Glorantha-foorumi

Kalikos – Suomen Glorantha-seura ry:n keskustelufoorumi
Tänään on 23.05.2019 18:21

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 61 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.06.2001 06:51 
Poissa
Ouroboros
Ouroboros

Joten luulisin että Gunda on Susipiraatti ja Harrekin rakastettu.

Tällaisen käsityksen minäkin olen saanut, vaikka en ole asiaa tarkemmin tutkinut. Jossakin olen muuten nähnyt jonkun tekemät tiedot hänelle, jotka ovat muistaakseni RuneQuest-muodossa. Voinpa koettaa etsiä ne, jos haluat.

Esiintyykö hän kenties King of Sartar -kirjassa (on pitänyt ostaa mutta en ole saanut käsiini)?

Esiintyy ja kahdesti sanaston mukaan, muttei niissä kohdissa taida olla mitään, mitä et jo tietäisi. Mutta tämä kirja on kyllä hyvä ostos, vaikka en ole sitä kovin paljon tutkinutkaan. Se on kai vielä saatavilla Fantasiapeleistäkin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.06.2001 16:58 
Poissa
Kuningas
Kuningas

Kuka ihme on Gunda the Guilty (Gunda Syyllinen)? Tälle tappavalle valkyyrialle löytyy (jonkinsortin D&D) statit Wyrms Footprints-lehdestä, mutta en ole nähnyt montaakaan mainintaa hänestä? Jossain kerrotaan kuinka Kallyr ja Gunda taistelevat jossain vaiheessa Argrathin käydessä sotaa Imperiumia vastaan (Kuningatarten Taisteluksi, Battle of Queensiksi, sitä kutsuttiin), ja Gunda saa surmansa - tämä taas ajaa Harrekin raivon valtaan, ja hän yrittää tappaa Kallyrin. Joten luulisin että Gunda on Susipiraatti ja Harrekin rakastettu. Esiintyykö hän kenties King of Sartar -kirjassa (on pitänyt ostaa mutta en ole saanut käsiini)?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.06.2001 19:11 
Poissa
Kuningas
Kuningas

Olisin erittäin iloinen jos nuo tiedot jostakin löytäisit - itse olen kyllä ajatellut ne tehdä (Argrath minulla jo on, ja Kallyr tekeillä), mutta näkisin mieluusti mitä joku muu on niistä miettinyt.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.06.2001 19:47 
Poissa
Ouroboros
Ouroboros

Olisin erittäin iloinen jos nuo tiedot jostakin löytäisit

Onnistuin löytämään nuo haluamasi Gundan tiedot. Niiden pitäisi löytyä tästä. Tiedot ovat vanhan kunnon Sandy Petersenin työtä ja niissä on käytetty myös hänen velhosääntöjään. Joten pomppaapa vilkaisemassa!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21.06.2001 17:01 
Poissa
Kuningas
Kuningas

Vautsi... melko vahva - juuri oikeaa tasoa verrattuna Effinghamin sivuilta poimimiini Munchkin Questiin (siis statit Harrekille, Cragspiderille, Kuunpoika Argenteukselle ja muutamille muille...). :smile:

Kiitos!!!

Lisäys: siis melko vahva tyyliin "juuri ja juuri huonompi taistelija kuin Harrek, ja uskomaton loitsija..."... eh... en minäkään nyt ihan tälläiseen ole tottunut...

Vielä lisäys (tarkemmin luettuani): Gunda on näköjään uskomattoman persoonallinen henkilö, ja hänen taikaesineensä ja erikoisvoimansa ovat mahtavia... ihanat statit!

Edited by: <A HREF=http://pub12.ezboard.com/brunequest33769.showLocalUserPublicProfile?login=arkat>Arkat</A> at: 6/21/01 1:57:31 am<br>

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21.06.2001 22:52 
Poissa
Ouroboros
Ouroboros

Vautsi... melko vahva - juuri oikeaa tasoa verrattuna Effinghamin sivuilta poimimiini Munchkin Questiin (siis statit Harrekille, Cragspiderille, Kuunpoika Argenteukselle ja muutamille muille...).

Joo, onhan tuossa haastetta. En tosin itse ole tarkemmin tietoihin perehtynyt, mutta kyllä kovuuden jo pikavilkaisullakin huomaa. Sandyllä on kyllä numerotietojen teko hallussa!

Kiitos!

Eipä kestä. Nysalorin iloinen velvollisuus on levittää hyvää valoaan (tietoa Gloranthasta) kaikkialla maailmaan. :smile:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.06.2001 19:48 
Poissa
Jumalulottuvuuden vartija
Jumalulottuvuuden vartija

Ainoa oikea Glorantha on White Bearin ja Red Moonin Glorantha! Tai ehkä myös Dragon Pass kelpaa...<br>
<br>
Gundan CF eli combat valua on jotain vitosen luokkaa, tämä tarkoittaa, sitä, että hän on raskaasti aseistetun ratsuväkijoukon veroinen. Harrekin arvo taas taitaapi olla 20, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että mikään määrä ratsuväkeä ei Harrekille voisi mitään, koska tarpeeksi. Siinä ajassa, jossa Gundaall menisi yhden joukon kukistamiseen Harrek voisi saada alas jopa kolme. Että semmosta.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12.09.2001 19:20 
Poissa
Kuningas
Kuningas

Hmm...tartun tässä vanhaan aiheeseen kun ei uuttakaan ole kehitteillä.

Onko nuo em. Gundan statit teidän mielestänne alemman, keskitason vai supersankarin luokkaa?
Itseäni tuo keston vähyys kummastuttaa huonojen tst prosenttien ohella. Jos haluaisin Gundan kampanjaani kummittelemaan niin laittaisin hänen kestonsa jonnekin 100kp:n tietämille ja ainakin tuplaisin hänen kykynsä.
No tämä on nyt aivan makuasia ja riippuu myös minkä tasoista questiä pelaa. Mutta vastauksista voimme kaikki päätellä minkälaiset kuvitelmat meillä täällä oikein on sankareista!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12.09.2001 23:25 
Poissa
Ouroboros
Ouroboros

Onko nuo em. Gundan statit teidän mielestänne alemman, keskitason vai supersankarin luokkaa?

Minä ainakin suhtaudun varauksella noihin numerotietoihin. MHT 78 on ihan kiva, mutta korkeampikin se voisi olla. Ehkä minä kuitenkin pitäisin sankareita vielä tuota kuvaustakin kovempina, jotta ero tavallisiin pulliaisiin näkyy selvemmin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.09.2001 01:15 
Poissa
Kuningas
Kuningas

Se mikä näiden sankareiden statteja tutkiessa tulee ensimmäisenä mieleen on se fakta etteivät ne piruparat selviä kierrostakaan timanttirautakääpiötä vastaan. Mielestäni todella kovat rautakääpiöt joiden hyökkäys ja torjunta prosentit ovat >500% ovat melko yleisiä ja tämä siksi etteivät kääpiöt vanhene ja kun katsoo kääpiöiden lukumäärää Gloranthassa niin voi vain arvailla kuinka paljon näitä sankarilevelin kääpiä siellä vuorten alla möyryääkään.
Toki sankarien statit ovat vain pelkkiä numeroita ja heidän erikoisominaisuutensa ja taikuutensa tekevät paljolti sen eron. Haluan kuitenkin että sotaisat sankarit myös osaavat taistella ja 350% tai jotain sinne päin ei todellakaan tee vaikutusta. Seikkailija porukka jossa on velho ja berserkki ja pari statistia taitaisi laittaa Gundan nippuun pienellä onnella. Ei oikein silleen...tuota joo ja ääni hiipuu... :smile:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.09.2001 15:50 
Poissa
Ouroboros
Ouroboros

Se mikä näiden sankareiden statteja tutkiessa tulee ensimmäisenä mieleen on se fakta etteivät ne piruparat selviä kierrostakaan timanttirautakääpiötä vastaan.

Jep, kyllä sankarien kyvyt saisivat olla vähän lähempänä timanttikääpiöiden tasoa. Simonin sankarisysteemin mukaan vielä jumalulottuvuudessa matkailtaessa kyvyt jaetaan viidellä sisempään maailmaan verrattuna. Joten tällä perusteella Gundan ja kumppanien kyvyt voisivat olla melko korkeaa luokkaa. Toisaalta numerolliset kyvyt eivät tietenkään ole sankarien ainoa etu, vaan heille pitäisi olla myös sankarikykyjä ja taikuutta. Niistä voi olla taistelussa valtavasti hyötyä. Jos sankareista yleensä puhutaan enemmän, niin ehkä kannattaisi laittaa sille ihan uusi aihe.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.09.2001 04:55 
Poissa
Kuningas
Kuningas

Tuossa HW pakkauksessa on muuten yksi novelli, joka käsittelee Gundaa ja kuinka se on Ihmeiden kaupunkia valtaamassa. Kannattaa lukea. Lukisin myös kuvauksen DragonPassin sääntövihosta.

Timanttikääpiöiden voimakkuus on pelkkä RQ tekninen juttu, ei kannata sitä niin tuijottaa. Ylipäätänsä RQ sopii aika huonosti kovan tason pelaamiseen IMHO. Ja Harrek hakkaa Gregin kirjoissa kääpiöitä ihan miten voi. HW teknisesti kysymys on neljän mestaruuden arvoista ei kahdenkymmenen.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.09.2001 16:58 
Poissa
Ouroboros
Ouroboros

Olikohan se Wyrms Footprint kirjasessa missä oli annettu Harrekin, punaisen keisarin, Jar-Eelin ja jonkun muun statit D&D järjestelmälle.

Jep, näin oli. Nikk Effingham puolestaan on mennyt tekemään niin kerettiläisen teon :smile: , että on kehitellyt useille Gloranthan sankareille RuneQuestin numerotiedot. Kyseiset tiedot löytyvät täältä. Niissä tosin olisi minusta hiukan parantamisen varaa ja ominaisuudet ja kyvyt voisivat olla vielä korkeammat.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.09.2001 17:53 
Poissa
Ouroboros
Ouroboros

Ylipäätänsä RQ sopii aika huonosti kovan tason pelaamiseen IMHO.

Olen samaa mieltä, mutta ainoastaan perussääntöjen osalta. Lisäsäännöillä RuneQuestin saa toimimaan luullakseni aivan hyvin korkeillakin kykyarvoilla ja suurilla voimilla. Ei siis suinkaan tarvita välttämättä Hero Warsia sankarimatkojen pelaamiseen.

Ja Harrek hakkaa Gregin kirjoissa kääpiöitä ihan miten voi.

Hmm. Onkohan Harrek muka hakannut todellisuudessa timanttikääpiöitä? Sitä paitsi ei kannattaisi tosiaankaan liikaa tuijotella timanttikääpiön ja Harrekin kykyarvoihin, sillä Harrekilla on arvatenkin sellaisia voimia, jotka saattavat aiheuttaa timanttikääpiölle suuria vaikeuksia.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.09.2001 21:13 
Poissa
Kosminen lohikäärme
Kosminen lohikäärme

Kyllä se Gunda taitaa Harrekin misu olla (oli).

Statit perus Hero-hero luokkaa. Eihän tommosta tavallinen riimulordi edes naarmuta.

Olikohan se Wyrms Footprint kirjasessa missä oli annettu Harrekin, punaisen keisarin, Jar-Eelin ja jonkun muun statit D&D järjestelmälle. Olivat kaikki aivan alikanttiin kirjoitettuja.

Harrekkihan on Gregin mielestä maailman muita kovempia heroja kovempi hero, että kai sillä siinä mestaruuksia on kiljoona, mutta ei kai nyt sentään 20?!
Eihän Orlanthinkaan "statit" taida olla noin kovat.

- Guzmo

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.09.2001 10:26 
Poissa
Kuningas
Kuningas

Eikö nämä voi hoitaa pelaamalla?

Tietysti. Mutta muista, että ihan samalla tavalla voidaan myös taistelut hoitaa "pelaamalla". Kuten joskus aiemmin olen todennut niin tässä on kaksi koulukuntaa. Omasta mielestäni pelimekaniikan rajoittaminen vain fyysiseen (ja taikuuteen) on huono asia. Koska se johtaa tuon puolen ylikorostumiseen. Kuinka moni teistä on valmis ohittamaan esimerkiksi taistelut tyylillä "no sä voitat sen peikon kun sä oot vähän vitun kova jätkä"? Minä en halua ohittaa tunteita ja suhteita tuolla tyylillä. Siis aina, kyllähän tervettä järkeä saa käyttää.

Mutta muuten pyydän hiukan anteeksi sanojani, tai niiden hyvin kärjistynyttä ilmapiiriä. Ei pitäisi viinanjuontia ja täällä keskustelua sekoittaa toisiinsa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.09.2001 13:47 
Poissa
Kosminen lohikäärme
Kosminen lohikäärme

Lainaa:

Mitä tulee itse sankarimatkoihin, niin RQ ei minun tietääkseni ota huomioon tunteita, suhteita ihmisiin ja yhteisöihin, jumalten kaltaisuutta jne, mitkä ovat se olennaisin osa sankarimatkojen essentiaa

Eikö nämä voi hoitaa pelaamalla?

Lainaa:

Harrek

Gregin mukaan Harrek on miesten mies ja pistää ketä vaan dunkkuun. Mm. Jar-Eeliä ja Argarthia.
Hänestä tulee melkein mieleen pysäyttämätön luonnonvoima.

- Guzmo

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.09.2001 14:19 
Poissa
Ouroboros
Ouroboros

Sankarimatkat tai miten sen nyt haluatkaan kuvata sanoin on kovin riippumaton sankarin tasosta. Jokainen initiaatti kulkee läpi samat polut mitä jumalansakin, eikö niin?

Enpä menisi tuota allekirjoittamaan. Pikemminkin yhden sankarimatkan voi suorittaa useammalla eri tavalla ja suorituksen vaarallisuudesta riippuu myös palkkioiden suuruus. Eli jos Auringon kreivikunnan maajussi suorittaa jokirituaalin, hän saattaa saada apua kuivuuteen omille pelloilleen. Sen sijaan kreivi varmistaa suorituksella paljon laajemman hyvinvoinnin. Tällöin epäonnistumisestakin on pahemmat seuraukset.

Mitä RQn lsiäsääntöihin tulee, niin en välttämättä ymmärrä mitä niillä tarkoitat.

Tarkoitan lisäsäännöillä esimerkiksi Simon Phippin sankarisääntöjä ja muiden ihmisten lisäyksiä.

Kuitenkin koko prosenttilukusysteemi on epäonnistunut ja ei kuvaa edes äärimmilleen vietynä kunnollisesti asioita.

Oletko kenties kokeillut näitä kaikki systeemejä, kun näin varmasti kirjoitat? Vai onko tuo vain jotakin ennakkoluuloa? Epäilyksistäsi huolimatta monet lisäsääntöjä käyttäneet ovat saaneet aikaiseksi erittäin viihdyttäviä pelejä. Ellet minua usko, voit käydä lukaisemassa siitä Simon Phippin sivuilta. En minäkään yritä väittää, etteivätkö ihmiset voisi saada hyvää peliä aikaiseksi Hero Warsin systeemilläkin, mutta itseäni se ei miellytä.

Jos haluatte vedota johonkin lisävedätyksiin, niin totean, että ei touhussa ole päätä eikä häntää jos sitä joudutaan niin epätoivon vimmalla korjailemaan ja selittelemään.

Tuo nyt on aika omituista höpinää. En minä ainakaan sääntöjä läpikotaisin huonoiksi väittäisi vain siksi, että muutamat lisäsäännöt voivat olla tarpeen. Onhan netissä myös Hero Warsiin kaikenlaisia lisäyksiä, joten eivät nekään ole mitkään täydelliset säännöt. Ehkä mielestäsi sitten Hero Warsin säännöissäkään ei ole päätä eikä häntää. Minä kyllä luulen, että on vain hyvä asia parannella peliä omaan makuunsa sopivaksi lisäsäännöillä.

Mitä tulee itse sankarimatkoihin, niin RQ ei minun tietääkseni ota huomioon tunteita, suhteita ihmisiin ja yhteisöihin, jumalten kaltaisuutta jne, mitkä ovat se olennaisin osa sankarimatkojen essentiaa.

Itse asiassa Simonin sankarisäännöt käyttävät kyllä numerollisia luonteenpiirteitä, vaikka en tiedä, ovatko tällaiset paras mahdollinen juttu kuvaamaan hahmoa. En näkisi mitään pakkoa yrittää latistaa tunteita ja ihmisten välisiä suhteita pelkiksi numeroiksi, vaan juuri niistä pitäisi syntyä roolipelaamista.

Ja vaikka joillain modifikaatiooilla ottaisi, niin silti perus resoluutiosysteemi on niin perseestä (anteeksi) että en voi kuin ihmetellä sitä joka haluaa välttämättä pitää RQn mukana kehissä

Jos peli paranee siitä, että ottaa käyttöön lisäsääntöjä, niin tarkoittaako se muka sitä, että peli olisi pohjimmiltaan aivan mätä? Enpä usko. RuneQuestin perussysteemi on mielestäni oikein hyvä ja se kuvannee hahmojen ominaisuuksia paremmin kuin Hero Warsin epämääräiset numerotiedot. Sen sijaan tunteet ja taustat jäävät vapaiksi, eikä RuneQuestissa hahmon kuvausta rajoiteta millään sanamäärillä.

Harrek hakkaa timanttikäpsiä varmastikin KoSn kohdassa, missä Argrath on sillä laivareissullaan ympäri merta. Jos näin ei suoranaisesti sanotakaan, niin tarkoitukseni oli alun perinkin ilmaista sitä, että jos Greg kirjoittaisi Harrekin ja Taavi timanttikääpiön välisen mittelön.

Eli siis sellaista kohtaa ei olekaan? En tosiaankaan ymmärrä, mistä sinä keksit, että Harrek ottaisi joskus yhteen timanttikääpiön kanssa, jos sellaiseen ei ole pienintäkään viitettä. Et kai kuvittele, että Harrek kohtaisi matkallaan aivan jokaisen Gloranthan olentotyypin? Sitä paitsi timanttikääpiöt kai asustelevat yleensä maan alla, eivätkä merillä.

Vaikka täytyy myöntää, että jos tuollainen tarina syntyisi, niin siinä varmaan osapuolet olisivat melko tasavahvoja

Tuosta on tietysti aika vaikea sanoa juutu tai jaata, mutta kyllä rautatimanttikääpiöt ovat varmasti todella kovia taistelijoita.

Mutta muista, että ihan samalla tavalla voidaan myös taistelut hoitaa "pelaamalla".

Tokihan taistelutkin voidaan hoitaa pelkällä kuvailulla, mutta minä en näe sitä kovin kivaksi, eikä sattuman vaikutuskaan ehkä ole kovin suuri. Minusta on paljon helpompi pohtia sosiaalisen kanssakäymisen vaikutuksia kuin sitä, mitä jollakin tavalla kuvattu isku saa aikaan.

Minä en halua ohittaa tunteita ja suhteita tuolla tyylillä.

En minäkään, vaan mieluummin haen syitä hahmon luonteesta, jota ei ole välttämätöntä latistaa numeroiksi.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.09.2001 16:40 
Poissa
Kuningas
Kuningas

Sankarimatkat tai miten sen nyt haluatkaan kuvata sanoin on kovin riippumaton sankarin tasosta. Jokainen initiaatti kulkee läpi samat polut mitä jumalansakin, eikö niin? Mitä RQn lsiäsääntöihin tulee, niin en välttämättä ymmärrä mitä niillä tarkoitat. Kuitenkin koko prosenttilukusysteemi on epäonnistunut ja ei kuvaa edes äärimmilleen vietynä kunnollisesti asioita. Niin se vain on, systeemi hajoaa siinä vaiheessa kun molemmat eivät pysty kuin kritikaaleja heittämään. (Jos haluatte vedota johonkin lisävedätyksiin, niin totean, että ei touhussa ole päätä eikä häntää jos sitä joudutaan niin epätoivon vimmalla korjailemaan ja selittelemään.)

Mitä tulee itse sankarimatkoihin, niin RQ ei minun tietääkseni ota huomioon tunteita, suhteita ihmisiin ja yhteisöihin, jumalten kaltaisuutta jne, mitkä ovat se olennaisin osa sankarimatkojen essentiaa. Jos nyt väität, että RQ ottaa ne huomioon, niin sanon, että sitten emme todellakaan puhu samasta pelistä Ja vaikka joillain modifikaatiooilla ottaisi, niin silti perus resoluutiosysteemi on niin perseestä (anteeksi) että en voi kuin ihmetellä sitä joka haluaa välttämättä pitää RQn mukana kehissä kun joustavempia, todellisemman tuntuisia, helpompia systeemejä suoraan Gloranthan tarinankerronnalliseen ympäristöön räätälöitynä on olemassa.

Harrek hakkaa timanttikäpsiä varmastikin KoSn kohdassa, missä Argrath on sillä laivareissullaan ympäri merta. Jos näin ei suoranaisesti sanotakaan, niin tarkoitukseni oli alun perinkin ilmaista sitä, että jos Greg kirjoittaisi Harrekin ja Taavi timanttikääpiön välisen mittelön. Vaikka täytyy myöntää, että jos tuollainen tarina syntyisi, niin siinä varmaan osapuolet olisivat melko tasavahvoja....

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.09.2001 01:23 
Poissa
Ouroboros
Ouroboros

Eli toisin sanoen viettelyn ja taistelun säännöissä tuodaan vain vähän niinkuin sattumaa ja sellaista vaikuttamis juttua, että kaikki ei ole vain pelaajien keksimää tarinaa.

Niin, sääntösysteemi luo jonkinlaista vankkaa pohjaa ja satunnaisuutta kuvailun taustalle.

Jos hahmojen sosiaaliset suhteet, osa luonnetta ja kaikki hahmon osaamat asiat ja tietysti myös se että onko hahmo iso tai vahva kuvataan hahmopaperissa, niin ei se tarkoita tosiaan sitä, että nämä sosiaaliset suhteet ja luonne jotenkin latistuisi. Ne maininnat antaa vain pontta kuvailuille ja roolipelaamiselle.

Sosiaalisten suhteiden ja luonteenpiirteiden ei mielestäni kuitenkaan tarvitse olla välttämättä numeroita, vaan pelkkä sanallinen kuvauskin voi riittää. Voidaan mainita vain, että hahmo rakastaa suuresti Punaista Lepakkoa, eikä tarvitse antaa arvoa Rakkaus Lepakkoa kohtaan 20. Tämä on toki makuasia.

Näin minä näen esimerkiksi hero warsin "parempana" kuin Runequestin.

Minä taas näen Hero Warsin aika häilyvänä ja epäselvänä. Hahmosta ei suoraan saa selville älykkyyttä, näppäryyttä ja sellaisia ominaisuuksia. Sen sijaan RuneQuestin hahmoista ne on helppo löytää ja kuvaus toimii numerotietojen tarkentajana ja selittäjänä.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 61 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia