Vanha foorumi

Takaisin

Gloranthan pinnallinen olemus

Yleinen Glorantha-keskustelu
Chividal 7. toukokuuta 2003 kello 12.15
Kirjoittaja Viesti
Chividal linkki 7. toukokuuta 2003 kello 12.15
Chividal 7. toukokuuta 2003 kello 12.15 linkki Mitä mieltä olette fysiikan ja fysiologian puuttumisesta Gloranthassa? Kaikki asiat selitetään vain maailman maagillisuudella. Tätä aihetta on jauhettu monissa yksittäistapauksissa, mutta mietin nyt sen yleistä vaikutusta. Oma mieleipiteeni jakautuu jota kuinkin kahtia. Toisaalta hyväksyn tuon maagisen selityksen kaikkeen. Jonkin jumalhahmon luomassa maailmassa tällainen onkin ymmärrettävä ja helppo selitys kaikelle. Kaikkeen käy selitys "koska se on tehty toimimaan niin" tms. Toisaalta taas ikuisena ateistina ja naturalistina (ei mitään suhdetta taiteenlajiin) vaadin selityksiä ja tieteellisiä syitä asioille. Esimerkiksi anatomian, fysiologian ja patologian suhteen ei Gloranthassa ole minua tyydyttäviä lakeja. Ei kyllä kovin monen muunkaan tieteenalan. :) Esim. sairaudet ovat arkarruttaneet minua kovin. Miten henki aiheuttaa sairauden? Onko olemassa sairaushenki jokaiselle meidän maailmamme sairaudelle? Miten henki aihuttaa oireet? Myrkky on toinen huonosti toimiva asia: onko olemassa vain yksi myrkky? mihin myrkky oikeastaan vaikuttaa elimistössä? Miten sairauksien hoito ja myrkytyksen hoito vaikuttavat? Parannustaikuudesta ei kannata puhuakaan. Kaikkiaan uskon, että Gloranthan fysiikka, kemia ja muut on jätetty pois vain siksi, että ne monimutkaistaisivat maailmaa liikaa. Kysehän on 'vain' roolipelaamisesta. Maaginen selitys on sinällään hyvä ja jopa originelli idea fantasian puolella, kun ei edes yritetä selittää kaikkea meidän maailmamme kautta. Se kuitenkin häiritsee aina ajoittain ainakin minua. Mitä mieltä olette? Selitättekö itse (vahingossa) Gloranthaa meidän maailmamme sääntöjen mukaan, vaikka syyt olisivatkin Gloranthassa aivan toiset? Vai onko teidän mielestänne Gloranthassa olemassa samat (tai ainakin yhtä monimutkaiset) lait kuin meillä, mutta niitä ei vain ole tutkittu ja kirjattu kuten meidän luonnontieteitä?
Nysalor linkki 7. toukokuuta 2003 kello 13.06
Nysalor 7. toukokuuta 2003 kello 13.06 linkki Chividal: [i:43b628ec0b]Mitä mieltä olette fysiikan ja fysiologian puuttumisesta Gloranthassa? Kaikki asiat selitetään vain maailman maagillisuudella.[/i:43b628ec0b] Tätä en kyllä kokonaisuudessaan allekirjoita, sillä minun näkemykseni mukaan mostalien näkemykset voivat olla hyvinkin lähellä meidän maailmamme fysiikkaa. Arvelen, että he selittävät auringonkin enemmänkin jonkinlaiseksi fysikaaliseksi riimuvoiman ilmentymäksi kuin jumalaksi. Samoin tietyt ateistipoppoot saattavat nähdä myös maailman varsin persoonattomana joukkona erilaisia voimia, jotka toki ovat erilaisia kuin meidän maailmamme voimat. [i:43b628ec0b]Esim. sairaudet ovat arkarruttaneet minua kovin. Miten henki aiheuttaa sairauden? Onko olemassa sairaushenki jokaiselle meidän maailmamme sairaudelle? Miten henki aihuttaa oireet?[/i:43b628ec0b] Varmastikaan Gloranthassa ei ole läheskään kaikkia meidän maailmamme sairauksia, mutta Gloranthassa on tietysti aivan omia erityisiä sairauksiaan, joita taas meidän maailmastamme ei löydy. Arvelisin, että ruumiillisten sairauksien toimintamekanismi sairaushenkien osalta perustuu siihen, että Gloranthassa henkinen materia (sielu) pystyy vaikuttamaan ruumiilliseen materiaan. Näin ollen heikkouskuumehenki pystyy vaikuttamaan lihaksistoon samalla tavalla kuin ruumista normaalisti hallitseva henki pystyy vaikuttamaan lihaksien toimintaan. [i:43b628ec0b]Myrkky on toinen huonosti toimiva asia: onko olemassa vain yksi myrkky? mihin myrkky oikeastaan vaikuttaa elimistössä? Miten sairauksien hoito ja myrkytyksen hoito vaikuttavat?[/i:43b628ec0b] Myrkystä ei taida olla niin selviä myyttisiä ja henkisiä yhteyksiä kuin sairauksista ja niiden vaikutus lienee Gloranthassa fyysisempää kuin sairaudet, vaikka toki loitsuilla ja maagisilla kyvyilläkin voidaan luoda myrkkyjä. Myrkkyjä on Gloranthassa ehdottomasti monenlaisia, sekä eri- että samanlaisia kuin meidän maailmassamme. Toimintaperiaate on varmaan paljolti samantapainen kuin meidän maailmassamme. Ei-maaginen hoitokin lienee siksi paljolti samanlaista, mutta maaginen parannus saattaisi esimerkiksi muuttaa myrkyn aineita turvallisemmiksi ja siten estää myrkkyä aiheuttamasta vahinkoa ruumiille. [i:43b628ec0b]Kaikkiaan uskon, että Gloranthan fysiikka, kemia ja muut on jätetty pois vain siksi, että ne monimutkaistaisivat maailmaa liikaa. Kysehän on 'vain' roolipelaamisesta.[/i:43b628ec0b] Näin saattaa olla. Toisaalta Gloranthan ihmisille ei varmaankaan ole kovin tärkeää se, millä tavalla tieteellisesti tarkastellen asiat toimisivat. Myyttisten asioiden tieteellinen tarkastelu haiskahtaa varmasti vahvasti jumaltietäjien puuhalta. [i:43b628ec0b]Mitä mieltä olette? Selitättekö itse (vahingossa) Gloranthaa meidän maailmamme sääntöjen mukaan, vaikka syyt olisivatkin Gloranthassa aivan toiset? Vai onko teidän mielestänne Gloranthassa olemassa samat (tai ainakin yhtä monimutkaiset) lait kuin meillä, mutta niitä ei vain ole tutkittu ja kirjattu kuten meidän luonnontieteitä?[/i:43b628ec0b] No jaa, en tiedä, miten paljon esimerkiksi myrkytyksen uhri miettii syitä siihen, miksi myrkky aiheuttaa hänen ruumiissaan niin sietämätöntä kipua. Minun Gloranthassani ihmiset eivät kai ajattele kovin tieteellisesti asioita, mutta toki he vetävät johtopäätöksiä siitä, mitä tietyn kasvin popsiminen saa aikaan tai mitä vaikutuksia broonlannan koskettelusta usein on. Vaikutuksia ihmiset saattavat selittää sellaisilla jutuilla kuin että tietty kasvi on Chalana Arroyn luoma tai että broot myyttisinä aikoina kääntyivät Malian puoleen ja tulivat siten tautisiksi. Gloranthaa voi taatusti pyrkiä tutkimaan jokseenkin tieteellisesti ja "objektiivisesti", kuten jumaltietäjät tekivät, mutta onnistuminen ei ole suinkaan taattu Gloranthan jossakin määrin ristiriitaisen ja subjektiivisen luonteen vuoksi.
Chividal linkki 7. toukokuuta 2003 kello 15.28
Chividal 7. toukokuuta 2003 kello 15.28 linkki Tuon sairauksien kysymyksen voisi tiivistää kysymykseen: Onko Gloranthassanne olemassa mikrobeja? Kyllähän meidänkin maailmassamme ihmiset ovat parantaneet jo kauan bakteeritulehduksia penisilliiniryhmän antibiooteilla vaikka suurin osa ei ole tiennyt mitä mikrobit tai penisilliinit ovat. Tai saati sitä, että antibiootti tappaa kohdebakteerin hajottamalla sen soluseinän. Eli onko teidän Gloranthassanne tällaisia "totuuksia" ja lakeja vai onko kaikki tosiaan subjektiivista? Kaikkiaan tämä koko aihe saattaa olla turha, mutta kyse on vain siitä, että itse yritän herättää aiheesta keskustelua, koska tuo subjektiivisuus on mielestäni melko vaikea oikeasti käsittää.
Nysalor linkki 7. toukokuuta 2003 kello 16.08
Nysalor 7. toukokuuta 2003 kello 16.08 linkki Chividal: [i:3718e3bb23]Tuon sairauksien kysymyksen voisi tiivistää kysymykseen: Onko Gloranthassanne olemassa mikrobeja?[/i:3718e3bb23] En ole tehnyt tuosta mitään erityistä päätöstä, koska mikrobit ovat melkoisen teoreettista minun Gloranthassani, jossa kukaan ei moisia varmaan havaitsisikaan. Kiinnostavaa kyllä, Trollpakin Uz Lore -kirjassa mainitaan peikon ruoansulatuksen yhteydessä bakteereista, joten ainakin jossakin vaiheessa virallisessa Gloranthassakin on tainnut olla niitä, vaikken nykyisistä aivoituksista mene sanomaankaan mitään. Lords of Terrorissa mainitaan infektiohenget, jotka aiheuttavat sairauden oireita. Eräässä keskustelussa tuli esiin, että olisi aika jännä idea yhdistää nämä jutut niin, että itse asiassa mikrobit kantaisivat tällaisia infektiohenkiä ja aiheuttaisivat sitä kautta sairauksia. En voi sanoa olevani hirveän innostunut siitä, että kaikki sairaudet olisivat vain henkien aiheuttamia. Sehän merkitsisi sitä, että broonlanta jollakin tavalla kuhisisi henkiä, nuhan saaminen olisi puhtaasti henkien työtä, hengettömässä paikassa ei voisi sairastua niin mitenkään, jne. En ole aivan varma, miten minun Gloranthassani sairaudet toimivat, mutta aikaisemmin esittämäni systeemi olisi mahdollinen. Niin tai näin, sekä eroja että yhtäläisyyksiä on meidän maailmamme sairausjuttuihin. [i:3718e3bb23]Kyllähän meidänkin maailmassamme ihmiset ovat parantaneet jo kauan bakteeritulehduksia penisilliiniryhmän antibiooteilla vaikka suurin osa ei ole tiennyt mitä mikrobit tai penisilliinit ovat. Tai saati sitä, että antibiootti tappaa kohdebakteerin hajottamalla sen soluseinän.[/i:3718e3bb23] Jep. Gloranthan ihmisillekin lienee aika yhdentekevää, mikä on totuus siitä toimintamekanismista, että tietty kasvi tai muu aines auttaa sitä ja sitä sairautta tai myrkkyä vastaan. Pelissä varmaan harvemmin pysähdytään pohtimaan moista tarkemmin. Tietysti se on teoreettisena keskusteluna varsin kiinnostavaa ja sellaistahan tässä kai juuri käydäänkin. :) Siis enemmänkin jumaltietäjänäkökulma kuin tavallisen gloranthalaisen näkökulma. :) [i:3718e3bb23]Eli onko teidän Gloranthassanne tällaisia "totuuksia" ja lakeja vai onko kaikki tosiaan subjektiivista?[/i:3718e3bb23] Minun Gloranthassani sairaudet ovat aika yleismaailmallinen vitsaus, mutta niiden syntytarinat ja parannuskertomukset varmasti vaihtelevat kulttuureittain. Samoin eri kansoilla on varmasti myös erilaista tietoutta sairauksien parantamiseen ja parantaminen saatetaan nähdä eri tavoilla. Animisteille sairauden parantaminen voi olla pahan hengen poismanausta, kun taas lääkettä valmistava Pyhän Xemelan parantaja voi nähdä parantamisen prosessina, jossa tarvitaan tietoa ja koulutusta. Mitä joku mystikko parantamisesta ajattelee, sitä en ryhdy edes arvailemaan. :) Minun Gloranthassani on paljonkin melko yleismaailmallisia totuuksia, joita saattavat erilaiset myytit selitellä varsin vaihtelevin tavoin. Kuoleman tulo esimerkiksi näkyy varmaan monissa myyteissä, jotka jumaltietäjät luokittelisivat Isoisä Kuolevaisen alle. Tosin jotkut kansat eivät tällaisia tunne, kuten kuolemattomat brithinit, joille kuolema ei ole mikään luonnollinen juttu. Ei Gloranthani ole kuitenkaan luullakseni aivan subjektiivinen siinä mielessä, ettei esimerkiksi pelkkä usko riitä siihen, että aurinko olisikin lämpöä ja valoa antavan kappaleen sijaan vesilammikko. Toisaalta minun Gloranthassani ristiriitaisia uskomuksia voi hyvinkin olla ja kenties sankarien sodat tulevat tuomaan tällaisia uskomuksia yhteentörmäyskurssille keskenään. [i:3718e3bb23]Kaikkiaan tämä koko aihe saattaa olla turha, mutta kyse on vain siitä, että itse yritän herättää aiheesta keskustelua, koska tuo subjektiivisuus on mielestäni melko vaikea oikeasti käsittää.[/i:3718e3bb23] Ei tämä minusta missään nimessä turha aihe ole vaan hyvin kiinnostava, jos jotkut jaksavat tällaisesta syvällisemmästä ja perin teoreettisesta keskustelusta kiinnostua. Koetan tässä koko ajan korostaa omaa Gloranthaani, jottei menisi samanlaiseksi virallisesti Gloranthasta väittelemiseksi kuin aikanaan Plenton kanssa. :)
Ledius linkki 7. toukokuuta 2003 kello 17.28
Ledius 7. toukokuuta 2003 kello 17.28 linkki Cult compendiumin Malian kulttikuvauksessa on tekstiä sairauksista jonkin verran. En ole itse sitä tarkemmin lukenut, mutta ainakin siellä mainitaan vaarattomammista infektiota, jotka eivät ilmeisesti ole henkien aiheuttamia ja eivätkä ole tappavia. Pitäisi varmaan lukeakin tuo joskus.
wakboth linkki 8. toukokuuta 2003 kello 10.37
wakboth 8. toukokuuta 2003 kello 10.37 linkki Itse ainakin pyrin selittämään ilmiöt aina magialla. Ts. myyteillä, tarinoilla, hengillä tms. Kenellekkään ei ole merkitystä, onko bakteereja tai mikrobeja olemassa, ja jos on, ne on just niitä infektiohenkiä. Ainakin aikana ennen mikroskooppeja... :D En edes katso, että pelaajatkaan tarvitsisivat mitään tietoa siitä miten myrkky ts. elimistössä "oikeasti" vaikuttaa... miten he olisivat sen tiedon saaneet? Tärkeintä on kai tieto siitä, mikä auttaa myrkytykseen missäkin tapauksessa... ja joku shamaanin örinä avun "syistä" on mukava lisäväri stooriin. Jos pelattaisiin historiallista kampanjaa, niin siltikin sairaudet voisivat olla pahojen henkien aiheuttamia tai jumalan rangaistuksia, en minä mistään mikrobeista alkaisi höpäjämään... eikä pelaajatkaan, tai alkaisi tulla syytteitä noituudesta...:D
Garrik linkki 8. toukokuuta 2003 kello 21.28
Garrik 8. toukokuuta 2003 kello 21.28 linkki Kun lukee Chividalin posteja tässä ja muualla, tulee mieleen yksi kysymys. Miksi rassaat mieltäsi pelaamalla Gloranthassa, kun se ei kerran näytä tyydyttävän mieltäsi? Gloranthassa kaikki kutoutuu maailman myyttiseen, maagiseen olemukseen. Minun Gloranthassani ei ole mikrobeja, koska niille ei ole myyttistä selitystä. En tiedä minkään voiman edustavan niitä. Ei ole mikrobien jumalaa, on tautien jumalia. Taudit johtuvat näiden jumalten hengistä. Pienimmät sairauksia aiheuttavat orgaaniset jutut tulevat pimentohaltioiden sienistä, eli ovat itiöitä. Niillä on omat jumalansa. Glorantha skulaa juuri siksi, että siellä on pakko heittää länsimaiseen rationaalisuuteen pohjautuva pilkunhinkkaaminen sivuun ja ottaa maailma sellaisena kuin se on (Nysalorille myönnytys: sellaisena kuin maailma kulloinkin pelattavassa kulttuurissa/pantheonissa käsitetään). Jep, pelaan länsimaiseen rationaalisuuteen pohjatuvissa miljöissä oikein mielelläni, mutta en sekoita niitä Gloranthaan. Ja luulen, että on mielekkäämpää luoda kokonaan uusi maailma kuin muuttaa Glorantha askel askeleelta joksikin mitä se ei ole. In my holy opinion.
Wildor linkki 9. toukokuuta 2003 kello 8.04
Wildor 9. toukokuuta 2003 kello 8.04 linkki [quote:8247055d43="Garrik"]Kun lukee Chividalin posteja tässä ja muualla, tulee mieleen yksi kysymys. Miksi rassaat mieltäsi pelaamalla Gloranthassa, kun se ei kerran näytä tyydyttävän mieltäsi?[/quote:8247055d43] Asiahan ei minulle kuulu lainkaan, mutta mielestäni Chividal on tuonut hyvin paljon mielenkiintoisia näkökulmia ja erityisesti mielenkiintoisia kysymyksiä. Ei niinkään inhosta pelimaailmaa kohtaan, vaan suoranaisesta halusta tutkia ja paneutua siihen kunnolla. Tällaiset kysymykset ovat omiaan tuomaan eri pelinjohtajien ja pelaajien näkökulmia esille. Keskusteluthan on hyvä aloittaa ristiriidalla ja konfliktilla, koska jos kaikki ovat samaa mieltä alusta lähtien asiasta ei tule mitään kunnollista väittelyä. Teesi-Antiteesi keskustelu on hedelmällisintä mielestäni. Chividalhan on ollut hyvinkin hiljaa tämän keskustelun aíkana. Nähdäkseni hän hakee vain inspiraatiota ja uusia näkökulmia omaan maailmaansa. Itse olen tätä keskustelua vain lukenut ja se on tuonut aika paljon hyvää teoriaa ja valottanut vaikeata aihetta.
Bagsie linkki 9. toukokuuta 2003 kello 12.00
Bagsie 9. toukokuuta 2003 kello 12.00 linkki Meidän maailmassamme on Henkien aiheuttamia sairauksia ja Bakteereja jotka aiheuttavat vastaavan sairauden, esim. Broiden kohdalla mainitaan että ne hinkkaavat itseensä ulostetta jonka takia esim niiden aseista tulee sairaus n. prosentin todennäköisyydellä. Me olemme tulkinneet että esim. tässä on kyse mikrobeista ja Sairaushenget on sitten vielä erikseen. Sillä tuskin joka kakkakikkareessa olisi uutta sairaushenkeä? Muutenhan niitä olisi joka paikka täynnä. Ja meidän villihaltija kastoi mm. omia nuoliaan kakkaan ja näin tartutti vihollisiin tauteja...
humis linkki 9. toukokuuta 2003 kello 13.10
humis 9. toukokuuta 2003 kello 13.10 linkki [quote:0395687531="Bagsie"]Meidän maailmassamme on Henkien aiheuttamia sairauksia ja Bakteereja jotka aiheuttavat vastaavan sairauden, esim. Broiden kohdalla mainitaan että ne hinkkaavat itseensä ulostetta jonka takia esim niiden aseista tulee sairaus n. prosentin todennäköisyydellä. Me olemme tulkinneet että esim. tässä on kyse mikrobeista ja Sairaushenget on sitten vielä erikseen. Sillä tuskin joka kakkakikkareessa olisi uutta sairaushenkeä? Muutenhan niitä olisi joka paikka täynnä.[/quote:0395687531] Näitä bakteereja kai kutsutaan virallisesti infektiohengiksi. Infektiohenget taas ovat pienenpieniä piskuisia henkiä joita on ihan pirusti, mutta jotka tarpeeksi suurissa joukoissa voivat aiheuttaa taudin oireita. Tautihenget taas ovat astetta vakavampia uhkia, voimakkaita yksittäisiä taudinlevittäjiä jotka itsessään riittävät aiheuttamaan taudin vakavan muodon ja sikiämään uusia infektiohenkiä. Lisää asiasta Anaxials Rosterista ja Cults/Lords of Terrorista. [quote:0395687531]Ja meidän villihaltija kastoi mm. omia nuoliaan kakkaan ja näin tartutti vihollisiin tauteja...[/quote:0395687531] Näkeekö kukaan muu tätä epäilyttävänä, ehkäpä jopa kaaoksen kanssa veljeilynä?
Nysalor linkki 9. toukokuuta 2003 kello 15.18
Nysalor 9. toukokuuta 2003 kello 15.18 linkki wakboth: [i:df866471bb]Kenellekkään ei ole merkitystä, onko bakteereja tai mikrobeja olemassa, ja jos on, ne on just niitä infektiohenkiä. Ainakin aikana ennen mikroskooppeja...[/i:df866471bb] Näin ollen siis maagisia mikroskooppeja omistavilla kääpiöille asia voisi olla merkityksellinen, vai? :) En tiedä, onko virallisessa Gloranthassa moisia, mutta voisi se olla ihan kiva lisä kääpiöiden mekaaniseen ja varsin materialistiseen ajatteluun. Garrik: [i:df866471bb]Minun Gloranthassani ei ole mikrobeja, koska niille ei ole myyttistä selitystä. En tiedä minkään voiman edustavan niitä.[/i:df866471bb] Mutta tällainen puutehan on helppo korjata! Kirjoitettakoon siis myytti Maliasta, joka pyrkii levittämään sairauksiin Gloranthaan ja joka keksii sitten täyttää maailman infektiohenkimikrobeilla. Täytyypä katsoa, jos jotakin keksisin tuosta... :) [i:df866471bb]Pienimmät sairauksia aiheuttavat orgaaniset jutut tulevat pimentohaltioiden sienistä, eli ovat itiöitä. Niillä on omat jumalansa.[/i:df866471bb] Enpä silti tiedä, onko Mee Voralan yhteyttä sairauksiin myyttisesti perusteltu, vaikka hänellä onkin sieni-infektion aiheuttava loitsu Maatuminen. Mikrobien - samoin kuin infektiohenkien - jumalaksi sitten sopisi kai sairauksien osalta Malia. Wildor: [i:df866471bb]Asiahan ei minulle kuulu lainkaan, mutta mielestäni Chividal on tuonut hyvin paljon mielenkiintoisia näkökulmia ja erityisesti mielenkiintoisia kysymyksiä. Ei niinkään inhosta pelimaailmaa kohtaan, vaan suoranaisesta halusta tutkia ja paneutua siihen kunnolla.[/i:df866471bb] Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että tällaisia asioita on todella kiinnostavaa pohtia, vaikka ne eivät välttämättä sinänsä pelin kannalta olisikaan olennaisia asioita. Tarkastelen mielelläni Gloranthaa myös jumaltietäjämäisestä näkökulmasta, joka ei pelille olekaan relevantti. humis: [i:df866471bb]Näitä bakteereja kai kutsutaan virallisesti infektiohengiksi. Infektiohenget taas ovat pienenpieniä piskuisia henkiä joita on ihan pirusti, mutta jotka tarpeeksi suurissa joukoissa voivat aiheuttaa taudin oireita.[/i:df866471bb] Pidän ajatuksesta, että infektiohenget olisivat käytännössä materialistisia mikrobeja, vaikkei se virallisen Gloranthan mukaista olisikaan. Toisaalta kuten aikaisemmin totesin, Uz Lore -kirjassa on mainittu bakteerit peikon ruoansulatuksen yhteydessä, joten eivät ne aivan vailla tukea Gloranthassa ole. Infektiohenkibakteerien kautta voisi ehkä kehitellä jotakin teoriaa siitä, miten sairauksien parantaminen eri menetelmillä käytännössä toimisi. [i:df866471bb]Näkeekö kukaan muu tätä epäilyttävänä, ehkäpä jopa kaaoksen kanssa veljeilynä?[/i:df866471bb] Kyllä se varsin epäilyttävältä kuulostaa haltian tekemänä. Mutta tosiaan, jos sairaudet aiheutuvat vain henkien kautta, pitäisiköhän olettaa, että myös haltian ulosteessa on infektiohenkiä vai että haltianulostetta syömällä ei mitään ikävää sairautta voisi saada? Ja ensimmäinen pitää paikkansa, herää kysymys, miten infektiohenget ulosteeseen tulevat mukaan ja onko niitä sitten jo siinä ruoassakin, jota haltia nauttii. Ja jos on, miksi haltia itse ei sairastu? Sen kyllä ymmärtäisi, ettei materialistinen bakteeri pääsisi ruoansulatuskanavassa sairastuttamaan henkilöä, mutta jos kyseessä olisi pelkkä henki, ei moisia esteitä kai olisi. Varsin mielenkiintoista pohtia tällaista.
Chividal linkki 9. toukokuuta 2003 kello 20.31
Chividal 9. toukokuuta 2003 kello 20.31 linkki [quote:89918d8c6f]Kun lukee Chividalin posteja tässä ja muualla, tulee mieleen yksi kysymys. Miksi rassaat mieltäsi pelaamalla Gloranthassa, kun se ei kerran näytä tyydyttävän mieltäsi? [/quote:89918d8c6f] Juu tuota tässä menee nyt sekaisin pelaaminen ja muu Gloranthan kanssa läträys. Pelaan todella mielelläni Gliranthassa enkä vaihtaisi sitä mihinkään mistään hinnasta! Eikä ole todellakaan ongelmallista vaihtaa foorumin marmattaja-Chividalin hahmosta Gloranthan oikeaan Chividaliin, joka ei pohdi Gloranthan metafysiikkaa aivan yhtä paljon kuin pelaajansa. Minulla on vain tapana miettiä turhiakin asioita joskus liikaa. Ja tosiaan täältä foorumilta on saatu hyvää materiaalia meidän Gloranthamme kehittämiseen. Eli en todellakaan valittamisen vuoksi valita, vaan kehityksen ja parannuksen.
Garrik linkki 9. toukokuuta 2003 kello 22.04
Garrik 9. toukokuuta 2003 kello 22.04 linkki Chividal: [i:d7d2b7c9b5]Eli en todellakaan valittamisen vuoksi valita, vaan kehityksen ja parannuksen.[/i:d7d2b7c9b5] Jepsistä. Kiva kun jengi ei ota nokkiinsa kärjistyksistä. Se teesi-antiteesi juttu toiminee tässäkin. Koska olen omaan Gloranthaani itsekeskeisen tyytyväinen, annan muiden jatkaa. Mutta kiintoisaa keskustelua, pitkähköstä aikaa!
Kasila linkki 12. toukokuuta 2003 kello 16.17
Kasila 12. toukokuuta 2003 kello 16.17 linkki Jo o.. mikrobeja... Siis meillä on ihan selkeesti Henkien aiheuttamia sairauksia ja sitten pöpöjen aiheuttamia... Henkiin auttaa puolikas shamaani aamuin ja illoin , kun taas bakterial sairaus kaipaa (shamaania) yrttejä ja hoida sairaus settiä.. siis voi olla shamaani joka ei voi parantaa vaikka keuhkokuumetta. Siis jos esimerkiksi on ilman paitaa ulkona -25 pakkasessa tunnin niin ei henki aiheuta vilustumista. JA sitten voi olla henkiä jotka laskevat R-R:ää niin silloin bakteerit ja virukset pääsee jylläämään.. Sinänsä loitsuilla voidaan lievittää oireita ja antaa taudin kuolla pois ajan kanssa.... Mikään ei oo niin siistii kun sanoo jätkille ennen taisteluu .." Sulla on se flunssa... joo - 10% kaikkeen taistelussa." Inhorealismii kehiin JA niinkuin eräs kaverini sanoi... PPSSPS... sinänsä ei ole relevantti miettii onkos bakteereita ja viruksia koska niitä on gloranthassa... se on pointti onkos niitä tauteja joita shamaanilla ei voi parantaa.. ! (bakteerit = ruuansulatus jne.) "Tää ei oo mitään vitun leikkii" ... JEe
newsalor linkki 13. toukokuuta 2003 kello 8.53
newsalor 13. toukokuuta 2003 kello 8.53 linkki Voin antaa kysymykseen, "Onko Gloranthassanne olemassa mikrobeja?", täysin kanoonisen vastauksen: Greg Stafford on sanonut, että Gloranthassa ei ole sukupuolitauteja. Eli tässä informaatiota, joka on täysin totta, mutta silti irrelevanttia kysymystäsi koskien. :) En usko, että mikään virallinen tieto voi tässä taata vastausta. Enemmän täytyy luottaa omaan vaistoonsa ja maailman luonteeseen. Uskon, että Gloranthassa ei ole mikrobeja, mutta siellä on jotain, joka vaikuttaisi meidän mielestämme ällistytävän paljon mikrobeilta. Sisempi maailma toimii hyvin pitkälti kuten omamme, mutta eri syistä. Gloranthan maagis-mystisessä todellisuudessa ne asiat, jotka selittyvät tieteellä omassa maailmassamme, ovatkin todellisuudessa magian aikaansaamia. Maapallolla primitiiviset kansat uskovat ties mitä esimerkiksi sairauksista. Silti sairaudet vaikuttavat heihin aivan samalla tavalla, kuin meihinkin. Gloranthassa taas eri kulttuurit omaavat omat myyttinsä, jotka selitävät asioita, kuten sairaudet. Ne kaikki ovat kiistatta totta. Kuitenkin sisemmän maailman päivittäinen todellisuus aproksimoituu nätisti sellaiseksi, että Gloranthan asukit sairastuvat suurinpiirtein samalla tavalla. Tämä tapa taas sattuu muistuttamaan sitä prosessia, jotka kaiken maailman basillit ja pikkuöttiäiset saavat aikaan maapallolla. Näin on kunnes magia astuu kehiin. Kun pappisi kutsuu jumalaansa avuksesi tai shamaani karkottaa sairauden henget sinusta, niin se kyseinen tuonpuoleinen ottaa vallan sisemmän maailman tavallisesta tylsyydestä. Tuolloin sen tietyn tuonpuoleisen myytit tulevat kehiin ja Chalana Arroy ajaa Mallian takaisin rajamaille tms. Tämä ei missään nimessä ole oikea mielipide, mutta ihan käyttökelpoinen selitysmailli IMO.
Nysalor linkki 13. toukokuuta 2003 kello 16.07
Nysalor 13. toukokuuta 2003 kello 16.07 linkki newsalor: [i:1e9c2221b0]Uskon, että Gloranthassa ei ole mikrobeja[/i:1e9c2221b0] Kuitenkin Trollpakin peikkojen ruoansulatusta koskevassa artikkelissa mainitaan bakteerit, jotka ovat mukana peikkojen ruoansulatuksessa. Ja se lienee virallista, ellei sitä ole erikseen gregattu. Eipä se tietenkään tarkoita, että Gloranthan bakteerit välttämättä aiheuttaisivat sairauksia, mutta tuo kannattaisi ehkä huomioida asiaa pohdittaessa. Koetin selailla vanhoja postituslistoja, mutta silmiini ei sattunut sieltä mitään Gregin kannanottoa mikrobien suhteen, vaikka monenlaista näkemystä siellä olikin. [i:1e9c2221b0]Gloranthan maagis-mystisessä todellisuudessa ne asiat, jotka selittyvät tieteellä omassa maailmassamme, ovatkin todellisuudessa magian aikaansaamia.[/i:1e9c2221b0] Totta. Siksipä mikrobitkin voisi selittää myyttien kautta. Omassa Gloranthassani vahvoilla lienee idea, että sairauksia aiheuttavat mikrobit olisivat periaatteessa ruumiillisia infektiohenkiä, jotka Malia olisi vääristänyt levittämään sairauksia maailmaan. Tai sitten mikrobit voisivat olla infektiohenkien isäntäeläiminä samalla tavalla kuin tietyt hyönteiset sairaushenkien. [i:1e9c2221b0]Kuitenkin sisemmän maailman päivittäinen todellisuus aproksimoituu nätisti sellaiseksi, että Gloranthan asukit sairastuvat suurinpiirtein samalla tavalla. Tämä tapa taas sattuu muistuttamaan sitä prosessia, jotka kaiken maailman basillit ja pikkuöttiäiset saavat aikaan maapallolla.[/i:1e9c2221b0] Tosiaan. Sairaudet tuntuvat olevan Gloranthassa varsin universaali ilmiö, enkä usko brithineidenkään olevan immuuneja sairauksia kohtaan, vaikkei heillä olisi myyttejä sairastumisesta.
newsalor linkki 20. toukokuuta 2003 kello 11.59
newsalor 20. toukokuuta 2003 kello 11.59 linkki Nysalor: [i:bfe97f3e2a]Kuitenkin Trollpakin peikkojen ruoansulatusta koskevassa artikkelissa mainitaan bakteerit, jotka ovat mukana peikkojen ruoansulatuksessa. [/i:bfe97f3e2a] Niinpäs mainitaankin. Olisihan tuo pitänyt muistaa. Minusta tuntuu, että gloranthalaiset ovat autuaan tietämättömiä asiasta. Onneksi.
Fharlanghn linkki 14. elokuuta 2003 kello 14.17
Fharlanghn 14. elokuuta 2003 kello 14.17 linkki [quote:e2d1f58dd0="Nysalor"]wakboth: [i:e2d1f58dd0]Kenellekkään ei ole merkitystä, onko bakteereja tai mikrobeja olemassa, ja jos on, ne on just niitä infektiohenkiä. Ainakin aikana ennen mikroskooppeja...[/i:e2d1f58dd0] Näin ollen siis maagisia mikroskooppeja omistavilla kääpiöille asia voisi olla merkityksellinen, vai? :) En tiedä, onko virallisessa Gloranthassa moisia, mutta voisi se olla ihan kiva lisä kääpiöiden mekaaniseen ja varsin materialistiseen ajatteluun.[/quote:e2d1f58dd0] Kun kerran Trollpakin mikrobilainauskin on jo otettu esille: [b:e2d1f58dd0]History of My Black Horse Troops[/b:e2d1f58dd0] ([i:e2d1f58dd0]RuneQuest Companion[/i:e2d1f58dd0]): "... It is written in ink upon paper, and bound in leather. [u:e2d1f58dd0]Microscopic[/u:e2d1f58dd0] and [u:e2d1f58dd0]sub-atomic[/u:e2d1f58dd0] investigations have proven that the paper is from a plant which no longer exists, while the leather is from a creature whose [u:e2d1f58dd0]genetic make-up[/u:e2d1f58dd0] is approximately 57% identical with the present-day horse..." Eli Gloranthan olennoilla on jopa geenit :P Kirjoittanut Greg Stafford - en tiedä onko tuota gregattu, voi olla ettei sovi yhteen nyky-Gloranthan kanssa :-D F
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 15. elokuuta 2003 kello 14.30
Topi Hiski Viljami Salmi 15. elokuuta 2003 kello 14.30 linkki Fharlanghn: [quote:5ca0c4cbbf][i:5ca0c4cbbf]Kun kerran Trollpakin mikrobilainauskin on jo otettu esille: History of My Black Horse Troops (RuneQuest Companion): "... It is written in ink upon paper, and bound in leather. Microscopic and sub-atomic investigations have proven that the paper is from a plant which no longer exists, while the leather is from a creature whose genetic make-up is approximately 57% identical with the present-day horse..." Eli Gloranthan olennoilla on jopa geenit Kirjoittanut Greg Stafford - en tiedä onko tuota gregattu, voi olla ettei sovi yhteen nyky-Gloranthan kanssa [/i:5ca0c4cbbf][/quote:5ca0c4cbbf] Hehheh.. Tainnut olla vain Gregin innostuuneena kirjoittama juttu jonka idea tuon osion perusteella näyttää siltä että nykypäivän tutkija tarkastelisi "history of my black horse troop" kirjaa. Nyt eksytään sitten vähän aiheesta: Greg on pariin otteeseen sanonut että nykyisten sankarien sotien jälkeen Glorantha muistuttaa aivan fantasia maata. Eli siis valkoinen kuu (tai ei kuuta) ja taikuus ja jumalten vaikutus vähenee paljon. Onhan se ihan mielenkiintoista jättää tuollainenkin mahdollisuus vaihtoehdoksi, mutta minusta tämä Gloranthasta maan kaltaiseksi tuleminen on tylsää. Aika Tolkienilta revittyä. Tolkienhan on laittanut keski-maan muuttumaan ajan kuluessa nykymaailmaksi. Olisi paljon hienompaa antaa Gloranthalle vielä maaginen ja epävarma tulevaisuus nykyistenkin sankarien sotien jälkeen..
Fharlanghn linkki 15. elokuuta 2003 kello 16.56
Fharlanghn 15. elokuuta 2003 kello 16.56 linkki [quote:cf8c5709d1="Topi Hiski Viljami Salmi"]Onhan se ihan mielenkiintoista jättää tuollainenkin mahdollisuus vaihtoehdoksi, mutta minusta tämä Gloranthasta maan kaltaiseksi tuleminen on tylsää.[/quote:cf8c5709d1] Jep, eikä se ole kovin omaperäistäkään. Tolkienin mainitsit jo - muistaakseni Elric-tarinoiden Nuorille Kuningaskunnille tapahtuu saagan lopussa jotain samankaltaista. Ja Conanien Hyborinen aika on myös meidän maailman pseudo-historiaa. Eivätkä varmaan ole läheskään ainoita esimerkkejä. F
Fharlanghn linkki 15. elokuuta 2003 kello 17.00
Fharlanghn 15. elokuuta 2003 kello 17.00 linkki [quote:46d1edb483="Topi Hiski Viljami Salmi"]Hehheh.. Tainnut olla vain Gregin innostuuneena kirjoittama juttu jonka idea tuon osion perusteella näyttää siltä että nykypäivän tutkija tarkastelisi "history of my black horse troop" kirjaa. [/quote:46d1edb483] Siitähän siinä on kyse, "discovered by Greg Stafford". F