pelisysteemi (suunnilleen joka 400 kerta kun yrität mitä tahansa saat surmasi kiitos kompurointi taulukon ja sitä rataa), muttei ilman suurehkoa viilausta sovi hyvin keskimaahan.
newsalor linkki 16. toukokuuta 2004 kello 14.32
newsalor 16. toukokuuta 2004 kello 14.32 linkki Tuo aiemmin mainitsemani Keski-Maa -kampanja on nyt ohi ja voin sanoa, että kukaan ei mitään taikuutta käyttänyt siinä, ellei nyt pari pahista lasketa. Oman hahmoni yrttien tuntemus ja salassa pitämäni kaukoputki (noidankatse ;) silti inspiroivat herranpelkoa kahdessa ryhmäämme kuuluneessa taikauskoisessa mustainmaalaisessa. Magia voi tuntua huomattavasti maagisemmalta, kun se on harvinaista.
Waylander linkki 4. kesäkuuta 2004 kello 7.10
Waylander 4. kesäkuuta 2004 kello 7.10 linkki KERP on aika laimea systeemi mielestäni, ja kehoittaisinkin kaikkia systeemin hallitsevia siirtymään vinhaan Rolemasteriin. Rolemasterissa on lukuisia keinoja muokata säännöt, taikuus ja balanssi kulloiseenkin kampanjaan sopivaksi. En ymmärrä miksi joku teleporttaus olisi ongelma kenellekään, kun moisen loitsulistan voi jättää yksinkertaisesti kampanjasta pois. Useimmat RM:n arvostelijat eivät ymmärrä, että kaikkia tarjottuja sääntöjä ei tarvitse ottaa käyttöön. Jos joku on sitä mieltä ettei hahmon askelpituus vaikuta tämän liikenopeuteen niin sen taulukon voi sitten unohtaa. [quote:ac12bd6b00]Ainakin valmis seikkailut suorastaan vilisee tulipalloja ampuvia varpuja, ihmissusiksi muuttavia kilpiä ja ties mitä. Myös keskimaan valtiaat antaa, melko mielenkiintoisen kuvan muinaisista haltiaruhtinaista. Silmarillonissa ei ainakaan minun muistaakseni mainita mitään Glorfindelin tappavan tehokkaasta frisbee kilvestä. Lisäksi suunnilleen jokainen älykkäämpi tyyppi osaa taikoa. Aragorn oli kirjassa takuulla yksi aikansa mahtavimmista kuolevaisista, muttei juuri loitsuja heitellyt. [/quote:ac12bd6b00] Kyllä. On totta että valmisseikkailut eivät tue yleistä käsitystä Keskimaan taikuuden yleisyydestä. Kyseessä on ollut kirjoittajien oma näkemys siitä kuinka rikastuttaa ympäristöä. Asiaan voi vaikuttaa se fakta että RM on kirjoitettu aikana jolloin high-fantasy oli viimeisen päälle muotia. Taikuus tuntui olevan fantasiapeleille pakkopullaa. Tulipalloista KERP:ssä pääsee kätevästi eroon bännäämällä maagin ammatin, joka ei tosiaan tunnu sopivan siihen maailmaan sitten millään. Toisaalta ei mielestäni ole ehdottomuus etteikö Keskimaassa voisi aivan hyvin ollakin juuri niin paljon taikavarpuja kuin niitä näyttää esiintyvän ICE:n näkemyksessä. Silmarillion tulvii kuvauksia taitavista sepistä ja mahtavista esineistä, onhan kirjan nimikin maagisiin jalokiviin viittaava. Feanorin kerrotaan takoneen "korkeita kypäriä ja mahtavia miekkoja". Tuskinpa ne mitään normi rautaa ovat olleet. Erilaisia, toinen toistaan parempia metallija esiintyy siellä täällä. Se että kirja ei mainitse mitään jonkun ruhtinaan romppeista, ei mielestäni ole peruste sille etteikö hänellä olisi mitään päällänsä. Kaiken kaikkiaan Keskimaa on mielestäni erittäin maaginen maailma, ja siellä tallustelee toinen toistaan mahtavampia olentoja. On hieman harmi että geneerinen RM systeemistä ripattu KERP torso pilaa toisten tunnelmaa huolimattomasti viimeistellyllä toteutuksellaan. Itselleni KERP oli ensimmäinen kunnon kosketus roolipelien maailmaan pelaajana, ja siksi se tulee aina olemaan erityisasemassa mielessäni.
Assath linkki 4. kesäkuuta 2004 kello 11.42
Assath 4. kesäkuuta 2004 kello 11.42 linkki [quote:407968fb70="Waylander"]Toisaalta ei mielestäni ole ehdottomuus etteikö Keskimaassa voisi aivan hyvin ollakin juuri niin paljon taikavarpuja kuin niitä näyttää esiintyvän ICE:n näkemyksessä. Silmarillion tulvii kuvauksia taitavista sepistä ja mahtavista esineistä, onhan kirjan nimikin maagisiin jalokiviin viittaava. Feanorin kerrotaan takoneen "korkeita kypäriä ja mahtavia miekkoja". Tuskinpa ne mitään normi rautaa ovat olleet. Erilaisia, toinen toistaan parempia metallija esiintyy siellä täällä. Se että kirja ei mainitse mitään jonkun ruhtinaan romppeista, ei mielestäni ole peruste sille etteikö hänellä olisi mitään päällänsä. [/quote:407968fb70] Kun suunnittelee keskimaakamppanjaa pj:n kannattaa huomioida aika johon kamppanja sijoittuu. Tolkkienin keskimaahan on paikka josta kaikki kaunis, maaginen ja ihmeellinen hiljalleen katoaa. Ensimmäisellä ajalla maailmaa kansoittaa tosiaan mitä moninaisin maagisten olentojen, ihmeiden ja esineiden joukko. Kolmannelle ajan loppupuolella näistä viimeiset ovat häipymässä, keskimaan muuttuessa vähitellen omaksi maailmaksemme. Haltiat menevät kuolemattomille maille, kääpiöt katoavat, Lothlorienin maaginen metsä elää viimeisiä hetkiään... Tämä ei kuitenkaan koske vain hyviksiä vaan pahikset ovat kokeneet saman inflaation, lohikäärmeitä ei enää juurikaan ole ja kaikki muutkin isot hirviöt on vain aiempien pienempiä ja heikompia kopioita (Smaug ja Lukitari verrattuna Ansalagon mustaan ja Ungoliathiin). Itse asiassa pääpahiskin on vain sen oikean pääpahiksen lomittaja. Voisi joskus olla ihan hauska vetää oikein kunnon kamppanja vaikka haltiahahmoille, jotka voisivat elää läpi tämän koko historian kestävän prosessin. Ensimmäisellä ajalla taikuus olisi voimakasta ja yleistä, sitten se hiljalleen heikkenisi ja harvenisi, kunnes lopulta neljännelle ajalle siirryttäessä katoisi melkein kokonaan. Maagisista esineistä vielä sen verran, että niitä tosiaan löytyy keskimaasta läpi sen historian. kutenkin niille kolmantena aikana on käynyt kuten muullekkin maagiselle eli ne ovat heikkenemään päin. Piikki toki hohtaa valoa, kun lähellä on örkkejä ja olen kyllä ihan samaa mieltä siitä, että jos Gandalfin miekan nimi on "lännen liekki" niin ei se mitään tavallista takorautaa voi olla. Kuitenkin itse lähtisin (kukin tyylillään, kuten korostitkin) siitä, että keskimaan taikamiekat ovat maagisia "hyvä leikkaamaan läpi panssarin" tai "hyvä haavoittamaan maagisia olentoja" tai jopa "hyvä valamaan rohkeutta ja innostusta epätoivon hetkellä" tavalla. Eikä niinkään "hyvä ampumaan salamia 3 kertaa päivässä ja varastoimaan itseensä 4 tason 5 olevaisuus loitsua " tai "Hyvä heittää kuten +50 heittokirvestä" tavalla. [quote:407968fb70]Itselleni KERP oli ensimmäinen kunnon kosketus roolipelien maailmaan pelaajana, ja siksi se tulee aina olemaan erityisasemassa mielessäni.[/quote:407968fb70] KERP oli tosiaan mullekkin niitä ensimmäisiä. En osaa sitä roolimestariin verrata, kun en ole roolimestaria koskaan pelannut. Noin itsenäisinä säännöt ovat minusta kyllä ihan toimivat ja kivat. Eivät ne erikoisen paljon kirjan henkeä noudata (Aragorn olisi ennen pitkää maannut verilammikossa onnekkaan örkin iskun silpomana), mutta en välttämättä näkisi tätä heikkoutena. Hahmojen kun ei välttämättä tarvi olla niitä suuria sankareita, joista tarinat kertovat vaan he voivat olla niitä tavallisempia tallaajia joille parin haisevat örkin väijytys on oikeasti elämän ja kuoleman paikka.
Tanan linkki 4. kesäkuuta 2004 kello 12.16
Tanan 4. kesäkuuta 2004 kello 12.16 linkki KERP, Roolimestari (ja LotR) muistuttavat minulle aina millaisia huonot seikkailut ovat. Systeemit eivät sinänsä olleet huonoja (tai siis vihasin miten käytimme niitä), mutta pelaajaryhmämme ja PJ:mme oli. Jokaisessa seikkailussa oli sama idea: Mennään uudelle alueelle ja tutkitaan siellä. Oletteko koskaan käyttäneet peliajasta 5h matkustamiseen luonnossa? PJ:n lempihahmot eli epäkuolleet olivat ärsyttäviä. Joka kampanjan alussa kysyin: "Eihän tässä kampanjassa ole niitä stupah haamuja?" PJ: "Ei ole." Mutta joka kampanjassa niitä oli, ja paljon, ja niitä pystyi vahingoittaaan vain taika-aseilla (joita vastaan PJ:mme oli, eivät kuulemma sopineet keskimaahan). Yritä siinä sitten leikkiä pakollista sankarihahmoa. PJ:llämme oli tapana myös rangaista ankarasti PH:ta jos PELAAJA teki jotain tyhmää (esim ärsytti PJ:tä parjaamalla tolkienia). Pelasimme yli 4 vuotta, ja PH:t eivät kertaakaan päässeet väijyttämään (ei ollut yrityksestä kiinni) ja EPH:den väijytys onnistui aina. Sen jälkeen kaikki Assathin seikkailut ovat tuntuneet oikeudenmukaisilta ja äärimmäisen hyvin suunniteltuilta.
Tuomas linkki 4. kesäkuuta 2004 kello 20.41
Tuomas 4. kesäkuuta 2004 kello 20.41 linkki [quote:a2e7808004="Assath"] Kolmannelle ajan loppupuolella näistä viimeiset ovat häipymässä, keskimaan muuttuessa vähitellen omaksi maailmaksemme. [/quote:a2e7808004] Öh, tuo taitaa olla David Dayn tai Christopher Tolkienin keksintöä. En muista missään törmänneeni itse J.R.R.:n kynästä lähtöisin olevaan väitteeseen, että Keski-Maasta tulee Oikea Maailma. Toisaalta, tämä saattaa olla samanlainen asia kuin haltioiden korvat ja balrogien siivet.
Assath linkki 5. kesäkuuta 2004 kello 10.13
Assath 5. kesäkuuta 2004 kello 10.13 linkki [quote:82fe191184="Tuomas"]Öh, tuo taitaa olla David Dayn tai Christopher Tolkienin keksintöä.[/quote:82fe191184] Totta. [quote:82fe191184]En muista missään törmänneeni itse J.R.R.:n kynästä lähtöisin olevaan väitteeseen, että Keski-Maasta tulee Oikea Maailma. [/quote:82fe191184] Kirjeenvaihdossaan Tolkkien viittaa vahvasti tähän suuntaan. Jos taas haluaa tutkia ainoastaan herran luvalla julkaistua tekstiä, niin koko Silmarillion + kaikki siihen liittyvät oheiskirjat (keskeneräisten tarujen kirja ja muut) täytyy hyllyttää ja keskittyä ainoastaan Taruun ja Hobittiin. Uskomattomana täydellisyyden tavoittelijan Tolkkien varmaan kyllä pyörii haudassaan, kun kaikki hänen roskakoristaankin esiin kaivetut tuotokset on nykyisin julkaistu. Itse en ole kuullut yhdestäkään julkaistusta Tolkkien tulkinnasta (ei sillä, että olisin niitä suuremmin lukenut), jossa oltaisiin sitä mieltä, että Keskimaa ei kehity kohti meidän historiaamme. Yhdessä tosin (Puolalaisessa) oli Konnun nähty sijaitsevan Puolassa eikä englannissa kuten yleensä on tapana.
Camtha linkki 7. kesäkuuta 2004 kello 4.37
Camtha 7. kesäkuuta 2004 kello 4.37 linkki Itse käytin keskimaa pelissä suomalaisen Praedor:in sääntöjä, taistelu on hurmeista eikä 3 örkkiä vastaan tee mieli lähteä vaikka olisikin hyvä taistelija. Taikuus on jo perus säännöissä laitettu sellaiselle tasolle ettei pelaajille sitä suositella, mielestäni taikuus systeemi ko. pelissä on loistava! Se jättää paljon pj:lle mutta mahdollistaa yksinkertaisuudellaan ne mitä pj haluaa hyväksyä. Taikuus on perus säännöissä korvattu alkemialla, mikä mielestäni toimii kuin junan vessa, nopea parantaminen on siis erityisen kallista joka avaa alituisen rahareijän vaikka luuttia tulisikin paljon. Praedorista vielä senverran että sen säännöt ovat pelatessa nopeat ja simppelit, kaikin puolin hyvät. Loistava systeemi, loistava maailma!