Glorantha-foorumi

Kalikos – Suomen Glorantha-seura ry:n keskustelufoorumi
Tänään on 23.05.2019 18:05

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 61 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.09.2001 01:35 
Poissa
Keisari
Keisari
Avatar

Liittynyt: 25.01.2002 03:00
Viestit: 557
Paikkakunta: Jyväskylä
Väistämistäkin voi elävöittää kuvauksella, kuten myös miekaniskuja. Voihan akrobatiaan lisätä myös hyppyjä ja muuta erikoista. Kuvailu on kuitenkin se elävöittäjä.
SNIPS
Ainakin minun pelissäni viettely on enemmän kuin pelkkä nopanheitto ja toteamus "Onnistuit.". Viettely-yritys pitää ensin kuvailla ja sitten voi heittää noppaa. Mikäli kyseessä olisi irkkipeli, niin voisin huoleti myös muuttaa noppatulosta, jos se ei vaikuttaisi pelin kannalta hyvältä. Sen sijaan kompuroinnit ja kriittiset onnistumiset voisivat antaa oikein viihdyttäviä vaikutuksia. Tosin aivan ponneton yritys kuvailla viettelemistä tuskin onnistuisi nopanheitoista huolimatta.

Jees. Eli toisin sanoen viettelyn ja taistelun säännöissä tuodaan vain vähän niinkuin sattumaa ja sellaista vaikuttamis juttua, että kaikki ei ole vain pelaajien keksimää tarinaa.
Säännöt on vain pontta kuvailuille nimenomaan!!
Jos hahmojen sosiaaliset suhteet, osa luonnetta ja kaikki hahmon osaamat asiat ja tietysti myös se että onko hahmo iso tai vahva kuvataan hahmopaperissa, niin ei se tarkoita tosiaan sitä, että nämä sosiaaliset suhteet ja luonne jotenkin latistuisi. Ne maininnat antaa vain pontta kuvailuille ja roolipelaamiselle.

Näin minä näen <u>esimerkiksi</u> hero warsin "parempana" kuin Runequestin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.09.2001 06:10 
Poissa
Keisari
Keisari
Avatar

Liittynyt: 25.01.2002 03:00
Viestit: 557
Paikkakunta: Jyväskylä
Sosiaalisten suhteiden ja luonteenpiirteiden ei mielestäni kuitenkaan tarvitse olla välttämättä numeroita, vaan pelkkä sanallinen kuvauskin voi riittää. Voidaan mainita vain, että hahmo rakastaa suuresti Punaista Lepakkoa, eikä tarvitse antaa arvoa Rakkaus Lepakkoa kohtaan 20. Tämä on toki makuasia.

Kyllä tietysti, mutta voidaan sanoa myös, että hahmo on hyvä viettelemään eikä tarvita 100% viettely taitoa?? Sen voi aivan hyvin hoitaa pelaamalla tuon viettely tilanteen, mutta tällainen "sääntö" tuo tosiaan sunkin mielestä lisää sellasita tilanne intoa.


Minä taas näen Hero Warsin aika häilyvänä ja epäselvänä. Hahmosta ei suoraan saa selville älykkyyttä, näppäryyttä ja sellaisia ominaisuuksia. Sen sijaan RuneQuestin hahmoista ne on helppo löytää ja kuvaus toimii numerotietojen tarkentajana ja selittäjänä.

Jos hahmo on fiksu niin silloin siinä lukee, että se on fiksu ja saadan selville onko se miten fiksu.. Jos taas on "normaali" älyinen niin silloin se on normaali älyinen.
Minusta tuo on selvempi systeemi kuin RQ.
Jos hahmo on kömpelö tai tyhmä, niin nekin näkyy heti.

Kirkaasti selvä systeemi..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.09.2001 07:07 
Poissa
Keisari
Keisari
Avatar

Liittynyt: 25.01.2002 03:00
Viestit: 557
Paikkakunta: Jyväskylä
Nysalor:
Enpä menisi tuota allekirjoittamaan. Pikemminkin yhden sankarimatkan voi suorittaa useammalla eri tavalla ja suorituksen vaarallisuudesta riippuu myös palkkioiden suuruus
Käsittääkseni plentonius tarkoitti sankarimatkojen olevan kaikille samanlainen riippumatta minkä "tasoinen" tämä hq on.
Eli että he kokee yhtä rankat taistelut ja ne tapahtumat vaikka olisi maajussi tai kreivi. Mitä enemmän tukijoukkoja ynnä makiaa on, niin silloin ne "palkkiot" kovenee.

Eli siis sellaista kohtaa ei olekaan? En tosiaankaan ymmärrä, mistä sinä keksit, että Harrek ottaisi joskus yhteen timanttikääpiön kanssa, jos sellaiseen ei ole pienintäkään viitettä

Sehän oli aikapitkälle vain pohdintaa tosiaan tuo timattikäpsy vs. Harrek.. mikä ongelma?

Tuosta on tietysti aika vaikea sanoa juutu tai jaata, mutta kyllä rautatimanttikääpiöt ovat varmasti todella kovia taistelijoita.

Käsitin ehkä väärin, mutta ymmärsin tämän niinkuin kerronnalisena ideana, eli jos olisi tarina jossa harrek ja käpsy ottais deathmatchia niin kyllä harrek varmasti voittaa, mutta pitää kunnon jännittävä tappelu tulla, eli tasaväkinen tilanne, mutta Harrek voittaa.. :b



Ja hw vs. rq(sitähän tämä keskustelu kai loppujen lopuksi on. :sad: )

Tokihan taistelutkin voidaan hoitaa pelkällä kuvailulla, mutta minä en näe sitä kovin kivaksi, eikä sattuman vaikutuskaan ehkä ole kovin suuri. Minusta on paljon helpompi pohtia sosiaalisen kanssakäymisen vaikutuksia kuin sitä, mitä jollakin tavalla kuvattu isku saa aikaan.

Niin.. nämä on tosiaan todella pitkälle mielipidekysymyksiä.
Mutta nysalor: RQ on todella taistelupainotteinen peli ja jos sinun mielestä on peleissä hauskempi pelata tunteita ja sosiaalista kanssakäymistä kuin taistelua, niin miksi sitten käyttää runequest sääntöjä joissa taistelut kestää ikuisuuksia ja joissa joka isku kuvaillaan!

En minäkään, vaan mieluummin haen syitä hahmon luonteesta, jota ei ole välttämätöntä latistaa numeroiksi.

Jos on hahmo joka kuvaillaan hurmaavaksi ja naisteniskijäksi,
niin tämä hurmaavuus latistetaan RQ:ssa viettely taidoksi.
Jos sanotaan, että hahmo osaa taistella akrobaattisella tyylillä, niin RQ:ssa se on vain tylsää miekka+väistökyky.
Jos ei tee lisäsääntöjä akrobaattiselle taistelulle.
Asiat voi nähdä monella tavalla.

En näkisi mitään pakkoa yrittää latistaa tunteita ja ihmisten välisiä suhteita pelkiksi numeroiksi, vaan juuri niistä pitäisi syntyä roolipelaamista.

Siis runessa taistelun säännöttäminen on sitten toisin sanoen taistelun tylsäksi tekemistä?


Edited by: <A HREF=http://pub12.ezboard.com/utopihiskiviljamisalmi.showPublicProfile?language=EN>Topi Hiski Viljami Salmi</A> at: 9/16/01 4:19:59 am<br>


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.09.2001 15:57 
Poissa
Ouroboros
Ouroboros

Liittynyt: 19.12.2001 03:00
Viestit: 3405
Paikkakunta: Helsinki
Käsittääkseni plentonius tarkoitti sankarimatkojen olevan kaikille samanlainen riippumatta minkä "tasoinen" tämä hq on.

No, lieneehän sillä hiukan eroa, onko kyseessä vain sisemmässä maailmassa tapahtuva sankarimatka vai siirrytäänkö siinä kenties jumalulottuvuuteen. Minä näkisin, että myyttejä voi seurata molemmilla tavoilla.

Sehän oli aikapitkälle vain pohdintaa tosiaan tuo timattikäpsy vs. Harrek.. mikä ongelma?

Minä kyllä käsitin, että Plentonius tarkoitti aivan konkreettista kohtaamista, joka olisi sijoittunut johonkin Harrekin merimatkaan. Tämä on mielestäni hiukan kaukaa haettua.

pitää kunnon jännittävä tappelu tulla, eli tasaväkinen tilanne, mutta Harrek voittaa

Ettet vain ole yhtään puolueellinen. :wink:

Mutta nysalor: RQ on todella taistelupainotteinen peli ja jos sinun mielestä on peleissä hauskempi pelata tunteita ja sosiaalista kanssakäymistä kuin taistelua, niin miksi sitten käyttää runequest sääntöjä joissa taistelut kestää ikuisuuksia ja joissa joka isku kuvaillaan!

Minun luullakseni RuneQuest sopii kyllä aivan hyvin myös tunteisiin ja sosiaaliseen kanssakäymiseen, eikä ole pakko valita linjaa, joka sallii kaikkien ongelmien ratkaisemisen väkivallalla. Ei RuneQuestin iskuja tarvitse valtavan perinpohjaisesti kuvailla ja tarkoitin lähinnä inhollani kuvailua kohtaan sitä, etten oikein välitä roolipelistä, jossa iskujen vaikutukset tulkittaisiin pelkän kuvailun avulla, siis ilman mitään nopanheittoja. Enkä siis tosiaankaan tarkoita, että Hero Wars olisi tällainen säännötön peli.

Jos on hahmo joka kuvaillaan hurmaavaksi ja naisteniskijäksi, niin tämä hurmaavuus latistetaan RQ:ssa viettely taidoksi.

Ainakin minun pelissäni viettely on enemmän kuin pelkkä nopanheitto ja toteamus "Onnistuit.". Viettely-yritys pitää ensin kuvailla ja sitten voi heittää noppaa. Mikäli kyseessä olisi irkkipeli, niin voisin huoleti myös muuttaa noppatulosta, jos se ei vaikuttaisi pelin kannalta hyvältä. Sen sijaan kompuroinnit ja kriittiset onnistumiset voisivat antaa oikein viihdyttäviä vaikutuksia. Tosin aivan ponneton yritys kuvailla viettelemistä tuskin onnistuisi nopanheitoista huolimatta.

Jos sanotaan, että hahmo osaa taistella akrobaattisella tyylillä, niin RQ:ssa se on vain tylsää miekka+väistökyky.

Väistämistäkin voi elävöittää kuvauksella, kuten myös miekaniskuja. Voihan akrobatiaan lisätä myös hyppyjä ja muuta erikoista. Kuvailu on kuitenkin se elävöittäjä.

Siis runessa taistelun säännöttäminen on sitten toisin sanoen taistelun tylsäksi tekemistä?

Mielestäni numerot sopivat hyvin taistelun pohjaksi, eivätkä tee peliä automaattisesti tylsäksi. Numerot täytyy luonnollisesti muuttaa mielikuvituksen avulla toiminnaksi ja kuvailla liikkeet taistelussa. Sen sijaan vaikkapa jonkin kielen puhuminen ei ole minusta erityisen hyvä nopanheiton kohde, vaan pitäisin tällaista lukuarvoa mieluummin pelkkänä osaamisen tasona. Tunteet taas voidaan esittää vaikkapa hahmon kuvauksessa sanoin ja pelaaja voi matkia niitä hahmoa pelatessaan niin hyvin kuin taitaa. Toki ominaisuudet ja kyvyt voivat antaa myös persoonallisuudesta jonkinlaista osviittaa. Taistelu on pohjimmiltaan siis aika mekaanista hommaa, mutta tunteet ja luonne ovat nähdäkseni jotakin muuta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.09.2001 17:06 
Poissa
Ouroboros
Ouroboros

Liittynyt: 19.12.2001 03:00
Viestit: 3405
Paikkakunta: Helsinki
Kyllä tietysti, mutta voidaan sanoa myös, että hahmo on hyvä viettelemään eikä tarvita 100% viettely taitoa??

Johonkin täytyy silti vetää raja. Näkisinkin viettelyn enemmän hahmon osaamana kykynä kuin varsinaisena luonteenpiirteenä. Lisäksi viettelyn numeroarvo antaa ehkä paremman mahdollisuuden erilaisten osaamistasojen kuvaamiseen käytännössä kuin pelkkä sanallinen kuvailu.

Jos hahmo on fiksu niin silloin siinä lukee, että se on fiksu ja saadan selville onko se miten fiksu.. Jos taas on "normaali" älyinen niin silloin se on normaali älyinen.

Minusta on vähän liian kärjistettyä, jos on vain fiksuja ja normaaliälyisiä henkilöitä. Ominaisuuksien numeroarvot antavat enemmän vaihtelua, jonka mukaan hahmon toiminnan voi sovittaa. ÄLY:t 5, 10, 15 ja 20 eroavat aika suuresti toisistaan ja välissä on vielä useita muitakin arvoja.

Minusta tuo on selvempi systeemi kuin RQ.

Minusta taas ominaisuudet pelkän kuvailun varassa ovat aika epätäsmällisiä. En esimerkiksi saanut oikein selvyyttä, kuinka näppäriä luathat ovat Hero Warsin tietojen perusteella tai kuinka hyvä sairaudenvastustuskyky heillä on ihmisiin verrattuna.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.09.2001 21:55 
Poissa
Keisari
Keisari
Avatar

Liittynyt: 25.01.2002 03:00
Viestit: 557
Paikkakunta: Jyväskylä
Minusta on vähän liian kärjistettyä, jos on vain fiksuja ja normaaliälyisiä henkilöitä. Ominaisuuksien numeroarvot antavat enemmän vaihtelua, jonka mukaan hahmon toiminnan voi sovittaa. ÄLY:t 5, 10, 15 ja 20 eroavat aika suuresti toisistaan ja välissä on vielä useita muitakin arvoja.

Hmm.. jos ihmisen "normaali" äly on hw:ssa arvo 6 ja rq:ssa 13 niin silloin hieman fiksumpi kuin normaali olisi hw:ssa 10 ja rq:ssa 15, Näin nämä hoituu.



Johonkin täytyy silti vetää raja. Näkisinkin viettelyn enemmän hahmon osaamana kykynä kuin varsinaisena luonteenpiirteenä. Lisäksi viettelyn numeroarvo antaa ehkä paremman mahdollisuuden erilaisten osaamistasojen kuvaamiseen käytännössä kuin pelkkä sanallinen kuvailu.


Mutta luonteenpiirteet vaikuttaa hahmon toimiin! Esim. jos vihaa punaista lepakkoa ja on "kyky" vihaa punaista lepakkoa 20, niin silloin saisi boonuksia punaista lepakkoa vastaan toimiessa! Eli HW ottaa tällaiset asiat huomioon.

Minusta taas ominaisuudet pelkän kuvailun varassa ovat aika epätäsmällisiä. En esimerkiksi saanut oikein selvyyttä, kuinka näppäriä luathat ovat Hero Warsin tietojen perusteella tai kuinka hyvä sairaudenvastustuskyky heillä on ihmisiin verrattuna.

Luathat ovat hw:n mukaan erittäin ketteriä ja elegantteja: heillä on kyky graceful 5w. Luathat eivät ole mitenkään yli-inhimillisen kestäviä vaikka ovatkin suuria ja vahvoja taistelijoita. Heidän myrkynkestävyytensä voipi päätellä aika ihmisen tasoiseksi, mutta varmasti heillä on velholoitsuja jotka vastustaa myrkkyjä. Eli jos rq:hun viäntäisi, niin he on suuria ja voimakkaita ja todella mahtavia sotureita, mutta heillä ei ole kovinkaan yliluonnollista RR ominaisuutta.


Mutta tämä onkin mielipide kysymys, että miten paljon kestää sellaista "epäjärjestystä" näissä kuvailuissa. Minuakin hirvitti alussa hw:n systeemiä tutkiessa sen yhteisten ominaisuuksien puute. Eli että ei voi sitten vertailla ollenkaan, mutta ei se ole totta. Esim jos kaksi "normaali" voimaista hahmoa koettelee voimiaan ja toinen augmenttaa vaikka vahvalla tahdolla sitä voimankoetusta, niin silloin vahvempitahtoisella on parempi mahdollisuus voittaa. Siis tämä systeemi luo enemmän tällaista kokonaisvaltaista ideoiden keksimistä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.09.2001 22:57 
Poissa
Ouroboros
Ouroboros

Liittynyt: 19.12.2001 03:00
Viestit: 3405
Paikkakunta: Helsinki
Hmm.. jos ihmisen "normaali" äly on hw:ssa arvo 6 ja rq:ssa 13 niin silloin hieman fiksumpi kuin normaali olisi hw:ssa 10 ja rq:ssa 15, Näin nämä hoituu.

Hmm. Onko Hero Warsissa jokin vastine RuneQuestin ÄLY:lle? Luathoilla ei tainnut ainakaan sellaista olla.

Esim. jos vihaa punaista lepakkoa ja on "kyky" vihaa punaista lepakkoa 20, niin silloin saisi boonuksia punaista lepakkoa vastaan toimiessa!

Miksi tunteet antaisivat jotakin bonuksia automaattisesti? Jos vihaa Punaista Lepakkoa, niin tuskin sitä vastaan taistelisi yhtä hyvin kuin sellaista vihollista vastaan, johon voi suhtautua neutraalisti. Minusta tällaiset tunnevaikutukset ovat enemmän tapahtumakohtaisia kuin mekaniikan kautta tehtäviä. Eli ne jäävät vapaasti pelinjohtajan päätettäväksi.

Luathat eivät ole mitenkään yli-inhimillisen kestäviä vaikka ovatkin suuria ja vahvoja taistelijoita.

Tuo ei kyllä paljon anna viitettä siitä, mihin luathoja pitäisi R-R:n kohdalla verrata. Tuolla lausumalla ei saa mitään selkeää numero tai noppayhdistelmään RuneQuestiin muutettaessa.

Mutta tämä onkin mielipide kysymys, että miten paljon kestää sellaista "epäjärjestystä" näissä kuvailuissa.

Niin, minua ainakin inhottavat tuollaiset epäselvät sutaisut, joista ei saa mitään selkeätä tasoa. RuneQuestissa on hyvää juuri se, että ominaisuudet ovat selkeästi näkyvissä ja niiden perusteella voi määrittää nopeasti koon, kauneuden, jne. kuvailun.

Siis tämä systeemi luo enemmän tällaista kokonaisvaltaista ideoiden keksimistä.

Kuulostaa aivan liian taiteelliselta minun makuuni. :smile:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.09.2001 02:54 
Poissa
Kuningas
Kuningas

Liittynyt: 23.01.2002 03:00
Viestit: 427
Paikkakunta: Helsinki
JJaho:
Miten stressitilanteessa asioiden kulkua kuvailemalla voi saada mitään onnistumisen nautintoa? Ei pokeriakaan voi pelata ilman kortteja!

Olen aivan samaa mieltä kanssasi ja olet ymmärtänyt väärin minut ja systeemin jos luulet että HW ei käytä "pelikortteja". Itse asiassa juuri yritän sanoa, että HW käyttää pelikortteja joka paikassa elämässä, ei pelkästään taistelussa.

...muuta kuin se että RQ kehittyy tätä nykyä juuri tältä pohjalta.

Kuten myös HW, sen takia ei relevanssia ole. Jos joku haluaa laittaa oman versionsa pystyyn HWn säännöistä, niin siitäpä vain, ei sitä kukaan kiellä. Ainoastaan kaupallinen hyötyminen tavaramerkistä on varmaan kiellettyä, mikä on ihan ymmärrettävää. Niin taitaa myös RQn kohdalla olla? Ei ole olemassa Issariesin poliisia, joka määrittää miten sääntöjä pitää noudattaa. Kuka tahansa saa pelata juuri niin kuin haluaa.

Kaiken pahan alku ja juuri, itse kaaoksen valo :smile: :

Tämä on minusta aivan liian kärjistetty jako. Enpä todellakaan usko, että oikeastikaan ihmiset olisi järkevää jakaa edes mitatun älykkyysosamääränsä perusteella vain kahteen ryhmään.

Ah, ymmärsit väärin mitä tarkoitin. Ihmiset ovat _sekä_ Viisas 6 että tyhmä 6. Eivät siis ole poissulkevia asioita. Eli ei kahta luokkaa vaan yksi luokka. Tavalliset ihmiset. Tarinankerronnallisesti loistava tapa hoitaa juttu.

No, luathoille ei ymmärtääkseni ole annettu Hero Warsissa mitään älykkyysarvoa, mutta oma mututuntumani sanoisi, että luathat ovat paljon keskimääräistä ihmistä älykkäämpiä.


Tarinoiden puolijumalat eivät ole älykkäitä, nykymytologian kuu-ukot ja muut entiteetit ovat älykkäitä, koska nykyaikana älykkyys pelottaa aivan eri tavalla kuin ennen. Mututuntumasi ei välttämättä ole oikeassa. En kyllä sano, että väärässäkään.

Tämän taas voi hyvin päättää tapauskohtaisesti, eikä sitä tarvitse hoitaa millään mekaanisella säännöllä.

Niin voi, mutta miksi te RQ henkilöt sitten valitatte heti ensimmäisestä mielivaltaisuudelta haiskahtavasta HW asiasta, jos olette noin liberaaleja sääntöjen suhteen? Kun kuulen ensimmäisen teistä sanovan, että ei jonkun kirveen iskua tartte heittää nopalla vaan sen voi päättää tapahtumakohtaisesti, niin sanon aivan oikein. Kysymys on siitä, että miten tärkeä se tilanne on, eikös niin? Jos tärkeä tilanne, niin minä mielelläni käytän satunnaisuutta ja en despoottisesti päätä asioita. Se on pelaajalle reilumpaa.

Olisipa kiva kuulla, mitä sinä saat luathojen ominaisuuksiksia RuneQuestin säännöillä vertailevaa tutkimusta käyttämällä. Jos onnistut saamaan jonkinlaisen vertailutuloksen, niin voit vaikka laittaa sen aiheeseen, joka koskee luathoja. Siellä on omat noppayhdistelmäehdotukseni.

Hmm, en usko, että olisit tyytyväinen lopputulokseen, mutta voisinhan tehdä sellaisen yritelmän, vaikka minun näkemykseni HWn arvoista alkavat olla hieman deflatoorisia nykyään.

Minulle jäi kyllä vielä epäselväksi luathojen älykkyyden ja ruumiinrakenteen taso, joten ehkä minä en näe tätä Hero Warsin eksaktiutta. RuneQuestissa on minun on nekin paljon helpompi hahmottaa.

Varmasti, olehan pelannut RQta huomattavasti enemmän kuin HWtä. Minulle taas asia voi olla toisin päin. Voisiko joku, jolla on AR käsillä laittaa täydellisen Luathan arvolitanian, niin voisin selittää miten se homma menee.

Aika hassua, sillä juurihan Hero Warsia verrattiin Marveliin. Ehkä kannattaisi huomioida, että RuneQuestin lisäsäännöt ovat pelkkää pelimekaniikkaa, joka yksin ei luo hyvää roolipelitunnelmaa. Lisäksi tarvitaan eläytymistä ja kuvailua.

Niin, todella hassuahan se onkin. Itse asiassa lähes käsittämätöntä. No, joka tapauksessa minun tarinani HWn pohjalta muistuttavat enemmän Egilin saagaa kuin sitä Wagneriaanista Marvelia, johon RQni väistämättä ajautui. Muuten olen aivan samaa mieltä kanssasi, varmasti joku voisi saada HWstä aikaan Marvelia, jos ymmärtäisi väärin.

Jep, ja näiden lisäsääntöjen avulla kuuluvat RuneQuestin pelaajat saaneet oikein mukavia pelejä aikaan.

En epäile hetkeäkään. Uskon siihen, että millä tahansa pelisysteemillä voi pitää hauskaa. Hitto soikoon, jotkut parhaat hetket on vietetty Boothill(tm) systeemiä pelaamalla, joka on sentään alinta ja syvintä TSR sontaa.

Ainoa, mitä tarkoitin on, että minä en jaksa sitä SuperRQ juttua vetää, se kun ei Gloranthaa kuvaa niin kuin minä sen ymmärrän. Muistutan lisäksi, että tämä on se syy miksi Greg ei myöskään halunnut julkaista RQ pohjaisia HQ sääntöjä, koska ne kaikki kääntyivät supersankarijutuiksi - mikä on todella kaukana HeroQuestien päämäärästä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.09.2001 05:58 
Poissa
Kuningas
Kuningas

Liittynyt: 23.01.2002 03:00
Viestit: 427
Paikkakunta: Helsinki
HWn sääntöjä ei yksi mies tehnyt vaikka ne pohjautuvatkin yhden miehen visioon. Eikä tuo muutenkaan oikein päde tuo kriittisyys, sillä HW jo perusluonteeltaan on sellainen, että se on hyvin lokalisoituva pelisysteemi. Oma kokemukseni on, pelattuani hyvin monia näitä "patchejä" että ne ovat aika... "pelimäisiä" ja eivät anna minun toteuttaa taiteellista vapautta riittävissä määrin. Ne eivät vain jotenkin tunnu aikuiselle tarkoitetuilta säännöiltä _minun_ mielestäni.

Tässä on se perusero, että minä en jaksa mitään "super-rq" sääntöjä pelata, koska ne tuntuvat minusta Marvel tarinoilta. Ja näin olen huomannut joistakuista tuntuvan HWn kohdalla. Huomauttaisin vain, että kannattaa kokeilla molempia.

Unohtaisin kuitenkin tuon avoimen sorsan analogian, koska sillä ei ole oikeastaan mitään relevanssia tässä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.09.2001 06:12 
Poissa
Ouroboros
Ouroboros

Liittynyt: 19.12.2001 03:00
Viestit: 3405
Paikkakunta: Helsinki
Kaiken pahan alku ja juuri, itse kaaoksen valo

Kaipa minun täytyy sinutkin vapauttaa tietämättömyytesi luomasta kaaoksenpelosta. :smile:

Ihmiset ovat _sekä_ Viisas 6 että tyhmä 6. Eivät siis ole poissulkevia asioita. Eli ei kahta luokkaa vaan yksi luokka.

No, tuohan lienee vielä pahempaa. En todellakaan kuvittele, että kaikki "tavalliset" ihmiset olisivat keskenään yhtä älykkäitä ja että sankarit olisivat sitten jotenkin tästä massasta poikkeavia. Jos älykkyys olisi kaikilla sama, niin kai nimenomaan älyä vaativien tehtävien ratkaiseminen olisi kaikille "tavallisille" ihmiselle yhtä helppoa.

Tarinoiden puolijumalat eivät ole älykkäitä, nykymytologian kuu-ukot ja muut entiteetit ovat älykkäitä, koska nykyaikana älykkyys pelottaa aivan eri tavalla kuin ennen.

Luathojen sanotaan kuitenkin harrastavan taidetta ja olevan muutenkin aika sivistyneitä. Ehkä tähän eivät aivan älykääpiöt pysty. Ja kysymyshän ei todellakaan ole mistään nykymytologian kuu-uskoista, vaan rodusta, joka on sukua jumalille.

Niin voi, mutta miksi te RQ henkilöt sitten valitatte heti ensimmäisestä mielivaltaisuudelta haiskahtavasta HW asiasta, jos olette noin liberaaleja sääntöjen suhteen?

Säännöt ovat pelaamisen ja kuvailun avuksi, näin minä näkisin asian. Jätän mielelläni paljon vapautta tunteisiin ja henkilökohtaisiin suhteisiin, kun taas esimerkiksi taistelu on paljon mekaanisempaa. Punaista Lepakkoa vihaamalla voi saada bonuksia ainoastaan, jos pelinjohtaja katsoo sen sopivaksi, eivätkä pelaajat voi vaatia sitä minkään kiinteän säännön perusteella.

Kun kuulen ensimmäisen teistä sanovan, että ei jonkun kirveen iskua tartte heittää nopalla vaan sen voi päättää tapahtumakohtaisesti, niin sanon aivan oikein. Kysymys on siitä, että miten tärkeä se tilanne on, eikös niin?

Pelinjohtajan oikeus on muuttaa heittoja haluamallaan tavalla. Jos haluan jonkin kirveeniskun tapahtuvan tietyllä tavalla, ilmoitan vain, että näin nopanheitossa on käynyt. Useimmissa taistelun iskuissa annan kuitenkin sattuman ratkaista.

Hmm, en usko, että olisit tyytyväinen lopputulokseen, mutta voisinhan tehdä sellaisen yritelmän, vaikka minun näkemykseni HWn arvoista alkavat olla hieman deflatoorisia nykyään.

No, jos saat jonkinlaiset ominaisuudet aikaan, niin laita vaikka tänne foorumille.

Varmasti, olehan pelannut RQta huomattavasti enemmän kuin HWtä.

Niin, lienee siis turha väittää, että Hero Warsin eksaktius olisi jotenkin helposti nähtävissä. Se ei nähdäkseni tosiaankaan anna kovin selkeää kuvaa niistä ominaisuuksista, joita RuneQuestissa kuvataan numeroarvoilla.

Voisiko joku, jolla on AR käsillä laittaa täydellisen Luathan arvolitanian, niin voisin selittää miten se homma menee.

Sopii, jos tarkoitat näitä merkittäviä kykyjä. Siis Anaxial’s Roster, s. 207: "Significant Abilities: Artistic Knowledge 5W, Close Combat 10W3, Graceful 5W, Honest 8W, Large 18W, Luathan Customs 10W2, Luathan Philosophy 18W, Ranged Combat 2W3, Read the Violet Rule of Common Truth grimoire 5W2, Read <Luathan Military Grimoire> 5W3, Sing 5W, Strong 10W, Suspicious 18, Tactics 18W2."

Niin, todella hassuahan se onkin. Itse asiassa lähes käsittämätöntä.

Minusta on myös aika käsittämätöntä verrata RuneQuestia supersankarilehtiin. Varmasti sekä Hero Warsista että RuneQuestista saa tuollaista peliä aikaiseksi, kun unohtaa roolipelaamisen. No, vaikka sinä et ehkä mielestäsi saanut RuneQuestin lisävirityksistä irti muuta kuin kliseistä mössöä, niin älä huolehdi: kyllä jotkut muut ovat saaneet siitä ihan kunnon peliä.

Muistutan lisäksi, että tämä on se syy miksi Greg ei myöskään halunnut julkaista RQ pohjaisia HQ sääntöjä, koska ne kaikki kääntyivät supersankarijutuiksi - mikä on todella kaukana HeroQuestien päämäärästä.

Ehkä fanit ovat onnistuneet siinä, mikä Gregille oli ylivoimaista, eli luomaan RuneQuest-pohjaiset sankarisäännöt, joilla sankarimatkat ovat heidän mielestään hyvää roolipeliä. Heidän mielestään varmaankin nämä sankarisäännöt onnistuvat kuvaamaan hyvin Gloranthaa. Ehkä sinä vain näet Gloranthan uuden Hero Warsin kautta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.09.2001 09:01 
Poissa
Kuningas
Kuningas

Liittynyt: 29.01.2002 03:00
Viestit: 484
Paikkakunta: Oulu
Ne eivät vain jotenkin tunnu aikuiselle tarkoitetuilta säännöiltä _minun_ mielestäni.

Kylläpä se niin taitaa olla että lapset ne eivät sääntöjä pysty sisäistämään ja aikuisilla vasta on riittävä kapasiteetti toimia sääntöjen puitteissa. Mutta ihan hyviä tarinoita ne kuulemma kertovat lastentarhoissakin, sanovat.
Miten stressitilanteessa asioiden kulkua kuvailemalla voi saada mitään onnistumisen nautintoa? Ei pokeriakaan voi pelata ilman kortteja! Eivät numerot rajoita toimintoja tai luovaa pelaamista, eikä kaikkia sääntöjä tarvitse joka tilanteessa noudattaa. En osaa oikein kuvata mitä tällä tarkoitan mutta totean sen että meillä on erittäin modifoidut ja tarkat RQ-säännöt mutta toisaalta saatamme pelata 8 tuntia tiivistä peliä ilman että yksikään noppa pyörähtää. Se saattaa liittyä siihen että pelaajat haluavat jonkinlaiset lait joihin he voivat vedota kiistatilanteissa saaden siten oikeudenmukaisen kohtelun maailmaltaan.

Unohtaisin kuitenkin tuon avoimen sorsan analogian, koska sillä ei ole oikeastaan mitään relevanssia tässä.

...muuta kuin se että RQ kehittyy tätä nykyä juuri tältä pohjalta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.09.2001 10:27 
Poissa
Ouroboros
Ouroboros

Liittynyt: 19.12.2001 03:00
Viestit: 3405
Paikkakunta: Helsinki
Plentonius:
Jotenkin muuten vaikuttaisi oudolta, että jos vuoristosta löytyy em kääpiöitä, jotka olisivat kyvyiltään suvereeneja inhimillisiin sankareihin, etteivät he vain menisi ja liiskaisi tunkeilijoita.

Tämä tuskin kuitenkaan tarkoittaa sitä, että Harrek kohtaisi näitä vuoristojen timanttikääpiöitä. Sitä paitsi timanttikääpiöiden luonnollinen asuinpaikka olisi syvällä vuoren alla ja sisällä kuin sen päällä. Mutta ei tästä sitten sen enempää.

Jokainen henkilö on Älykäs 6 tai Tyhmä 6

Tämä on minusta aivan liian kärjistetty jako. Enpä todellakaan usko, että oikeastikaan ihmiset olisi järkevää jakaa edes mitatun älykkyysosamääränsä perusteella vain kahteen ryhmään.

Luathoilla on Älykäs 6 arvo jos mitään muuta arvoa ei ole kirjoitettu (mitä epäilisin, mutten muista).

No, luathoille ei ymmärtääkseni ole annettu Hero Warsissa mitään älykkyysarvoa, mutta oma mututuntumani sanoisi, että luathat ovat paljon keskimääräistä ihmistä älykkäämpiä.

Väitän, että pidät enemmän tarinasta, jossa mies taistelee rakkaimpiensa puolesta inspiroituneena kuin tarinasta, jossa hän taistelee, mutta se ei juurikaan hetkauta miestä.

Tämän taas voi hyvin päättää tapauskohtaisesti, eikä sitä tarvitse hoitaa millään mekaanisella säännöllä.

Mutta sinä selkeästikin kannatat toista tapaa nähdä pelimekaniikan rooli pelaamisessa, joten en lähde yrittämäänkään vääntää kättäsi tässä.

Niin, näen tosiaankin roolipelaamisen numeroita parempana joissakin tapauksissa. Tästä lienee tosiaan turha väitellä, koska se on aika pitkälti makuasia.

Täytyy käyttää vain vertailevaa tutkimusta.

Olisipa kiva kuulla, mitä sinä saat luathojen ominaisuuksiksia RuneQuestin säännöillä vertailevaa tutkimusta käyttämällä. Jos onnistut saamaan jonkinlaisen vertailutuloksen, niin voit vaikka laittaa sen aiheeseen, joka koskee luathoja. Siellä on omat noppayhdistelmäehdotukseni.

HW kertoo kaikki ja aivan kaikki olennosta, missä RQ rajoittuu vain ylimalkaisiin abstraktioihin, joista puuttuu kaikki syvyys.

Minulle jäi kyllä vielä epäselväksi luathojen älykkyyden ja ruumiinrakenteen taso, joten ehkä minä en näe tätä Hero Warsin eksaktiutta. RuneQuestissa on minun on nekin paljon helpompi hahmottaa.

Tässä on se perusero, että minä en jaksa mitään "super-rq" sääntöjä pelata, koska ne tuntuvat minusta Marvel tarinoilta.

Aika hassua, sillä juurihan Hero Warsia verrattiin Marveliin. Ehkä kannattaisi huomioida, että RuneQuestin lisäsäännöt ovat pelkkää pelimekaniikkaa, joka yksin ei luo hyvää roolipelitunnelmaa. Lisäksi tarvitaan eläytymistä ja kuvailua.

JJaho:
RQ:ta ei olekaan tarkoitettu miksikään hero-levelin peliksi alunperin, mutta useat nerokkaat kaverit ovat luoneet heroquest-sääntökokoelmia jotka mahdollistavat sankaritason pelaamisen ollen ollen kuitenkin mielenkiintoisia myös 'arkipäivän' pelaamisessa.

Jep, ja näiden lisäsääntöjen avulla kuuluvat RuneQuestin pelaajat saaneet oikein mukavia pelejä aikaan.

Näkisin RQ:n nykypäivänä sellaisena open-source säännöstönä sen mukaan mitä olen asiaa tutkinut

Periaatteessahan RuneQuest on vieläkin kaupallinen systeemi, vaikka Hasbro on pannut sen jäihin. Mutta RuneQuestiin tosiaan on tarjolla paljon kaikenlaisia lisäjuttuja ja puuhaileepa kuulemma Peter Maranci jonkinlaista tiivistelmää RuneQuestin säännöistä nettiin. Kukaan ei kai ole vielä valittanut RuneQuestin nimen käytöstä fanimateriaalin yhteydessä. Ihanteellisinta tietysti olisi, jos RuneQuestin käyttö annettaisiin aivan vapaaksi, mutta se nyt on vain toiveunta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.09.2001 11:12 
Poissa
Kosminen lohikäärme
Kosminen lohikäärme
Avatar

Liittynyt: 20.12.2001 03:00
Viestit: 1854
Paikkakunta: Dorastor, Espoo
RQ systeemi vaatii enemmän pelaamista henkisten ominaisuuksien esittämiselle ja HW:n taistelusysteemi on huono henkilölle, joka ei osaa kuvailla taistelua.

Näin olen ymmärtänyt?

Riippuu varmaan myös aika paljon pelityylistä kumpi on parempi systeemi Gloranthassa pelaamiseen.

Jos täällä osa pelaa korkealentoista eläytymispeliä kannattaa muistaa, että osalle RQ, HW ja Glorantha saattaa olla sitä perinteistä "pelastetaan prinsessa lohikäärmeeltä ja tapetaan välissä 8548 örkkiä".

- Guzmo


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.09.2001 14:36 
Poissa
Kuningas
Kuningas

Liittynyt: 23.01.2002 03:00
Viestit: 427
Paikkakunta: Helsinki
Ah, suohan hyvä Nysalor anteeksi suorasukaisuuteni, tarkoitukseni ei ollut taas aiheuttaa mitään juupas eipäs taistelua, vaikka siihen juuri päädyin.

Harrekin ja timanttikääpiön kohtaamisesta sanon vielä, että en väittänyt näin kerrottavankaan KoSin sivuilla - väitin vain, että näkisin asian todennäköisenä. Jotenkin muuten vaikuttaisi oudolta, että jos vuoristosta löytyy em kääpiöitä, jotka olisivat kyvyiltään suvereeneja inhimillisiin sankareihin, etteivät he vain menisi ja liiskaisi tunkeilijoita. Jos tulin väärinymmärretyksi, niin pyydän anteeksi.

Vastaan vielä näihin loppuihin, vaikka tarkoitukseni on välttää tätä kirottua kinastelua.

Älylle ei ole vastinetta sikäli kuin minä ymmärrän kysymyksesi. On vain kuvailevia lauseita ominaisuuksista. Jokainen henkilö on Älykäs 6 tai Tyhmä 6, ellei heillä ole poikkeuksellisia, huomattavia kykyjä tällä alueella, jolloin se voi olla paljon enemmänkin. Luathoilla on Älykäs 6 arvo jos mitään muuta arvoa ei ole kirjoitettu (mitä epäilisin, mutten muista). Ja aina voi improvisoida, monet pelaajani mielummin käyttävät Oveluutta tai Viekkautta, jotka sinällänsä eivät ole älykkyyttä vaan käytännöllisempää muotoa, jota voi aina hieman improvisoimalla käyttää älykkyyttä vaativissa tapauksissa.

Sitten tunnehomma, automaattisesti ei mikään tunne annakaan bonusta, kysymys on mahdollisuudesta. Väitän, että pidät enemmän tarinasta, jossa mies taistelee rakkaimpiensa puolesta inspiroituneena kuin tarinasta, jossa hän taistelee, mutta se ei juurikaan hetkauta miestä. Itse asiassa minä väittäisin tämän tunteiden vaikutuksen olevan paljon "realistisempi" tapa nähdä asioita. Mutta sinä selkeästikin kannatat toista tapaa nähdä pelimekaniikan rooli pelaamisessa, joten en lähde yrittämäänkään vääntää kättäsi tässä.

Ja pitäisikö saada numeroyhdistelmä RQ systeemille? Eiköhän se onnistu, vaikka varsinaista käännösmekanismia ei olekaan. Täytyy käyttää vain vertailevaa tutkimusta. Minä kuitenkin näen asian niin, että se on RQ, joka on ärsyttävällä tavoin "epäselvä" ja "epäselvästi sutaistu". HW kertoo kaikki ja aivan kaikki olennosta, missä RQ rajoittuu vain ylimalkaisiin abstraktioihin, joista puuttuu kaikki syvyys. Jos tuntisit systeemin, niin ymmärtäisit, että kaikki on jo sanottu ja eksaktin tarkalla tavalla.

Ylipäätänsä tuntuu kauhean turhalta selittää näitä asioita, luulen, että parempi olisi jos voisin näyttää käytännössä miten homma toimii.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.09.2001 20:02 
Poissa
Kuningas
Kuningas

Liittynyt: 29.01.2002 03:00
Viestit: 484
Paikkakunta: Oulu
Sanoisin vielä tuosta tunnepuolen puuttumisesta RQ:ssa että Greg Stafford teki Pendragonin sitä varten että hän nimenomaan halusi sen persoonallisuus sääntöjä käytettävän RQ:ssa. Jos ottaa tämän asian huomioon niin saa huomata että väittely tästä asiasta yksinkertaistuu huomattavasti ja vastakkain ovat pelkästään 'ylimalkainen kuvailu' ja 'numeroiden mukainen tulkinta' joka taitaa sitten ollakin makuasia.
Se väite että prosenttijärjestelmä hajoaa kun kaikki lyövät vain kriittisiä on paikkansa pitävä kun pelataan perussäännöillä. RQ:ta ei olekaan tarkoitettu miksikään hero-levelin peliksi alunperin, mutta useat nerokkaat kaverit ovat luoneet heroquest-sääntökokoelmia jotka mahdollistavat sankaritason pelaamisen ollen ollen kuitenkin mielenkiintoisia myös 'arkipäivän' pelaamisessa. Eli RQ-yhteensopivat sankarisäännöt. Näkisin RQ:n nykypäivänä sellaisena open-source säännöstönä sen mukaan mitä olen asiaa tutkinut (siksikin ettei sitä enää kehitetä). Netti on täynnä houseruleja jotka tarjoavat käsittelytapoja ongelmallisiin tilanteisiin ja uskon että tältä pohjalta katsottuna RQ:lla on PALJON paremmat mahdollisuudet olla se parempi systeemi kuin yhden kaverin suunnittelema järjestelmä.
Se että tästä asiasta keskustellaan osoittaa ettei kumpikaan järjestelmä ole täydellinen, mutta RuneQuestiin on olemassa 'patch'.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.09.2001 20:43 
Poissa
Keisari
Keisari
Avatar

Liittynyt: 25.01.2002 03:00
Viestit: 557
Paikkakunta: Jyväskylä
Nysalor:
Niin, lienee siis turha väittää, että Hero Warsin eksaktius olisi jotenkin helposti nähtävissä. Se ei nähdäkseni tosiaankaan anna kovin selkeää kuvaa niistä ominaisuuksista, <u>joita</u> RuneQuestissa kuvataan numeroarvoilla.

RQ kuvaa tiettyjä arvoja ja ominaisuuksia, mutta kai myönnät, että se jättää myös paljon kuvailematta? Kuten esim. tiedon jostain tiettyjen maiden maantieteistä tai esim. monien maiden kulttuureista. Tai monet ammatit on vain kuvattu craft taidolla joka on minusta aika huonosti kuvaavaa koko elämän kehittyvälle ammattitaidolle.

Eli RQ. kuvaa tarkasti joitain ominaisuuksia, mutta sulkee samalla monia pois.


Säännöt ovat pelaamisen ja kuvailun avuksi, näin minä näkisin asian. Punaista Lepakkoa vihaamalla voi saada bonuksia ainoastaan, jos pelinjohtaja katsoo sen sopivaksi, eivätkä pelaajat voi vaatia sitä minkään kiinteän säännön perusteella


Eikö hero warsissakin asia ole näin? Pelinjohtaja päättää missä tilanteissa esim. punaisen lepakon viha pätee. Mutta tärkeintä on se että jos hahmo inhoo lepakkoo, niin se edes mainitaan pelissä ja sitä <u>voi halutessaan</u>käyttää.
Sinä oletat kaiken HW:ssa olevan joko liian vapaata tai sitten liian säännötettyä?

Minusta on myös aika käsittämätöntä verrata RuneQuestia supersankarilehtiin. Varmasti sekä Hero Warsista että RuneQuestista saa tuollaista peliä aikaiseksi, kun unohtaa roolipelaamisen. No, vaikka sinä et ehkä mielestäsi saanut RuneQuestin lisävirityksistä irti muuta kuin kliseistä mössöä, niin älä huolehdi: kyllä jotkut muut ovat saaneet siitä ihan kunnon peliä.

Varmasti meillä kaikilla on ollut hauskaa RQ:n kanssa, mutta kyse tässä onkin varmaan eri ihmisten roolipeleistä hakemien asioiden erilaisuudesta.

Mutta RQ:n "sankarisäännöt" on nimenomaan sellasisia jossa tulee superkriittisiä ja joskus kai jopa "ylikriittisiä" jotka on vielä superkriittisiäkin kovempia juttuja. Eli marvelia aika pitkälle. Kun RQ:ssa on sääntöjä taistelulle eniten, tulee lisäsäännöt & "patchit" helposti taisteluun ja kovempiin onnistumismahdollisuuksiin.

Mutta ei se tarkoita, etteikö RQ:n säännöillä voisi roolipelata hienosti ja pitää hauskaa, mutta RQ:n säännöt ei vain "tue" sitä niin paljon kuin taistelua.

huoh.. gunda palstan alla tämä räpellys on :smile:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.09.2001 21:04 
Poissa
Ouroboros
Ouroboros

Liittynyt: 19.12.2001 03:00
Viestit: 3405
Paikkakunta: Helsinki
RQ kuvaa tiettyjä arvoja ja ominaisuuksia, mutta kai myönnät, että se jättää myös paljon kuvailematta?

Nähdäkseni jossakin kohti on syytä antaa periksi yksinkertaisuudelle, vaikka mikään ei estä kehittämästä RuneQuestiin loputtomasti uusia kykyjä tai ammatteja. Eikä mikään estä kuvailemasta näiden kykyjen käyttöä tai muita tekoja haluamallaan tavalla.

Mutta tärkeintä on se että jos hahmo inhoo lepakkoo, niin se edes mainitaan pelissä ja sitä voi halutessaankäyttää.

Kyllä se voidaan RuneQuestissakin mainita sanallisen kuvauksen yhteydessä, mutta ei ole tarvis antaa arvoa Vihaa Punaista Lepakkoa 100. Minä myöskin jättäisin tällaisen päätöksen mieluiten pelinjohtajalle, joka voi kertoa, saako hahmo vihastaan joitakin bonuksia tai miinuksia.

Sinä oletat kaiken HW:ssa olevan joko liian vapaata tai sitten liian säännötettyä?

Minua esimerkiksi häiritsee se, etten saa luathoista Hero Warsin kuvauksen mukaan riittävästi tietoa ominaisuuksista, joita voisin soveltaa myös RuneQuestiin. Jos numeroarvollisia tunteita ei ole ollenkaan Hero Warsissa, niin se kyllä mukailee minun makuani.

Varmasti meillä kaikilla on ollut hauskaa RQ:n kanssa, mutta kyse tässä onkin varmaan eri ihmisten roolipeleistä hakemien asioiden erilaisuudesta.

No, minulle RuneQuest on kyllä tarjonnut oikein hyvän pelimekaniikan Gloranthaan, enkä tunne kaipaavani mitään muuta kuin korkeintaan pieniä virityksiä. Irkkipelissäkin lienee tarinankerronnallinen aines korostunut enemmän kuin itse pelimekaniikka.

Mutta RQ:n "sankarisäännöt" on nimenomaan sellasisia jossa tulee superkriittisiä ja joskus kai jopa "ylikriittisiä" jotka on vielä superkriittisiäkin kovempia juttuja.

Sankarisäännöissä taitaa kyllä olla aika paljon valinnanvaraa. Superkriittiset ja sellaiset eivät ole ainoa vaihtoehto, mikäli ne tuntuvat lapsellisilta. Eivätkä kaikki sankarimatkat tietenkään ole pelkkää taistelua.

Mutta ei se tarkoita, etteikö RQ:n säännöillä voisi roolipelata hienosti ja pitää hauskaa, mutta RQ:n säännöt ei vain "tue" sitä niin paljon kuin taistelua.

No, tukeminenhan on suhteellista. RuneQuestilla voi pelata vähemmän taistelupainotteista peliä, mikäli vain haluaa. Toisaalta Hero Warsin nimestäkin kuuluu jo se aihe, mitä systeemi kai parhaiten pyrkii tukemaan.

huoh.. gunda palstan alla tämä räpellys on

Jep. Kerran jo siirsin jotakin höpinää off topic -aiheeseen, mutta nyt kyllä tämäkin aihe on pursunnut otsikostaan yli. Ehkä olisi paras laittaa ihan uusi aihe, jos tämä keskustelu vielä jatkuu.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.09.2001 13:49 
Poissa
Kuningas
Kuningas

Liittynyt: 23.01.2002 03:00
Viestit: 427
Paikkakunta: Helsinki
Voi luoja, millaiseen suohon olen joutunut. Pakko kuitenkin kirjoittaa vielä yksi vastine, sittenhän ei tarvitse enää...

Kyllä kai Hero Wars sentään taistelua tukee, ellen ole käsittänyt asiaa aivan väärin. Ehkä mekaniikka ei vain anna yhtä helppoa kuvailupohjaa kuin RuneQuest.

Sanoin siis väärin. Totta kai tukee taistelua, mutta ei ole ainut asia tai painottunut siihen. Sitä tarkoitin. Ja mekaniikan se paras puoli on juuri siinä, että se antaa paremman ja helpomman kuvailupohjan kuin RQ.

Minä kyllä haluan tarinankerrontaa tukemaan myös simulaatiota. Ehkä siksi juuri Hero Wars ei ole minulle ihanteellinen systeemi.

Siis tuota pseudosimulaatiota, jolla ei oikeastaan ole yhtään sen enempää oikean elämän kanssa tekemistä kuin minkään muunkaan systeemin - onhan vain monimutkaisempi tapa hoitaa asioita? Juuri simulaatio on se käsite mikä ajaa ihmisiä harhaan.

Minä en ainakaan edes tavallisille ihmisille käytä yhtä ja ainoata ÄLY-arvoa. Tavalliset ihmisetkin ovat ainakin minun tulkintani mukaan yksilöitä, eivätkä mitään kasvotonta massaa. Kyvytkin ovat eri ihmisillä erilaisia, vaikka luotaisiin seikkailijoiksi tavallisia maajusseja.

Tadam ta dam, sanoinko juuri äsken, että voit käyttää aivan mitä tahansa numeerista arvoa kenelle tahansa tavalliselle ihmiselle? Taisin sanoa. Ja miten pääset seikasta, että jos ei ole numeerista äly arvoa niin on kasvotonta massaa, _jos_ olet valmis ajattelemaan niin, että ei ole väliä, mikä jonkun tunteen arvo on? Tunnut olevan ristiriidassa omien sanomisiesi mukaan. Kumpi se nyt on, onko oltava eri arvoja vai riittääkö pelkkä pelinjohtajan kuvailu? Kyllä minun peleissäni tavalliset ihmiset ovat yksilöitä vaikka heillä kaikilla olisikin (siis jos olisi) sama älykkyys numero.

Väitän, että HWn pohjalta maajusseista tulee persoonallisempia ja erilaisempia yksilöitä väkisinkin, kuin RQn pohjalta. Mikä loistavinta, niin heillä on numeerisia variaatioita noiden asioiden kohdalla, jotka itse ohitat mututuntumalla.

Ai tarkoitatko luathojen tietoja vai mitä?

Kyllä.

Riippuu, siitä millainen tuo henkinen mittelö on. Voihan siihen soveltaa ÄLY-heittoja tai sitten koko homman voi roolipelata sanailuna ilman sen ihmeellisempiä sääntöjä. Tuo tosin riippuu aika pitkälti täsmällisestä tilanteesta.

Ehkä enemmänkin POW mittelö, jos on kyse voimakkaista tunteista. Mutta juuri tässä on se juttu, jos pelaaja itse on hissukka ja hahmo dominoiva persoona, niin eihän se onnistu niin helposti. Ja mielestäni on aivan liian ylimalkaista vain heittää Pow vs Pow resistanssitaulukosta tai miten ikinä sen heittäisitkään. Se ei anna mahdollisuutta kuvailuun - juuri siihen, mitä itse peräänkuulutat roolipelaamisessa.

En ole vieläkään kuullut Hero Warsista RuneQuestiin muunnetuista luathojen ominaisuuksista muuta kuin ÄLY:n. Siis sinun muuntokaavojesi perusteella. Olisi kiva kuulla myös, mitä laittaisit luathoille moniin erilaisiin RuneQuestin kykyihin alkuosaamisiksi ja millä perusteella valitsisit ne.

Senkus kysyt mikä askarruttaa. Nuo arvot jo sinällään sisältävät paljon enemmän informaatiota kuin mikään RQ hahmolomake ikinä. En jaksa kaikkea edes lähteä sanomaan.

Kyllä, minä en vieläkään näe Hero Warsin luathojen numerotietoja yhtä eksakteina kuin RuneQuestin tietoja. Ehkä Hero Warsin tiedot ovat vähän niin kuin taide – tulkintoja voi tehdä lukemattomia erilaisia, eikä mitään varmaa pohjaa saada.

Koska minä en ole jaksanut, enkä tiedä jaksanko, edes kaikkea sellaiseksi muuttaa. Haluatko tosiaan että muutan RQ formaattiin kaiken vain jotta sinä uskoisit? Kysy mielummin minulta jotain sellaista, minkä uskot siitä puuttuvan ja minä voin vastata, josko siitä puuttuu se. Kysymys kun on siitä, että aivan samanlaiseksi tulkinnaksi se menee jos yrittää RQ arvoja HW formaattiin työntää. Riittää kun tietää, että systeeminsä sisällä nuo arvot sisältävät enemmän informaatiota kuin RQn vastaavat.

Olen kyllä valmis tulemaan mukaan, mikäli vedät vaikka irkissä jonkin RuneQuestin säännöillä toimivan seikkailun. Enkä minä missään tapauksessa väitä olevani sinua parempi pelinjohtaja, toteanpa vain, että jotkut muut ovat kai saaneet irti sankarisäännöistä enemmän kuin sinä. Turha sitä on ottaa piikittelynä.

Äh, nyt ymmärrät väärin. Tarkoitin sitä, että jospa minä olen saanut yhtä paljon irti, mutta en ole tyytyväinen siihen. Ymmärrätkö nyt? En ole tyytyväinen siihen, mitä RQ+ tarjoaa minulle. Onko kriteeri se, että jos on tyytyväinen, niin peli on silloin täydellinen? Voi yhden kerran.

Makujahan on monenlaisia, eikä kai voi väittää, että Gregin maku olisi jotenkin ehdottoman oikea. En tiedä, olenko aivan väärässä, mutta kuvittelisin Chaosiumin väen pelanneen aikanaan myös ihan sankaritason kampanjoita. Ehkä heillä on sitten ollut kauhean tylsää ja ehkä peli on tuntunut valtavan epätyydyttävältä.

Ei voida väittää ja en niin lähtisi tekemäänkään. Yritin vain selittää mitkä olivat hänen motivaationsa ja miksi hän ei ollut tyytyväinen. Kyllä, olet oikeassa, HQ kampanjoita tai niitä sivuavia juttuja kyllä käytiin, mutta kuten totesin, niin Greg ei ollut tyytyväinen. Olet varmaan lukenut Talesin HQ spesiaalin, missä asiaa valoitetaan?

Kymmenen vuotta sittenhän ilmestyi sellaisia hienoja teoksia kuin Dorastor: Land of Doom ja Lords of Terror. Minun kirjahyllystäni löytyy kyllä fanijulkaisuja ajalta, jolloin Glorantha kävi aikalailla tyhjäkäyntiä ja niissäkin on hienoja juttuja. Uusimmissa Taleseissakin on aika hyvää asiaa. Sen sijaan Hero Warsin kirjoissa näyttää olevan sellaisia inhottavia greggauksia, jotka eivät minusta hyvään maailmaan sovi.

Mielenkiintoista. Siis jos joku fani muuttaa, eli Greggaa, Gloranthan olemusta (kuten esim Rough Guide to Glamour tai monet muut keisarikuntaan sijoittuvat asiat) niin et ole yhtään huolissasi, vaan taputat hyvä hyvä ja jos taas Greg yrittää antaa omaa näkemystäsi, niin olet tavattoman käärmeissäsi niinkin mitättömistä asioista kuin Luathojen alkuperä?

Minusta ne lehdet ja muu materiaali on loistavaa kamaa kanssa. Mutta toisin kuin sinä, pystyn muuttumaan yhä. Pystyn näkemään monet muutokset hyvin positiivisina. Mutta jos todella haluat pitää niinkin vanhoista jutuista kiinni kuin että Yelmi on aurinko ja ei kukaan muu, aina ja universaalisti kaikkialla, niin puhumme aivan eri maailmasta.

Muistahan, että Talesin porukka se vasta monomyyttiä vastaan olikin.

Sinun ajattelustasi taas luulen näkevinäni sen, että RuneQuest olisi jokin kuoppa ja huono juttu. Minä taas en väitä lainkaan sitä, etteivätkö jotkut voisi Hero Warsin säännöistä pitääkin ja suon heille ihan mielihyvin pelailun näillä säännöillä, joita en suuresti arvosta. Minua inhottaa enemmänkin sellainen asenne, että Glorantha on yksi ja jakamaton, eikä mitään RuneQuestin Gloranthaa saisi nähdä. En pidä Hero Warsin Gloranthaa minään maailmana, johon on valittu parhaat palat fanien ideoista, vaan hökötyksenä, joka koostuu pohjimmiltaan vanhoista ideoista, joista osaa on kuitenkin muutettu ja jonkin verran uutta tuotu mukaan.

Huono juttu, kyllä. Aivan kuten DDkin olisi Gloranthan moottorina huono juttu. Aivan kuten suuri osa aktiivisesta Glorantha yhteisöstä on ja oli sitä mieltä.

Saat toki nähdä RQ Gloranthan, vaikka en usko, että kovinkaan moni edes vaivautuu ajattelemaan asiaa noin. Kukapa minä olisin sinua kieltämään? Glorantha kuitenkin eli pitkään maailmana, jossa ei ollut mitään systeemiä ja osoitti siten olevansa ensisijaisesti maailma eikä roolipelikehikko. Kyllähän sinä Digestiä lukevana henkilönä tiedät sen, että oikeastaan mikään näistä ns uusista jutuista ei oikeastaan ole uusi vaan jo pitkään kuvioissa ollut juttu. Nyt täytyy kysyä, että pidätkö esim Shargashia uutena Greggauksena, kun sitä ei Gods of Gloranthassa ollut?

Mikä kaikkein hauskinta on asiassa, niin sinun kaltaisiasi konservatiivejä on ollut jo RQ2sen päivistä alkaen. Mitä sanoisit heille, jos he sanoisivat että mitään mikä on tullut AH painamana ei pitäisi ottaa lukuun?

Voi elämän kevät, että pitää tälläiseenkin lähteä. Hei Nysalor, tämä formaatti on ihan väärä tälläiseen, tulee vain turhaan riideltyä. Asutko etelä-suomessa? Mennään vaikka tuopin ääreen keskustelemaan, niin ei tartte arvailla ja kuluttaa näin paljon aikaa tietokoneen ääressä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.09.2001 13:54 
Poissa
Kuningas
Kuningas

Liittynyt: 23.01.2002 03:00
Viestit: 427
Paikkakunta: Helsinki
Ehkä olisi paras laittaa ihan uusi aihe, jos tämä keskustelu vielä jatkuu.

Valitan, en osaa. On tosiaan aika surkuhupaisaa, että sain tämän Gunda -keskustelun muuttumaan tällaiseksi. Vai oliko se jonkun muun syy, en enää muista.

Toisaalta Hero Warsin nimestäkin kuuluu jo se aihe, mitä systeemi kai parhaiten pyrkii tukemaan.

Anteeksi? Luuletko tosiaan, että HW pyrkii tukemaan sankarien sotimista? Tarinoita sankareista maailmanhistorian legendojen tyyliin, sitä se pyrkii tukemaan, ei taistelun kuvaamista, niin kuin DD ja RQ.

No, tuohan lienee vielä pahempaa. En todellakaan kuvittele, että kaikki "tavalliset" ihmiset olisivat keskenään yhtä älykkäitä ja että sankarit olisivat sitten jotenkin tästä massasta poikkeavia. Jos älykkyys olisi kaikilla sama, niin kai nimenomaan älyä vaativien tehtävien ratkaiseminen olisi kaikille "tavallisille" ihmiselle yhtä helppoa.

Arvasin, että sanoisit noin :smile: , huomaa kuitenkin, että HWn arvoen ei ole tarkoitus kuvata maailmaa simulaation avulla vaan tavalla joka tukee tarinankerrontaa. Ja lisäksi, en milloinkaan sanonut, että kaikilla tavallisilla ihmisillä on sama arvo, vaan monilla voi olla paljonkin erilaisia kuvauksia älykkyydestä. Se mitä tarkoitin on, että jos ei mitään ole ihmisen henkisestä ominaisuudesta sanottu, tai ajattelet sen olevan tavallista luokkaa, niin voit käyttää tuota 6 numeroa. Aivan kuten RQ käyttää perusarvoja eri skilleille.

Minua esimerkiksi häiritsee se, etten saa luathoista Hero Warsin kuvauksen mukaan riittävästi tietoa ominaisuuksista, joita voisin soveltaa myös RuneQuestiin. Jos numeroarvollisia tunteita ei ole ollenkaan Hero Warsissa, niin se kyllä mukailee minun makuani.

Aivan, tutustupa systeemiin, niin saat kaiken tarvittavan. Minä kun luin tuon postittamasi tekstin, niin sain täydellisen kuvan kavereista. Tehdäänkö näin, että kysyt, niin vastaan. Mitä haluat tietää?

Minä myöskin jättäisin tällaisen päätöksen mieluiten pelinjohtajalle, joka voi kertoa, saako hahmo vihastaan joitakin bonuksia tai miinuksia.

Eli haluat mielummin juuri tuota mielivaltaisuutta ja epämääräisyyttä, mitä vastaan sitten kuitenkin olet ristiretkellä?

Siis Anaxial’s Roster, s. 207: "Significant Abilities: Artistic Knowledge 5W, Close Combat 10W3, Graceful 5W, Honest 8W, Large 18W, Luathan Customs 10W2, Luathan Philosophy 18W, Ranged Combat 2W3, Read the Violet Rule of Common Truth grimoire 5W2, Read <Luathan Military Grimoire> 5W3, Sing 5W, Strong 10W, Suspicious 18, Tactics 18W2."


Kiitos tosiaan. Minä näen nyt täältä, että Luathat ovat tavallista ihmistä älykkäämpiä ja voimakkaampia. Jos tulisi älykkyyttä vaativa tehtävä, niin improvisoisin tuosta filosofiasta (noin 3-8 penalttia, minun makuni mukaan) ja saisin silti arvoja keskivertoLuathalle, jotka realisoituisivat RQ arvona noin 25. Tiedän, että joku voisi nähdä RQn älykkyyden toisella tavoin, mutta ongelmana on se, että juuri tuo RQn älykkyys on liian ongelmallinen minulle. Mutta kaikin puolin nuo arvot ovat todella puolijumalien arvoja ja nämä otukset todellakin ovat paljon kovempia kuin ihmiset. Karrikoiden keskiverto Luatha on yhtä hyvä kuin vaikka Colymarin kuuluisin sankari (sanotaan vaikka Kallai Kivenmurskaaja).

Säännöt ovat pelaamisen ja kuvailun avuksi, näin minä näkisin asian. Jätän mielelläni paljon vapautta tunteisiin ja henkilökohtaisiin suhteisiin, kun taas esimerkiksi taistelu on paljon mekaanisempaa

Aivan. Mutta miksi? Miksi mielestäsi esimerkiksi kahden ihmisen henkinen mittelö oluttuvassa on pelkän mielivaltaisuuden asia, eikä siinä tarvita mitään sääntöjä? On mielestäni älyttömän loistavaa, että pelaajat voivat kehittää pelaajiaan myriadeihin suuntiin, Pendragon oli loistava peli tässä mielessä (muistaakseni jotkut RQ pelaajat käyttävät näitä arvoja, ainakin tällä vastattiin minulle taannoin), että pelihahmo saattoi olla käsittämättömän kostonhimoinen etc. Minulle ainakin on helpompaa, että on apunani sääntöjä näihin ei-fyysisiin juttuihin. Ymmärrän kyllä, jos sinä et niitä tarvitse. Hyväksy vain se, että HW on täsmällisempi peli kuin RQ, jos se ottaa huomioon enemmän kuin RQ... Huumoria hyvä mies, ei sinun tarvitse mitään myöntää. Kerro vain, että miten tämä homma oikein mielestäsi menee. Väitätkö yhä, että HW on ylimalkainen ja kertoo vähemmän asioista kuin RQ?

No, vaikka sinä et ehkä mielestäsi saanut RuneQuestin lisävirityksistä irti muuta kuin kliseistä mössöä, niin älä huolehdi: kyllä jotkut muut ovat saaneet siitä ihan kunnon peliä. ja Ehkä fanit ovat onnistuneet siinä, mikä Gregille oli ylivoimaista, eli luomaan RuneQuest-pohjaiset sankarisäännöt, joilla sankarimatkat ovat heidän mielestään hyvää roolipeliä. Heidän mielestään varmaankin nämä sankarisäännöt onnistuvat kuvaamaan hyvin Gloranthaa. Ehkä sinä vain näet Gloranthan uuden Hero Warsin kautta.

Eikö tää ole vähän halpahintaista piikittelyä? Suurin ongelma minun peleissäni oli se, että koska säännöt olivat mitä olivat, niin pelaajien mielenkiinto Minimaxaamiseen oli suunnaton, koska säännöt tukivat sellaista. Tehdäänkö niin, että annat minulle ensin tilaisuuden olla vaikka pelinjohtajanasi ennen kuin ryhdyt kykyjäni arvostelemaan?

Sama varmaan koskee Gregiä ja hänen taitojaan pelintekijänä. Olen aivan varma, että hän sai aikaan aivan samanlaisia kampanjoita, kuin mainitsemasi henkilöt, jotka ovat tyytyväisiä kampanjoihinsa - sillä erotuksella vain, että kuten minä, myös hän ei ollut siihen tyytyväinen.

Ja mitä tuo viimeinen nyt oikein tarkoittaa? On mielestäni vähän kummallista että kaveri, joka on RQ kuoppansa pohjalla, vastustaen lähes kaikkea, mikä on viimeisen kymmenen vuoden aikana ilmestynyt, arvostelee toista kapeakatseisuudesta. En näistä ole suuttunut tai halua mitään typerää flame sotaa. Kaipaisin vain vähän täsmennystä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.09.2001 16:23 
Poissa
Ouroboros
Ouroboros

Liittynyt: 19.12.2001 03:00
Viestit: 3405
Paikkakunta: Helsinki
Luuletko tosiaan, että HW pyrkii tukemaan sankarien sotimista?

Ei kai Hero Wars -nimi sotimista tarkoita, vaan sankarien sotia? Olet tainnut lukea sanomani hiukan huolimattomasti, sillä tosiaankin olen ymmärtänyt, että Hero Warsin tarkoitus on tosiaankin kuvata sankarien sotia.

Tarinoita sankareista maailmanhistorian legendojen tyyliin, sitä se pyrkii tukemaan, ei taistelun kuvaamista, niin kuin DD ja RQ.

Kyllä kai Hero Wars sentään taistelua tukee, ellen ole käsittänyt asiaa aivan väärin. Ehkä mekaniikka ei vain anna yhtä helppoa kuvailupohjaa kuin RuneQuest.

Arvasin, että sanoisit noin , huomaa kuitenkin, että HWn arvoen ei ole tarkoitus kuvata maailmaa simulaation avulla vaan tavalla joka tukee tarinankerrontaa.

Minä kyllä haluan tarinankerrontaa tukemaan myös simulaatiota. Ehkä siksi juuri Hero Wars ei ole minulle ihanteellinen systeemi.

Aivan kuten RQ käyttää perusarvoja eri skilleille.

Minä en ainakaan edes tavallisille ihmisille käytä yhtä ja ainoata ÄLY-arvoa. Tavalliset ihmisetkin ovat ainakin minun tulkintani mukaan yksilöitä, eivätkä mitään kasvotonta massaa. Kyvytkin ovat eri ihmisillä erilaisia, vaikka luotaisiin seikkailijoiksi tavallisia maajusseja.

Minä kun luin tuon postittamasi tekstin, niin sain täydellisen kuvan kavereista.

Ai tarkoitatko luathojen tietoja vai mitä?

Eli haluat mielummin juuri tuota mielivaltaisuutta ja epämääräisyyttä, mitä vastaan sitten kuitenkin olet ristiretkellä?

Minusta tietty epämääräisyys (tai toisin sanoen sanallinen kuvaus) sopii tunteisiin ja ihmistenvälisiin suhteisiin. Sen sijaan taistelujen pohjana käytän mieluummin numeroita ja noppia, joiden toiminta muutetaan sanalliseksi kuvaukseksi. Tässä on kuitenkin pelinjohtajalla valta muuttaa tuloksia tarpeen mukaan, vaikken sitä usein käytäkään.

Jos tulisi älykkyyttä vaativa tehtävä, niin improvisoisin tuosta filosofiasta (noin 3-8 penalttia, minun makuni mukaan) ja saisin silti arvoja keskivertoLuathalle, jotka realisoituisivat RQ arvona noin 25.

Paljolti sama kuin oma ajatuksenikin. Ilmeisesti olen sentään jotakin oivallusta saanut Hero Warsin tietojen pohjalta tai ihan muuten vaan.

Miksi mielestäsi esimerkiksi kahden ihmisen henkinen mittelö oluttuvassa on pelkän mielivaltaisuuden asia, eikä siinä tarvita mitään sääntöjä?

Riippuu, siitä millainen tuo henkinen mittelö on. Voihan siihen soveltaa ÄLY-heittoja tai sitten koko homman voi roolipelata sanailuna ilman sen ihmeellisempiä sääntöjä. Tuo tosin riippuu aika pitkälti täsmällisestä tilanteesta.

Hyväksy vain se, että HW on täsmällisempi peli kuin RQ, jos se ottaa huomioon enemmän kuin RQ

En ole vieläkään kuullut Hero Warsista RuneQuestiin muunnetuista luathojen ominaisuuksista muuta kuin ÄLY:n. Siis sinun muuntokaavojesi perusteella. Olisi kiva kuulla myös, mitä laittaisit luathoille moniin erilaisiin RuneQuestin kykyihin alkuosaamisiksi ja millä perusteella valitsisit ne.

Väitätkö yhä, että HW on ylimalkainen ja kertoo vähemmän asioista kuin RQ?

Kyllä, minä en vieläkään näe Hero Warsin luathojen numerotietoja yhtä eksakteina kuin RuneQuestin tietoja. Ehkä Hero Warsin tiedot ovat vähän niin kuin taide – tulkintoja voi tehdä lukemattomia erilaisia, eikä mitään varmaa pohjaa saada.

Tehdäänkö niin, että annat minulle ensin tilaisuuden olla vaikka pelinjohtajanasi ennen kuin ryhdyt kykyjäni arvostelemaan?

Olen kyllä valmis tulemaan mukaan, mikäli vedät vaikka irkissä jonkin RuneQuestin säännöillä toimivan seikkailun. Enkä minä missään tapauksessa väitä olevani sinua parempi pelinjohtaja, toteanpa vain, että jotkut muut ovat kai saaneet irti sankarisäännöistä enemmän kuin sinä. Turha sitä on ottaa piikittelynä.

Olen aivan varma, että hän sai aikaan aivan samanlaisia kampanjoita, kuin mainitsemasi henkilöt, jotka ovat tyytyväisiä kampanjoihinsa - sillä erotuksella vain, että kuten minä, myös hän ei ollut siihen tyytyväinen.

Makujahan on monenlaisia, eikä kai voi väittää, että Gregin maku olisi jotenkin ehdottoman oikea. En tiedä, olenko aivan väärässä, mutta kuvittelisin Chaosiumin väen pelanneen aikanaan myös ihan sankaritason kampanjoita. Ehkä heillä on sitten ollut kauhean tylsää ja ehkä peli on tuntunut valtavan epätyydyttävältä.

On mielestäni vähän kummallista että kaveri, joka on RQ kuoppansa pohjalla, vastustaen lähes kaikkea, mikä on viimeisen kymmenen vuoden aikana ilmestynyt, arvostelee toista kapeakatseisuudesta.

Kymmenen vuotta sittenhän ilmestyi sellaisia hienoja teoksia kuin Dorastor: Land of Doom ja Lords of Terror. Minun kirjahyllystäni löytyy kyllä fanijulkaisuja ajalta, jolloin Glorantha kävi aikalailla tyhjäkäyntiä ja niissäkin on hienoja juttuja. Uusimmissa Taleseissakin on aika hyvää asiaa. Sen sijaan Hero Warsin kirjoissa näyttää olevan sellaisia inhottavia greggauksia, jotka eivät minusta hyvään maailmaan sovi.

Sinun ajattelustasi taas luulen näkevinäni sen, että RuneQuest olisi jokin kuoppa ja huono juttu. Minä taas en väitä lainkaan sitä, etteivätkö jotkut voisi Hero Warsin säännöistä pitääkin ja suon heille ihan mielihyvin pelailun näillä säännöillä, joita en suuresti arvosta. Minua inhottaa enemmänkin sellainen asenne, että Glorantha on yksi ja jakamaton, eikä mitään RuneQuestin Gloranthaa saisi nähdä. En pidä Hero Warsin Gloranthaa minään maailmana, johon on valittu parhaat palat fanien ideoista, vaan hökötyksenä, joka koostuu pohjimmiltaan vanhoista ideoista, joista osaa on kuitenkin muutettu ja jonkin verran uutta tuotu mukaan.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 61 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com