Glorantha-foorumi

Kalikos – Suomen Glorantha-seura ry:n keskustelufoorumi
Tänään on 15.12.2018 00:46

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 51 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07.09.2006 20:42 
Poissa
Jumalulottuvuuden vartija
Jumalulottuvuuden vartija

Loskalmilaisiin velhot ylevöityvät alempien kansaosien kunnioittaessa jumalaa ja he elävät kyllä varmasti pidempää, kuin normaalit ihmiset. Lisäksi on epäilemättä totta, että velhom poika selviää maanviljelijö-vaiheesta yllättävän helposti eteenpäin eikä järjestelmä muutenkaan ole varmasti aivan puhdas korruptiosta. Gloranthalaiset eivät kykyasteita tiedosta, vaan se eteneminen on esimiehistä kiinni.

myrskyn jälkiä kylässä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07.09.2006 20:51 
Poissa
Mestarinillittäjä
Mestarinillittäjä

Bellad kirjoitti:
"oikeastaan kaikki 80-luvun taitteen D&D monsumaniaalista näennäisesti muunnellen rip offatut otukset, jotka eivät ole yleisesti "myyttinen" sanan alle meneviä. Ja osa näistä "myyttisistä"kin on hanurista, kuten basiliskit ja coctariset.

Parhaita monsuja on hyvin fantasiahenkiseen ja elementeiltään omaperäiseen uskontojen ja myyttien täyttämään maailmaan soveltuvat olennot, kuten myrskyhärät, aarnikotkat ja peikot."

Katso threadi örkeistä. Argumenttini kliseisten örkkien puolesta käy hieman soveltaen myös kaikkiin muihinkin ötöihin. Ei kliseen ole pakko olla mikään kirosana. Minä itse asettelen kliseemöröt ja myytteihin liitetyt mällit suurin piirtein samalle viivalle. Vähän niiden alapuolelle tulevat sellaiset otukset, joita eivät tue kummatkaan, mutta jotka ovat sen verran kiinnostavia, että ne kutkuttavat mielikuvitusta. Sen sijaan, jos otus ei tee sitäkään, heittäisin sillä vesilintua. Nähdäkseni on nimenomaan tärkeää, että otus herättää ajatuksia ja ideoita, joita seikkaillessa toteutetaan. Ei ole sinänsä väliä syntyvätkö nämä ideat myyteistä, kliseistä vaiko vain mielenkiintoisesta olemuksesta, kunhan niitä syntyy. Jos ei synny ajatuksia, otus turha.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07.09.2006 21:16 
Poissa
Sankari
Sankari

Monstermanual ei kyllä tässä tilanteessa ole kyllä ihan täysin synonyymi sanalle "klise", vaan tarkoittaa lähinnä "olentoja, joita parhaiten kuvaa sana 'olento'"

Siis lentävät päät ja muut kyseenalaiset kaaosötöt. Sellaiset klise olennot, kuin skorppionimies, jättiläinen, suurpeikko (tyhmä ja vahva peikko noin yleensä siis), aarnikotka, jättiläiskäärme/anagonda ja Ogre mm. kyllä menettelee ihan mainiosti. Olisi ilmeisesti pitänyt olla selkosanaisempi.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.09.2006 00:02 
Poissa
Riimulordi
Riimulordi

No joo kyllähän nuo lisää ominaisuudet auttavat velhoilijoita. Ja olen kyllä sitäkin ajatellut. Mutta ne auttavat myös muita velhoja kuin Hrestoleita. 10v sotilaana on kyllä mielestäni aika hyvä arvio vaadituista taidoista. Tietenkin pelaamalla voi arvot saada paljon nopeammin (Krashtin kommentti), mutta ei voi olettaa että kaikki 20v tyypit olisivat valmiita riimuloordeiksi (tämähän on noin vaatimus Hrestoli velhoksi). Eikä voi olettaa, että kaikki velhot pääsisivät suhteilla todella nopeasti virkaan (Newsalor). Osan kohdalla voi pitää paikkaansa, osan kohdalla vanhemmat saattavat olla jopa vaativammat kuin muut.

Loskalm on ihan toimiva yhteiskunta sinäänsä (se ei silti pärjäisi mielestäni kilpailussa muiden sivistyneiden yhteiskuntien kanssa - mutta niin eivät monet muutkaan kansat - yleensä kansoilla ei ole syytä terminoida heikompia kansoja). Se mikä minua siinä ärsyttää on oikeastaan se, miten se on esitetty minun lukemassa Glorantha kirjallisuudessa. Sen puutteisiin ei ole otettu kantaa, siinä missä muiden. Se on ollut aina Staffordin pyhä lapsi, josta on lähdetty liikkeelle. Hyvä ja tasaarvoinen ... vähän ärsyttää. Toisaalta velhoritarit haarniskoineen ja haarniskoituineen hevosineen lämmittää minutkin....

Jos joku vielä haluaa puhua Hrestoleista, ehdotan että hän aloittaa oman keskustelu palstan sille. Minä kyllä jaksan jauhaa tästä asiasta lisääkin... (Mutta tuntuu turhalta tehdä sitä tällä palstalla)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.09.2006 00:09 
Poissa
Mestarinillittäjä
Mestarinillittäjä

Ripper kirjoitti:
"No joo kyllähän nuo lisää ominaisuudet auttavat velhoilijoita. Ja olen kyllä sitäkin ajatellut. Mutta ne auttavat myös muita velhoja kuin Hrestoleita. 10v sotilaana on kyllä mielestäni aika hyvä arvio vaadituista taidoista. Tietenkin pelaamalla voi arvot saada paljon nopeammin (Krashtin kommentti), mutta ei voi olettaa että kaikki 20v tyypit olisivat valmiita riimuloordeiksi (tämähän on noin vaatimus Hrestoli velhoksi). Eikä voi olettaa, että kaikki velhot pääsisivät suhteilla todella nopeasti virkaan (Newsalor). Osan kohdalla voi pitää paikkaansa, osan kohdalla vanhemmat saattavat olla jopa vaativammat kuin muut."

Eivät kaikki rupeakaan velhoiksi. Sanon vain, että se on mahdollista määrätietoiselle kiipijälle. Eihän suurin osa Suomen armeijankaan käyneistä jatka upseerin uralle tai edes pyri ammattisotilaiksi, mutta jos joku todella pyrkisi nopeasti ja määrätietoisesti upseerin uralle, kyllä se varmaankin voisi onnistua alle 10 vuodessa. Uskon saman pätevän myös Loskalmin ritariarmeijaan.

Profiili  

Viestin otsikko: Broo!!!
ViestiLähetetty: 13.03.2007 20:32 
Poissa
Pappi
Pappi

Ärsyttävin, kuvottavin, inhottavin ja vastemielisin olento jonka tiedän on Broo!!! En voi sietää niitä missään suhteessa ne ovat Rais****ita jotka näyttävät hirviltä joilla on ihmisen ruumis... Yäk! minä sanon. Mitä mieltä olette asiasta? Ovatko Broot "sööttejä" vai epämiellyttäviä???
:lol:

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Broo!!!
ViestiLähetetty: 06.07.2008 20:10 
Mao kirjoitti:
Ärsyttävin, kuvottavin, inhottavin ja vastemielisin olento jonka tiedän on Broo!!! En voi sietää niitä missään suhteessa ne ovat Rais****ita jotka näyttävät hirviltä joilla on ihmisen ruumis... Yäk! minä sanon. Mitä mieltä olette asiasta? Ovatko Broot "sööttejä" vai epämiellyttäviä???

Kivoja, kunpa broo laittais mua tuhkaluukkuun.

ViestiLähetetty: 06.07.2008 21:02 
Poissa
Keisari
Keisari

ladamees kirjoitti:
Kivoja, kunpa broo laittais mua tuhkaluukkuun.

Ihme kyllä, täytyy olla aivan samaa mieltä.

Like the rising of the storm…

Profiili  

ViestiLähetetty: 18.09.2008 16:38 
Poissa
Riimulordi
Riimulordi

Mao kirjoitti:

Ne on noita kaikea ja pahempaakin, siks niil on ihan paras pelata. :evil:

Mut ärsyttävimpiä on örkit.
Ne vaan ärsyttää ja gorpit tuhoo miekat. :(
Ja kaikki joissa on myrkyä tai saurauksia.
(esim. broo ) :-D

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.09.2008 11:09 
Poissa
Riimulordi
Riimulordi

Broot on pirun mukavia, kun niitä saa mättää ilman tunnontuskia, ja niitä on kiva kehitellä esim. Broo+allosaurus...jne. kaikkia tommosia kivoja variaatioita.

Ärsyttävoin rotu on varmaan peikkolainen kun ne tappaa kaikki tielle tulevat pelaajat. Sinänsä kaikki hengetkin ovat varsin vitt..maisia kun niille aina hääviää jos on vähänkin pienempi mahti.

Tuosta broolla pelaamisesta, niin voi alussa tuntua kivalta, mutta sitten saattaa tulla perusongelmat eteen, missä käydä kaupassa, hankkia tehtäviä ja ylipäätänsä kommunikoida eli ropettaa. (riippuu kyllä pjstä) Itse kokeilin ogrella oli mukavaa kunnes paljastuin... Mutta jokaisella oma mielipiteensä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21.09.2008 12:10 
Poissa
Noviisi

Ärsyttävin rotu on selvästi walktapukset. Ei riitä että niiden pitää huitoa 4 lonkerola samanaikaisesti, vaan pitää vielä hönkiä myrkkyä ja regeneroitua.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 51 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia