Vanha foorumi

Takaisin

Roolipelien pelaaminen irkissä

Roolipelikeskustelu
Kasila 30. toukokuuta 2003 kello 13.32
Kirjoittaja Viesti
Kasila linkki 30. toukokuuta 2003 kello 7.51
Kasila 30. toukokuuta 2003 kello 7.51 linkki jeah .. noi irkki pelit taitaa olla aika eri juttu (?)... jos sallinet rajallisuuteni ja tökerön kysymykseni (sorii), Niin miksi pelata irkki pelejä...?? (Huom... en ole koskaan pelannut ja ei todellakaan vittuilua... ) Siis onkos poppoo niiin hajallaan ettei muuten saa tiimii kasaan.... ?? me ollaan otettu parikertaa AOL:llä pelejä klaanin ylläpidosta ja parista keskustelusta ja ihan hauskoja ne on... mutta toi Fase tu fase on musta aika tärkee... mutta joo... Nää on näitä (siis säännöt) MHO Moh ja omassa pelissä juttuja, mutta parasta on noi perustelut. Hienoo kuulla miten pelinjohtaja on joutunut Venyyn ja säännöt siinä mukana... se on eriasia miten sama asia tehdään seuraavalla kerralla ... mutta oikeamielinen pelinjohtaja shall preveil ja sillai... J
Nysalor linkki 30. toukokuuta 2003 kello 13.33
Nysalor 30. toukokuuta 2003 kello 13.33 linkki Kasila: [i:ab43a11924]jos sallinet rajallisuuteni ja tökerön kysymykseni (sorii), Niin miksi pelata irkki pelejä...?? (Huom... en ole koskaan pelannut ja ei todellakaan vittuilua... ) Siis onkos poppoo niiin hajallaan ettei muuten saa tiimii kasaan.... ??[/i:ab43a11924] Siihen, miksi olen päätynyt peluuttamaan irkkipelejä, on useita hyviä syitä. Välimatka on yksi syy, sillä minun peleissäni pelaa tällä hetkellä porukkaa niin Oulun, Rauman kuin Valkealankin seuduilta ja itse olen Helsingistä, joten en oikein näe, että voisimme pelata kerran tai kahdesti viikossa yhdessä muuten kuin juuri irkin kaltaisten laitteiden kautta. Kyllä varmaan lähempääkin peliseuraa voisi löytää, mutta minusta on hienoa pelata nykyisten peliporukoiden kanssa. Eikä välimatka ole ainoa irkkipelin etu. Irkkipeliä varten ei tarvita mitään erityistä pelitilaa, vaan jokainen voi olla omalla tietokoneellaan pelin aikana. Tämä antaa pelaajille mahdollisuuden kuunnella pelin aikana haluamaansa musiikkia ja muutenkin muokata olonsa miellyttäväksi. Minulla pelinjohtajana taas on aina kaikki tarpeelliset kirjat käsillä, eikä kukaan pelaajista pääse kurkkimaan niitä vahingossakaan. Peliaikoja voidaan myös aika näppärästi muutella, jos tulee esteitä. Irkki ympäristönä mahdollistaa muutamat jutut, joita on varmaan hankalampi toteuttaa pöytäpelissä. Minulla on ollut irkkipeleissä tapana jakaa pelijutut siinä mielessä kahtia, että pelinjohtajan ja pelaajan privaattikeskustelun kautta kulkevat kaikki numerotiedot ja yleiselle kanavalle kirjoitetaan kaikki sanallinen kuvaus. Tämä tukee sitä, että tapahtumia on pakko kuvata sanoin, eikä riitä vain nopanheitto. Irkissä pelattaessa hahmot voivat käydä keskenään tai ei-pelihahmojen kanssa keskusteluja, joista toisten hahmojen pelaajat eivät tiedä mitään. Tämä auttaa kovasti sitä, että hahmot voivat juonitella niin, etteivät toisten hahmojen pelaajatkaan ole juonista tietoisia. Pelihahmo saattaa jopa seikkailla aivan toisaalla kuin muut hahmot ja luonnollisesti myös pelinjohtaja voi tarjota salaa pelaajalle keskustelun EPH:n kanssa vieraalla kielellä, jota muut eivät ymmärrä. Tulen maa -pelissä jopa toinen pelihahmo sai erään EPH:n puheen tietoonsa murteellisena versiona ja puhujan murretta sujuvasti ymmärtänyt taas tavallisena kirjakielenä. Lisäksi noppien heittely ja kykyjen, loitsujen tms. käyttäminen salassa ja niiden tuloksien saaminen salaa onnistuu uskomattoman kätevästi ja hoituvat noppakoodilla, jolla voi heitellä vaikka minkälaisia noppia. Esimerkiksi pelihahmo voisi loitsulla tarkistaa salaa, onko toinen hahmo sattumoisin kaoottinen tai harkitseeko hän salamurhaa tai saada pelinjohtajalta tiedon havainnostaan, josta muut pelihahmot eivät tiedä. Toki pöytäpelissäkin tämän voisi toteuttaa, muttei varmasti yhtä helposti ja vaivattomasti. Irkkipelit kulkevat tekstinä, mikä kieltämättä hidastaa pelaamista, mutta siinä on myös etunsa: logien kautta saan talteen aivan kaiken, mitä pelissä tapahtuu ja sanotaan. Pöytäpeleissä tarkkojen muistiinpanojen tekeminen on hankalaa ja tarkkojen repliikkien tallentamiseen tarvitsisi varmaan nauhurin, eikä sekään vielä takaisin, että kaikki puhe menisi kunnolla nauhalle. Irkkipelissä sen sijaan ohjelma tallentaa jokaisen sanan suoraan tiedostoon, jonka pohjalta voin sitten muokata erittäin yksityiskohtaisen tarinan pelikerran tapahtumista. Kieltämättä irkkipelissä tunnelma varmasti kärsii siitä, etteivät pelaajat näe toisiaan kasvokkain, eikä äänien ja eleiden näytteleminen ole mahdollista. Toisaalta pelihahmoon eläytyminen tekstin kautta on haasteellista ja tekstillä on kyllä mahdollisuus ilmentää hahmoa varsin hienovaraisesti. Tekstin kautta on ehkä helpompaa pitää hahmolla tiettyjä puhetapoja, murteellisuuksia tai muita repliikeissä esiintyviä tunnusmerkkejä. Olenpa jopa koettanut kehitellä jonkinlaista koodia, joka muuttaisi tavallisen kirjakielisen tekstin tiettyjä äänteellisiä kohti murteellisiksi tuomaan väriä peliin. Koska kaikki tieto kulkee tekstinä, taistelut tuppaavat olemaan irkkipeleissä hiukan hitaita, kun pelinjohtajan pitää yhtä aikaa huomioida useat pelaajat ja tarjota heille numerotietoja ja ohjausta. Tämän vuoksi pyrin pitämään taistelusäännöt riittävän yksinkertaisina, enkä mielelläni ala penkoa kirjasta sääntöjä muistin virkistämiseksi kesken taistelua. Positiivisena puolena taistelu toisaalta voi olla varsin yhtäaikaista eli noppia ei heitellä tai iskuja jaeta vuorotellen vaan pikemminkin koko ajan, kun vain pelinjohtaja ehtii olemaan hommassa mukana. Taistelun numerotietojen kulkemista helpottaisi kyllä jonkinlainen koodi, mutta minun taitoni eivät siihen alkuunkaan riitä, enkä ole löytänyt netistäkään sopivaa koodia avuksi. No, ehkä taistelun hankaluus on positiivinen seikka siinä mielessä, että pelissä on paljon keskustelua ja muuta roolipelaamista. :) Joskus saattaa jopa olla kokonaisia pelikertoja, joilla ei ole lainkaan taistelua tai edes nopanheittoja. Kaikkiaan irkkipelit ovat kyllä osoittautuneet vielä paremmaksi pelitavaksi kuin mitä olin osannut kuvitellakaan. Sen osoittavat aika vastaansanomattomasti ne kaikki 88 pelikertaa, jotka olen laskenut irkissä peluuttaneeni eri peleissä ja kampanjoissa. Pelaajia on välillä poistunut kampanjoista ja tullut lisää ja yhteensä pelaajia on ollut pitkälti toistakymmentä. Yleisesti on tuntunut, että pelaaminen irkissä on ollut hauskaa. Pisimmillään yhtäjaksoisesti on pelattu peräti seitsemän ja puoli tuntia, joten sen on täytynyt varmasti olla kiinnostavaa, koska tuskin muuten pelaajat olisivat jaksaneet olla mukana niin pitkään tietokoneidensa ääressä. :) Vaikka irkkipelejä hyvänä pelitapana pidänkin, ei tarkoitus ole missään määrin väheksyä pöytäpelejä, joissa on ehdottomasti oma tunnelmansa. Olen Kalikoksen kokouksissa päässyt peluuttamaan vaihteeksi pöytäpelejäkin ja mukavaahan sekin oli. Viimeksi Jyväskylässä vietettiin varsin hupaisia hetkiä, kun malkioniveljeskaarti toilaili Nochetissa. Ikävä vain, ettei sitä ehditty pelata silloin loppuun. Puhetta oli jatkamisesta irkissä, mutta saapas nähdä, saako siitä mitään aikaan ennen seuraavaa kokousta. :)
Larppa linkki 31. toukokuuta 2003 kello 8.50
Larppa 31. toukokuuta 2003 kello 8.50 linkki No Nysalor kertoi jo aika hyvin kaiken, mutta kerronpas minäkin omalta kannaltani jotain... Kasila kirjoitti: [i:a00e7314b2] Niin miksi pelata irkki pelejä...??[/i:a00e7314b2] Irkissä pelaajat ovat yleensä hyvin motivoituneita pelaamaan. Kun vertaa omiin irl peleihin, niin pelaajat loikoilevat ja katsovat kitaroitten kuvia netissä (...) ja tälläiset asiat eivät puolestaan häiritse irkkipelin kulkua laisinkaan. Tosiaan musiikki ja kaikki muu on jokaisen pelaajan itse päätettävissä, ettei tule riitaa siitä mitä kukin tahtoo kuunnella jne. Irkissä on myös hyviä pelaajia, jotka tietävät Gloranthasta suhteellisesti ja heidän kanssaan on ihan kiva pelata aina joskus. Kun omat porukat ovat [u:a00e7314b2]vielä[/u:a00e7314b2] aika noobeja Gloranthan suhteen, niin vaihtelu virkistää. :wink: Irkissä pelaamisessa on myös se hyvä puoli, että saat itsesi tuotua aika hyvin esille siellä eikä yleensä tarvitse odottaa omaa puheenvuoroaan. Helposti tosin tulee päälle puhumisia myös irkissä. Ja jotenkin minusta itsestäni tuntuu, että irkissä on joten helpompi pelata vakavammin, koska helposti puhuessa tulee sellaisia "Ööö.. minä sanon..." ja irkissä tarvitsee vain kirjoittaa ja voi miettiä aika rauhassa kirjoituksensa. Off gametusta ei tosiaan paljoa pysty irkissä tulemaan, ellei lasketa minun juttua Ehilmin valossa. :-D [i:a00e7314b2]Siis onkos poppoo niiin hajallaan ettei muuten saa tiimii kasaan.... ?? [/i:a00e7314b2] Ei, mutta irkissä on (Kuten jo sanoin) enemmän kokeneempia pelaajia ja jotka ovat enemmän kiinnostuneet Gloranthasta ja sellaista muuta mukavaa mitä ei ole täällä kotinurkilla. :) Tosiaan, jos vaikka Ehilmin valoa pelattaisiin pöytäroolipelinä, niin se olisi mahdotonta. Kun asumme aika eripuolilla Suomea, niin irkki on oiva peliväline.
Guzmo linkki 31. toukokuuta 2003 kello 19.43
Guzmo 31. toukokuuta 2003 kello 19.43 linkki Irkkipeli on täysin riippumaton pelaajien asuinpaikoista. Siinä syytä kerrakseen. Naama to Naama on silti IMO mukavempaa vaikka off-game hörhöilyn määrä on yli tuhatkertainen :)
ZamboNet linkki 31. toukokuuta 2003 kello 20.45
ZamboNet 31. toukokuuta 2003 kello 20.45 linkki [i:b3fec8396a]Naama to Naama on silti IMO mukavempaa vaikka off-game hörhöilyn määrä on yli tuhatkertainen [/i:b3fec8396a] Off-gametus on ainakin meidän peliryhmällä niin pinttynyt tapa fase-tu-fasessa, että se on ehdoton osa koko ropeltamista =D Eikä ollenkaan ikävä (ainakaan yleensä). Täytyy kuitenkin myöntää, että irkkipeleissä on todella monia hyviä puolia kuitenkin fase-tu-faseen nähden. Ehdottomasti suurin niistä on intensiivinen peli ja helpompi eläytyminen hahmoon.
humis linkki 1. kesäkuuta 2003 kello 13.41
humis 1. kesäkuuta 2003 kello 13.41 linkki [quote:0de78bdf87="ZamboNet"][i:0de78bdf87]Naama to Naama on silti IMO mukavempaa vaikka off-game hörhöilyn määrä on yli tuhatkertainen [/i:0de78bdf87] todella monia hyviä puolia kuitenkin fase-tu-faseen nähden. Ehdottomasti suurin niistä on intensiivinen peli ja helpompi eläytyminen hahmoon.[/quote:0de78bdf87] Ohhoh. Mä käsitän offgametuksen selkeästi eri tavalla kuin te ja kokemukseni irkin vaikutuksesta eläytymiseenkin on päinvastainen. Minä nimittäin käsitän offgametuksen henkilökohtaiseksi muun kuin pelin ajattelemiseksi, enkä siitä aiheutuvaksi yleiseksi pelihäiriöksi. Vaikka irkkipeleissä ihmisten offgamettaminen ei välity muille eikä häiritse heitä, niin kyllä mulla ainakin henkilökohtaisesti huomattavasti pöytäpeliä helpommin irkissä keskittyminen herpaantuu jonnekin muualle. Irkkipelit etenevät sen verran hitaammin että täydellinen kesittyminen peliin ei vain onnistu. Siinä sitten samalla surffaa nettiä, katsoo telkkua, kirjottaa maileja ja lukee vaikka kirjaa. Ja mulla se ainakin vähentää hitosti intensiteettiä ja eläytymistä. Paljon intensiivisemmän kokemuksen saan oikean pelipöydän ääressä, silloin kun kaikki muutkin ympärillä keskittyvät nimenomaan ja ainoastaan maailmaan uppoutumiseen. Yhteisen toisen todellisuuden aistiminen on vaan silloin mulle ainakin hitosti helpompaa.
Kasila linkki 2. kesäkuuta 2003 kello 7.47
Kasila 2. kesäkuuta 2003 kello 7.47 linkki Jeah.. kiitos nysalordi kattavasta vastauksesta. Jops... siis IRk pelit on eräs keino pelata speeliä. Niin öö... lomalla ollaan aina kun pelataan RQ:ta..siis koko viikonloppu. En voisi kuvitella pelaavani Irkki peliä yli 5 tuntia. Meillä pelaajat ovat 300 kilometrin (viimevuonna 700 kilometrin) säteellä Oulu-LPR-JKL ja pelaamaan kerettiin 1/kuu ... no ollaan tekemisissä muutenkin siis että tunnetaan kavereina muutenkin ja sillai. Kysyisinkin: Onkos PJ:n helpompi pelata Irkki pelejä omista mielistänne kuin pöytäpelejä. siis kumpaa pelaisitte ennemmin ?
Larppa linkki 2. kesäkuuta 2003 kello 10.11
Larppa 2. kesäkuuta 2003 kello 10.11 linkki Kasila kirjoitti: [i:d6dc962cc0]En voisi kuvitella pelaavani Irkki peliä yli 5 tuntia. [/i:d6dc962cc0] Minäpä voin. Kun koneella on muutenki niin paljon, niin ei se irkissä pelaaminen nyt paljoa muuta asiaa. Taisi tulla eilen pelattua Riskimaata yli 9 tuntia ja mukavaa oli! :wink: [i:d6dc962cc0]Onkos PJ:n helpompi pelata Irkki pelejä omista mielistänne kuin pöytäpelejä. [/i:d6dc962cc0] No, aika vaikea vastata. Siinä mielessä on helpompi pelata, kun voi privaatti asiat hoitaa helpommin kuin pöytäroolipelissä, mutta puolestaan irkissä aika saattaa olla 2 kertaa hitaampaa kuin pöytäroolipelissä. Kirjoitus vie jonkin verran aikaa, joten siinäkin menee aikaa. Sanoisin, että minun on "helpompi" kumminkin johtaa pöytäroolipeliä, kun se menee kumminkin paljon nopeammin kuin irkkiroolipeli. Tosin irkissä on myös se hyvä puoli, jos unohtaa jonkun asian niin voi tarkistaa sen helposti ja sama hyöty on myös pelaajille. Karttojen näyttäminen on helppoa pöytäroolipeleissä, mutta irkissä se on aika hankalaa. En kumminkaan sanoisi, että irkissä johtaminen on paljoa vaikeampaa kuin irl:inä. Se riippuu ihan pelinjohtajasta, että onko helpompi kirjoittamalla vai puhumalla kertoa mitä tapahtuu jne. [i:d6dc962cc0]siis kumpaa pelaisitte ennemmin ?[/i:d6dc962cc0] Jos hyvää porukkaa olisi täällä (On täällä jonkinlaista, muttei hyvää) niin pelaisin ennemin pöytäroolipelejä, mutta nyt tilanne on ihan tasainen. :)
Nysalor linkki 2. kesäkuuta 2003 kello 14.43
Nysalor 2. kesäkuuta 2003 kello 14.43 linkki humis: [i:ebc6afd644]Irkkipelit etenevät sen verran hitaammin että täydellinen kesittyminen peliin ei vain onnistu. Siinä sitten samalla surffaa nettiä, katsoo telkkua, kirjottaa maileja ja lukee vaikka kirjaa.[/i:ebc6afd644] Se riippuu varmasti paljon pelistä, tilanteesta ja ihmisestä, sillä itse pystyn kyllä keskittymään irkkipeliin varsin hyvin, kun peli etenee kiivasta tahtia ja tunnelma on tiivis. Välillä toki on sellaisia rauhallisempia hetkiä, jolloin ehdin vilkuilla nettiä, mutta kirjoja en silloin lue tai katso televisiota. Viestien kirjoittamiseenkaan en oikein saa inspiraatiota kesken pelin, vaikka olisi aikaakin. Silloin kun peli etenee tiukkaa tahtia, tempaudun siihen suorastaan mukaan ja aika kuluu kuin siivillä. Kasila: [i:ebc6afd644]Onkos PJ:n helpompi pelata Irkki pelejä omista mielistänne kuin pöytäpelejä.[/i:ebc6afd644] En usko, että niissä sinänsä on suuria eroja vaikeuden suhteen. Samoja hommia pitää varmasti suunnitella siitä huolimatta, pelaako irkissä vai pöytäpelinä. Irkkipelissä tekstimuoto vaatii pelinjohtajalta jokseenkin nopeaa kirjoitustaitoa, jotta peli etenisi sujuvasti monella rintamalla, ja melkoisesti siinä tietysti on työtä. Samoin täytyy välillä laittaa lisäkanavia peluuttamiseen eri paikoissa ja kehotella pelaajia tietyille kanaville, mutten tiedä, onko se paljon raskaampaa kuin saman toteuttaminen pöytäpeleissä esimerkiksi pelaajia eri huoneisiin komentelemalla. [i:ebc6afd644]siis kumpaa pelaisitte ennemmin ?[/i:ebc6afd644] Pöytäpeliä on kyllä välillä ihan mukava peluuttaa, mutta minulle jotenkin eläytyminen tuntuu paremmalta irkissä. Ehkä se johtuu siitä, että olen enemmän kirjallisen kuin suullisen viestinnän ihminen. Toisaalta irkissä myös se, ettei näe toisten pelaajien kasvoja vaan ainoastaan heidän tekstinsä auttaa minua eläytymään. Larppa: [i:ebc6afd644]Taisi tulla eilen pelattua Riskimaata yli 9 tuntia ja mukavaa oli![/i:ebc6afd644] Joo, laskin, että tämä ennätyspitkä peli kesti peräti 9 tuntia ja 12 minuuttia! Olihan pelin jälkeen olo hiukan puutunut tuntikausien istumisesta, mutta peli oli kyllä kerrassaan hienoa. Loppua kohden tunnelma vain tiivistyi näin pelinjohtajan näkökulmasta.
petteri linkki 2. kesäkuuta 2003 kello 15.45
petteri 2. kesäkuuta 2003 kello 15.45 linkki Jos noita irkkipelejen logeja pääsisi pällistelimään niin saisi varmaan aika hyvän kuvan pelin etenemisestä. Ite olen kaksi peliä pitänyt. Toinen yksisessionen ja toinen taas semmoinen, jossa peli (lue: kanava) oli yhtäpäätä pystyssä 9 päivää. Siinä sitten pelaajat juonivat ja juttelivat koska heille sopi ja minä pelinjohtajana kävin lukemessa logeja ja kertomassa mitä seuraavaksi tapahtuu. Se toimi todella hyvin. Seikkailuna oli siitä Wyrms Footprints kokoelmakirjasta se Sartar High Council.
humis linkki 2. kesäkuuta 2003 kello 17.19
humis 2. kesäkuuta 2003 kello 17.19 linkki [quote:1c37ba77aa="Nysalor"] Se riippuu varmasti paljon pelistä, tilanteesta ja ihmisestä, sillä itse pystyn kyllä keskittymään irkkipeliin varsin hyvin, kun peli etenee kiivasta tahtia ja tunnelma on tiivis. Välillä toki on sellaisia rauhallisempia ... kesken pelin, vaikka olisi aikaakin. Silloin kun peli etenee tiukkaa tahtia, tempaudun siihen suorastaan mukaan ja aika kuluu kuin siivillä. [/quote:1c37ba77aa] Tämä nyt siis ilmeisesti pelinjohtajan näkökulmasta? Luulisin, että jos itse vetäisin irkkipeliä olisin samalla tavalla kiinni pelissä, tai jos pelaisin soolopeliä jossa tietäisin pelinjohtajan huomion kiinnittyvän vain minuun. Yhtenä pelaajana monen muun joukossa vain toimintatauot ja muiden kirjoittamisen odottelut kestävät vähän liian kauan.
Nysalor linkki 2. kesäkuuta 2003 kello 18.42
Nysalor 2. kesäkuuta 2003 kello 18.42 linkki humis: [i:8bc7072ac0]Tämä nyt siis ilmeisesti pelinjohtajan näkökulmasta?[/i:8bc7072ac0] Toki, toki. Uskoisin kuitenkin, että myös pelaajana tarina voisi tiivistyessään temmata minut mukaansa. Parasta peliä minusta on se, että kaikki hahmot ovat mukana toiminnassa ja pelaajat voivat siten osallistua aktiivisesti toimintaan. [i:8bc7072ac0]Yhtenä pelaajana monen muun joukossa vain toimintatauot ja muiden kirjoittamisen odottelut kestävät vähän liian kauan.[/i:8bc7072ac0] Tauot ovat kieltämättä harmillisia joskus silloin, kun tarina on kerrassaan pakko jonkun pelaajan osalta pistää paussille, että pelin aikatasapainossa pysyisi edes jonkinlainen tolkku. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi yöt, jolloin toiset tekevät jotakin ja joku hahmo vain nukkuu. Koska toisten teot voivat heijastua suoraan aamun tapahtumiin, en voi oikein hypätä ajassa yhden hahmon kanssa aamuun. Toisaalta pystyn pelinjohtajana järjestämään kyllä pelaamista esimerkiksi unien tai pelin tempoa hidastavien kohtausten kautta. Toisen repliikkiä ei ole aina pakko odotella. Toisinaan pelinjohtajanakin esitän jo jotakin seuraavaa tai kuvailen ei-pelihahmoa odotellessani pelihahmon vastausta repliikkiin. Epäilen, että pelaajanakin saattaisi kirjoitella tuohon tyyliin, enkä suinkaan tylsistyisi vastausta odotellessani. Turhauttavaa toisinaan vain on se, etteivät pelaajat kerro tarpeeksi aktiivisesti tekemisistään, vaikka aikaa olisi hyvin, ja minä pelinjohtajana joudun patistelemaan tarkempaa tietoa hiljaisuuden vallitessa. Minusta kannattaa ehdottomasti kirjoittaa vaikka liikaa kuin liian vähän, koska jokainen tekstipätkä tuo jotakin esiin.
Kymppimies linkki 2. kesäkuuta 2003 kello 19.15
Kymppimies 2. kesäkuuta 2003 kello 19.15 linkki [quote:ce630e00e8]pelaajia eri huoneisiin komentelemalla.[/quote:ce630e00e8] Oletko tosiaan tehnyt näin, itsellä on monta kertaa tehnyt mieli. Tosin varmaan eri syistä kuin sinulla :-D Nuo öiset tilanteet tosin ovat ongelmana yleensä molemmissa, pöydän ääressä sekä ircissä. Se on myös sinäänsä ärsyttävää kun pelaaja jonka hahmo ei asiasta ole tietoinen, alkaa heitellä ideoita. (yleensä kai huomaamattaan) Se ei ole niin suuri vaara ircissä.[/quote]
Fharlanghn linkki 2. kesäkuuta 2003 kello 19.31
Fharlanghn 2. kesäkuuta 2003 kello 19.31 linkki [quote:f8e415fbb1="Kymppimies"][quote:f8e415fbb1]pelaajia eri huoneisiin komentelemalla.[/quote:f8e415fbb1] Oletko tosiaan tehnyt näin, itsellä on monta kertaa tehnyt mieli. [/quote:f8e415fbb1] Minä ainakin olen. Toiseen huoneeseen, parvekkeelle, pizzaa ostamaan... :) Joskus on tilanteita, joita muut pelaajat eivät tosiaankaan saa kuulla. Fharlanghn
Nysalor linkki 2. kesäkuuta 2003 kello 22.33
Nysalor 2. kesäkuuta 2003 kello 22.33 linkki Kymppimies: [i:e25f1a478f]Oletko tosiaan tehnyt näin[/i:e25f1a478f] Ei, en ole siirrellyt pelaajia toiseen huoneeseen pöytäpeleissä (joita nykyään pelaan vain harvoin). Sen sijaan olen kuullut tällaisesta taktiikasta - siirrosta ihan salaamisen eikä ärsyttävyyden vuoksi. :) Tosiaan, luulisin, että irkissä homma sujuu sutjakammin ja tarvitsematta olla mikään lihaskimppu. :) Hätätilassa voi vaikka potkaista pelaajan kanavalta pois. ;)
TypoDemon linkki 3. kesäkuuta 2003 kello 14.33
TypoDemon 3. kesäkuuta 2003 kello 14.33 linkki Vastataan tähän nyt pelaajan näkövinkkelistä. Humis: "Luulisin, että jos itse vetäisin irkkipeliä olisin samalla tavalla kiinni pelissä, tai jos pelaisin soolopeliä jossa tietäisin pelinjohtajan huomion kiinnittyvän vain minuun. Yhtenä pelaajana monen muun joukossa vain toimintatauot ja muiden kirjoittamisen odottelut kestävät vähän liian kauan." Itse en ainakaan ole kokenut taukoja mitenkään harmilllisiksi. Jännissä tilanteissa tulee vain yhä nenemmän jännitystä mukaan kun joutuu hetken panikoimaan oman koneen ääressä odotellessa vastausta. Mielikuvitukselle annettu aika vain vahvistaa tilannetta. Tosin, jos tauko venyy liian pitkäksi, niin sitten tunnelma latistuu kokonaan. :/ Tällaisia liian pitkiä odotusaikoja en kuitenkaan, ainakaan itse, ole kovinkaan monia tavannut. Vaikka kaikkihan me olemme oi niin hyviä roolipelaajia ja emme höpise silloin pöydän äärellä kun toiset pelaajat pelaavat yksin, niin on siinä pikkaisen erillainen tunne jos on pelinjohtajan kanssa kahdestaan kuin toiset pelaajat naureskelevat siinä vieressä. Voihan sitä aina muita muualle usuttaa, mutta se yleensä kertoo siitä, että jotain erityistä tapahtuu, mikä syö aina hieman tunnelmaa. Varsinkin hahmojen hiemankin intiimimät kohtaukset ovat mainio hoitaa vain niiden kesken jotka ovat paikalla, ettei mukana ole niitä jotka kikattaa vieressä. Aika helposti tulee kuitenkin vaikutteita kuulemistaan asioista ja vaikka juuri siihen asiaan ei tekisikään mitään, niin yleiskuva hahmosta muuttuu hiljalleen. Irkissä pelatessa myös muutamia aika huonoja puolia katoaa milten kokonaan. Pöytäpeleissä offgametusta tulee aika runsaasti, mitä ei tule miltein nimeksikään irkkiropeissa. Nostaisin myös esille jo mainitun asian, että ennakkoluulot ovat vähäisempiä kun ei näe toista pelaajaa. Varsinkin jos pelaajat ovat toistensa tuttuja, niin ennakkoluulot ovat sitä vahvemmat. Jos noin 150 kg painava tukeva mies puhuu, niin ei sitä ihan heti saa samaa vaikutelmaa kuin viehkeä nainen antaisi. Toki tämä kaikki on vain pelaajasta itsestään kiinni, mutta onhan sitä pakko joitain asioita myöntää, vaikka kuinka guru olisikin. Välimatkan pituuskana ei paljoa merkkaa irkissä pelattaessa. On kätevää, kun voi pelata toisen kanssa, vaikka he asuisivat miltein missä tahansa. Irkissä pelaamisen huonot puolet toki ovat yhteyksien katkeileminen ja se odottelu. Välillä tulee sanottua asioita toisen puheen väliin, kun ei teidä, että toinen jatkaa vielä. Tämä on silti mielestäni vain pieni hinta siitä mitä irkissä pelaaminen antaa. Onhan se toki totta, ettei irkkipelissä tule koskaan sellaista samanlaista tunnelmaa kuin pöydän ääressä, koska pöydän ääressä pelaajalla on vastassa toinen ihminen, eikä monitori. Ps: Ovat toki vain oman kokemukseni pohjalta sepitettyjä asioita. Toivottavasti kaikilla muillakin on vähintään yhtä mukavat kokemukset irkkipeleistä kuin minullakin.