Glorantha-foorumi

Kalikos – Suomen Glorantha-seura ry:n keskustelufoorumi
Tänään on 14.11.2018 16:22

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 100 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24.01.2003 19:42 
Poissa
Ouroboros
Ouroboros

Larppa:
Ja muuten, epaz, miksi tämä örkki keskustelu on sitten täällä?
Miksei RuneQuestin olennot tai jotain?

Minä tämän keskustelun tänne siirsin, koska epaz peräsi perusteita nimenomaan örkkien tuomisesta Gloranthaan. Tässä aiheessa siitä on keskusteltu jo aikaisemminkin, joten tämä on sille aika luonteva paikka. Jos myyttisiä perusteluja ei ole ja halutaan jatkaa keskustelua ei-gloranthalaisista örkeistä, niin terve menoa RuneQuestin puolelle uuteen aiheeseen (tai vanhaan, jos siellä sattuu olemaan sopiva).

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.01.2003 11:01 
Poissa
Ylipappi
Ylipappi

epaz kirjoitti:
Toivoin, että örkeille olisi ollut pätevät myyttiset perusteet, jotka eivät olisi olleet vain kopioitu jostain muualta.

Minulla ei ole enempää kysymyksiä.

-Sampo

Joo, RPG:tähän ei voi pelata mitenkään ilman päteviä myyttisiä taustoja milloinkaan! (Hmmh!)
Jos myyttejä kaipaa niin tässä yksi. Juggernaut ohitti punaisen kuun niin läheltä, että aiheutti siitä lohkareiden irtoamista. Osa lohkareista tämähti paikkaan X Gloranthassa. Suuri velho Buglug Jäniksensurma löysi erään tämmöisen suuren lohkareen ja teki kokeita tällä, yrittäen kasvattaa omia taikavoimiaan (tyyliin Skavenit ja warpstone). Kokeilut epäonnituivat pahasti ja sekoittivat vain tämän suuren velho Jäniksensurman pään. Aikaa kului... velho teki kokeitaan eräässä kylässä sen ihmisillä. Kylän ihmisistä mutantoitui Buglrkeja, jotka myös tunnetaan nimeltä örkki joissakin tarinoissa.
No niin, siinä nyt myyttisesti syntynyt örkkiyhteisö.

Kannustus Larppa kannanotoistasi, ainakin minä kannatan omanlaista kantaa asioihin ja ns. pohdiskelua ja miksei kokeiluitakin (tosin tietyllä varovaisuudella ja kuitenkin ajatuksen mukana pitäen). Ennemmin siis niin, että täällä keskustellaan kaikennäköisistä mahdollisuuksista kuin siitä mitä ei ainakaan voi tehdä.
Antakaa yksi seikkailu niin todennäköisesti löydän siitä jonkinmoisen kohdan jolla Gloranhalla taikka säännöillä voi torpedoida "ihan käyttökelvottomana" (en todellisuudessa kyllä halua alkaa filosofisesti pohtimaan mitään/kenenkään seikkaulua vaan tämä on lähinnä vain hienovarainen vihjaus säännöistä ja Gloranthasta).
Jos jollakin on örkkejä niin hyvä, minullakin on örkkejä! Jos se ei jonkun maailmaan sovi, niin älkää pirkule laittako niitä sitten sinne. Omasta mielestäni vain, kuten olen niin monasti jo kirjoittanut, itse Glorantha ei torpedoi oikein minkäänlaista kehitelmää. Se on vain eräiden PJ:n omaa suppeaa näkemystä. Tämä taasen ei tarkoita sitä, että Gloranthasta pitäisi luoda jonkinmoinen "sirkus" mutta semmoista tahtovalle sekin on mahdollista.

Ugh, olen pölissyt! :P

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.01.2003 11:30 
Poissa
Pappi
Pappi

No mutta mutta... eihän tää minulle kuulu...

Ei kai tässä kukaan ESTÄNYT ketään tuomasta lutusii ököjä Gloranthaan. Jos toisia vain kiinnostaa, mitä MYYTTEJÄ ja perusteita olette keksineet niiden olemassaolon perustaksi, niin eikö niitä saa kysellä? tä? Epaz ei mitenkään tyrmännyt örkkiyhteisön mahdollista olemassa oloa. Jos joillakuilla on kuitenkin jotain mielenkiintoa koherentin maailman, olkoonkin että mielikuvitussellaisen, ylläpitoon omassa ja ehkä jopa peliryhmänsä mielissä, niin minusta se ei ole "suppeaa näkemystä".

Sanoisin, että se on pikemminkin roolipelisidonnaista kunnianhimoa. Pelaajana minusta tuntuisi hoopolta, jos meidän gloranthassa tulisi vastaan jotain tolkien-örkkejä. Onneksi olen pj, joten saan kontrolloida mahdollisten örkkieni "taustat" kondikseen. Koska kaikkihan me kuitenkin rakastamme örkkejä.

Itseasiassa esimerkiksi yön ratsastajat ovat mielestäni erittäin lähellä gloranthalaista vastinetta örkeille. Samankokoisia, likaisia, sotaisia, tummia, karvaisia, ratsastaa isoilla monsuilla. Mutta tausta on glorantha-style. Vaihtakaa niiden kutsumanimeksi örkki ja kas, siinä teillä örkki by iso G.

Disclaimerina vielä, en tunne henkilökohtaisesti Epazia, enkä ketään muutakaan, enkä ole pelannut heidän kanssaan. Enkä mitenkään dissaa myöskään örkkejä gloranthassa vaikka kuusta tippuneina, jos se vain tuntuu sopivalta, go for it!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.01.2003 11:51 
Poissa
Pappi
Pappi

Kiitos, wakboth, selventävästä vastauksestasi. Säästit vaivani.

-Sampo

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.01.2003 12:38 
Poissa
Ylipappi
Ylipappi

Niin, eihän kukaan varmaankaan ole ketään estänyt, ei. Mutta kummasti vain hienoista torpedointia olen monesta viestistä havaitsevinani. Eipä sillä, olen itse myös sillä kannalla, että olisi mielenkiintoista lukea myös jonkinmoisia perusteluita ja pohdintoja ajatukselle/-ille.
Mutta pitää myös muistaa ja ymmärtää, että välttämättä kaikilla ei semmoisia ole luotuna, eikä se välttämättä heidän maailmastaan yhtään sen huonompaa tee. Itse asiassa voi olla paljon antoisampikin, mistä me sen voimme tietää, kun itse emme kyseistä peliä pelaa?
Itse haluan antaa tukeni maailmoistaan ja ideoistaa kertoville, enkä vain aina yrittää tukahduttaa tjms..

Niin ja tarkoitus ei ollut hyökätä ketään kohtaan henkilökohtaisesti, pahoittelen jos Epaz koki asian siten (ei ainakaan onneksi näy hänen viestissään). Vaan lähinnä aukaista omaa mielipidettäni ja tuo Epazin kirjoitus antoi hyvän sillan siihen.

Siihen suppeaan näkemykseen taasen arvoisalle wakbothille vain, että näkemys on suppea jos on sitä mieltä, että Glorantha estää jonkinmoisia mahdollisuuksia. Luulin, että kyseinen kanta olisi ylemmästä kirjoituksestani tullut selville. Se ei ole suppeaa, että haluaa lisää tietoa. Mutta kait se on niin lukijasta kiinni, mitenkä haluaa tekstin lukea. Kannattaisi siis paneutua paremmin tekstiin allekirjoittaneen, ei vain tullut sitä tarpeeksi hiottua, pahoittelen.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.01.2003 15:33 
Poissa
Riimulordi
Riimulordi

Meillä Örkit tuli vahingossa.
Aloitimme pelin Aarnikotkien saarella, ja kun se oli koluttu läpi niin siirryimme Gloranthan mantereelle. Ja sitten alettiinkin ihmettelemään miksi Gloranthan edustalla on rotu joka on kaaoksen rappeuttamia haltioita ja Haltiahahmojemme arkki vihollisia (tappoivat paskiaiset vanhempamme), mutta muualla ei... Niinpä päätimme laittaa örkkejä ympäriinsä Gloranthaa, lähinnä vuorille. Eräänlainen paikoitellen peikkojen kanssa sovussa elävä rotu joka sikiää nopsempaa kuin Broot.

Ja sankaripolut sun muut ollaan poistettu meidän peleistä koska ne tuntui niin "naurettavilta", eli senkään takia ei olla pidetty örkeillä mitään sen suurempaa merkitystä tai myyttiä. Kaaoksen häthätää tekemiä sotilaita (lähinnä) jotka haahuilee maailmalla aiheuttamassa kaaosta ittensä ja omii sen kultin mistä on niille niiden mielestä eniten hyötyä. Mutta meidän Örkit ei ole aivottomia tykinruokia, vaan pelottavia vastustajia.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.01.2003 17:59 
Poissa
Ouroboros
Ouroboros

Northstar:
Antakaa yksi seikkailu niin todennäköisesti löydän siitä jonkinmoisen kohdan jolla Gloranhalla taikka säännöillä voi torpedoida "ihan käyttökelvottomana" (en todellisuudessa kyllä halua alkaa filosofisesti pohtimaan mitään/kenenkään seikkaulua vaan tämä on lähinnä vain hienovarainen vihjaus säännöistä ja Gloranthasta).

On kai olemassa seikkailuja, jotka sopivat paremmin tai huonommin kirjoissa kuvatun Gloranthan tarjoamiin kehyksiin. Ehkä joku nykyaikaan sijoittuva seikkailu ei toimi sellaisenaan oikein hyvin Gloranthassa, vaikka sitä tietysti voisi kenties soveltaa Gloranthaan sopivilla muutoksilla. Vastaavasti taas vaikkapa minun kirjoittamani seikkailu Kadonneet lapset varmaan soveltuu Gloranthaan sellaisenaan, vaikka tietysti Glorantha-leimaisuutta voi vielä halutessaan lisätäkin.

Omasta mielestäni vain, kuten olen niin monasti jo kirjoittanut, itse Glorantha ei torpedoi oikein minkäänlaista kehitelmää.

Riippuu varmaan siitä, mitä tarkoitat Gloranthalla eli onko kyse siitä, mitä Gloranthassa virallisen linjan mukaan on ja ei ole, vai siitä, mitä Gloranthaan pystyisi sijoittamaan enemmän tai vähemmän luontevasti. Virallinen linja kyllä torpedoi örkit aika tehokkaasti, mutta tietysti toisenlaiseen, omaan Gloranthaan örkkejä voisi tunkea, eikä minulla ainakaan ole pyrkimyksenä estää sellaista. Voihan Gloranthaan totta vieköön sijoittaa vaikka muumipeikkoja, jos haluaa, ja jonkun mielestä se saattaa onnistua vielä ihan luontevastikin liittämällä jo olemassa oleviin Gloranthan myytteihin muumien myytit. Saattaisi siinä vain hommaa olla, jos haluaa tosiaan saada kaikkiin muihin myytteihin sujuvasti sopivat jutut aikaan.

Mutta pitää myös muistaa ja ymmärtää, että välttämättä kaikilla ei semmoisia ole luotuna, eikä se välttämättä heidän maailmastaan yhtään sen huonompaa tee. Itse asiassa voi olla paljon antoisampikin, mistä me sen voimme tietää, kun itse emme kyseistä peliä pelaa?

Toisaalta kuitenkaan en vaihtaisi omaa Gloranthaani Bagsien örkilliseen Gloranthaan, jossa myyteillä ei ole sellaista merkitystä kuin minun Gloranthassani. Katsoisin siis, että näistä kahdesta maailmasta oma Gloranthani soveltuu omiin tarkoituksiini paremmin. Mistään absoluuttisesta hyvästä ja huonosta ei tietenkään ole kyse, vaan ainoastaan siitä, mikä sopii minulle parhaiten.

Itse haluan antaa tukeni maailmoistaan ja ideoistaa kertoville, enkä vain aina yrittää tukahduttaa tjms..

Kaikenlaiset ideat ovat ehdottomasti minustakin kiinnostavia ja olen kyllä lukenut muitakin fantasiajuttuja kuin vain pelkkää Gloranthaa, jos kohta en ole paljon muuta roolipelinä pelannutkaan. Tosin itse suuntaan mieluiten ideapotentiaalini Gloranthaan ja koetan omissa ideoissani pitää tietyn Gloranthan peruskehikon mukana, johon kuuluvat myyttien vahva rooli ja monet muut Gloranthalle ominaiset pointit. Sillä tavalla pystyn ehkä tuomaan esiin oman Gloranthani ominaislaatua ja se ehkä helpottaa myös minun ideoideni soveltamista toisten Gloranthaan. Mutta jokaisella on toki vapaus tehdä haluamallaan tavalla ja luoda omaa pelimaailmaansa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.01.2003 20:25 
Poissa
Pappi
Pappi

zorbus vaan northstar. On vaan niin helppo lukea väärin. Ja toivottavasti luit disclaimerini. Kaikenlaiset ideat on on aina parempia kuin ei ideoita ollenkaan (usein koettu mielentila), niitähän voi sitten kukin jalostaa omaan gloranthaansa sopiviksi, seulan koko on vain toinen. Tämä on kai se pointti kaikilla. Eri sanat vaan.

Absoluuttisesta paremmuudesta tai mistään muustakaan en voi sanoa mitään, koettua hauskuutta on paha mitata. Minun gloranthassa mennään mutkia suoriksi sillon kun tuntuu, mutta jäljet ainakin yritetään naamioida näyttämään gloranthaan sopiviksi pelaajien silmissä.

EWF kokeilulaboratorioineen on helppo tekosyy tunkea epämääräisiä pikku otusyhteisöjä jokapaikkaan. Ne on kato jäänne siltä ajalta, niitä on vähän, mutta paikallisesti juuri sopivasti seikkailun aineistoksi. Ei tartte mytologisoida niin paljon jos ei jaksa. Ja huvittavatkin myytit käy, koska nehän on sitten sen onnettoman otuskansan omia yrityksiä selittää oma surullinen syntyperänsä. Jos ei muuta, niin tarjoaa pelaajille väristyksiä menneistä ajoista ja siellä tehdyistä hirveistä asioista...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.01.2003 22:36 
Poissa
Keisari
Keisari

Nysalor kirjoitti:
Voihan Gloranthaan totta vieköön sijoittaa vaikka muumipeikkoja.

Voi kyllä. Kulta-Ajalla, kun kaikki oli hyvin, olivat kaikki muumeja.
Mutta sitten tuli Haisuli ja pilasi kaiken.

Vakavasti puhuen, minun gloranthassani olisi ennemmin muumeja kuin örkkejä. Muumit on kunkkuja.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.01.2003 22:48 
Poissa
Sankarimatkaaja
Sankarimatkaaja

Juha R kijoitti:
Vakavasti puhuen, minun gloranthassani olisi ennemmin muumeja kuin örkkejä.

Siinä olisi sitten kunnolla sitö "Gloranthan muokkaamista". No sama on örkeissä, mutta minulla tämä olisi taas toisin päin. Muumit ei oikein tunnu oleelliselta, kun niillä ei ole edes sukupuolielimiä, ja örkeillä on sentään ne. No ihan sama, ainakin kunnon fantasiaa jos muumit jyllää miekat kädessä ympäri Generteleaa. :wink:

Mutta mikäs on sitten niin pahasti örkkejä vastaan? Ne on ihan kivoja.

Muumit on kunkkuja

Juu, ainakin siinä ohjelmassa.

No tästäkin olisi voinut aloittaa uuden keskustelun "Muumit"!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.01.2003 22:57 
Poissa
Keisari
Keisari

Larppa kirjoitti:
niillä ei ole edes sukupuolielimiä, ja örkeillä on sentään ne.

Miksi oikeastaan olet siitä noin varma?

Lainaa:
No ihan sama, ainakin kunnon fantasiaa jos muumit jyllää miekat kädessä ympäri Generteleaa.

Voi voi tuota ainaista nujakointia. Otappas vähän lämmintä kaakaota tai totia niin rauhoitut.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.01.2003 23:01 
Poissa
Sankarimatkaaja
Sankarimatkaaja

Juha R kirjoitti:
Miksi oikeastaan olet siitä noin varma?

No en täysin olekkaan, mutta luulisin niin. Ohjelmassa niitä ei ainakaan näy ja ovat varmaan kivasti piilossa. Ja sitten eivät ulosta mitenkään, joten siitäkin voisi epäillä jotain. No siinä minun perustekuni.

Otappas vähän lämmintä kaakaota tai totia niin rauhoitut.

Juu, en minä mistään ole pillastunut jos niin luulit. Sanoin vain, että aika ovelaa olisi tuommoinen. En tarkoittanut millään pahalla.

Joo tosiaan alkaa lähtemään aiheesta. Voisi leikata varmaan jotain johonkin Muumi keskusteluun. Joten palataan taas niihin mielenkiintoisiin örkkeihin, jookosta juu?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.01.2003 00:24 
Poissa
Keisari
Keisari

Larppa kirjoitti:
Ohjelmassa niitä ei ainakaan näy ja ovat varmaan kivasti piilossa...

Tarkoitin kyllä että mikä saa sinut niin vakuuttuneeksi siitä että örkeillä on sukuelimet mutta nevermind...

-Juha, jonka viestejä saa poistaa

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.01.2003 01:11 
Poissa
Riimulordi
Riimulordi

epaz kirjoitti:
Kysymys oli oikeastaan Karvajalalle suunnattu, mutta on vain mukavaa jos muutkin örkkien käyttäjät kertovat miksi käyttävät juuri niitä.
Eri kaaoksen olennoilla on kyllä eri syitä. Mikä niistä sopisi mielestäsi örkeille?

Karvajalka vastaa myöhästyneenä, johtuen nettiin pääsyn vaikeuksista.
Itse asiassa minun örkit eivät ole kaaosta vaan vihaavat sitä. Tämä selittyy kehittelemästäni historiasta. Örkkini eivät ole LOTR örkkejä, vaikka ne saattavat näkönsä puolesta näyttääkin niiltä.

Lainaa:
Gloranthassa LOTR:n teoria ei ole kyllä perinteinen, pikemminkin päinvastoin - käyttämätön. Se ei tee siitä kuitenkaan omaperäistä eikä mielestäni myöskään perusteltua. Miksi kopioida jotain toista fantasiamaailma Gloranthaan?

En koetakaan kopioida mitään Gloranthaan, mutta minusta örkit ja puolituisetkin ovat hyvä lisä omalaatuiseen maailmaan ja tuovat oman vivahteensa peliin. Ei kaiken ihmisiä tai hyvää vastustavan tarvitse tulla kaaoksesta tai pahoista kulteista. Minusta kohtalo voisi olla mielenkiintoisempi motiivi(kuulostipa lattealta)... hurraa.

Tuohon kopiointiin vastaisin, että koska se on niin helppoa. Voi vetästä hatusta juttua, koska se on jo luotu, vastaukset ovat tavallaan valmiina.
epaz kirjoitti:
Miten ne sopivat saaren mytologiaan, mistä ne ovat peräisin?

Minun saarellani örkkien historia ulottuu saaren alkuaikoihin, jolloin taisteltiin saarella ensimmäinen suuri sota. Nykyiset örkit ovat muuttunut rotu niiltä ajoilta. Tästä on tarinakin/historia, mikäli uudelleen kirjoitan sen.
Lainaa:
No jumalia muutama esimerkiksi; Ikadz, Thed, Malia ja muut kaaoksen ja "pahat" jumalat.
Eikö kaikilla Gloranthan olennoilla ole jokin syntyperä? Mikä örkkien jumala olisi? Eikö sellainen olisi hyvä kehittää, jos laittaa niitä peliinsä?

Mitä ovat "pahat" jumalat? Gloranthassa hyvä ja paha ovat (kuten oikeastikin) subjektiivisia käsitteitä. Orlanthien mielestä Punainen Jumalatar on paha, lunareiden mielestä Orlanth on "paha".

Minkä takia jumalien pitäisi tehdä örkeistä pahoja? Minun örkkini eivät palvo tuollaista jumalaa vaan pikemminkin klaaneissa on shamaaneja, jotka tulkitsevat heidän vanhaa oppiaan. Tämä puoli on hieman kehittelyn alla mutta periaatteessa ja käytännössä näin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.01.2003 01:50 
Poissa
Pappi
Pappi

Noniin, kuulostaa siltä, että örkkisi eivät olisi ihan tusinatavaraa. Harmi, että menetit kirjoituksesi koneen kaatuessa. Yritä ihmeessä jaksaa kirjoittaa juttusi uudestaan.

-Sampo

PS. olen kyllä yleisesti ottaen Juhan kanssa samaa mieltä... ja mihin Kultaisella Ajalla miekkoja olisi tarvittukaan? Haisuli löysi ensimmäisen ja siitäkös vasta perse repesikin. näin muumimaisesti sanottuna.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.01.2003 02:15 
Poissa
Riimulordi
Riimulordi

Karvajalka kirjoitti:
Karvajalka vastaa myöhästyneenä, johtuen nettiin pääsyn vaikeuksista.
Itse asiassa minun örkit eivät ole kaaosta vaan vihaavat sitä. Tämä selittyy kehittelemästäni historiasta. Örkkini eivät ole LOTR örkkejä, vaikka ne saattavat näkönsä puolesta näyttääkin niiltä.

Heitänpä soppaan oman versioni...meillä on örkkejä, ja lähdin siitä että ne ovat aikanaan siinneet vähän samaan tapaan haltioista kuin peikkolaiset peikoista, joskin siitä on niin kauan aikaa että rodut ovat nyt jokseenkin täysin erilliset. Örkit eivät siis ole sinällään kaoottisia vaikka niiden alkuperä onkin jonkin kaaosjumalan tekosia. Tosin maailma ei meillä ole puhdas Glorantha vaan vanha Maa Gloranthan myyteillä, joten jos joku ei pidä näkemyksestäni niin näin IMW! 8)

Näkemys, että örkit ovat Gloranthassa "turha" rotu koska pahiksilla on jo "tykinruokarotuja" on sinällään ihan hyvä, ja jos muinaisessa nuoruudessani en olisi örkkejä alunperin seikkailuihin sijoittanut ja vielä Aarnikotkien saarta tullut ostaneeksi, niin ehkäpä örkkejä ei meilläkään olisi, mutta kaatunutta maitoa ei enää saa purkkiin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.01.2003 10:06 
Poissa
Ylipappi
Ylipappi

Larppa kirjoitti:
Muumit ei oikein tunnu oleelliselta, kun niillä ei ole edes sukupuolielimiä, ja örkeillä on sentään ne. :wink:

Oman omituisen mielenlaatuni vuoksi minäkin Juha R:n ohella lukisin mielelläni lisää tästä hypoteesista, koska olen havaitsevinani, että olet ehkä pohtinut asiaa enemmänkin.
Eli mitenkä sinun maailmassasi örkit loppujen lopuksi lisääntyvät? Ajatuksista voisi saada hyviä viitekehyksiä moniin peleihin, kenties. Jos siis örkeillä on sukupuolielimet, niin missä ovat naispuoliset örkit? Jos taas niillä ei ole, niin olisivatko ne samaan tapaan luotuja kuin kääbiöt?

wakboth kirjoitti:
Kaikenlaiset ideat on on aina parempia kuin ei ideoita ollenkaan (usein koettu mielentila), niitähän voi sitten kukin jalostaa omaan gloranthaansa sopiviksi, seulan koko on vain toinen.

Kyllä, juuri näin. Liian usein allekirjoittaneella on myös ideat hiukan kadoksissa. Joten uusia ideoita voi yrittää etsiä yllättäviltäkin kuulostavista jutuista, omaa seulaa käyttäen. :)

Nysalor kirjoitti:
Toisaalta kuitenkaan en vaihtaisi omaa Gloranthaani Bagsien örkilliseen Gloranthaan, jossa myyteillä ei ole sellaista merkitystä kuin minun Gloranthassani. Katsoisin siis, että näistä kahdesta maailmasta oma Gloranthani soveltuu omiin tarkoituksiini paremmin. Mistään absoluuttisesta hyvästä ja huonosta ei tietenkään ole kyse, vaan ainoastaan siitä, mikä sopii minulle parhaiten.

Totta, jokainen tyylillään! Yritänkin vain innostaa muitakin kirjoittamaan omasta Gloranthastaan.

Nysalor kirjoitti:
Tosin itse suuntaan mieluiten ideapotentiaalini Gloranthaan ja koetan omissa ideoissani pitää tietyn Gloranthan peruskehikon mukana, johon kuuluvat myyttien vahva rooli ja monet muut Gloranthalle ominaiset pointit. Sillä tavalla pystyn ehkä tuomaan esiin oman Gloranthani ominaislaatua ja se ehkä helpottaa myös minun ideoideni soveltamista toisten Gloranthaan.

Kyllä, pitää paikkansa. Kiitoksia siitä, näin julkisesti. Kyllä niitä jaossa olevia seikkailuitasi on luettu ja kerätty ideoita sekä ajatuksia omiin sessioihin. Toivottavasti muutkin ovat osanneet hyödyntää näitä, tai edes ovat lukeneet niitä. Jo pelkästään niiden hyvien pohjustuksien ansiosta, ettenkö sanoisi jopa mallikkaiden monissa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.01.2003 10:16 
Poissa
Sankarimatkaaja
Sankarimatkaaja

Northstar kirjoitti:
Eli mitenkä sinun maailmassasi örkit loppujen lopuksi lisääntyvät?

No ihan luonnollisen prosessin kautta. Kuten kääpiöillä naispuolisia örkkejä on vähemmän kuin miehiä ja heistä pidetään parempaa huolta. Ja en keksi nyt minkä takia ei olisi nais örkkejä, kun on naishaltioita ja peikkojakin, sekä naiskääpiöitä joilla on kai parta? No eli ihan luonnollisen prosessin kautta.

Ja ei ole mitään tyhmää "parituslaitosta" kuten kääpiöillä ja ne eivät halua puhua siitä ja vastaavaa. Vetäisin enemmän örkit broihin päin, eli on ihan himojakin. Eikä mitään haltia sieman, maahan, kasvaa, kukkii, tulee uusi haltia lapsi. Tuntuu aika epäilyttävän, mutta niille on kumminkin keksitty sitten jotain, joka on kiva asia.

IIK, myöhästyn kohta bussista!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.01.2003 19:50 
Poissa
Riimulordi
Riimulordi

Sanon suoraan, että miksi örkkejä ei saisi olla glorathassa?
Sanovatko taas pahat nörtti friikit että gloranthan tasapaino järkyttyy tai jotain muuta yhtä lösöä...
Vai kivitetäänkö pelinjohtaja jos se laittaa örkkejä peliin?

Miedän peleissämme örkkejä on käytetty yleisesti, ja meidän pelit sijoittuu gloranthaan, eikä minnekkään mummolaan...

Hobititkin on ihan kiva lisä, vaikka niitä ei meidän peleissämme paljoa ole
käytettykään. Yhen pelaajan hahmo oli kerran semmonen...

Jokainen miettiköön asiaa omalta kannaltaan, mutta onko örkit ja hobitit joku gloranthan vitsaus, josta olisi päästävä eroon?

Viimeksi muokannut Guardian päivämäärä 22.02.2003 20:59, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.01.2003 20:26 
Poissa
Sankarimatkaaja
Sankarimatkaaja

Guardian kirjoitti:
Sanon suoraan, että miksi örkkejä ei saisi olla glorathassa?

Varmaan sen takia, koska niin ei lue missään kirjassa ja se olisi sitten juuri sitä "epä-glorantha" maisuutta. Tästä on kyllä aikasemminkin puhuttu, että jos lisää jotain Gloranthaan jota ei lue se on gloranthan muokkausta ja se vasta hirveää onkin. No ihan sama minkälainen Glorantha versio kelläkin on, mutta se ihan sääntöjen mukanen on kai sitten se paras.

Sanovatko taas pahat nörtti friikit

No en ole ainakaan minä mikään nörtti enkä tosiaan friikki. Sanon vain oman mielipiteen, mutta mua ei haittaa jos siellä jossain sun Gloranthassa on örkkejä. Sehän on hyvä, jos lisää/poistaa olentoja, että pelaaminen sujuisi parhaiten ja vastaavaa.

Vai kivitetäänkö pelinjohtaja jos se laittaa örkkejä peliin?

On kuule kivitetty pienemmästäkin. :wink:

Hobititkin on ihan kiva lisä,

Juu, niin minustakin. Jos on örkkejä niin on myös puolituisia, yleensä.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 100 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia