Vanha foorumi

Takaisin

Roolipelit, mistä ja miksi??

Roolipelikeskustelu
Kymppimies 30. huhtikuuta 2003 kello 16.30
Kirjoittaja Viesti
Kymppimies linkki 30. huhtikuuta 2003 kello 16.30
Kymppimies 30. huhtikuuta 2003 kello 16.30 linkki Niin että tulipa tässä mieleen kysyä että mistä innostus roolipeleihin on kohdallanne lähtenyt?? Minun kohdallani täytyy myöntää syyksi kaverit :evil:
Larppa linkki 30. huhtikuuta 2003 kello 17.04
Larppa 30. huhtikuuta 2003 kello 17.04 linkki Kymppimies kirjoitti: [i:ff14da544e]mistä innostus roolipeleihin on kohdallanne lähtenyt?? [/i:ff14da544e] Itsekkin meinasin tälläisen ketjun aloittaa, mutta sitten ei tullut aloitettua. Pisteet sinulle. :) No siis. Ensinnäkin minua kiinnosti alussa fantasiakirjallisuus. Sitä kautta sain tietooni roolipelit. Pienempänä kokeiltiin ensi kerta Cyberbunk peliä ja kyllä kun nyt muistelee, niin oli kyllä ensi kerrat omituisia/hauskoja. Silloin se ei vielä oikein innostanut ja kiinnostanut. Mutta sitten legendaariset kalareissut Laakajärven mökille teki terää. Serkkuni, joka pelaa D&D:tä kertoi roolipeleistä ja mitä kaikkea ne tekevät siinä ja silloin humahti. Kipin kapin ostamaan RuneQuest ja lukemaan sääntöjä. Eli siis, osittain syynä on ollut kaveri ja sukulainen. Kiitos (pahuus) siis heidän. :D
Sivulan Poika linkki 30. huhtikuuta 2003 kello 20.02
Sivulan Poika 30. huhtikuuta 2003 kello 20.02 linkki Netitä luin... Tuli Cthulhun Kutsu kirjastosta, ja luonnollisesti oli tosi noloa ensimmäisellä kertaa. Kauhuroolipeli ei välttämättä ole se paras eka-roolipeli, joten sitten lainasin runkun.
ZamboNet linkki 30. huhtikuuta 2003 kello 20.53
ZamboNet 30. huhtikuuta 2003 kello 20.53 linkki Meillähän se tarina kulki hiukan erilailla. Jossain toisessa threadissa taisin mainita siitä kuinka ropeltaminen alkoi, mutta kertaus on opintojen äiti ;D Eli kaveri oli jostain saanut käsiinsä D10 nopan (en tiedä vieläkään mistä). Se oli jotain niin hienoa, että sen ympärille oli pakko tehdä peli. Fantasia kiinnosti ja saimmekin aikaan fantasiapelin, joka oli enemmän tai vielä enemmän rupunen =D Eli periaatteessa innostus lähti nopasta, mutta koska sellaista vaihtoehtoa ei ollut, niin piti vastata "kaverilta", koska hänhän sen nopan sai käsiinsä.
Guzmo linkki 1. toukokuuta 2003 kello 11.18
Guzmo 1. toukokuuta 2003 kello 11.18 linkki Ala-asteella huomasin joutuneeni pelaamaan D&D:tä.
Chividal linkki 1. toukokuuta 2003 kello 12.27
Chividal 1. toukokuuta 2003 kello 12.27 linkki Topihan se oli jostakin saanut D&D:n käsiinsä ja sitä sitten porukalla ihmeteltiin.
Kymppimies linkki 2. toukokuuta 2003 kello 3.29
Kymppimies 2. toukokuuta 2003 kello 3.29 linkki Ai että maaginen d10 :D nuo nopat ovat kyllä jotenkin aina olleet sellaisia tekijöitä kohdallani jotka roolipeleihin vetävät...tiedä häntä sitten syytä. :)
black knight linkki 2. toukokuuta 2003 kello 7.26
black knight 2. toukokuuta 2003 kello 7.26 linkki no suurimman osan innostukseni sain kyllä koulussa kahdelta kaverilta, jotka suunnitteli ja teki kaikkea roolipeliin liityvää. Myöhemmin menin tähän joukkoon mukaan ja tässä nyt olen :wink:
ZamboNet linkki 5. toukokuuta 2003 kello 6.10
ZamboNet 5. toukokuuta 2003 kello 6.10 linkki [quote:88cdb5e72f]Ai että maaginen d10 nuo nopat ovat kyllä jotenkin aina olleet sellaisia tekijöitä kohdallani jotka roolipeleihin vetävät...tiedä häntä sitten syytä. [/quote:88cdb5e72f] En tiedä miksi, mutta minulla on vähän sama homma. Jotenkin etenkin d10 tuntuu niin mukavalta kädessä, että pelkästään senkin takia pitää mennä välillä pelaamaan =D Olisikohan tässä noppamaniassani takana tapa jolla rope-urani alkoi, vaikea sanoa, mutta tuntuisi todennäköiseltä =D [i:88cdb5e72f]"Myöhemmin menin tähän joukkoon mukaan ja tässä nyt olen"[/i:88cdb5e72f], hirveässä roolipelikierteessä pahuuteen ;D? Näinhän sitä liian usein taidetaan roolipelaamisesta todeta.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 5. toukokuuta 2003 kello 9.52
Topi Hiski Viljami Salmi 5. toukokuuta 2003 kello 9.52 linkki Chivi: [i:faad7cd2be]Topihan se oli jostakin saanut D&D:n käsiinsä ja sitä sitten porukalla ihmeteltiin.[/i:faad7cd2be] Tosiaan.. Itse tutustuin D&D:n maailmaan erään kaverini johtaessa meille yhden seikkailun. Itse kiinnostuin niin paljon että pakkohan se oli lainata ja sitten myöhemmin ostaa. Noin puolen vuoden - vuoden D&D jälkeen tutustuttiin muihinkin roolipeleihin.. Jossain vaiheessa sitten ostin mysteerisen pakkauksen nimeltä RuneQuest.
Kasila linkki 5. toukokuuta 2003 kello 14.45
Kasila 5. toukokuuta 2003 kello 14.45 linkki Ostin ekana kylmiltään RQ:n ja käytettynä... Käytiin nosturissa keikalla (syssyllä 2002) ja kännissä tultiin ulos sieltä ja suunnattiin jonnekkin torille siinä 100 metrin päässä ja yht äkkiä olin saatana siinä kohassa mistä ostin RQ:n 15 vuotta sitten... Spookey...... Heti kerralla nappiin sanon mää.... jaa on muuten ainoo Rope jonka isse ostanut...
Sir Death linkki 5. toukokuuta 2003 kello 15.16
Sir Death 5. toukokuuta 2003 kello 15.16 linkki ite löysin jostakin pölyisestä komerosta ison kasan Runequest kirjoja (vanhemmat veljet olivat pelaanneet ennen) ja niitä lueskelin aikani ja aattelin et täs o hyvä peli mutta idea jäi jäihin johtuen pelaajien vähyydestä (2 pelaaja :) ) mutta useita vuosia myöhemmin ylä-asteelle päästyäni innostus nousi ja pelaaja porukkakin kasvoi samassa.......
KingofSartar linkki 6. toukokuuta 2003 kello 10.37
KingofSartar 6. toukokuuta 2003 kello 10.37 linkki Itse aikoinani enemmän scifiä ja tietokoneita harrastaneena luin MikroBitistä Petrellin seikkailuja Peliluolan sivuilta. Innostus nousi ja tuli ostettua pari lautapeliä, joita sitten pakotin siskoni pelaamaan (Space Hulk on itse asiassa edelleenkin hyvä). Intoa olisi ollut oikeisiinkin peleihin mutta kun peliseuraa ei ollut. Sitten lukiossa törmäsin kahteen RuneQuestin pelaajaan ja sain kärtettyä itseni mukaan. Puolen vuoden päästä aloin pelauttamaan, ensimmäinen tilattu opus oli Riimumestarin kirja. Voin sitä ilon päivää, kun ilmoitus saapumisesta oli tullut kotio.
Rautakääpiö linkki 8. toukokuuta 2003 kello 15.44
Rautakääpiö 8. toukokuuta 2003 kello 15.44 linkki Roolipelehin minä ajauduin vähintäänkin sekavissa olosuhteissa. Joskus kauan sitten (ehkä 10 tai 11-vuotiaana) lainasin kirjastosta puolivahingossa KERPIN. Olin jo lukenut juuri Hobitin ja olin innoissani fantsu-jutuista. No Kerppiä pelattiin täysin omilla säännöillä pari kertaa. Vitsi oli siinä, että pelaajat pelasivat esim. Gandalfia, Aragornia ja sitä Beornisälliä. Tuohon Kerppi-viritykseen kyllästyttiin aika äkkiä. Olin jo kuitenkin ehtinyt ostaa Deekympin ja sitä ei viitsinyt olla käyttämättä. Rupesimme kehittelemään kavereiden kanssa täysin omia roolipelejä, joita sitten pelattiin aktiivisesti. Huonoin oma rope oli ehkä Mortal Kombat ja paras oli jonkinsortin keskiaikafantasiatsydeemi. Ala-asteen kuudennella luokalla pelattiin jo vähän Cyberpunkkia ja samana vuonna hankittiin sitten itse Runkku... 8)
Shireh linkki 9. toukokuuta 2003 kello 10.08
Shireh 9. toukokuuta 2003 kello 10.08 linkki Noin pari vuotta sitten kokeilin kaverin luona jotain roolipeliä. Tykkäsin siitä ja halusin pelata lisää... Eräällä tutullani oli RuneQuest-peli ja päätin kokeilla sitä. Pelinjohtajan työ näytti kiinnostavalta joten ostin kesällä 2002 oman RQ-paketin. Olin iloinen... :P
Sampi linkki 16. toukokuuta 2003 kello 13.56
Sampi 16. toukokuuta 2003 kello 13.56 linkki Minut korruptoitiin roolipeleihin seitsenvuotiaan herkässä iässä. Naapurin vanhempi poika vetipeliä minulle, veljelleini ja isälleni, ja peli oli tietenkin Dungeons & Dragons (tämä siis noin vuonna 86). Hahmoni oli varas, ja parhaat mieleen jääneet hetket ovat katossa vaaniminen ja lohikäärmeen (pienen punaisen) taltuttaminen juomalla Potion Of Controlling Three Small Red Drangons ja käskemällä kärmestä juoksemaan kartalta valittuun paikkaan, käärmesoille. Ah sitä riemua. No, sitten myöhemmin hanin ensimmäisen oman ropeni, RQ:n. Gloranthasta ei ollut tietoakaan, mutta kivaa oli pelauttaa jos minkämoista mömmöä. Tuohon aikaan pelattiin myös koulukavereitten kanssa kaikennäköisiä omia tekeleitä. Siitä se lähti. Nyt on kotona reippaasti yli hyllymetri sekalaista ropetavaraa ja useita kansioita muistiinpanoja, puhumattakaan kiloissa mitattavista noppamääristä.
Nimlas Dagorewen linkki 16. toukokuuta 2003 kello 14.34
Nimlas Dagorewen 16. toukokuuta 2003 kello 14.34 linkki Omalla kohdalla syyttävä sormi osoittaa tietääkseni melkoisen harvinaista syyllistä, meinaten omaa isää joka vuonna 1 & 2 jälkeen suuren nakkisodan, taisin olla silloin vielä ala-asteella, hommasi pelin nimeltä Rapier ja peluutti sitä sitten koko perheelle. Siitä se sitten repesi käsiin, yläasteella viaton (juu juu, ihan tosi...) mieli turmeltiin lopullisesti CP2020:n voimin. Sen jälkeen on tullut kokeiltua +/- kaikkia systeemejä jotka ovat vastaan tulleet... Paitsi legendaarista D&D:tä mihin ei löytynyt koskaan pelaajia ^_^
Sampi linkki 16. toukokuuta 2003 kello 14.39
Sampi 16. toukokuuta 2003 kello 14.39 linkki Rapier.. eikös se ole se hämärä haltiapeli? Kuinka sinulle onkin sattunut noinkin valistunut isukki? CP kyllä on ollut myös omalla kohdallani paha turmeltaja. Maailma kun oli niitä ensimmäisiä pahasti imaisevia. Pahin turmellus ja lopullinen kaatuminen tuli kyllä omalle kohdalleni ADD:stä, jonka maailmoja on tullut koluttua enemmänkin kautta. Erityisesti legendaarista Spelljammeria ja sitten sitä klassista Forgoa (myönnän, kovin on korkealentoista fansua.)
Qroqor linkki 16. toukokuuta 2003 kello 14.44
Qroqor 16. toukokuuta 2003 kello 14.44 linkki Duh Isoveljen kaapista löytyi peräti 4 kopallista huonosti suomennettua D&D:tä alkusoturista puolijumaluuteen. Olin ilmeisesti aina ollut alitajuisesti tietoinen siitä mutta sinä päivänä kun täytin yksitoista valaistuin ja toivoin kummiltani lahjaksi nopat. Siitä se sitten alkoi.
Balatro linkki 16. toukokuuta 2003 kello 14.51
Balatro 16. toukokuuta 2003 kello 14.51 linkki Omatkin ensikokemukset roolipeleistä tuli ala-asteella joskus kultaisella 80-luvulla juuri kirjastosta. Tuolloin löytyi Espoon pääkirjastosta aika isokin määrä ropeja, ja RQ:han se niistä tietysti vaikutti hienoimmalta. Kyllä Suomen kirjastojärjestelmä on ihmeellinen. ~ Bala
black knight linkki 16. toukokuuta 2003 kello 16.27
black knight 16. toukokuuta 2003 kello 16.27 linkki minä taas pääsin niiden Qroqorin noppien perusteella mukaan ja se D&D olikin eka rope jossa olen ollut :wink:
Runemaster linkki 16. toukokuuta 2003 kello 17.13
Runemaster 16. toukokuuta 2003 kello 17.13 linkki En valitettavasti voinut äänestää, kun mikään vaihtoehdoista ei täsmännyt. RuneQuestiin tutustuin, kun vaarini antoi pelin isoveljelleni syntymäpäivälahjaksi. Sitten vaan ruvettin pänttäämään sääntökirjaa ja eihän siitä mitään tullut, kun ei aluks tajunnut hölkkäsenpöläystä. Nyt vasta ollaan tultu paremmin kärryille pelistä, kun ollaan jo monta vuotta pelattu (vähän väärinkin välillä). Miten muilla on ollut? Ootteko heti päässyt kärryille vai onko opittu vähän väliä uutta?
Sir Death linkki 16. toukokuuta 2003 kello 19.59
Sir Death 16. toukokuuta 2003 kello 19.59 linkki [quote:00b474402c]Ootteko heti päässyt kärryille vai onko opittu vähän väliä uutta[/quote:00b474402c] juuh eihän sitä alkuun osannu kaikkee läheskää kunnolla.....mite ihmeessä taikuus toimii,mikä ihmeen lajimuutos,mitä erikoinen osuma tekee......... :D
ZamboNet linkki 17. toukokuuta 2003 kello 7.38
ZamboNet 17. toukokuuta 2003 kello 7.38 linkki [i:5a054f1216]CP kyllä on ollut myös omalla kohdallani paha turmeltaja. Maailma kun oli niitä ensimmäisiä pahasti imaisevia. [/i:5a054f1216] CP teki minullakin suuren osan mielen syövyttämisestä. Jostain syystä CP on niin synkkä ja munakas peli, että siitä ei voi olla pitämättä. Omasta mielestäni CPkin ansaitsisi oman paikkansa täällä foorumissa, vaikka omana alueenaan. Onhan sekin periaatteessa fantasiaa =) tai scifiä, mutta kukapa näitä lähtee erottelemaan. [i:5a054f1216]Miten muilla on ollut? Ootteko heti päässyt kärryille vai onko opittu vähän väliä uutta?[/i:5a054f1216] Kertookohan jotain se, että ensimmäisiin hahmoihin heitimme ylätaidot D20-nopalla =D Joten kyllä niistä ajoista on aika paljon tullut opittua.
black knight linkki 17. toukokuuta 2003 kello 7.40
black knight 17. toukokuuta 2003 kello 7.40 linkki no en kyllä usko että kukaan nyt ihan heti pääsisi kärryille, mutta minulla ainakin meni vähän aikaa... :-?
Kymppimies linkki 17. toukokuuta 2003 kello 9.43
Kymppimies 17. toukokuuta 2003 kello 9.43 linkki tosin sir deathin ja meidän muun porukan kohdalla hidas oppiminen johtui siitä että riimumestarin kirja puuttui pitkän aikaa... :cry:
newsalor linkki 20. toukokuuta 2003 kello 13.13
newsalor 20. toukokuuta 2003 kello 13.13 linkki Olin kuullut toki asiasta isoilta pojilta, mutta enhän tietenkään tiennyt mistään mitään. Toivoin joululahjaksi Keski-Maa RooliPelin ja Cyperpunkin. Sain sen KERPin ja CP:n Datasuojan. Suomalaisen kirjakaupan hintalappukin oli vielä tallella. Luin KERPiä mummolassa ja siinä oli sellainen tutustumisseikkailu, jossa piti aina lukea pätkä ja sitten tehtii päätös ja luettiin pätkä numero x. Ajattelin, että tätä se roolipelaaminen sitten on! Datasuojassa oli siistejä aseita. Piti listat lukea moneen kertaan läpi.
Diaidis linkki 11. kesäkuuta 2003 kello 22.57
Diaidis 11. kesäkuuta 2003 kello 22.57 linkki Itse tutustuin roolipeleihin kaverin luona hänen pitäessä omatekoista ropea. Olin kuudennella luokalla silloin. Ne olivat aivan ihmeelisiä ne seikkailut ja joka kerta odotin innolla milloin pääsee pelaamaan uudestaan. Sen jälkeen tein pari omaa ropea. Silloin ei ollut mitään hajuakaan säännöistä ja vedin ne aivan hatusta. Käytimme silloin pelkästään kuusisivuisia noppia. Ei siihen aikaan tarvittu mitään muuta hommaan. Oli muistaakseni yksi sellainen ydinsodan jälkeiseen aikaan rope ja toinen 1600 luvun puoliväliin sijoitettu. Seitsemännellä tutustuin ensimmäisen kerran toisella kaverilla Elric Melnibonelaiseen ja sen Myrskyntuojaan perustuvan ropeen. En muista nyt nimeä. Sen jälkeen tulivat ryminällä CP ja RQ:n osto omaan kotiin. Seiskasta asti pidin varmaan kaksi vuotta putkeen RQ:a parille kaverilleni. Pelasimme melkein päivittäin. heh noita tyhjäntoimittamisen aikoja...
Marcus Maximus linkki 12. kesäkuuta 2003 kello 6.49
Marcus Maximus 12. kesäkuuta 2003 kello 6.49 linkki ...silloin kun minä olin nuori ei meillä edes ollut mitään intternettiä...
Juha R linkki 12. kesäkuuta 2003 kello 11.34
Juha R 12. kesäkuuta 2003 kello 11.34 linkki [quote:1e00a09e75="Marcus Maximus"]...silloin kun minä olin nuori ei meillä edes ollut mitään intternettiä...[/quote:1e00a09e75] Ja jos tämä väite kuulostaa uskomattomalta niin tsekatkaahan [url=http://groups.yahoo.com/group/thetwilightgamesclub/message/372]tämä [/url]
GreepyReaper linkki 13. marraskuuta 2003 kello 14.52
GreepyReaper 13. marraskuuta 2003 kello 14.52 linkki Roskiksesta talon takaa. :-D
Fharlanghn linkki 13. marraskuuta 2003 kello 16.42
Fharlanghn 13. marraskuuta 2003 kello 16.42 linkki Olin aiemmin pelannut serkun ja sen kavereiden kanssa D&D:tä, joka minunkin piti ostaa. Se oli kuitenkin myyty kaupasta loppuun, siellä oli vain pino juuri ilmestynyttä suomenkielistä RQ:ta. En malttanut odottaa kauempaa, joten sillä sitten itse aloin peliä vetämään. F
Tupew linkki 15. marraskuuta 2003 kello 9.38
Tupew 15. marraskuuta 2003 kello 9.38 linkki Innostus lähti yksinkertaisesti siitä, kun eräs luokkakaverini kertoi roolipelaamisesta ala-asteella. Aloitimme ihan suoraan Runequestilla, eli mitään D&D häsläyksiä ei ollut. Aluksi pelaajia oli vain minä ja se kaverini ja myöhemmin aloimme kalastaa otollisia yksilöitä mukaan pelaamaan. Ja sitten olikin jo peliporukka koossa.
lintu linkki 17. marraskuuta 2003 kello 15.54
lintu 17. marraskuuta 2003 kello 15.54 linkki Olen aloittanut aika eri tavalla kuin te muut ja ilmeisesti aika nurinkurisesti. Olin lukenut joitakin artikkeleita roolipeleistä ja kiinnostunut aiheesta, mutta en tuntenut ketään, joka niitä olisi harrastanut, joten harrastusta oli vähän hankala aloittaa. Jonkin verran myöhemmin, kun olin juuri täyttänyt 15, tapasin erään toisen tytön, joka myös oli ihan ummikko, mutta myös kiinnostunut, ja menimme yhdessä Ropeconiin. Osallistuimme siellä johonkin satunnaiseen larppiin ja meillä oli suunnattoman hauskaa. Sinä syksynä sitten päädyimme helsinkiläiseen larppiporukkaan, jolla oli tapaamisia joka viikko. Larppasin siis paljon ennen kuin pelasin varsinaisia roolipelejä. Joskus seuraavana keväänä pelasin ensi kerran pöytäroolipelissä: vampirea. Vähitellen larppaaminen jäi vähemmälle kun aiemmin aktiivinen porukka alkoi hajoilla ja aloin pelata kaikenlaisia ropeja enemmän. Gloranthaan tutustuin sitten seuraavan vuoden keväällä (-01) kun tuo Eetu (Humis) pyysi mukaan uuteen kampanjaansa. Gloranthan maagisuus, uskottavuus ja laajuus kiehtoivat niin paljon että vielä nykyäänkin pelaan sitä aktiivisesti :)
Jucaza linkki 17. marraskuuta 2003 kello 17.05
Jucaza 17. marraskuuta 2003 kello 17.05 linkki No oikeastaan en ole vielä saanuta tai pelannut roolipelejä, mutta sain innostuksen joskus 5.lk joka on tottakai ala-asteella :wink: Eli nyt kun sain rohkeutta (ja rahaa) tilasin (todella) rohkeana Fantasiapeleistä RQ peruskirjan ja Riimumestarin Kirjan... Tässä rohkeassa päätöksessä auttavat Vanhempieni avuliaisuus (kun maksavat postimaksut :wink: ) ja ihanaisen IRC kanava #RuneQuestin iloinen väki... Tarinoin lisää kun saan ne kirjat.
Olorin linkki 17. marraskuuta 2003 kello 17.07
Olorin 17. marraskuuta 2003 kello 17.07 linkki [quote:785148d8d4="Jucaza"]Eli nyt kun sain rohkeutta (ja rahaa) tilasin (todella) rohkeana Fantasiapeleistä RQ peruskirjan ja Riimumestarin Kirjan... Tässä rohkeassa päätöksessä auttavat Vanhempieni avuliaisuus (kun maksavat postimaksut :wink: ) ja ihanaisen IRC kanava #RuneQuestin iloinen väki... Tarinoin lisää kun saan ne kirjat.[/quote:785148d8d4] Iloitkaamme, taas yksi harhaileva sielu on löytänyt valon. :wink:
GreepyReaper linkki 20. marraskuuta 2003 kello 17.11
GreepyReaper 20. marraskuuta 2003 kello 17.11 linkki Todellisuudessa saan pelini joko muokkaamalla joitain Fantasia kirjojen tarinoita, historian tapahtumia tai otan ne valmiina www.rpg-host.com ista.
Bragolgurth linkki 5. joulukuuta 2003 kello 15.41
Bragolgurth 5. joulukuuta 2003 kello 15.41 linkki Kaverihan se ensin näytti, pelattiin Diablo 2:sta. Aika kämä, mutta innostus lähti siitä. Luen tosin paljon fantasiaa ja olen muutenkin aina silloin tällöin jossain muualla.
Fourfinger linkki 9. joulukuuta 2003 kello 17.01
Fourfinger 9. joulukuuta 2003 kello 17.01 linkki D&D:stä se innostus ropetukseen yleensä lähtee..(4 vuotta sitten) niin munki kohalla. Vielä tänä päivänäkin pelaan D&Dtä ja nyt olen aloittanut pelaan RQ:ta.. [i:9bad2c284b]Strenght will be boulder, courage shall be greater and wiil sterner when our strenght lessens -brotherhood of beer-[/i:9bad2c284b][/i]
GreepyReaper linkki 11. joulukuuta 2003 kello 14.25
GreepyReaper 11. joulukuuta 2003 kello 14.25 linkki D&D;tä ei voi kutsua kunnon roolipeliksi. Se on suunniteltu niin pitkälti srtategia lautapeliksi, että se on menettänyt kunnon roolipelaamisen idean. RQ en ole paljoa pelannut mutta se on ihan ok. Maisemat ja seudut sais olla vapaampia kun D&D;ssä.
Sampi linkki 11. joulukuuta 2003 kello 17.42
Sampi 11. joulukuuta 2003 kello 17.42 linkki DD:n uusi systeemi (3.5) on kyllä parantanut huomattavasti itsestään tuota lautataktiikkapelin paradigmaa, mutta ei se täysin kadonnut ole. Nk. dunskumättöön se on varmaankin paras tällä hetkellä olemassa oleva systeemi, mutta se ei todellakaan ole tarkoitettu varsinaiseen eläytymispelaamiseen. Siitä, onko se roolipeli vai ei voidaan käydä viisisivuinen kiistely, mutta se ei kannata. Akateemiset roolipelaajat tekevät sen meidän puolestamme, niitä voi kuunnella vaikka Ropeconissa. Mielestäni DD:täkin voi pelata varsin hyvin roolipelinä. Kaikki riippuu pelaajista ja johtajasta. Eläytyminen on aina mahdollista, eikä systeemi sitä välttämättä vaikeuta liikaa, jos kaikki ottavat oikean asenteen. Systeemi on vain mallinnusta varten. Jos sitä tahtoo orjallisesti seurata kirjassa kirjoitettuja ohjeita pelaamisesta (mene luolastoon, löydä sopivan CR:n örkki, tapa se, ota sen aarre jne..) niin silloin DD on todellakin taktiikkapeli. Mutta kyllä sitä voi roolipelinäkin pelata.
käpälysaattori linkki 8. tammikuuta 2004 kello 9.55
käpälysaattori 8. tammikuuta 2004 kello 9.55 linkki Ensimmäisen pelini pelasin vuonna -97. Pelin nimi oli ANKH. Itse jäin heti koukkuun pelaamiseen, mutta kun muut eivät niin pelaaminen jäi pariksi vuodeksi. Samoihin aikoihin tosin rupesin pelaamaan Magic the Gathering korttipeliä, mutta sitä ei varmaan oikeen roolipeliksi lasketa... Pelaaminen alkoi jälleen D&D:n Diablo 2 pöytäroolipeli versiossa. Taas tuli parin vuoden tauko. Nykyään toimin PJ:nä Runequestissa ja pelaajana D&D:ssä.
Ananias linkki 8. tammikuuta 2004 kello 13.35
Ananias 8. tammikuuta 2004 kello 13.35 linkki Kyllä! Adventures of the North -Kalevala Heroes titteliä kantavalla legendaarisella pelillä meitsikin kavereiden kanssa aloitti. Joku meistä löysi pelin ihan sattumalta Tarvikepisteestä (nyk. Halpa-halli tms.) 30 mummonmarkalla ja kertoi muille. Kannessa P. Hiltusen siisti ja synkkä kuvitus, jossa verinen pimu levybikineissä ja Äijä hirmukirveellä poseeraavat takanaan raunioita ja ruumismeri. Kaikkien oli se sitten omaksi ostettava ja eikun pelaamaan. Ekassa sessiossa taisi olla Väinämöisen patsas kateissa... Ah niitä aikoja. Nyt taitaa olla enää yksi kappale ANKHia kokonaisena tallessa. -Ananias
GreepyReaper linkki 8. tammikuuta 2004 kello 16.27
GreepyReaper 8. tammikuuta 2004 kello 16.27 linkki Parhaat pelit saa kyllä aikaiseksi jossakin leireilla, ripari tyyppisissä paikoissa tai vaikka bussimatkoilla kun joku keksii hurjan idean, josta joku hullu vääntää ropen käyttämällä MuTu järjestelmää. Siintähän sitä iloa irtoaa.