Glorantha-foorumi

Kalikos – Suomen Glorantha-seura ry:n keskustelufoorumi
Tänään on 14.11.2018 16:33

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Dragon Pass
ViestiLähetetty: 13.01.2012 17:38 
Poissa
Noviisi

Elikkätten, tulin huutaneeksi eilettäin kyseisen Glorantha-aiheisen lautapelin itselleni kohtuulliseen hintaan, täysin pelaamattomassa kunnossa vieläpä.

Ongelma on, etten tiedä tohtiiko sitä pelata, vai onko keräilyarvo liian korkea. Mitä tutkin internetistä, niin uudenveroiset voivat olla hinnaltaan kaksin tai kolminkertaisia siihen mitä maksoin itse, riippuen versiosta. Luulisin, että täällä jollain on kokemusta tästä lautapelistä, ja ainakin mielipiteitä luulisi löytyvän. Olen todella huono myymään mitään omistamaani, joten tuskin tätä kuitenkaan koskaan myyn. Toisaalta en ole mikään hardcorekeräilijäkään, joten olen nyt hieman epätietoisuuden tilassa.

PS: Jos joku täältä kilpaili kanssani kohteesta eilen huutonetissä, niin pahoitteluni. Nyt kävi näin. :-?

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Dragon Pass
ViestiLähetetty: 15.01.2012 02:28 
Poissa
Ouroboros
Ouroboros

Paljon riippuu keräilymieltymyksistä, mutta Dragon Pass ei ole välttämättä ole niin harvinainen, etteikö sitä tohtisi pelata, jollei sitten halua varta vasten säilyttää sitä koskemattomana. Näin näppituntumalla ja vanhojen muistikuvien perusteella sanoisin, että Chaosiumin Dragon Pass on arvokkaampi kuin myöhempi Avalon Hillin versio, mutta kummatkaan eivät ole niin arvokasta keräilytavaraa kuin White Bear & Red Moon ja Nomad Gods. Dragon Passin jotakin versiota on taidettu pelata myös jossakin Kalikoksen tilaisuudessa, joten ainakin jotkut jäsenistämme ovat rohjenneet käyttää sitä oikeaan tarkoitukseensa. :)

Pikaisella vilkaisulla Avalon Hillin Dragon Pass näyttää olevan nyt eBayssa kaupan noin 30 eurolla. Ei kuulosta pahalta hinnalta tavallisesta lautapelistäkään. Chaosiumin versiosta taas pyydetään 35 puntaa eli noin 42 euroa. Ei sekään ole kamalan kova hinta pelattavalle lautapelille. Mukaan tulisivat vielä postikulut. Tosin hinnat ovat vain hintapyyntöjä, eikä ole takeita, että niitä kukaan siihen hintaan ostaisi. Jos pelin saa selvästi tuota halvemmalla mutta hyvässä kunnossa, on tehnyt minusta tehnyt hyvät kaupat. Mikäli siis minä olisin tehnyt sellaisen ostoksen, en olisi himokeräilijä mutta olisin kiinnostunut pelaamaan lautapelejä, niin rohkenisin ottaa Dragon Passin pelikäyttöön. Kuluminen pelikäytössä saattaisi laskea Dragon Passin jälleenmyyntihintaa, mutta eiköhän pelistä saatu nautinto ole sen arvoista.

Minulle Glorantha-kirjat ovat olleet siinä mielessä käyttötavaraa, etten ole niitä erityisemmin varjellut. Pois lukien muutamat ihan tarkoituksella varastoimani teokset tai kaksoiskappaleet. Omistamani Glorantha-lautapelit olen tosin pitänyt käyttämättöminä siinä pelissä, että ne saattaisivat kärsiä pelikäytössä. Toisaalta en ole tosiaan mikään innokas lautapelaajakaan, joten minulla ei ole suurta kiusausta käyttää niitä. Kalikoksen 10-vuotisjuhlissa pelattu suomalainen Copper Town kylläkin oli hieno pelikokemus, mutta sitä ei ainakaan toistaiseksi saa ostaa mistään.

Toivottavasti näistä ajatuksista on jotakin apua pohdintaan. Viime kädessä jokaisen pitää toki itse päättää omien intressiensä perusteella, missä menevät keräilyn ja käytön rajat.

Profiili  

ViestiLähetetty: 15.01.2012 15:04 
Poissa
Noviisi

Kiitos mielipiteestä!

Kun en kuitenkaan sitä myy, ja sanomasi perusteella, kyllähän minä sitä tulen pelaamaan varmastikin.

Muutenkin Glorantha-hommat olleet vähissä täällä pohjoisessa, jospa tästä alkaisi taas jotain.

Profiili  

ViestiLähetetty: 12.02.2012 11:29 
Poissa
Jumalulottuvuuden vartija
Jumalulottuvuuden vartija

Joskus olen aikoja sitten peliä kokeillut, mutta ei sitä oikein jaksanut pelata. Nomad Godsia jo paljon mieluummin jaksaa pelata ja Copper Townhan on kuuminta hottia.

myrskyn jälkiä kylässä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 20.06.2012 19:55 
Poissa
Noviisi

Kerran koetettu nyt. Taistelusysteemiä sai miettiä kauan ja hartaasti (eikä se vieläkään oikein auennut...), mutta tätä peliä pelaa vallan hyvin ihan vaikka julmetun komean kartan vuoksi. Taidan koettaa, jos saisin skannattua joskus yliopistolla ja tulostettuakin, kävisi vaikka kampanjakartasta vaikken mitään muuta lohikäärmesolasta tietäisikään. (Pelaajathan tunnetusti rakastavat karttoja, mikään muu ei tunnu niitä piruja innostavan kuin selittämätön rasti kartalla)

Lisäksi 70-luvun nostalgia ja hämärä simulaatiokulttuuri ovat aina plussaa.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia