Glorantha-foorumi

Kalikos – Suomen Glorantha-seura ry:n keskustelufoorumi
Tänään on 21.04.2019 23:43

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07.10.2001 13:10 
Poissa
Kuningas
Kuningas

Kyllä minäkin absolutistina kannatan enemmän pelikirjojen hankkimista kuin juomista. Tosin jos aikoo hankkia Thunder Rebelsin, Storm Triben, Hero Warsin sääntöpaketin ja tulevat kolme seikkailukirjaa, niin rahaa taitaa mennä jo lähemmäs tonni, eikä vain paria satalappusta. Jos vaihtoehtona olisi jo hankitun RuneQuest-materiaalin ilmainen käyttö, niin luulenpa, että minä kallistuisin RuneQuestin puolelle, vaikka en olisikaan RuneQuestin suosija.

Ihan kuinka vain, minä luultavasti nyhtäisin jostain sen satasen kuussa, jolla pärjäisin jo pitkälle.

Odottelen innolla myös sitä Orlanth is Dead! -kirjaa, joka voisi olla mielenkiintoinen RuneQuestiin sovellettunakin.

Mikä oli alkuperäinen pointtinikin. Koska uutta materiaalia on tulossa Sartarista, niin sijoittaisin uuden kampanjani sinne.

Sitten tämä taas lähti omiin sfääreihinsä...

Omenakujan molemmat seikkailut on muuten kyllä muunnettu Hero Warsin muotoon, joten voit sinäkin niitä kai peluuttaa, mikäli kiinnostusta löytyy.

Äh, tarkoitin taasen sitä, että se maailmankuva (villin lännen tyylinen kylä sheriffeineen, sekatavarakauppiaineen ja majataloineen) on jokseenkin lapsellinen. Kun taas ST ja TR antavat paljon paremman kuvan. Sitä et kai voine kieltää?

Riippuu kai vähän siitä, mikä on kunnolla. Kyllä minun tietääkseni ihmiset ovat kyenneet RuneQuestin aikoinakin peluuttamaan kampanjoita Sartarissa. Klaaneista on ilmestynyt tietoa fanilehdissä ja orlanthien tavoista kai kerrotaan jonkin verran King of Sartarissa. Aukkokohdat on varmaan paikattu omalla mielikuvituksella ja oman maun mukaan on lisätty kaikenlaisia yksityiskohtia.

Totta kai, mutta miksi sitten ennen aina valitettiin sitä, ettei Sartarista ollut kuin mitättömän vähän materiaalia? Pelinjohtajilta on vaadittu hyvin paljon ja kaikki on ollut paljon työläämpää. Ehkä olen sitten itse kovin mukavuudenhaluinen kun en halua pähkäillä kaikkea juurta jaksaen itse vaan pidän kirjoista jotka selventävät tietyn kulttuurin.

Siis oikeasti, TR on loistava kirja ja ilman sitä mikä tahansa Heortling kampanja on ontto. Piste. Varmasti jopa sellaiset Heortlingien uranuurtajat kuin Jeff Richards tai David Dunham myöntäisivät tämän.

Ei kannata kuitenkaan kuvitella, että uudessa aallossa kaikki olisi paremmin kuin vanhassa.

Ei automaattisesti tietenkään. Kannattaa tutustua ensin ja sitten todeta oma mielipide asiaan. Henkilökohtaisesti minä en kuitenkaan kaipaa mitään Runequestin systeemistä ja näen oikeastaan kaiken olevan paremmin nyt.

Hero Warsin kirjaset voivat kyllä tuoda ihan mielenkiintoista tietoa, kuten esimerkiksi Glorantha-kirja, joka kertoi uusia yksityiskohtia Teshnoksesta. Silti ällöttävät luathat ja muut tuollaiset uutuudet voi jättää omaan arvoonsa.

Hehe, tämä on taas jotenkin hauskaa. Jos "uusi" asia ei tuntuu mielestäsi hyvältä, niin kuvaat sitä sanoilla "mielenkiintoisia uusia yksityiskohtia" ja jos taas et, niin sanalla "ällöttäviä uutuuksia". Totta kai jokainen meistä saa kuvitella Gloranthansa sellaiseksi kuin itse haluaa, ei sitä mikään poliisi tule kieltämään. Voit pitää Luathojasi oman mielikuvasi mukaisena ja Greg on ensimmäisenä sanomassa että YGMV. Koita kuitenkin tajuta, että olet asiassa hyvin pienessä vähemmistössä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07.10.2001 22:42 
Poissa
Kuningas
Kuningas

Majataloja lienee kai muuallakin orlanthien mailla

Oikeastaan vain nuo Geon mestat. Normaali heortlingi ei tunnista edes käsitettä. Kaupungit eri juttu. Vrt KoDP ja seikkailijat jotka etsivät omituisia asioita.

Olen esimerkiksi tässä itse kasannut jonkinlaista materiaalia Teshnoksen lähistölle sijoittuvaan kampanjaan ja olen yrittänyt lisätä viralliseen tietoon joitakin omia ideoitani. Toivottavasti tulevat julkaisut eivät sitten tee niille ajatuksilleni pahasti hallaa.

Loistavaa! Oletko ajatellut tarjota ajatuksiasi Teshnoksesta yhteisölle? Niin voinet varmistaa parhaiten, että niin ei käy.

olen varma, että kampanjasta saisi hyvän ilman sitäkin. Piste.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Käyttäisin komparatiivia parempi kuvaamaan kampanjaa jossa on TR mukana.

Mikä tässä on niin huvittavaa?

Se, että asia, mikä miellyttää sinua on hyvä muutos ja suotava asia, kun taas toisinpäin se on huono. Ei kai kukaan voi saada uusista kirjoista juuri sellaista kuin itse haluaa - ellei itse niitä kirjoita. Jotenkin olen saanut sinusta sellaisen kuvan, että et pidä Gloranthan muuttamisesta ja kuitenkin sitten kuvaat asioita, jotka muuttuvat, hyviksi lisäyksiksi, jos ne sattuvat sinun näkemystäsi miellyttämään.

Ehkä tässä ei ole mitään huvittavaa, mutta jotenkin se ihmetyttää minua.

Pidän mieluiten luathoja Gregin ja kumppanien aiempien ajatusten mukaisina.

Miksi kategorisesti aiempien? Mikä on tämän oudon reaktionarismin syynä?

Gregin Glorantha voi vaihdella aikojen mukaan.

:smile: Todellako? :smile: Hyvä minusta, että visio elää eikä kangistu kaavoihinsa.

Enhän minä ole väittänytkään, että enemmistö olisi takanani, vaikka tuollaista juttua lienee hieman hankala mitata.

Et niin. Ja niin on, olet oikeassa. Herää kuitenkin kysymys mikä tekee vanhasta visiosta hyvän ja uudesta huonon. Semminkin kun mielestäni uudempi on aikuisempi, kypsempi ja rikkaampi.

Mutta hei, Nysalor, tämä menee taas turhan vakavaksi ja riitaiseksi. Eikös ole kuitenkin mukava juttu, että meillä kaikilla on maailma, josta voi näinkin vakavasti väitellä? Mitä jos aloitettaisiin polku, jossa keskitytään tähän puoleen?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.10.2001 20:20 
Poissa
Kosminen lohikäärme
Kosminen lohikäärme

Menee liikaa taas HW vs. RQ vastakkaiasetteluksi.

Omenakuja on ihan kelpo seikkailu, mutta antaa täysin väärän kuvan Heortling yhteisöstä. Missä on carlit, kaanin neuvosto, yhteistalot jne..?

Vaikka HW matskuissa onkin ristiriitaisuuksia kyllä ne ainakin omaa kampanjaani auttavat draamaattisesti klaaniyhteisön kuvaamisessa. Sivuutan/muutan vain kaiken HW sääntöriippuvan materiaalin.

- Guzmo

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.10.2001 22:24 
Poissa
Ouroboros
Ouroboros

Oikeastaan vain nuo Geon mestat. Normaali heortlingi ei tunnista edes käsitettä. Kaupungit eri juttu. Vrt KoDP ja seikkailijat jotka etsivät omituisia asioita.

Niin, kaupungin ja Geon paikat ovat poikkeuksia siinä, missä Omenakujakin. Eipä sitä ole onneksi Hero Warsissakaan poistettu.

Loistavaa! Oletko ajatellut tarjota ajatuksiasi Teshnoksesta yhteisölle? Niin voinet varmistaa parhaiten, että niin ei käy.

Tarjoaisin varmasti, jos jotakin saisin kasaan ja osaisin tarpeeksi hyvin englantia kääntääkseni nämä ajatukseni. Ensimmäinen ehto voi hyvinkin toteutua, mutta toinen onkin jo paljon hankalampi. Löysin tässä muuten Teshnosta koskien netistä mielenkiintoisen sivuston: Teshnos: Online Communityn. Heillä tuntuu olevan kiinnostusta kehittää Teshnosta ihan virallisiksi julkaisuiksi saakka. Kiinnostavaa.

Käyttäisin komparatiivia parempi kuvaamaan kampanjaa jossa on TR mukana.

Niin, sellaisesta kampanjasta voi tosiaan tulla parempi tai ainakin helpommin toteutettava.

Se, että asia, mikä miellyttää sinua on hyvä muutos ja suotava asia, kun taas toisinpäin se on huono.

Onhan se aika luonnollinen juttu, että näen hyväksi sellaisen, mikä minua miellyttää.

Jotenkin olen saanut sinusta sellaisen kuvan, että et pidä Gloranthan muuttamisesta ja kuitenkin sitten kuvaat asioita, jotka muuttuvat, hyviksi lisäyksiksi, jos ne sattuvat sinun näkemystäsi miellyttämään.

Minua nimenomaan miellyttävät Teshnoksen kuvauksessa ne kaikki uudet tiedonmuruset, jotka tuntuvat sopivan hyvin yhteen vanhan kuvauksenkin kanssa.

Miksi kategorisesti aiempien? Mikä on tämän oudon reaktionarismin syynä?

Voi olla, että minulle on yksinkertaisesti juurtunut sellainen käsitys, että kunnon Gloranthassa luathat tosiaan ovat jumalien lapsia. RuneQuestin kirjoistahan minä joka tapauksessa olen tietoni imenyt ja niiden kautta Gloranthan aika pitkälti näen.

Herää kuitenkin kysymys mikä tekee vanhasta visiosta hyvän ja uudesta huonon. Semminkin kun mielestäni uudempi on aikuisempi, kypsempi ja rikkaampi.

Ei kaikki uusi olekaan automaattisesti huonoa, mutta minua ei ainakaan miellytä sellaiset uutuudet, jotka ovat ristiriidassa omien mieltymysteni kanssa. Sen sijaan se, että tulee lisää yksityiskohtia, on todellakin rikkautta.

Mutta hei, Nysalor, tämä menee taas turhan vakavaksi ja riitaiseksi. Eikös ole kuitenkin mukava juttu, että meillä kaikilla on maailma, josta voi näinkin vakavasti väitellä? Mitä jos aloitettaisiin polku, jossa keskitytään tähän puoleen?

Joo, voithan laittaa sellaisen aiheen, jossa pohditaan sitä, mitä kaikkea hyvää Gloranthasta löytyykään pelisysteemistä riippumatta, kun ei väitellä luathoista ja muista meidän kesken ristiriitaisia tunteita herättävistä jutuista. Niillä voitaisiin sitten koettaa tyrmätä Gloranthaa fanaattisesti inhoavia ihmisiä. :smile: Mutta siis ihan tosissaan, jokin tuollainen olisi ihan hyvä idea.

Edited by: <A HREF=http://pub12.ezboard.com/brunequest33769.showLocalUserPublicProfile?login=nysalor>Nysalor</A> at: 10/8/01 7:37:28 pm<br>

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.10.2001 12:00 
Poissa
Maallikko

No, ei me olla pelattu sitä Conaniakaan (ylläri) vielä... senkin pelaaminen on veilä alkutekijöissä. Mutta Conanista kun tykkään, niin haluanhan minä joskus ainakin pienen kampanjan hyboriassa pelata. Zamorassa olisi ehkä hyvä paikka aloittaa hiukan "sivistyneempi" kampanja.
Ostin sen GURPS: Conanin Fantsusta... mistäs muualtakaan, kun ei ole visaa tai muuta luottokorttia. Ihan kiva kirjahan se on, mutta ei sitä hyborialaiseen kampanjaan tarvita. Tarvitset vain REH:n Conan tarinat (L. Sprague de Camp- Lin Carter on myöskin hyvää matskua), ja ison kasan sarjakuvalehtiä lähdemateriaaliksi (joista tosin kannattaa karsia heti kaikkein typerimmät jutut pois... kuten Conan vs. robotti etc.) Ei tässä gurps:conanissa paljoa sääntöjä ole...

-Oku-

Edited by: <A HREF=http://pub12.ezboard.com/brunequest33769.showLocalUserPublicProfile?login=oku>Oku</A> at: 10/21/01 12:02:24 am<br>

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21.10.2001 22:57 
Poissa
Keisari
Keisari

Tarvitset vain REH:n Conan tarinat (L. Sprague de Camp- Lin Carter on myöskin hyvää matskua), ja ison kasan sarjakuvalehtiä lähdemateriaaliksi (joista tosin kannattaa karsia heti kaikkein typerimmät jutut pois... kuten Conan vs. robotti etc.) Ei tässä gurps:conanissa paljoa sääntöjä ole...

HEhheh.. Kaverini just lainasi minulta kaikki conan sarjakuvani, joita minulle on kertynyt aika pläjä vuosien varrella. Hän halusi johtaa hyborialaista kampanjaa.

Jees. Monia conan-novelleja ja sarjakuvia on, joten ei se Conan-kampanjan johtaminen ole mahdotonta, mutta tosiaan ajattelin, että mitä siinä Grups kirjassa on. Kiva että vastasit..
hmm.. onkohan sitä enää fantsuissa.. Jos on, niin kyllä ostan.
Jostain vain luin, että ei sitä Grups Conania ole enää missään muualla kuin jossain Grups kerjäilijöiden hyllyillä, kun kuulemma on harvinainen.. :sad:

Edited by: <A HREF=http://pub12.ezboard.com/utopihiskiviljamisalmi.showPublicProfile?language=EN>Topi Hiski Viljami Salmi</A> at: 10/22/01 3:31:45 pm<br>

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.11.2001 19:52 
Hmm... vaikka olenkin aika iso Hero Wars fani, niin suosittelen RQlla aloittamista, kun sulla on noita kirjojakin. Thunder Rebels on hyvä kirja. Se kannattaa hommata taustaksi. Toisaalta jos ei löydy pelaajia tai pelinjohtajia Gloranthalle niin anna olla. Ei Glorantha mikään kovin helppo ole maailmana. Pelinjohtajan pitää aika paljon itse soveltaa epämääräisiä lauseita jostain "harvinaisista" kirjoista, että saisi luotua "oikean" tunnelman. Sorry jos olen negatiivinen, mutta kärsivällisyyttä ja mielikuvitusta tarvitaan pelien vetämiseen Gloranthassa. Paras tapa Gloranthan tutkimiseen taitaa olla ihan joku peruskirja jonka pohjalta sitten rupee vetämään jotain sinnepäin pelejä ja sitten kun mielenkiintoa tulee lisää niin ottaa asioista selvää ja syventää maailmaa. Näin olen itse tehnyt ja on toiminut hyvin....:smile:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia