Glorantha-foorumi

Kalikos – Suomen Glorantha-seura ry:n keskustelufoorumi
Tänään on 15.12.2018 01:18

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 33 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Walktapus
ViestiLähetetty: 13.09.2006 23:50 
Poissa
Riimulordi
Riimulordi

Liittynyt: 04.01.2003 01:21
Viestit: 71
Paikkakunta: Oulu, Pohjolan Pavis
Viimeisimmässä vetämässäni seikkailussa walktapus pääsi väijyttämään erään ryhmän jäsenen ja tarttui tähän tiukasti kiinni lonkeroillaan. Tämä tietenkin hälytti apuun lopun ryhmästä, naureskelin jo etukäteen tilanteelle jossa porukka tulee apuun pätkimään walktapusta vain saadakseen myrkkypilvestä koko sakki.
Mutta kulman takaa tulikin ensimmäisenä ryhmän humakti, joka sen kummemmitta seremonioitta nitisti kauniin lonkeropääni Henkikatkolla. God dammit! :(

Miten on: regeneroituuko Henkikatkolla tapettu walktapus? Porukka ei tietenkään mitenkään tuhonnut ruumista. Sääntökirja sanoo että "walktapuksen voi tappaa vain voimakkaalla taikuudella...", voidaanko Henkikatko katsoa tälläiseksi? Sehän ei kuitenkaan varsinaisesti tapa vahingolla vaan "katkaisemalla hengen ja ruumiin yhteyden".


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.09.2006 23:56 
Poissa
Pappi
Pappi
Avatar

Liittynyt: 03.02.2005 22:47
Viestit: 186
Paikkakunta: vaasa
Mielestäni henkikatko on tarpeeksi voimakas taika tuhoamaan otuksen.
Kun otushan "kuolee" ottamatta fyysistä vahinkoa mitä regeneroida.

_________________
Bellad Kirjoitti:
sinusta tulee vielä hyvä myyntitykki..=)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.09.2006 07:44 
Poissa
Sankari
Sankari

Liittynyt: 25.04.2006 08:55
Viestit: 981
itse pitäisin riimutaikuutta muodossa kuin muodossa riittävänä taikuutena. Myöskin tainnoksiin saadun ruumiin sytyttäminen taikuudella, tai muutoin sen polttamisessa onnistuminen riittäisivät minulle.

Tietnkin lisäksi voisi mainita että kirjallisuuden kuvituksien mukaan walktapuksen "mustepilvi rauhanen" eli myrkkypilven sylky rauhanen on kehon etupuolella, kuten suukin, jolloin myrkkypilven sylkeminen ei levitä sitä välittömästi olennon taakse.

Ja pitäisin omissa peleissä, että hahmo joka on hengittämäti, ei saa heti myrkytystä, vaan vasta epäonnistuttuaan hengityksen pidätys (RR) heitoissa, joihin tietenkin antaisin tilanteen mukaan haittaa.

Muttajoo, Henkikatkon idea RQ:ssa on, että käyttäjä kutsuu jumalan (Humakt tai aspekti) joka katkaisee miekallaan hengen ja ruumiin välisen langan. Ja tätä pitäisin kyllä ehdottomasti riittävänä. Mikäli liiallisesti pelkää henkikatko-katastroffeja, niin kannattaa loitsun saamiselle asettaa tiukat kriteerit, tai vaatimus pyhästä tehtävästä tms. (ei sitä Humaktiakaan nyt joka kangenheiluttajan pillintahdissa hyppiminen jaksais napata).


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.09.2006 21:47 
Poissa
Riimulordi
Riimulordi

Liittynyt: 04.01.2003 01:21
Viestit: 71
Paikkakunta: Oulu, Pohjolan Pavis
Bellad kirjoitti:
Muttajoo, Henkikatkon idea RQ:ssa on, että käyttäjä kutsuu jumalan (Humakt tai aspekti) joka katkaisee miekallaan hengen ja ruumiin välisen langan. Ja tätä pitäisin kyllä ehdottomasti riittävänä. Mikäli liiallisesti pelkää henkikatko-katastroffeja, niin kannattaa loitsun saamiselle asettaa tiukat kriteerit, tai vaatimus pyhästä tehtävästä tms. (ei sitä Humaktiakaan nyt joka kangenheiluttajan pillintahdissa hyppiminen jaksais napata).


Juu, tämä nyt ei tällä haavaa ole ongelma, eikä muutenkaan viitsi melkein 10v (reaaliaikaa) Humaktin kultissa olleen hahmon pelaajalle sanoa että "tää loitsu on liika uber, et sä voi tätä saada ku oot n00b. Ota tosta Terävyys-2 lohdutukseksi"...

Mutta kallistun kyllä itsekin sille kannalle että walktapus ei tuosta enää nouse.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.09.2006 22:33 
Poissa
Sankari
Sankari

Liittynyt: 25.04.2006 08:55
Viestit: 981
Mutta voithan sanoa, kun menee loitsuaan uusimaan, että pitää suorittaa jokin "humakt mainen" teko, Questi tms. Luet netistä jonkin Hero Questin, tai keksit jonkin itse, ja sovellat sitten sellaisen "remake" jutun, missä ei tehdä Hero questia, vaan "jumalaansa myötäilevä teko"


ja tulevaa hirviötä ajatellen, kannattaa muistaa, että henkikatko ei toimi sieluttomiin, eli epäkuolleisiin..=) =) =)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.09.2006 10:23 
Poissa
Kuningas
Kuningas

Liittynyt: 17.02.2002 03:00
Viestit: 427
Paikkakunta: Vantaa
Yhdyn näkemykseen että Henkikatko riittää tappamaan walktapuksen pysyvästi. Sieluhan siinä tosiaan irtoaa.

En ole kuunaan tullut ajatelleeksi että kyseinen loitsu olisi liian voimakas, mutta tämä voi johtua siitä ettei sitä ole liiemmin omissa peleissäni käytetty. Toisaalta pitäisin Humaktin kultin luonnetta riittävänä tasapainona sen tarjoamille huomattaville eduille. (Gloranthani on RQ-HQ-hybridi, eli sovitan HQ:n "todellisuutta" RQ:n sääntöihin. Humaktini ovat siis Storm Tribessa kuvaillun laisia - pelättyjä hylkiöitä joilla ei ole enään omaa sukua.)

Keksinpä kuitenkin mahdollisen sopivan rajoituksen Henkikatko-loitsun hankkimiselle: sitä voi keksiä erikoistuneen lahjan ("Voi oppia Henkikatko-loitsun" tai "Voi oppia Henkikatko-loitsun uusiutuvana", kumpi sitten on mielestäsi parempi) ja siihen liittyvän kiellon ("Ei voi hyötyä parannustaikuudesta"). Muistelen kyllä että olen nähnyt samanlaisen parin jossain netissä kelluneessa Humakt-versiossa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.09.2006 14:35 
Poissa
Sankarimatkaaja
Sankarimatkaaja
Avatar

Liittynyt: 17.05.2005 16:25
Viestit: 840
Paikkakunta: Turku
Sabutai kirjoitti:
Juu, tämä nyt ei tällä haavaa ole ongelma, eikä muutenkaan viitsi melkein 10v (reaaliaikaa) Humaktin kultissa olleen hahmon pelaajalle sanoa että "tää loitsu on liika uber, et sä voi tätä saada ku oot n00b. Ota tosta Terävyys-2 lohdutukseksi"...


Tätä en suosittelisi missään nimessä. Oman hahmon kehittyessä siltä alkoi häviämään loitsuja, PJ:n vähän väliä vaan ilmoitettua, että toi loitsu on liian kova, ota se pois. Aika paha pelntappaja ja fiiliksien hävittäjä.

PJ:nä pitää ovelasti ottaa se loitsu pois, siten että pelaaja itse hyväksyy sen, eikä ala protestoida. Tuon walktapuksenkin kanssa olisi ollut hyvä mahdollisuus ilmoittaa pelaajalle, että sen tappaminen vaatii suurempaa taikuuttaa ja mikäli hahmo meinaa saada henkikatkon läpi hän joutuu, esim. uhraaman kaikki taikapisteet sekä itse loitsun.

Jälkeenpäin hyvällä selityksellä pelaaja voi saada loitsun takaisin, mutta esi. edellinen tapaus on jättänyt sellaisen jäljen että loitsu toimii vain kertakäyttöisenä. Toimii paljon paremmin kuin "kumita toi loitsu pois, koska se on liian hyvä".

_________________
Kuinka monta roolipelaajaa tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu???
Kaksi - toinen heittää noppaa ja toinen kertoo lampunvaihdon onnistuneen!

Yelmin balleriina, kreivin viihdyttäjä ja apinamiehen isä.
- Ropecon -06:n loppusaldo


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.09.2006 15:11 
Poissa
Sankari
Sankari

Liittynyt: 25.04.2006 08:55
Viestit: 981
Eikös henkikatko ole noin yleensäkin "kertakäyttöinen", ja kumitetaan käytön jälkeen pois..?

Ja eikös siihen pidä noin yleensäkin sääntöteknisestikin uhrata runsaasti taikapisteitä loitsittaessa, jottei vihuperkule mene ja vastusta sitä, ja saa vain d6 myrkkylämää. ?? niin minä ne säännöt aikanaan ymmärsin... =)=)

vaan mene ja tiedä... saattanut ne väärinkin lukea...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.09.2006 15:27 
Poissa
Sankarimatkaaja
Sankarimatkaaja
Avatar

Liittynyt: 17.05.2005 16:25
Viestit: 840
Paikkakunta: Turku
Bellad kirjoitti:
Eikös henkikatko ole noin yleensäkin "kertakäyttöinen", ja kumitetaan käytön jälkeen pois..?


Uusiutuva miekoille (vielä tarkennukseks, ennen sarkastisia kommentteja, siis humaktin riimulordeille).

Bellad kirjoitti:
Ja eikös siihen pidä noin yleensäkin sääntöteknisestikin uhrata runsaasti taikapisteitä loitsittaessa, jottei vihuperkule mene ja vastusta sitä, ja saa vain d6 myrkkylämää. ?? niin minä ne säännöt aikanaan ymmärsin... =)=)


Me ollaan aina pelattu siten, ettei loitsun uhri vastusta loitsun pisteitä vastaan, vaan heittäjän sen hetkisiä taikapisteitä vastaan.

Kuten Bellad totesi, sama pätee itseeni:
vaan mene ja tiedä... saattanut ne väärinkin lukea...

Ja mitä varmimmin olenkin...

_________________
Kuinka monta roolipelaajaa tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu???
Kaksi - toinen heittää noppaa ja toinen kertoo lampunvaihdon onnistuneen!

Yelmin balleriina, kreivin viihdyttäjä ja apinamiehen isä.
- Ropecon -06:n loppusaldo


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.09.2006 15:30 
Poissa
Suuren neuvoston johtaja
Suuren neuvoston johtaja
Avatar

Liittynyt: 30.01.2002 03:00
Viestit: 729
Paikkakunta: Jyväskylä
Alec kirjoitti:
Oman hahmon kehittyessä siltä alkoi häviämään loitsuja, PJ:n vähän väliä vaan ilmoitettua, että toi loitsu on liian kova, ota se pois. Aika paha pelntappaja ja fiiliksien hävittäjä.

Onko joku PJ oikeasti kehdannut tehdä noin? O_o
Raippaa mokomalle. Tuollainen mielivalta on vain PJn "vallan" väärinkäyttöä.

Alec kirjoitti:
PJ:nä pitää ovelasti ottaa se loitsu pois, siten että pelaaja itse hyväksyy sen, eikä ala protestoida. Tuon walktapuksenkin kanssa olisi ollut hyvä mahdollisuus ilmoittaa pelaajalle, että sen tappaminen vaatii suurempaa taikuuttaa ja mikäli hahmo meinaa saada henkikatkon läpi hän joutuu, esim. uhraaman kaikki taikapisteet sekä itse loitsun.

Jälkeenpäin hyvällä selityksellä pelaaja voi saada loitsun takaisin, mutta esi. edellinen tapaus on jättänyt sellaisen jäljen että loitsu toimii vain kertakäyttöisenä. Toimii paljon paremmin kuin "kumita toi loitsu pois, koska se on liian hyvä".

Koko viestiin liittyen:
Yleensäkin PJn tulisi miettiä etukäteen mitä sallii hahmoille.
Itseltäni loppuisi pelaaminen varsin nopeasti sellaisen PJn alaisuudessa, joka alkaisi yhtäkkiä muuttamaan sovittuja asioita "PJn vallallaan".

PJllä on valta, koska se on sosiaalisella sopimuksella (yhteisellä päätöksellä) hänelle annettu. Sitä ei pidä väärinkäyttämän, koska ne jotka sen antoivat (pelaajat) voivat sen myös yhtä helposti ottaa pois.

_________________
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.09.2006 15:34 
Poissa
Suuren neuvoston johtaja
Suuren neuvoston johtaja
Avatar

Liittynyt: 30.01.2002 03:00
Viestit: 729
Paikkakunta: Jyväskylä
Alec kirjoitti:
Bellad kirjoitti:
Eikös henkikatko ole noin yleensäkin "kertakäyttöinen", ja kumitetaan käytön jälkeen pois..?


Uusiutuva miekoille (vielä tarkennukseks, ennen sarkastisia kommentteja, siis humaktin riimulordeille).

Juurikin näin.

Alec kirjoitti:
Bellad kirjoitti:
Ja eikös siihen pidä noin yleensäkin sääntöteknisestikin uhrata runsaasti taikapisteitä loitsittaessa, jottei vihuperkule mene ja vastusta sitä, ja saa vain d6 myrkkylämää. ?? niin minä ne säännöt aikanaan ymmärsin... =)=)


Me ollaan aina pelattu siten, ettei loitsun uhri vastusta loitsun pisteitä vastaan, vaan heittäjän sen hetkisiä taikapisteitä vastaan.

Jeps, loistsijan taikapisteet (ei loitsun) vastaan kohteen taikapisteet.
Tarkistin kulttikirjasta.
Että ei tuo nyt sinällään niin instakill ole, varsinkin jos hahmo on jo kuluttanut taikapisteitään henkiloitsujen viskomiseen... :wink:
Vastustustaulukko on armoton, kuolema tai d6 POT.

_________________
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.09.2006 15:37 
Poissa
Sankari
Sankari

Liittynyt: 25.04.2006 08:55
Viestit: 981
Paitsi jos kukaan muu ei susotu oleen PJ: =) =) =) hee..

Mutta joo, taitaa keskustelu siirtyä jo kauas Walktapuksista. Ja kyllä Alec, olet oikeassa, Uusiutuva Miekoille on...

Hieman aihetta sivuten, itsestä oli aikanana RQ:ss amukava laittaa pelaajia vastaan jokin megamörkö, jonka ulkoasu sanoi "tätä ei voi voittaa", ja se oli kutienkin voitettavissa totta kai, ja usein helpommin kuin perus vihut joita sen jaloissa pyöri..=) hee... mistä tulikin pelaaja porukkaan sanonta "jos se on iso, sen voi voittaa, jos se on pieni, juokse." tms


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.09.2006 15:58 
Poissa
Kuningas
Kuningas

Liittynyt: 17.02.2002 03:00
Viestit: 427
Paikkakunta: Vantaa
Uudessa RQ:ssa loitsu lienee vähän tasoittunut, kun taikuutta nykyään vastustetaan Persistencellä ja Resiliencellä. Jos vastustajalla on asiaankuuluva kyky 100%, niin siinä saa ahtaa loitsuun aika reilusti lisävoimaa että se menee läpi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.09.2006 17:07 
Poissa
Sankarimatkaaja
Sankarimatkaaja
Avatar

Liittynyt: 17.05.2005 16:25
Viestit: 840
Paikkakunta: Turku
Harhaan mennään nyt alkuperäisestä aiheesta, mutta sallittakoon vielä vähän matkaa.

Henkikatkoakin älyttömämpi loitsu on ajatusisku. Sen kun heittää kaveri on tajuton päiviä ja kaiken lisäksi kirjan mukaan tähän ei tarvita edes vastustusheittoa.

Olorin kirjoitti:
Yleensäkin PJn tulisi miettiä etukäteen mitä sallii hahmoille.
Itseltäni loppuisi pelaaminen varsin nopeasti sellaisen PJn alaisuudessa, joka alkaisi yhtäkkiä muuttamaan sovittuja asioita "PJn vallallaan".


Ajatusiskun kanssa kävi meillä siten, että hahmollani oli mahti melko huono ja se oli noviisi silloin, joten ei tullut tuota loitsua käytettyä(muutettiin siten että vastustusheitto tulee normaalisti). Niitä kerty sitten muutama ja lopulta kun hahmo pääsi riimutasolle, loitsusta tuli uusiutuva ja mahtikin oli tuolloin 20 luokkaa. PJ:ltä meni sitten hermot kun kaikki pahat vastustajat pääty tajuttomiksi ajatusiskun voimasta.
Lopulta sitten sano että kummaa toi loitsu hiiteen. Tuli lievä tappelu asiasta...

_________________
Kuinka monta roolipelaajaa tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu???
Kaksi - toinen heittää noppaa ja toinen kertoo lampunvaihdon onnistuneen!

Yelmin balleriina, kreivin viihdyttäjä ja apinamiehen isä.
- Ropecon -06:n loppusaldo


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.09.2006 20:55 
Poissa
Sankari
Sankari

Liittynyt: 25.04.2006 08:55
Viestit: 981
Alec kirjoitti:
Lopulta sitten sano että kummaa toi loitsu hiiteen. Tuli lievä tappelu asiasta...


Sinulla on kyllä mennyt aika heikosti PJ:den kanssa. Tapattavat hahmoasi, positavat niiden mahdollisuuksia ... hurjaa...

Meillä PJ tyytyi vain "vahingossa polttamaan vanhojen hahmojen seassa" tai "koira pilasi", "pikkuveli söi" tms syitä, kun lomaketta ei enää ollutkaan... ... sitten tehtiin uus, ja uus peli.. he...

Kun tämä Walktapus asia on oikeastaan melko pitkälti käsitelty, ellei sitten halua ottaa kuvaan myyttisen ajan Walktapusta, joka meinasi surmata monet jumalat, ja jotain muuta myyttistä, ja sitä kautta olemassa olevaa mahdollisuutta myyttisestä walktapuksesta, johonka riimuloitsut toimisivat toisella tapaa, tai ei ollenkaan, tai muuta häröä, niin voisi kai keskustelua siirtää johonkin toiseen suuntaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.09.2006 23:09 
Poissa
Sankarimatkaaja
Sankarimatkaaja
Avatar

Liittynyt: 17.05.2005 16:25
Viestit: 840
Paikkakunta: Turku
VOI P*****E, METRIN PITUINEN TEKSTI MENI ÄSKEN KONEEN TILTATESSA!!!

Nopea referointi:

Bellad kirjoitti:
Sinulla on kyllä mennyt aika heikosti PJ:den kanssa. Tapattavat hahmoasi, positavat niiden mahdollisuuksia ... hurjaa...

Ei PJ:den vaan PJ:n. No, erimielisyyksiä ollut matkan varrella, mutta loppujen lopuksi samoilla linjoilla ollaan kuljettu...olisin kertonut enemmän ellei tää ...tun kone olis tiltannu :-x .

Bellad kirjoitti:
Meillä PJ tyytyi vain "vahingossa polttamaan vanhojen hahmojen seassa...


Eräs toinen PJ kaverini RM:ssa poltti toisen kaverin hahmon näiden pienen riidan aikana. Jälkeenpäin kun asiat oli sovittu, lähti kaverista mitä parhaimpia selityksiä mihin hahmo oli hävinnyt :lol: . Kuitenkin sama hemmo "hävitti" myös minun hahmoni enkä vielä tähän päivään mennesää ole uskonut selitystä, että se vain hävisi.
Mitä tästä opimme? No, tietenkin sen että PJ on maan päällä se viimeinen henkilö luottaa...eikun barrikaadeille taistelemaan ylivaltaa vastaan :-D

Niin ja sen walktapus aiheen ohi on menty sen verran, että parempi jatkaa vaan offtopicilla :wink:

_________________
Kuinka monta roolipelaajaa tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu???
Kaksi - toinen heittää noppaa ja toinen kertoo lampunvaihdon onnistuneen!

Yelmin balleriina, kreivin viihdyttäjä ja apinamiehen isä.
- Ropecon -06:n loppusaldo


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.09.2006 23:27 
Poissa
Sankari
Sankari

Liittynyt: 25.04.2006 08:55
Viestit: 981
Alec kirjoitti:
No, tietenkin sen että PJ on maan päällä se viimeinen henkilö luottaa...eikun barrikaadeille taistelemaan ylivaltaa vastaan :-D

Niin ja sen walktapus aiheen ohi on menty sen verran, että parempi jatkaa vaan offtopicilla :wink:


=) PJ:t kaiken alun paha ja juuri, jos asiat tiivistäisin.

He ovat kuin naiset, Ilman heitä et voi elää, mutta heidän kanssaan et tule toimeen. Jos annat pikkusormen, vie kyllä koko käden, ja ylivaltaa pitää muistuttaa aika-ajoin, ettei se pääse unohtumaan, Ja Tasa-arvoa pitää ajaa, kuin Tuula Haatainen ( Linkki toimii 14.09-20.09. 2006 välisen ajan Tuula Haataisen haastatteluun viitaten http://www.yle.fi/aohjelmat/aplus/arkisto/id42896.html ) Ja pelaaminen ilman PJ:tä on homojen hommaa,


Eli mitä tästä opimme..?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.09.2006 00:31 
Poissa
Sankarimatkaaja
Sankarimatkaaja
Avatar

Liittynyt: 17.05.2005 16:25
Viestit: 840
Paikkakunta: Turku
Bellad kirjoitti:
...


:lol: :lol: :lol:

Kello jo yli puolen yön...väsynyt fiilis...mutta silti, ei voi kuin nauraa...oot sä loistava jätkä Bellad...

:lol: :lol: :lol:

_________________
Kuinka monta roolipelaajaa tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu???
Kaksi - toinen heittää noppaa ja toinen kertoo lampunvaihdon onnistuneen!

Yelmin balleriina, kreivin viihdyttäjä ja apinamiehen isä.
- Ropecon -06:n loppusaldo


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.09.2006 08:01 
Poissa
Mestarinillittäjä
Mestarinillittäjä

Liittynyt: 10.03.2002 03:00
Viestit: 204
Alec kirjoitti:
"Ajatusiskun kanssa kävi meillä siten, että hahmollani oli mahti melko huono ja se oli noviisi silloin, joten ei tullut tuota loitsua käytettyä(muutettiin siten että vastustusheitto tulee normaalisti). Niitä kerty sitten muutama ja lopulta kun hahmo pääsi riimutasolle, loitsusta tuli uusiutuva ja mahtikin oli tuolloin 20 luokkaa. PJ:ltä meni sitten hermot kun kaikki pahat vastustajat pääty tajuttomiksi ajatusiskun voimasta.
Lopulta sitten sano että kummaa toi loitsu hiiteen. Tuli lievä tappelu asiasta..."

Ylivoimakkaisiin loitsuihin on yksinkertainen lääke: Muuta sääntöjä. En tarkoita tietenkään mitään ylläkuvatun kaltaista mielivaltaa, vaan pelimaailman kanssa sopusoinnussa tapahtuvaa ratkaisua. Kuvitelkaa seuraavaa: PH-porukka on taas kerran valmiina tappamaan laumoittain ötöjä sadoilla pisteillä riimutaikuutta. Orlanthin akolyytti valmistautuu heittämään tusinan verran ukkosia, humaktin miekka valmistelee pariakymmentä henkikatkoa. Yllättäen kaikki paikallaolijat kokevat hienoisen selittämättömän huimauksen tunteen. Sitten riimuloitsut pistävät vihollislauman lakoamaan, mutta kas kummaa. Loitsut katoavatkin heittäjien muistista, aivan kuin ne olisivat olleet kertakäyttöisiä. PH:t ihmettelevät asiaa, ja kun he lähtevät kotimatkalle, he näkevät paljon mielenkiintoisia asioita. Lähikaupungissa tapahtuu kummia. Paikalliset papit mököttävät temppeliensä portailla ja jupisevat jumalten hylänneen heidät, Orlanthin riimulordit ryyppäävät tappotahtia eivätkä suostu juttelemaan ja Humaktin miekat itkevät tien laidalla suureen ääneen kuoleman hylänneen heidät. Yllättäen ja salaperäisesti kaikki riimutaikuus on muuttunut kertakäyttöiseksi ja yhteiskunta on perikadon partaalla. PH:iden tehtäväksi jää selvittää, mitä tapahtui ja miten sen voisi korjata. Onko kyseessä lunarien juoni, suuri kaaoksen hyökkäys, vika sankariulottuvuudessa, Vivamortin kultin suuri keksintö imeä maagista energiaa ympäröivästä maailmasta, meldekkivelhon tekemä möhläys loitsumatriisin lumoamisessa vaiko uusi vaihe kääpiöiden suuressa suunnitelmassa korjata Mostal? PH:t joutuvat laatimaan suuria ja pitkäaikaisia suunnitelmia ja suuria uhrauksia saadakseen uusiutuvan riimutaikuuden takaisin. Ehkä PH:t pelastavat päivän, mutta uusiutuvan riimutaikuuden saaminen saattaa siitä lähtien olla hieman vaikeampaa ja kalliimpaa, kuin ennen...

Pointti on siinä, että jos on liian voimakasta taikuutta, muuta se, mutta jos muutat, muuta se pelimaailmaan sopivalla tavalla. Alkuperäiset säännöt kuvastavat vain pelimaailman lainalaisuuksia kampanjan alussa. Glorantha on maaginen maailma ja siellä on tapahtunut ja tapahtuu jatkossakin monia globaaleja muutoksia. (Vähäpimeys, Suuri pimeys, Ajan alku, Auringonpysäys, peikkolaiskirous, Punaisen jumalattaren synty jne.) Ei ole mitään syytä olettaa, että Gloranthan lainalaisuuden säilyisivät kiveen hakattuina ja muuttumattomina vain siksi, että PH:t tulevat mukaan kuvaan. Muutoksia saa tulla, kunhan ne ovat hyvin kirjoitettuja, johdonmukaisia ja pelimaailmaan sopivia, eikä mikään niistä ole täysin peruuttamaton. Kaiken pitää olla peruutettavissa, kunhan se vain vaatii sopivan kalliita uhrauksia ja sankarimatkoja ja tarkkoja suunnitelmia ja vaivannäköä ja lukuisia vaarallisia seikkailuja ja...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.09.2006 15:33 
Poissa
Kuningas
Kuningas

Liittynyt: 17.02.2002 03:00
Viestit: 427
Paikkakunta: Vantaa
Kuulostaa "Orlanth is Dead!" -seikkailukirjasen juonelta. Ehkä koko tuo Jäämaan Taisteluun huipentuva tapahtumasarja sai alkunsa jonkun PJ:n tahdosta vähentää pelaajahahmojen taikuusvarantoja.

Ei niin etteikö olisi maailman helpoin juttu antaa hahmoille vastuksia joiden peittoamiseen edes loputtomat määrät riimutaikuutta ei riitä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 33 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com