Glorantha-foorumi

Kalikos – Suomen Glorantha-seura ry:n keskustelufoorumi
Tänään on 16.02.2019 01:05

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 51 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.08.2005 22:20 
Poissa
Sankarimatkaaja
Sankarimatkaaja
Avatar

Liittynyt: 17.05.2005 16:25
Viestit: 840
Paikkakunta: Turku
Miten muilla toi kääpiöllä pelaaminen on onnistunut? Onko joku koittanu pelata Mostalin kääpiötä jonka tehtävänä on korjata maailmankonetta! Vai meneekö muillakin perinteisellä kaavalla, että mikäli pelaaja haluaa hahmoksi kääpiön, se on joku uskonnon hylännyt ulkopuolinen!

Jos topiciin otan kantaa niin ärsyttävin rotu on peikot! Vastaan ku asettuu peikko, ni se tekee aina ihan hävytöntä jälkeä! Ne tuntuu välillä olevan aika ylivoimaisia verrattaessa muihin rotuihin! Ja ku ajattelee jotain Zorak Zoranin kuolonlordia ni siin ettii piilopaikkaa jo vähän parempiki jantteri!!!

_________________
Kuinka monta roolipelaajaa tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu???
Kaksi - toinen heittää noppaa ja toinen kertoo lampunvaihdon onnistuneen!

Yelmin balleriina, kreivin viihdyttäjä ja apinamiehen isä.
- Ropecon -06:n loppusaldo


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.08.2005 22:43 
Poissa
Hallitsija
Hallitsija
Avatar

Liittynyt: 20.03.2002 03:00
Viestit: 359
Onhan ne ihan järkevästi ajatellenkin aika kovia jätkiä. Kyllähän niiden pitääkin normiäijiä pyyhkiä kanveesiin tuosta vaan. Ja jos kyseessä on kova peikko, niin aijai! Tosin onhan humaktin miekatkin aika kovia. Tai oikeastaan kaikki riimuloordit.
Kyllä chonchon oli aika v-mäinen joskus :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.08.2005 22:54 
Poissa
Ouroboros
Ouroboros

Liittynyt: 19.12.2001 03:00
Viestit: 3405
Paikkakunta: Helsinki
Argrath:
Totta, mutta nimenomaan tuo on yhdistävä tekijä. Kyllähän tusinafantasia maailmoissakin kääpiönaisia on, mutta samaan tapaan heitä ei nähdä. Olisi pitänyt kai painottaa tuota "ilmeinen" sanaa.

En ole nyt ihan varma tuosta, etteikö ns. tusinafantasiassa nähtäisi myös naispuolisia kääpiöitä. Jossakin kirjassa oli muistaakseni jopa yhtenä päähenkilönä naispuolinen kääpiö. Olisikohan ollut Dragonlance-kirjojen Kaaoksen sota -sarjan Viimeinen kääpiökuningas -kirja? En ole kovin paljon tuontyyppisiin fantasiamaailmoihin perehtynyt, ainoastaan jonkin verran romaaneja lukenut, mutta jotenkin minulle on tullut sellainen käsitys, että niissä naispuoliset kääpiöt liikkuvat pinnalla paljon enemmän kuin Gloranthan naispuoliset kääpiöt. Jos jollakulla on asiasta tarkempaa tietoa, niin se on ihan tervetullutta.

Vähän kummastuttaa että miksi. Osaisitko Nysalor kertoa, mikä tämä naisroolin merkitys on kun kääpiöt eivät kuitenkaan (käsittääkseni) sukupuolisesti lisäänny. Olen kyllä ihmetellyt aiemminkin miksi mostaleilla yleensä on sukupuolet.

Sukupuolella ei ole kääpiöiden parissa luullakseni mitään muuta merkitystä kuin se, että protokääpiömoduulien valmistamisessa tarvitaan sekä mies- että naiskääpiöitä. Tarkempaa kuvausta uusien kääpiöiden valmistamisesta voi lukea vaikka täältä. Se on tosin epävirallista mutta antaa varmaan suuntaa siitä, miten erilaisia Gloranthan kääpiöt loppujen lopuksi ovat fantasiakliseisiin kääpiöihin verrattuina.

Onko sillä suurta merkitystä miksi ne toisiaan vihaavat kun kuitenkin niin kaikissa fantasiamaailmoissa tekevät?

Mutta Gloranthassa on vaikea kuvitella edes sellaista tilannetta, jossa (ehjä ja oikeaoppinen) kääpiö ja haltia tekisivät yhteistyötä. Sen sijaan kliseisestä fantasiakirjallisuudesta sellaisia tapauksia tuntuu löytyvän usein. :) Ei, Gloranthassa eivät nähdäkseni haltia- ja kääpiökansat yhdisty edes maailman pelastamiseksi. Sen sijaan kääpiöt ovat kyllä melkein tuhoamassa vanhan maailman sankarien sotien aikaan saadakseen sen taas muinaiseksi täydelliseksi Maailmakoneeksi... :)

No eiväthän ne ainakaan yksilöllisiä ole tusinafantasiassakaan. Jokaisella fantsukääpiöllä tuntuu olevan sama kärttyisä ja ahne luonne skotti aksentilla varustettuna.

Hienoa, lisää eroja! Gloranthan kääpiöt eivät ole kärttyisiä eivätkä henkilökohtaisen ahneuden vuoksi tarkkoja tavaroistaan. Gloranthan kääpiöt ovat kylmän laskelmoivia ja tunteettomia kuin koneet, ja jos he ihmisten mielestä vaikuttavatkin ahneilta ja itsekkäiltä, se johtuu vain siitä, että kääpiöt ovat saaneet karvaasti kokea, että muut haluavat ryöstää heidän työkalujansa. Kääpiöt esimerkiksi kehittivät jalkajousen ja kurjat ihmiset varastivat idean. Samoin ihmiset himoitsevat heidän salaisia aseitaan, kuten ruutia ja ampuma-aseita, timanteista ja muista Maailmakoneen korjaamiseen tarvittavista raaka-aineista puhumattakaan. Omassa yhteisösään kääpiöt ovat valmiita uhraamaan omat raaka-aineensa yhteisen tavoitteen eteen.

Kyllä mostalit kuitenkin edelleen ovat mielestäni tylsempiä kuin aldryamit ja Uzimit, mutta eivät ne nyt ihan kliseekimppujakaan taida olla. Onnittelut Nysalorille että sait minunkin kovan pääni ainakin osittain käännettyä (kumartaa tietokoneruudulle).

Kiva kuulla, että perusteluni vakuuttavat. Vielä tehokkaampaa olisi pelata ensin kääpiöhahmoa jossakin ns. tusinafantasiamaailmassa ja sen jälkeen Gloranthassa. Tosin Gloranthan (oikeaoppiseen ja ehjään) kääpiön rooliin eläytyminen saattaa olla aika haastavaa ja pelaaminenkin yksitoikkoista. Issariesin suunnitelmista näyttää tiputetun kokonaan pois Blood and Iron, pelaajan kirja kääpiöillä pelaamiseen. Grag taisi jorista jotakin siitä, kuinka mahdottomia ehjät kääpiöt ovat pelihahmoiksi.

Alec:
Miten muilla toi kääpiöllä pelaaminen on onnistunut? Onko joku koittanu pelata Mostalin kääpiötä jonka tehtävänä on korjata maailmankonetta! Vai meneekö muillakin perinteisellä kaavalla, että mikäli pelaaja haluaa hahmoksi kääpiön, se on joku uskonnon hylännyt ulkopuolinen!

Eipä ole kokemusta kääpiöillä pelaamisesta, enkä ole kääpiöitä laittanut kampanjoihini EPH:inakaan. Sen sijaan vuoden 1994 RuneQuest-Conissa on ilmeisesti pelattu Oliver Jovanovicin ja Make McGloinin skenaariota Pillars of the World Machine, jossa lienee kyse kääpiöistä. Kuvauksena kerrotaan seuraavaa: "A group of seven mighty heroes is swept uo in a quest upon whose success depends the very survival of the world machine!"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.08.2005 23:21 
Poissa
Riimulordi
Riimulordi

Liittynyt: 28.07.2004 01:38
Viestit: 81
Paikkakunta: Daranmaa jo lähellä
Itseäni ei kokonaisuutena oikein ärsytä mikään Gloranthan roduista. Kaikki sinällään täydentävät hyvinkin koko ihkaa fantasiamaailmaa.
Jos nyt pilkkua alan viilata, eniten yleensä heitän herjaa Aldryameista je heidän uskontoonsa liittyvistä rituaaleistaan, sekä seksisuhteiden seurauksista Aldryamien ja ihmisten välillä (lue: vanhat rodut, sivua en muista, mutta vanha vitsi i know).
Haltiat rotukokonaisuutena ovat erittäin mielenkiintoinen paketti ja sinällään minulla on respektiä heitä kohtaan paljonkin.
Yhdyn tuohon nysalorin kommenttiin että oikeaoppisten kääpien ja haltioiden yhteistyö edes maailman pelastamiseksi ei ole mahdollista. Näin ainakin allekirjoittaneen peleissä, yleensä.
No, Paviksen Rubblen Flintnail kääpiöt ovat sinällään oma lukunsa, josta en jaksa jauhaa enempää.

Peikkorotujen kokonaiskirjo on valtaisa, ja aikanaan haltuun saadessani Trollpakin silmäni avautuivat koko peikkopopulaation suhteen, muuhunkin suuntaan kuin että ne toimisivat pelkkänä cannonfodderina seikkaíluissa.
Sittemmin uudelleen vetäessäni esim. Peikkomaat-skenaarioita pelaajillekin tuli uutta perspektiiviä peikkojen kanssa toimimisesta ja koko rodusta sinänsä. Muutama hyvä peikkohahmo on mahtunut porukkaani vuosien kuluessa.
Kokonaisuutena 3 vanhaa rotua, haltiat,peikot ja kääpät kiehtovat kaikki minua yhtä paljon. Ihmiskulttuurit nyt ovat vaaan jo lukukiinnostuksestani vähän hiipuneet. Harmi vain että muita rotuja käsittelevää materiaalia esim Tradetalk-tyyppisissä julkaisuissa esiintyy nykyään niin vähän.
Innolla ostaisin esim. Nysalorin kääpistä mainitseman julkaisun jois sellainen koskaan ilmestyisi.

Flintnailin kääpistä olen viime aikoina lueskellut kertauksen vuoksi paljon ja jo ehkä siksi, että vanhan ajan puritanistikääpiön pelaamista pidän itselleni melko mahdottomana. Saas nähdä, mitä uuden rq-pjmme pään menoksi keksinkään.

kunnioittaen,

Ferron

_________________
"Kyllä ne vahvat porskuttaa elontiellä, ja heikot jääpi ojaan".


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.08.2005 08:00 
Poissa
Pappi
Pappi
Avatar

Liittynyt: 08.12.2004 03:44
Viestit: 106
Paikkakunta: Helsinki
"Mutta Gloranthassa on vaikea kuvitella edes sellaista tilannetta, jossa (ehjä ja oikeaoppinen) kääpiö ja haltia tekisivät yhteistyötä"

HUOM Nysalor! On poikkeus Gloranthassakin, jossa sekä kääpiöt, haltiat että peikot, jos nyt eivät varsinaista yhteistyötä tee, niin ainakin tulevat erittäin hyvin toimeen. Tarkoitan siis sitä yhtä isoa saarta Genertelan ja Pamaltelan välillä siellä valtameren länsiosissa (oliko se nyt Jrustela vai mikä?). Täällähän kääpiöt, haltiat ja peikot kokoontuvat joka vuosi jopa juhlimaan yhteistä eloa. En tosin ole varma lasketaanko nämä kääpiöt yleisesti "ehjiksi".

_________________
Listen! This is the Saga of Argrath,
Lord of the Seven Directions,
High King of the World
who was the son of a stickpicker


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.08.2005 11:06 
Poissa
Puolijumala
Puolijumala
Avatar

Liittynyt: 19.02.2002 03:00
Viestit: 1030
Paikkakunta: Jyväskylä (Joutseno in my mind!)
Argrath kirjoitti:
HUOM Nysalor! On poikkeus Gloranthassakin, jossa sekä kääpiöt, haltiat että peikot, jos nyt eivät varsinaista yhteistyötä tee, niin ainakin tulevat erittäin hyvin toimeen. Tarkoitan siis sitä yhtä isoa saarta Genertelan ja Pamaltelan välillä siellä valtameren länsiosissa (oliko se nyt Jrustela vai mikä?). Täällähän kääpiöt, haltiat ja peikot kokoontuvat joka vuosi jopa juhlimaan yhteistä eloa. En tosin ole varma lasketaanko nämä kääpiöt yleisesti "ehjiksi".


Käsittääkseni aldryamit, mostalit ja uzit Jrustelassa eivät elä niinkään sulassa yhteiselossa, vaan jokainen elää omalla saarellaan ja tekevät omia asioitaan muiden siihen puuttumatta. Nyt en löytänyt tähän hätään mistään kirjasta sitä lyhyehköä historiikkiä Jrustelasta, mutta sellaisen käsityksen olen saanut että Jrustelan saarilla on voimassa jonkinsortin kompromissi, mikä takaa alueelle rauhan noiden rotujen (vai onko laji tosiaan parempi ja osuvampi sana? :)) välille. Tämä rauha ei siis ole mikään sellainen että mostalit, aldryamit tai uzin pitäisivät keskenään jotain juhlia ja tanssisivat kukkia viskellen, ehei. Se saattaisi olla jotensakkin ristiriitaista kun uzit rupeavat vaatimaan ruokaansa ja mostalit ja aldryamit tappelisivat siitä kumpia peikot saavat syödä ja sitten peikot saavat syödä molempia ja ne onkin sitten ne bileet ohi :).

Jonkinlainen vuosittainen, tai pidemmänkin välin, kokoontuminen saaren roduilla on, jossa saarten neuvosto kokoontuu ja rauhaa pyritään taas jatkamaan. Eli mitään sen kummempia kaveireita Jrustelin saarilla nämä rodut eivät ole, sitä en mene vannomaan etteivätkö ne kimpassa antaneet Jumaltietäjille dunkkua, veikkaan että jokainen rotu vaan antoi yksin kyytiä Jumaltietäjille välittämättä muista.

Lainaa:
Onko sillä suurta merkitystä miksi ne toisiaan vihaavat kun kuitenkin niin kaikissa fantasiamaailmoissa tekevät? Mitä muuten Greg vastasi tuohon Vesan mainitsemaan kysymykseen kääpiöiden ja haltioiden vihasuhteesta (jotta kuinka keksi sen Tolkienia lukematta)?


Greg taisi sano niin, että Gloranthan haltiat ovat kasvattajia ja kääpiöt tekijöitä tai rakentajia tai jotakin siihen suuntaan ja lisäsi siihen vielä että kaikki vanhat rodut vihaavat toisiaan.

_________________
Gather all the men folk speaking the Sartaric tongue. The land is Sartar the land is young!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.08.2005 13:53 
Poissa
Keisari
Keisari

Liittynyt: 14.05.2004 16:57
Viestit: 518
Alec kirjoitti:
Miten muilla toi kääpiöllä pelaaminen on onnistunut? Onko joku koittanu pelata Mostalin kääpiötä jonka tehtävänä on korjata maailmankonetta!

Vaikea kuvitella tällaisen toimivan hahmona ainakaan pitemmässä kamppanjassa, etenkin jos muut eivät ole oikeaoppisia kääpiöitä. Periaatteessa voisi olla kiinnostavaa suunnitella kääpiökamppanja, jossa kaikki hahmot olisivat nimenomaan oikeaoppisia kääpiöitä, jotka muodostaisivat esim, jonkinlaisen työtiimin tai vastaavan. Tällöinkin kuitenkin lähtisin siitä, että kamppanjan keskeisen teeman täytyisi olla näiden kääpiöiden henkinen kamppailu ja pyrkimys pysyä puhtaana houkuttelevien harhaoppien, kuten individualismi, joka opettaa, että kääpiöillä voi olla sielu, eivätkä he (muka) henkisesti ole pelkkiä energiakönttejä, puristuksessa. On vaikea uskoa, että olisi pitemmän päälle kiva pelata konetta, joten jonkinlainen "särö" tuohon kääpiön puhdasoppisuuteen on mielestäni lyötävä.
Lainaa:
Jos topiciin otan kantaa niin ärsyttävin rotu on peikot! Vastaan ku asettuu peikko, ni se tekee aina ihan hävytöntä jälkeä! Ne tuntuu välillä olevan aika ylivoimaisia verrattaessa muihin rotuihin! Ja ku ajattelee jotain Zorak Zoranin kuolonlordia ni siin ettii piilopaikkaa jo vähän parempiki jantteri!!!

Se johtuu siitä, että Uzit ei ainoastaan tunnu ylivoimaisilta. Uzit ON ylivoimaisia. Uzit tappaa ja syö kenet vaan. Zorak Zoran on suuri, mutta Kyger Litor on vielä suurempi. Ilman sitä petollista peikkolaiskirousta, pottavaa valoa ja myrkkymetallia Uzit olis jo ottaneet paikkansa luomakunnan kruunana ja asettaneet ruokarodut näille kuuluvan asemaan. KUNNIA KYGER LITORILLE.

En voi väittää omaavani Nysalorin tietämystä Gloranhtasta, mutta näkisin itse kääpiöiden ja haltioiden välisessä ristiriidassa muutakin kuin jumalaikojen vääryksien aikaansaaman kaunan. Kääpiöt edustavat lakia kenties kaikkein puhtaimmillaan. Muuttumatonta, elotonta ja liikkumatonta lakia. Musta melkein tuntuu, että jos kääpiöiden maailmankone ikinä valmistuu seuraisi siitä ajan pysähtyminen ja kaiken jähmettyminen paikoilleen muuttumattomaksi ja elottomaksi. Haltiat puolestaan edustavat kasvun ja muutoksen voimia, joille eloton mekaaninen kone on kauhistus. Näkisin näiden kahden rodun siis lähtökohtaisesti edustavan vastakkaisia voimia, jotka siis ajautuvat ristiriitan jo ihan tästä syystä.

En kuitenkaan usko, että näiden kahden rodun olisi kaikissa tilanteissa tyystin mahdotonta tehdä yhteistyötä. Lähtisin muutenkin siitä, että kyllin vahva Gloranthan ulkopuolinen (siis kaaoksen) uhka pystyy sopivissa oloissa, ainakin hetkellisesti, yhdistämään kaikki Gloranthaan kuuluvat voimat, siis myös haltiat ja kääpiöt. Loppujen lopuksi kääpiöthän haluavat korjata maailmankoneen ja jos heidän täytyy se tehdäkseen hetkellisesti toimia yhdessä jaloilla kulkevien kasvien kanssa niin luulisi sen olevan täydellistä tuhoa parempi vaihtoehto ja sama toisinpäin. Tietenkin epäluulot ja käytännön esteet voivat tällaista liitoa hankaloittaa, mutta mahdottomana en sitä näkisi.

_________________
Deny us the future and we'll take it anyway.
Deny us our secrets and we'll steal them from you.
We are your future uncertain, your fears uncovered, your knowledge unbeknownst.
We are the Fallen.
-Oath of Affirmation of the Eight tribe


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.08.2005 14:04 
Poissa
Pappi
Pappi
Avatar

Liittynyt: 08.12.2004 03:44
Viestit: 106
Paikkakunta: Helsinki
"Lähtisin muutenkin siitä, että kyllin vahva Gloranthan ulkopuolinen (siis kaaoksen) uhka pystyy sopivissa oloissa, ainakin hetkellisesti, yhdistämään kaikki Gloranthaan kuuluvat voimat, siis myös haltiat ja kääpiöt."

Tästä tulikin mieleeni. Osallistuivatko kääpiöt siihen "minä taistelin, me voitimme" taisteluun (tai jotain sellaista). Siis se taistelu, jossa liki kaikki ei-kaoottiset rodut/lajit kävivät ylivoimaisen kaaoksen armeijan kimppuun kaaoksen omilla ehdoilla, ja kukistivat sen Käärmepiipun syvänteessä. Haltioita muistelisin ainakin tässä taistelussa olleen. Tosin tämä taisteluhan on hieman poikkeuksellinen eikä siinä kukaan tehnyt yhteistyötä. Kuten nimi kertoo, siinä kaikki taistelivat yksin ja eloonjääneet voittivat.

_________________
Listen! This is the Saga of Argrath,
Lord of the Seven Directions,
High King of the World
who was the son of a stickpicker


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.08.2005 16:06 
Poissa
Ouroboros
Ouroboros

Liittynyt: 19.12.2001 03:00
Viestit: 3405
Paikkakunta: Helsinki
Argrath:
HUOM Nysalor! On poikkeus Gloranthassakin, jossa sekä kääpiöt, haltiat että peikot, jos nyt eivät varsinaista yhteistyötä tee, niin ainakin tulevat erittäin hyvin toimeen. Tarkoitan siis sitä yhtä isoa saarta Genertelan ja Pamaltelan välillä siellä valtameren länsiosissa (oliko se nyt Jrustela vai mikä?). Täällähän kääpiöt, haltiat ja peikot kokoontuvat joka vuosi jopa juhlimaan yhteistä eloa. En tosin ole varma lasketaanko nämä kääpiöt yleisesti "ehjiksi".

Kuten Vesa jo totesikin, Jrustelassa ei ole kysymys yhteistyöstä vaan rauhasta, jota pitää yllä eristäytyminen toisista roduista. Se on nähdäkseni aivan jotakin muuta kuin haltian ja kääpiön ystävyys, jollaista ns. tusinafantasiasta tuntuu jokseenkin usein löytyvän. Saattaa lisäksi olla, että Jrustelan kääpiöt ovat jakautuneet kahtia joidenkin näkökantojen vuoksi; ainakin Dalamdringin kääpiöt väittävät kapinoivansa maan alla asuvia kääpiöitä vastaan ja harjoittavat ehkä avokätisyyden harhaoppia. Jrustelan kääpiöt kuuluvat Slonin dekamoniaan ja luullakseni sankarien sotien aikaan kääpiöillä on Jrustelaa varten oma suunnitelmansa, joka ei ehkä haltioita ja peikkoja miellyttäisi.

Assath:
En voi väittää omaavani Nysalorin tietämystä Gloranhtasta, mutta näkisin itse kääpiöiden ja haltioiden välisessä ristiriidassa muutakin kuin jumalaikojen vääryksien aikaansaaman kaunan. Kääpiöt edustavat lakia kenties kaikkein puhtaimmillaan. Muuttumatonta, elotonta ja liikkumatonta lakia. Musta melkein tuntuu, että jos kääpiöiden maailmankone ikinä valmistuu seuraisi siitä ajan pysähtyminen ja kaiken jähmettyminen paikoilleen muuttumattomaksi ja elottomaksi. Haltiat puolestaan edustavat kasvun ja muutoksen voimia, joille eloton mekaaninen kone on kauhistus. Näkisin näiden kahden rodun siis lähtökohtaisesti edustavan vastakkaisia voimia, jotka siis ajautuvat ristiriitan jo ihan tästä syystä.

Tuossa on pointtia. En tarkoittanut jumalajan tapahtumilla sitä, että ne synnyttäisivät kääpiöissä emotionaalista kaunaa haltioita kohtaan. Pikemminkin jo niin kaukaiselta ajalta olevat muistot kertovat, että haltiat olivat mukana rikkomassa Maailmakonetta ja ovat siitä lähtien parhaansa mukaan koettaneet estää sen korjaamisen. Kääpiöiden pyrkimys on tosiaan saattaa maailma entiseen olemukseensa, jopa ihan fyysisellä tasollakin. Aika on muutosten aikaansaama virhe, joka poistuu luonnollista tietä, kunhan Maailmakone on korjattu. Toisaalta haltioidenkin pyrkimys on palauttaa alkumetsä, joka peittäisi koko maailman. Tavoitteet ovat heillä kovin erilaisia.

En kuitenkaan usko, että näiden kahden rodun olisi kaikissa tilanteissa tyystin mahdotonta tehdä yhteistyötä. Lähtisin muutenkin siitä, että kyllin vahva Gloranthan ulkopuolinen (siis kaaoksen) uhka pystyy sopivissa oloissa, ainakin hetkellisesti, yhdistämään kaikki Gloranthaan kuuluvat voimat, siis myös haltiat ja kääpiöt.

Gloranthan kulttien Pantheonien väliset suhteet -taulukko näyttää, että kääpiöiden suhteet haltioihin ja kaaokseen ovat yhtä huonot eli ne ovat täysin vihollispantheoneja. Jostakin minulla on sellainen mielikuva, etteivät kääpiöt olisi osallistuneet minä taistelin, me voitimme -taisteluunkaan haltioiden rinnalla eivätkä tunnusta ns. suurta kompromissia.

Loppujen lopuksi kääpiöthän haluavat korjata maailmankoneen ja jos heidän täytyy se tehdäkseen hetkellisesti toimia yhdessä jaloilla kulkevien kasvien kanssa niin luulisi sen olevan täydellistä tuhoa parempi vaihtoehto ja sama toisinpäin. Tietenkin epäluulot ja käytännön esteet voivat tällaista liitoa hankaloittaa, mutta mahdottomana en sitä näkisi.

Mostalit voivat varmasti suostua yhteistyöhön muiden rotujen kanssa, jos Maailmakoneen korjaaminen sitä edellyttää. Olivat he muistaakseni liitossa vadelien kanssakin joskus myyttisinä aikoina. Toisaalta tuntuisi vähän epätodennäköiseltä, että yhteistyö haltioiden kanssa voisi edistää kääpiöiden suurta tavoitetta. Lieneekö Gloranthan historiassa esimerkkejä sellaisesta yhteistyöstä, jossa mukana olisi haltioita ja nimenomaan oikeaoppisia ja ehjiä kääpiöitä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.08.2005 16:16 
Poissa
Ylipappi
Ylipappi
Avatar

Liittynyt: 22.09.2003 16:55
Viestit: 262
Paikkakunta: Helsinki
Lainaa:
Tästä tulikin mieleeni. Osallistuivatko kääpiöt siihen "minä taistelin, me voitimme" taisteluun (tai jotain sellaista)


Lohikäärmesolan kääpiöt osallistuivat "Yhteisen Taiston"-taisteluun.

Lyhyesti ilmaistuna, "Minä taistelin, me voitimme" on mystinen yksilöllinen
kokemus, jonka ensimmäisenä koki Heort pohjoisessa maailman laidalla.
Hän kohtasi yksin pahuuden ja muisti opetuksen "Tähdestä sydämessä".

Tähdestä sydämessä Heort oppi Hengalilta, Vingkotin toiselta pojalta,
joka joutui jättämään maailman, koska myrkkyjuoman juotuaan kasvoi
liian suureksi siihen. Hengal eli maan äärien takana ja söi kaamosta.

Tosiasiassa toinen poika on myös suora viittaus itseensä Umathiin,
Kaikenliikuttajaan, joka on Yelmin jälkeen Aetherin toinen poika.


Heort opetti kokemuksensa viimeisille myrskyheimon eloonjääneille.
Se oli kokemus Wakhbothin tuhosta. Mutta kaaosta oli vielä jäljellä.

Heort kiersi kaikkialla Kerofinelassa ja solmi rauhan kaikkien kansojen kanssa.
Ihmiset, uz, aldryami, mostali, pedot, metsät, sienet, henget, vallat, väet ja durulz.
Kaikki lyöttäytyivät yhteen. He tuhosivat kaaoksen suuressa "Yhteisessä Taistossa".
Sen jälkeen Heortilaiset saattoivat taas asua asumuksissa.


Mostaleiden osalta 'Unity Battle' koski ainakin Kääpiökaivannon voimia.
Uskaltaisin myös olettaa, että Suurvuoren, ja Gemborgin mostaleita
osallistui kaaoksen tuhoon. Mostalit olisivat tuolloin auttaneet toisiaan.

Ehkä Heort lienee yksi syy Isildianin avokätisyydelle?? Martaler taisteli varmaankin Ezkankekkon vuoksi.


Mutta "Minä taistelin, me voitimme" on salaisuus joka pelasti maailman.
"Yhteinen Taisto" on selviytymistarina, kuinka Kerofinela pelastettiin.
Ne liittyvät toki toisiinsa; Heortin myyttejä molemmat, mutta eri asioita.

_________________
"The real quest is the quest for knowledge. The treasure consists of the things we come to love."


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12.08.2005 02:00 
Poissa
Noviisi

Liittynyt: 06.04.2005 17:40
Viestit: 17
Paikkakunta: Ilomantsi
Eihän Gloranthassa oo mitään ärsyttäviä rotuja. Hävetkää :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12.08.2005 10:28 
Poissa
Ylipappi
Ylipappi
Avatar

Liittynyt: 22.09.2003 16:55
Viestit: 262
Paikkakunta: Helsinki
Fachanit ovat tosi ärsyttäviä, mun Char-Unini ei saa niistä coupia ei niin millään.



Ärsyttävyys on muuten vaikea teema rakentaa onnistuneesti peliin.

_________________
"The real quest is the quest for knowledge. The treasure consists of the things we come to love."


Viimeksi muokannut Spinosar päivämäärä 14.08.2005 01:26, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.08.2005 08:10 
Poissa
Pappi
Pappi

Liittynyt: 21.09.2003 14:28
Viestit: 143
Minä näen, että mostalit kuuluvat "minä taisteli, me voitimme"-myyttiin ja peluutinkin Loskalmin kampanjassa sankarimatkan, jossa pelaajat olivat lännenmiehiä, joiden matkaan tarttui kaikkien rotujen viimeiset edustajat lyömään kaaoksen perkeleet takaisin alimpaan helvettiin. Pelaajat johtivat lopussa armeijaa, joka kohtasi ylivoimaisen vihollisen lyöden sen, ja pelastaen näin maailman.

Tällainen matka oli oivallinen juuri Loskalmilaisessa kampanjassa, koska Loskalmin idealismi ei suoranaisesti kannusta sallivuuteen, mitä muihin rotuihin ja kansoihin tulee :evil: Tämän sankarimatkan jälkeen sallin ja kannustin hahmoja ottamaan liberaalimman suhtautumisen muihin kansoihin ja jopa rotuihin. Tällainen sankarimatka sopii lähes kullttuuriin kuin kulttuuriin, koska myytti on melko universaali. Oivallinen tapa avartaa ph:den katsetta ja antaa sille myyttinen syy...

Nykyään hahmot ovat hyvin liberaaleja asenteiltaan ja uskomuksiltaan, edustavat ironisesti inkvisitiota ja kaksi on valaistunut. Kolme neljästä hahmosta on myös ollut yhteyksissä sarvipallon poikiin...
Meikäläinen on tähän täysin syytön.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.08.2005 01:23 
Poissa
Ylipappi
Ylipappi
Avatar

Liittynyt: 22.09.2003 16:55
Viestit: 262
Paikkakunta: Helsinki
Myyttien transendoiminen kulttuurista universaaliseen ja takaisin uusiin
kulttuureihin on hip ja YGWV hyvällä tavalla. Hyvää peliä Viljo!, oletan.

Itseäni kyllä sykähdyttää se rouheus ja syvyys, jonka "MinäTaistelinMeVoitimme"
saa Heortilaisessa myrskymyyttien kontekstissa. (nim. Umathinpalvoja)
Jos, niin minkälaisia monimerkityksiä myytti löysi teidän pelissä?

_________________
"The real quest is the quest for knowledge. The treasure consists of the things we come to love."


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.08.2005 14:33 
Poissa
Pappi
Pappi

Liittynyt: 21.09.2003 14:28
Viestit: 143
Lainaa:
Itseäni kyllä sykähdyttää se rouheus ja syvyys, jonka "MinäTaistelinMeVoitimme"
saa Heortilaisessa myrskymyyttien kontekstissa. (nim. Umathinpalvoja)
Jos, niin minkälaisia monimerkityksiä myytti löysi teidän pelissä?


No ainakin näin ensihätään tulee mieleen koko Gloranthaa ja siinä samassa Loskalmia koskeva levottumuuden aika, jolloin joistain peroiaatteista on luovuttava selviämisen nimissä. Tällä viittaan periloskalmilaiseen näkemykseen, jossa muiden apua ei tarvita ja että malkionit ovat ainoita oikeita ihmisiä. On pakko hyväksyä ja jopa liittoutua muiden kansojen kanssa, jotta kaaoksen ja SK:n aiheuttamasta uhasta selvitään.
Samankaltaista asenteiden pyörtämistä tarvitaan minun näkemykseni mukaan myös useissa muissa kulttuureissa ja siihen tuollainen sankarimatka tarjoaa pellisesti järkevän selityksen. Muutenkin olen antanut pelaajien valita tuon matkan jälkeen täysin vapaasti suhtautumisensa muihin rotuihin ja kansoihin. Samalla se oli myös pelinjohtajan vihje pelaajille siitä, millaisia toimia tulevaisuus saattaisi tarvita.
Ilman ongelmia ei Loskalmissa toki tuollaista avomielisyyden ilosanomaa levitetä, ja liberaalit hahmot ovatkin saaneet monet konservatiiviset tahot varpailleen. Teot ovat kuitenkin toistaiseksi puhuneet puolestaan...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.08.2005 19:07 
Poissa
Ylipappi
Ylipappi
Avatar

Liittynyt: 22.09.2003 16:55
Viestit: 262
Paikkakunta: Helsinki
"Yhteisen Taiston" tunnelmissa oli sarastuksen heortilaisilla kyllä jotain
kovasti samaa kuin sinulla. "Minä taistelin, me voitimme" -sankariteon
jälkeen heortilaiset saattoivat jälleen valita suhtautumisensa muihin kansoihin
vapaasti.

Se mitä en tuossa yllä kirjoittamassani eksplikoinut, on että myyttien ja
perimätiedon mukaan, paitsi että heortilaiset saattoivat jälleen palata
asumaan oikeisiin asumuksiin - aloittivat he uudestaan tappelemaan
luonnollisia vihollisiaan vastaan, toisiaan, naapureitaan, rotuja joiden
kanssa kuningas Heort oli liittoutunut kaaosta vastaan. Ja heortilaisesta
maailmankuvasta käsin tämä väkivallan vapaus on korkea ylistys!

Jos annat orlanthibarbaarin valita suhtautumisensa vapaasti, varaudu ongelmiin. :lol:
(He ovat valmiita olemaan vaikka liberaaleja päästäkseen olemaan uppiniskaisia konservatiiveja.)


PS.
Muuten, aldryamien ja mostalien vihanpito on alunperin kahden muun välinen kiista, johon ei edes liittynyt vihollisuutta.
Ei niin, että sillä olisi enää mitään merkitystä. Korkeintaan varoittava esimerkki siitä, että Asrelian Aikaa ei tulisi ikinä
sankarintavoitella - ei koskaan. (Mikä tahansa konflikti vihreässä ajassa muuttuu aina hirvittäväksi historiassa.)

_________________
"The real quest is the quest for knowledge. The treasure consists of the things we come to love."


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.07.2006 18:43 
Poissa
Mestarinillittäjä
Mestarinillittäjä

Liittynyt: 10.03.2002 03:00
Viestit: 204
En tiedä vihaanko mitään nimenomaista rotua, mutta nasobemeistä en pidä. Ne vaikuttavat liikaa tökeröltä vitsiltä. (Ihmismäinen otus, joka kulkee päällään seisoen neljän nenän varassa.) Ne vaikuttavat niin väkisin oudoiksi väännetyiltä, ettei ole enää kivaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 02.09.2006 03:48 
Poissa
Riimulordi
Riimulordi

Liittynyt: 21.08.2006 16:04
Viestit: 77
Paikkakunta: JKL
Komppaan Krashtia tuossa:
"En tiedä vihaanko mitään nimenomaista rotua, mutta nasobemeistä en pidä."
Ja samat perustelut...

Tämä nyt ei ole varsinainen rotu, vaan kansa. Minun epäsuosikki (osittain) on monien suosikki loskalmilaiset (tai paremminkin Hrestolilaiset). En pidä niistä, koska en usko että niiden yhteiskunta voisi oikeasti toimia (ja kilpailla muiden kanssa). Olen selittänyt itselleni niiden nykyistä olemassa oloa liikenteen muurilla(estänyt yhteydet muuhun maailmaan ja järkevämpiin ajatuksiin).

Ongelma on tämä : On mielestäni järjetöntä vaatia velholta, että hän osaa jonkun ammatin ja on todella taitava sotilas ennen kuin hän rupeaa velhoksi. Ammattiin kouluttautuminen arvio 5v (tämähän voi auttaa myös seuraaviin vaiheisiin mikäli ammatti on ollut "oikea" - mikä tekee mielestäni Hrestoleista myös tekopyhiä) ja sen jälkeen sotilaana 10v (vähintään). Sen jälkeen siis pitäisi kouluttautua velhoksi 5v (arvio, pieni osa kyvyistä ja perustietoisuus velhokyvyistä jo olemassa. Siis muutama vuosi velhoilua jäljellä, jonka jälkeen kuolema korjaa(tai sitten siirtyminen aateliseksi eli johto tehtäviin - nämä ovat myös välttämättömiä). Tänä aikana olisi taisteltava eturivissä (vai taisteleeko velho ritarit eturivissä? Periaatteessahan velhojen - eli tässä tapauksessa parhaiden taistelijoiden - parasta olla takana ja heitellä loitsujaan) olisi ja hoidettava uskonnoliset velvoitteet ... aika raskasta mielestäni.

Veraus normaali maailmaan. Suomessa pitäisi käydä ammattikoulu ja olla 10v armeijassa ennen kuin kävisi lukion (2v, koska tietoa olisi tullut pajon jo sitä ennen). Sitten yliopistoon .... ja nähtäisiin kuinka tieteen taso romahtaisi (tähän voisi vielä lisätä 1kk kertausta joka vuosi koko ajalle armeijan jälkeen, koska koulutetut olisivat vastuussa armeijasta).

Olen joskus tehnyt hahmon RQhun, joka ei ollut shamaani aluksi, mutta herätti apuhengen pelin aikana. Oli aika tuskainen - Mutta uskoisin, että Hrestolin tie olisi vielä tuskaisempi. Onko joku joskus pelannut Hrestolilla, saaden itsensä kovaksi velhoksi (verrattuna esim. Rokareihin)? Ei siis ole ollut aluksi velho (no tämä pitää laittaa sulkuihin - eikä saanut PJltä esim 5v aikaa velhoksi tulon jälkeen - tälläisenkin tarinan olisin kiinnostunut lukemaan). Systeemi saa olla HQ, HW tai RQ. Vastauksia toivotaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07.09.2006 03:10 
Poissa
Mestarinillittäjä
Mestarinillittäjä

Liittynyt: 10.03.2002 03:00
Viestit: 204
Ripper kirjoitti:
"Ongelma on tämä : On mielestäni järjetöntä vaatia velholta, että hän osaa jonkun ammatin ja on todella taitava sotilas ennen kuin hän rupeaa velhoksi. Ammattiin kouluttautuminen arvio 5v (tämähän voi auttaa myös seuraaviin vaiheisiin mikäli ammatti on ollut "oikea" - mikä tekee mielestäni Hrestoleista myös tekopyhiä) ja sen jälkeen sotilaana 10v (vähintään). Sen jälkeen siis pitäisi kouluttautua velhoksi 5v (arvio, pieni osa kyvyistä ja perustietoisuus velhokyvyistä jo olemassa. Siis muutama vuosi velhoilua jäljellä, jonka jälkeen kuolema korjaa(tai sitten siirtyminen aateliseksi eli johto tehtäviin - nämä ovat myös välttämättömiä). Tänä aikana olisi taisteltava eturivissä (vai taisteleeko velho ritarit eturivissä? Periaatteessahan velhojen - eli tässä tapauksessa parhaiden taistelijoiden - parasta olla takana ja heitellä loitsujaan) olisi ja hoidettava uskonnoliset velvoitteet ... aika raskasta mielestäni.

Veraus normaali maailmaan. Suomessa pitäisi käydä ammattikoulu ja olla 10v armeijassa ennen kuin kävisi lukion (2v, koska tietoa olisi tullut pajon jo sitä ennen). Sitten yliopistoon .... ja nähtäisiin kuinka tieteen taso romahtaisi (tähän voisi vielä lisätä 1kk kertausta joka vuosi koko ajalle armeijan jälkeen, koska koulutetut olisivat vastuussa armeijasta)."

Tuo oli mielenkiintoinen argumentti, mutta on ainakin kolme tapaa kiertää sen ongelmat:
1. Kuolemattomuus tai ainakin elämän pidennys. Tapahtuu joko hyvää malkionielämää viettäen tai loitsuilla, Kuten kuolemattomuus tai Lisää VMA:ta, -R-R:ää, -NPP:ä ja -ULK:ia-kombo.
2. Aktiivisempi sotilasura. Tuo 10 vuotta armeijassa pätee vain varuskuntapalvelukseen, jota en usko loskalmilaisten harjoittavan paljoa. Ovat sentään lähes Sodan kuningaskunnan naapureita ja kyllä kai sielläkin jotain tapettavaa kaaosötöä riittää. Kukaan vähänkään pitempään RQ:ta pelannut ei voi väittää, että asekykyvyn kehittäminen 90%:iin kesti 10 vuotta peliaikaa (aktiiviseikkaillessa ja kyseistä kykyä koko ajan käyttäen tietenkin).
3. Sotamaagit. Sama selitys kuin sotilailla. Velhot luonnollisesti seuraavat ritareita taisteluihin tukihenkilöinä ja saavat samalla kokemusta loitsimisesta. Uskoisin, että Loskalmin tapaisessa kehittyneessä yhteiskunnassa on ansioituneita sotilaita varten valtion rahoittama stipendijärjestelmä, jonka vastineeksi he suorittavat perusopinnot hoidettuaan pari lisävuotta aktiivipalveluksessa maagisina tukijoukkoina. Siinä sitä oppii heittämään loitsuja.

P.S. Catoblebas on toinen epämiellyttävä otus. (Medusanpäinen kaoottinen lehmäotus) Runequestissa on sentään gorgoneja, käärmekukkoja ja basiliskeja aivan tarpeeksi. Catoblebas on mielestäni toinen esimerkki väkisin oudoksi väännetystä otuksesta. Siitä jää karvas olo.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07.09.2006 19:33 
Poissa
Sankari
Sankari

Liittynyt: 25.04.2006 08:55
Viestit: 981
oikeastaan kaikki 80-luvun taitteen D&D monsumaniaalista näennäisesti muunnellen rip offatut otukset, jotka eivät ole yleisesti "myyttinen" sanan alle meneviä. Ja osa näistä "myyttisistä"kin on hanurista, kuten basiliskit ja coctariset.

Parhaita monsuja on hyvin fantasiahenkiseen ja elementeiltään omaperäiseen uskontojen ja myyttien täyttämään maailmaan soveltuvat olennot, kuten myrskyhärät, aarnikotkat ja peikot.

aldryameista nyt ei osaa sanoa mitään, kun niistä nyt ei oikein ota selvää, onko ne kääpiökasvuisia klisehaltsuja, jotka kasvaa siemenestä, vai onko ne eläviä minipuita (kun kerran ovat eläviä kasveja, ja peikoille onkin kielto "ei saa ikinä syödä mitään kasvia, paitsi haltiaa). Vai onko vielä jokin muu mahdollisuus? Elfquesti haltia? ei niistä ota selvää.

Kääpiöt taasen ovat jo maailman luojan mielestä typerä, tympeä ja epäonnistunut tekele, joten niidenkään olemassaololle ei ole muuta selitystä, kuin D&D. No sinällään se ei kääpiöfanaatikolle ol emitenkään kriitillisen kamala asia, mutta kyllä niiden "järkeistämisessä" ja omaan maailmaan "modaamisessa" on ollut oma tekemisensä, joutunut ainakin puolituntia elämääni siihenkin haaskaamaan ihan haaskaamalla.


UZeja taas vaivaa lähinnä RM syndrooma. Pakko olla peikko joka lähtöön. On yöpeikko, on suurpeikko, on vesipeikko, on peikkolainen (goblinin korvike), on alkupeikko, ja ennen HW:n aikaa oli vielä viidakkopeikko, lumipeikko ja mahdollisesti pari muutakin. Mutta kun karsii kaiken epäoleellisen pois, niin peikot on ihan tasokas porukka puolihuumorilla tehtyä potaskaa.


Ihmisten keskenään ristiin emnevät historia, myytit, uskonnot ja käsitkset yleensäkin on varmasti gloranthan parasta antia vähän joka suhteen, mutta on siinäkin välillä vähän puulta maistuva pinta, kun välillä tuntuu että kaikki mahdolliset kaikkien aikakausian kulttuurit on yritetty väkisin mahduttaa samalle mantereelle, mutta ei tuo ole koskaan suuremmin peleissä häirinnyt, vain niiden ulkopuolella tarkoituksellisissa kärjistyksissä.


Lohikäärmeetkin ovat mielestäni D&D paradoksaalin aiheuttama väkipakolla hosuttu tuotos. Olento joka slaissaa X kertaa vuorossa, ja pistää kylmäksi parikin sankaria kierroksessa. Tosin RQ:n 3 laitoksessa sekin oli heikennetty melko onnettomaksi nysväkkeeksi, mutta syytäkin kun manirian kohtaamistaulukossa moinen tulee keskimäärin 2 kertaa päivässä vastaan. Lohikäärme onkin siis peruspäivärutiini, jolta saa reilusti aarteita, hohhoijjaa, ja drizztin kellit sanon minä. Onhan tietenkin totta, että nyt on kyseessä "unilohikäärmeet" mutta yks hailee. Lohharit on OK, kunhan toteutus ei ole mikään aamupalan jatke, tai "tapa tällä pelaajiesi hahmot, kun et enää muutakaan keksi".


Ha ha hassunhauskat kotivideot, eikun juggernautit, hirviöiden äidit, yksipäinen kolmen vartalon hihhulit ja muut naurua, kauhua ja tuhopolttoon yllyttävät olennot.


Ripper kirjoitti:
Tämä nyt ei ole varsinainen rotu, vaan kansa. Minun epäsuosikki (osittain) on monien suosikki loskalmilaiset (tai paremminkin Hrestolilaiset). En pidä niistä, koska en usko että niiden yhteiskunta voisi oikeasti toimia (ja kilpailla muiden kanssa). Olen selittänyt itselleni niiden nykyistä olemassa oloa liikenteen muurilla(estänyt yhteydet muuhun maailmaan ja järkevämpiin ajatuksiin).


ihan kuon katolilainen yhteiskunta. Omaat ammatin, ja hoidat samalla uskonnollisen elämäsi ja kirkollisen nousun. Nykymaailmassa sotiminen jäänyt vähiin, mutta keskiajalla olivat tärkeässä asemassa pyhänmaan armeijoiden keskuudessa, ja tyypillinen aika viettää elämäänsä pyhällä maalla oli 10-20 vuotta. Tietenkin totta, että nykytietämyksen mukaan vain noin 1/3 osallistui sotiin miekan kanssa, mutta kuitenkin.

Tämän jälkeen olikin vielä edessä monta monta vuotta kirkon valta-asemassa riehumista.

Muutoinkin taitaa sinulla olla oletuksena, että 40vuotias on jotenkin maailmanloppu iässä GLoranthassa...

15v +5v ammatissa +10v armeijassa +5v velhoiluopistossa =35v

Ei... ei näin. Itse kyllä joskus olin sitä mieltä, että 40 olisi jotenkin katastroffi ikä, mutta jo sääntötekniikka kertoo, että on väärässä. se kyllä mahdollistaa kuolemisen 48 vuoden iässä vanhuuden aiheuttamaan rappeutumaan, mutta pätee vain 1/325 000, jos laskutapana pidetään sääntömekaniikkaa ihmishahmojen ominaiuuksista ja Runequest companiumin antamaa ikääntymistaulukkoa (joka suomennettuna julkaistu maguksessa 1998, jos oikein muistan..).

Samaisen taulukon mukaan keskiverto kuolemisikä ihmishahmoille on noin 63 vuotta. Mutta kuten Krahst sanoi, niin velhoilla on mahdollisuus boostata ikäänsä taikuuden avulla. Että en pitäisi niinkään "vähäisenä" velhoiluun käytettävissä olevana aikana sellaista aikaa, jonka on jo elänyt, kun alkaa velhoilemaan.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 51 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com